Modern Felsefe 2 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Schelling’e göre mutlak’ın kendisini doğada nesnelleştirmesi sürecinin ikinci aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı |
Devlet |
Evrensel mekanizm |
Organizm |
Cisimler dünyası |
Sınırsız etkinliğin itkisi kendini yeniden ileri sürer ve doğanın kuruluşunda ikinci birlik ya da potansiyellik, evrensel mekanizm olarak karşımıza çıkar.
2.Soru
Fichte hangi düşünürün pratik felsefe-ahlak felsefesine ilişkin görüşlerini çıkış noktası yaparak idealist felsefesini oluşturma yoluna gitmiştir?
Spinoza |
Nietzsche |
Kant |
Rousseau |
Montesquieu |
Fichte, Kant’ın pratik felsefe-ahlak felsefesine ilişkin görüşlerini çıkış noktası yaparak idealist felsefesini oluşturma yoluna gitmiştir.
3.Soru
Kant pratik aklın postülatlarını, aşağıdakilerden hangisi belirlemiştir.
Beğeni - Güç - Saygı |
Yücelik - Güzellik - Ahlak |
Yasalar - Din - Yaşam |
Özgürlük - Ölümsüzlük - Tanrı |
Liderlik - Sevgi - Topluluk |
Özgürlük düşüncesinin pratik zorunluluğu konusunda söylenenler, bizi Kant’ın pratik aklın postülatlarına ilişkin öğretisine kendiliğinden getirmiş oluyor. Çünkü Kant pratik aklın postülatlarını, özgürlük, ölümsüzlük ve tanrı olarak belirlemiştir. Kant Pratik Aklın Eleştirisi’nde öncelikle özgürlük konusuna yönelir. Salt Aklın Eleştirisi’nde sonuç olarak ulaşılan “özgürlüğün nedenselliği” düşüncesinin insan dünyasında bir gerçekliği olup olmaması konusu özellikle ahlak felsefesi bakımından tekrar ele alınır.
4.Soru
Bilim kuramının ilkelerine göre işlenmiş olmakla birlikte, Fichte’nin felsefesinin bir etik idealizm olma niteliğini açık bir biçimde gözler önüne seren çalışması hangisidir?
Törebilim Sistemi |
İnsanın Belirlenimi |
Kapalı Ticaret Devleti |
Bilge İnsanın Özü Üzerine |
Alman Ulusuna Söylevler |
Fichte 1796’da Doğal Hakkın Temeli adlı yapıtını, 1798’de Törebilim Sistemi başlıklı çalışmasını yayımladı. Her iki yapıt da bilim kuramının ilkelerine göre işlenmiş olmakla birlikte, Fichte’nin felsefesinin bir etik idealizm olma niteliğini açık bir biçimde gözler önüne sermektedir.
5.Soru
Kant'a göre, hangisi pratik aklın postülatları arasında yer alır?
İyi niyet |
Mutluluk |
Nedensellik |
Deneyimler |
Tanrı |
Özgürlük düşüncesinin pratik zorunluluğu konusunda söylenenler, bizi Kant’ın pratik aklın postülatlarına ilişkin öğretisine kendiliğinden getirmiş oluyor. Çünkü Kant pratik aklın postülatlarını, özgürlük, ölümsüzlük ve tanrı olarak belirlemiştir.
6.Soru
Fichte, devletin temeli ve doğası hakkındaki görüşlerinde kullandığı 'toplumsal sözleşme’ ve ‘genel istenç’ kavramlarını kimden ödünç almıştır?
Proudhon |
Rousseau |
Aristoteles |
Kant |
Schelling |
Fichte’nin devlet anlayışı, devletin özgür kişiler topluluğuna olanak veren hak ilişkilerinin sürdürülmesi için zorunlu koşul olmasına dayanır ayrıca özgür kişiler topluluğu/devlet sonsuz özgürlük olarak mutlak ben’in kendini olgusallaştırmasının da zorunlu bir koşulu olarak betimlenir. Devlet bu şekilde özgürlüğün bir anlatımı olarak görülmelidir ve Rousseau’nun ‘toplumsal sözleşme’ ve ‘genel istenç’ kavramları bu fikirler uğruna ödünç alınmış görünürler.
7.Soru
Schleiermacher’e göre, insanın ahlaksal yaşamı hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Birey ve toplum karşıt kavramlardır. |
Bireysellik ancak başkaları ile ilişki içinde gerçeklik kazanır. |
Toplum da insan bireylerinin bir topluluğu olarak bireysel ayrımları gerektirir. |
Toplum ve birey birbirlerine göndermede bulunan olgulardır. |
Her insanın biricik bir ahlaksal belirlenimi vardır. |
Schleiermacher’e göre birey ve toplum karşıt kavramlar değildirler. Çünkü bireysellik ancak başkaları ile ilişki içinde gerçeklik kazanır. Bir yandan insanın biricik olma özelliği, eş deyişle onu başka insanlardan ayıran yanı, bir insan toplumu içinde olgusallaşır; bu nedenle toplum ön koşuldur. Öte yandan toplum insan bireylerinin bir topluluğu olarak, bireysel ayrımları gerektirir. Bu yüzden birey ve toplum birbirlerine göndermede bulunurlar ve birey için öz-gelişim sadece kişinin bireysel yetenek ve becerilerinin gelişimini değil aynı zamanda başka kişiliklerin gelişimine saygıyı da gerektirir.
8.Soru
Fichte’nin üç temel önermeye dayalı düşünme sisteminde antitez aşağıdakilerden hangisine karşılık gelmektedir?
Mutlak ben |
Tin |
Ben-olmayan |
Doğa |
Ben |
Fichte’nin felsefi sisteminin üç temel önermesi şöyledir: “Ben sadece kökensel bir yolda
kendi varlığını koyar”, “Ben’in karşısında genel olarak bir ben-olmayan vardır”, “Ben’de bölünebilir bir Ben’e karşıt olarak bölünebilir bir ben-olmayan bulunur
9.Soru
Kant'a göre devletlerarası ilişkileri düzenlemek için uluslar arası bir hukuk sisteminin dayanmak zorunda olduğu ilkelerden birisi değildir?
İki devlet arasında kullanılmış hiçbir savaş yöntem ve araçları barış görüşmelerine engel olarak görülmemelidir. |
Dünya barışını korumaya yönelik tüm antlaşmalar hiçbir gizli terim ya da sınırlama kapsamamalıdır. |
Hiçbir devlet başka herhangi bir devleti boyunduruk altına almayacak ya da denetlemeyecek, her devlet özgür ve bağımsız kalacaktır. |
Sürekli ordular kaldırılacaktır. |
Hiçbir devlet başka devletlerin kendi anayasa ve yasalarını uygulamalarını önlemeyecektir. |
Kant'a göre devletlerarası ilişkileri düzenlemek için uluslar arası bir hukuk sistemi başlıca şu ilkelere dayanmak zorunda idi: 1) Dünya barışını korumaya yönelik tüm antlaşmalar hiçbir gizli terim ya da sınırlama kapsamamalıdır. 2) Hiçbir devlet başka herhangi bir devleti boyunduruk altına almayacak ya da denetlemeyecek, her devlet özgür ve bağımsız kalacaktır. 3) Sürekli ordular kaldırılacaktır. 4) Her ulus dış politikasının bir aracı olarak ödünç para kullanmaktan kaçınacaktır. 5) Hiçbir devlet başka devletlerin kendi anayasa ve yasalarını uygulamalarını önlemeyecektir. 6) Birbirleriyle savaşan devletlerin barış görüşmelerini olanaksızlaştıracak savaş yöntem ve araçlarını kullanmaları yasaklanacaktır.”
10.Soru
Alman İdealizmi aşağıdaki filozoflardan hangisinin kuramsal ve pratik felsefe alanındaki görüşlerinden hareketle gelişmiştir?
Friedrich Nietzsche |
Friedrich Schiller |
Salomon Maimon |
Johann Gottfried Herder |
Immanuel Kant |
Johann Gottlieb Fichte (1762-1814) Alman idealizmi olarak bilinen felsefi devinimin kurucularındandır. Bu devinim Kant’ın kuramsal ve pratik felsefe alanındaki görüşlerinden geliştirilmiştir. Fichte Kant’ın pratik felsefe-ahlak felsefesine ilişkin görüşlerini çıkış noktası yaparak idealist felsefesini oluşturma yoluna gitmiştir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern hermeneutiğin kurucularından biri olarak kabul edilir?
Schelling |
Schleiermacher |
Hegel |
Kant |
Fichte |
Aslında Schleiermacher’in buradaki felsefi önemi dinsel yaşamı çözümleme eylemine girişince ortaya çıkan yorumlama denemesi ile dinsel bir yorumbilim (hermeneutik) alanından hareketle modern hermeneutiğin de kurucularından biri durumuna gelmiş olmasıdır.
12.Soru
Schelling’in felsefi gelişiminin evreleri hangisinde doğru sıralamada verilmiştir?
Öznel idealizm - doğa felsefesi - özdeşlik felsefesi - negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe |
Doğa felsefesi - özdeşlik felsefesi - negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe - öznel idealizm |
Özdeşlik felsefesi - negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe - öznel idealizm - doğa felsefesi |
Negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe - öznel idealizm - doğa felsefesi- özdeşlik felsefesi |
Öznel idealizm - özdeşlik felsefesi - negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe - doğa felsefesi |
Schelling’in felsefi gelişimini dört aşamada ele almak geleneksel hâle gelmiştir: Bunlar, öznel idealizm, doğa felsefesi, özdeşlik felsefesi ve negatif ve pozitifin karşıtlığında felsefe şeklinde nitelenebilecek dört aşama ya da dönem olarak birbirini izlemiştir.
13.Soru
Kant’ın düşüncelerinin gelişim dönemleri aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Eleştirici öncesi dönem ve eleştirel dönem |
Hayali ve realistik dönem |
Geleneksel ve akılcı dönem |
Üniversitesi öncesi ve sonrası dönem |
18. yüzyıl öncesi ve sonrası dönem |
Kant’ın düşüncelerinin gelişimi başlıca iki döneme ayrılır. 1770’den önceki döneme eleştiri-öncesi dönem, 1770’den sonraki dönemey ise eleştirel dönem denir. Doğru yanıt A'dır.
14.Soru
Schelling felsefesinde, doğadaki her şey karşıt güçler arasındaki ............., bu güçlerin birbirlerine karşılıklı etkide bulunarak sonunda bir dengeye ulaşmalarından oluşur. Cümlesinde boşluğa ne gelmelidir?
Uyumdan |
Gerginlikten |
Estetikten |
Esneklikten |
Sevgiden |
Doğadaki her şey karşıt güçler arasındaki gerginlikten, bu güçlerin birbirlerine karşılıklı etkide bulunarak sonunda bir dengeye ulaşmalarından oluşur.
15.Soru
Kant’a göre dinin odak noktasında, insan yaşamında, neyin gerekliliğine inanma yer almalıdır?
Dünya |
Fizik |
Cennet |
Talih |
Ahlak |
Kant’a göre dinin odak noktasında insan yaşamında ahlakın gerekliliğine inanma
yer alır.
16.Soru
Kant’ıni ilk yazıları hangi alana ilişkindir?
Mantık |
Doğal bilim |
Ahlak |
Din |
Pedagoji |
Kant'ın ilk yazıları doğal bilim alanına ilişkindir.
17.Soru
Kant'a göre "Güzel herhangi bir kavram olmaksızın zorunlu bir hoşlanmanın nesnesi olarak kabul edilen şeydir.” Buradaki "zorunluluk" kavramı için hangisi doğrudur?
Kuramsal, nesnel bir zorunluluktur. |
Beğeni yargımızı herkesin onaylayacak olduğunu a priori olarak bilmemiz. |
‘Örneksel’ terimine eşdeğer değildir. |
Güzelliğin ilkesi mantıksal bir ilkedir ve bir tür sağduyu değildir. |
Bu öne sürüm ya da istem evrensel bir ilkeyi varsayar ki yargı bunun bir örneğidir. |
"Güzel herhangi bir kavram olmaksızın zorunlu bir hoşlanmanın nesnesi olarak kabul edilen şeydir.” Buradaki zorunluluk kuramsal, nesnel bir zorunluluk değildir. Eğer böyle olsaydı öne sürdüğümüz beğeni yargımızı herkesin onaylayacak olduğunu a priori olarak bilirdik ama kuşkusuz zorunluluk terimi bunu anlatmaz. Yargımız için evrensel geçerlilik isteminde bulunuruz. Ne var ki gerçekte kabul edilip edilmeyeceğini bilemeyiz. Buradaki zorunluluk ‘örneksel’ terimine eşdeğerdir. Yani bildirilmeyen bir evrensel kuralın bir örneği olarak görülen bir yargıya herkesin onay vermesinin zorunluluğu anlatılmak istenmektedir. Biri bir şey güzeldir dediğinde herkesin onu onaylaması gerektiğini öne sürmektedir. Bu öne sürüm ya da istem evrensel bir ilkeyi varsayar ki yargı bunun bir örneğidir. Ama bu ilke mantıksal bir ilke olmayıp bir tür sağduyuyu yansıtır. Buradaki sağduyu bilinen anlamda bilişsel içerikli sağduyu değildir. “Terimin estetik anlamında sağduyu, bilişsel güçlerimizin özgür oyunundan sonuçlanan etki ile ilgilidir. Estetik bir yargıda bulunurken söz konusu nesneyi algılayan herkeste, bunların karşılıklı oyunlarından belli bir benzer doyumun doğacağını ya da doğması gerektiğini varsayarız"
18.Soru
I. Her bilimin temel bir ilkesi vardır ve felsefe için bu ilke bilinçli varlık, düşünen ben olmalıdır.
II. Ben’i ne denli bilinç nesnesi yapmaya çalışırsak çalışalım her zaman nesneleşmeyi aşan bir ben kalır.
III. Mutlak ben salt bir etkinlik, sonsuz bir çabadır.
IV. Vicdan belirli ödevimizin dolaysız bilincidir ve yanılması kaçınılmazdır.
Verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri Fichte'nin görüşlerini doğru olarak yansıtmaktadır?
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
III ve IV |
Yalnız IV |
IV numaralı ifade Fichte'nin görüşleri ile ilgili olarak yanlış bilgi içermektedir. Vicdan kavramını tanımlayan Fichte’ye göre vicdanı oluşturan duygu hiçbir zaman yanıltıcı ya da aldatıcı olamaz. Vicdan belirli ödevimizin dolaysız bilincidir. Yanılmaz ve yanılamaz. Dolayısıyla, bu ifadenin yer almadığı seçenek olan B seçeneği doğru kabul edilecektir.
19.Soru
I. Her bilgide algı ve kavram olmak üzere iki yan vardır. İlki duyularımızla, ikincisi anlama yetimizle ilgilidir ve duyusuz kavramlar boş, kavramsız duyular kördür. II. Uzay ve zaman ideleri duyu/duyarlık yetimizin formlarıdır. III. Salt duyusal verilerin tek başına bize bilgi sağladığı konusunda Empiristlerle aynı görüştedir. IV. Zaman ve uzay mutlak bir gerçekliğe sahip değildirler. Bunlar ideal varlıklardır. Kant'ın "Transsendental Estetik" üzerine görüşleri hangisinde ya da hangilerinde doğru olarak verilmiştir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II ve IV |
III ve IV |
Kant'ın "Transsendental Estetik" üzerine görüşleri ile ilgili olarak verilen ifadelerden III numaralı ifade yanlış bilgi içermektedir. Çünkü Kant, öncelikle şunu belirtir: Her bilgide algı ve kavram olmak üzere iki yan vardır. Bir tarafta duyularımıza verilen ve bizim somut olarak kavradığımız yan, öbür tarafta anlama yetimizin düşünme ile bağlar kuran yanı. Bilgimizin oluşabilmesi için bu iki yanın birlikte çalışabilmesi gerekir. Empiristlerin öne sürdüğü gibi salt duyusal veriler tek başına bize bilgi sağlayamaz. Sadece anlama yetisinin kavramları içinde dönen bir düşünme biçimi de içi boş bir kavram bilgisinden başka bir şey vermez. Buna göre, “Duyusuz kavramlar boş, kavramsız duyular kördür.” Bu nedenle III numaralı ifadenin yer almadığı seçenek olan D seçeneği doğru kabul edilecektir.
20.Soru
Kant'a göre aşağıdakilerden hangisi kiplik açısından yargılar arasındadır?
Kesim |
Önesürümlü |
Olumlu |
Tümel |
Tikel |
Kant anlama yetisini ayırdığı kategoriler göre yargıları şu başlıklar altında ele almıştır:
1) Nicelik açısından yargılar: Tümel, tikel, tekil.
2) Nitelik açısından yargılar: Olumlu, olumsuz, sonsuz.
3) İlişki açısından yargılar: Kesin, koşullu, ayrık.
4) Kiplik (modalite) açısından yargılar: Olasılı, önesürümlü, zorunlu. Doğru yanıt B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ