Moda Tasarım Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 16 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir bütünü oluşturan parçalar arasındaki benzerlik, ilgililik ve uygunluk olarak tanımlanan tasarım ilkesidir?
Denge
|
Ritim
|
Zıtlık
|
Uyum
|
Koram |
Genel olarak uyum, bir bütünü oluşturan parçalar arasındaki benzerlik, ilgililik ve uygunluk olarak tanımlanmaktadır.
2.Soru
yüzyılda moda illüstrasyonlarına ait ilk örneklerini verdiği düşünülen İtalyan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Pisanello
|
Pompeo Batoni
|
Georges Barbier
|
Paul Iribe
|
Antonio Lopez |
Moda illüstrasyonunun tarihçesine bakıldığında; 15. yüzyılda İtalyan Sanatçı Pisanello tarafından resmedilen görseller, moda illüstrasyonlarına ait ilk örnek olarak düşünülmektedir.
3.Soru
Tekstil lifleri içerisinde en yaygın olarak kullanılan ve üretimi daha ucuza sağlanabilen sentetik lif aşağıdakilerden hangisidir?
Alpaka |
Angora |
Kaşmir |
Polyester |
Lama |
Sentetik lifler polimerin elde edilişine göre gruplandırılırlar. En yaygın kullanılan sentetik lif polyesterdir. Sentetik lifler polimerin elde edilişine göre gruplandırılırlar. Pek çok sentetik lifin özellikle polyesterin üretimi daha ucuza sağlanabilmektedir. Bu nedenle pek çok üründe tercih edilmektedirler.
4.Soru
20 tex ifadesi o ipliğin 1000 metresinin kaç gram ağırlığında olduğunu ifade eder?
20000 |
500 |
50 |
20 |
5 |
Kesikli liflerden yapılmış ipliklerin numaralandırılmasında tex sistemi kullanılmaktadır. Örneğin 20 tex ifadesi o ipliğin 1000 metresinin 20 gram ağırlığında olduğunu ifade eder.
5.Soru
Maddelerden hangileri koleksiyon seçiminde göz önünde bulundurulmalıdır?
I. Giysinin hedef kitleye uygunluğu ve fonksiyonelliği,
II. Giysinin üretim olanakları ve maliyeti
III. Hikaye-renk panosuna ve moda trendlerine uygunluk
IV. Renk, stil, kumaş, aksesuar ve yardımcı malzemeye uygunluk
V. İşletmenin marka ve pazarlama politikasına uygunluk
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız IV |
I, II, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Koleksiyon seçiminde:
- Giysinin hedef kitleye uygunluğu ve fonksiyonelliği,
- Giysinin üretim olanakları ve maliyeti,
- Hikaye-renk panosuna ve moda trendlerine uygunluk,
- Renk, stil, kumaş, aksesuar ve yardımcı malzemeye uygunluk,
- İşletmenin marka ve pazarlama politikasına uygunluk göz önünde bulundurulmalıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi giysi tasarımında kullanılan aksesuarlardan birisidir?
Cep |
Manşet |
Kup |
Pens |
Agraf |
Cep, manşet, pens, kup gibi özellikler giysi tasarımında model özellikleri ile ilgiliyken agraf bir aksesuar çeşididir. Doğru seçenek E’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi giysi tasarımında teknik çizimde kullanılan araç gereçlerden birisi değildir?
Rapido kalem
|
Pergel
|
Pistole
|
İletki
|
Guaj |
Guaj boya artistik çizim için kullanılan araç gereçlerdendir.
8.Soru
Aşağıdaki kumaş türlerinden hangisi hem pamuklu hem de yünlü kumaşlar arasında yer alır?
Melton |
Blazer |
Şevyot |
Panama |
Gabardin |
Melton, blazer ve şevyot ştraygarn yünlü kumaş; panama kamgarn yünlü kumaş türüdür. Gabardin ise hem pamuklu hem de kamgarn yünlü kumaşlar arasında yer alır. Doğru seçenek E’dir.
9.Soru
“Street wear” akımı hangi yıllarda başlamıştır?
2000’li yıllar
|
90’lı yıllar
|
80’li yıllar
|
70’li yıllar
|
60’lı yıllar |
2000’li yıllar ‘street wear’ olarak tanımlanacak yeni bir akımın başlangıcı olmuştur. İletişim, medya, görsellik gibi alanlarda yaşanan devrim moda dünyasını da etkilemiş ve moda evrensel bir olgu konumunu kazanmaya başlamıştır. Jean’in adeta bir özgürlük simgesi olarak tüm dünyaya yayılması, zenginleşmeye başlayan Japonya’nın bir tüketim ülkesi haline gelmesi Avrupalı modacıların dikkatini çekmiştir. Birçok ülke insanının ‘Batılı’ gibi giyinmeye başlamasıyla tekstil sektörü evrenselliğe yönelmeye başlamıştır.
10.Soru
Tasarımcının koleksiyonunu tanımlayan farklı boyutlarda kâğıt, renk ve ciltlerde olabilen tasarım örneklerini gösteren dökümana ne ad verilir?
Renk panosu |
Moda dergisi |
Moda gösterisi |
Esin panosu |
Eskiz defteri |
Eskiz defteri tasarımcının koleksiyonunu tanımlayan farklı boyutlarda kâğıt, renk ve ciltlerde olabilen tasarım örneklerini gösteren bir dokümandır. Doğru cevap E seçeneğinde verilmiştir.
11.Soru
Boyun eşarplığı yapmak isteyen bir tasarımcı için aşağıdaki kumaş türlerinden hangisi uygun değildir?
Krepon |
Fular |
Saten |
Şantuk |
Tüvit |
Krepon, fular, saten ve şantuk ipek ve rayon türevlerinden yapılmış standart kumaşlardır. Tüvit ise standart yünlü kumaş türelri arasındadır ve erkek ceketi, elbise, pantolon, pardösü üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu sebeple boyun eşarplığı için uygun bir kumaş olduğu söylenemez.
12.Soru
Moda defileleri ilk olarak ne zaman ve hangi ülkede başlamıştır?
Birinci Dünya Savaşı sonrası İtalya'da |
Birinci Dünya Savaşı sonrası Fransa'da |
İkinci Dünya Savaşı sonrası İngiltere'de |
İkinci Dünya Savaşı sonrası sonrası Fransa'da |
İkinci Dünya Savaşı sonrası Amerika Birleşik Devletleri'nde |
Moda defilelerinin başlangıcı olarak İkinci Dünya Savaş’ından sonra modaevlerinin yaptıkları organizasyonlar görülmektedir. Moda defileleri modanın kurumsallaşmasından sonra ilk olarak Fransa’da başlamıştır. Yapılan defileler sonrasında kıyafetlerin faturaları evlere gönderilerek satış yapılmıştır.
13.Soru
Bir tasarımcının müşterinin faaliyet alanları, ihtiyaçlarını öğrenme sürecine ne ad verilir?
Problemi tanıma |
Araştırma ve bilgi toplama |
Yaratıcılık ve buluş |
Çözüm bulma |
Uygulama |
Araştırma ve Bilgi Toplama: Araştırma aşama- sı, problemin tanımlanmasından sonra tasarımcı- nın tasarım sorununu ve tasarım projesinin hede- fini tanımladığı ve bu doğrultuda veri topladığı bir basamaktır.
Becer’e göre bilgi toplama konusu “Yapılacak tasarımda bir hareket noktası bulabilmenin tek yolu, problem hakkında mümkün oldukça çok bilgi toplayabilmektir. Bilgi toplama süreci için- de; müşterinin ihtiyaçlarını ve faaliyet alanlarını öğrenme, başka tasarımcıların benzer problemleri nasıl çözdüklerini araştırma ve tasarımın mesajına ileteceği ortamı denetleme gibi evreler bulunur” (Becer,1999:42) ifadesiyle açıklanmaktadır.
Araştırma bir inceleme ve gözlem olarak bu- günden ya da geçmiş deneyimlerden öğrenmedir. Bu öğrenme evresi kitap okumakla, yaşantı ile belki de gözlemlemekle ancak bunların öncesinde bilgi- leri kaydetmekle ilgilidir (Seivewright, 2013:12,)
Yaratıcılık konusunda ilham veren araştırma süreci zihinsel faaliyetleri harekete geçirmenin ve yeni yönler bulmanın bir yoludur. Moda Tasarımı alanında koleksiyon sürecinden önce farklı görsel ya da yazılı kaynakların araştırılması tema doğrul- tusunda bu kaynakların değerlendirilmesi ve olası tasarım çözümlerinin geliştirilmesi ile mümkün olabilecektir (Seivewright, 2013: 13,).
14.Soru
Giysi koleksiyonunun siluet, renk, kullanılacak doku ve malzemelerini sınırlandıran ve şekillendiren ayrıca tasarımcının yaratıcılığını ve çizgisini belirleyen olguya ne ad verilir?
Trend |
Tema |
Hikaye panosu |
Esin panosu |
Sezon |
Tema, giysi koleksiyonunun siluet, renk, kullanılacak doku ve malzemeleri sınırlandıran ve şekillendiren ayrıca tasarımcının yaratıcılığını ve çizgisini belirleyen bir olgudur. Doğru cevap B seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çizim yapılacak ortamın oluşturulmasında dikkat edilmesi gerekenlerden biri değildir?
İlham verecek görsellerin hazırlanması
|
Trend verileri
|
Ortam sıcaklığı
|
Kumaşlar
|
Maskeleme bantları |
Çizim aşamasında çalışma ortamının oluşturulması ve ihtiyacınız olan bütün malzemelerin düzenli bir şekilde sıralanması önemlidir. Çiziminize ilham verebilecek görseller, trend verileri, kumaşlar, aksesuarlar, çizim malzemeleri; boyalar, kağıtlar, kalemler, fırçalar, maskeleme bantları, çeşitli dergiler (kolaj için) vb. malzemeler yanınızda olmalıdır.
16.Soru
……………………. tasarımlarda kullanılan kumaşların dokusu ve kalitesi kadar tüketiciler için giysi seçiminde önemli bir konudur. Bu doğrultuda tasarımlar için doğru kumaşın seçimi kadar ……………………. seçimi de önemlidir. “………………….. sadece moda ile değişen bir olay değildir. ……………………… , kendi içinde özel ifade ve anlamı olan bir olaydır. Halkın, her ……………………… için belirli bir dili ve anlayışı vardır. Modanın getirdiği bu ……………………. değişimlerini, her zaman için bu kalıpların içinde düşünmek gerekir” Boş bırakılan yerler için uygun terim hangisidir?
Renk |
Doku |
Uyum |
Ritim |
Çizgi |
Tasarım ilkeleri yönünde başarıyla tasarlanmış çizim aşamasındaki tasarımlar kumaş, yardımcı malzeme ve aksesuarların kullanımı ile ürüne dönüştürülme süreci başlamaktadır. Renk tasarımlarda kullanılan kumaşların dokusu ve kalitesi kadar tüketiciler için giysi seçiminde önemli bir konudur. Bu doğrultuda tasarımlar için doğru kumaşın seçimi kadar renk seçimi de önemlidir. “Renk sadece moda ile değişen bir olay değildir. Renk, kendi içinde özel ifade ve anlamı olan bir olaydır. Halkın, her renk için belirli bir dili ve anlayışı vardır. Modanın getirdiği bu renk değişimlerini, her zaman için bu kalıpların içinde düşünmek gerekir”