Modern Felsefe 2 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Nicelik değişimlerinin nitelik değişimlerine yol açması yasası
II. Karşıtların birliği ve savaşımı yasası
III. Olumsuzlamanın olumsuzlanması yasası
IV. Herkesin herkese karşı savaşı yasası
Yukarıdakilerden hangisi Engels'in Doğanın Diyalektiği’nde dile getirdiği diyalektik yasaları arasındadır?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
III ve IV |
Engels, Doğanın Diyalektiği’nde diyalektik yasaları şu şekilde dile getirdi: 1) Nicelik değişimlerinin nitelik değişimlerine yol açması yasası, 2) Karşıtların birliği ve savaşımı yasası, 3) Olumsuzlamanın olumsuzlanması yasası. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in varlık mantığının sentez aşamasını oluşturur?
Kuvvet |
Oluş |
Varlık |
Yokluk |
Edimsellik |
Hegel’in varlık mantığında Kant’ın bilgi kategorilerinin varlık kategorilerine
dönüştürüldüğünü düşünürsek Hegel nitelik, nicelik ve ölçü kategorilerinin ge
çerli olduğunu öne sürer. Nitelik zaten yukarıda belirtilen üçlüyü kapsamaktadır.
Üçlünün öğeleri daima sayıca bir birlik ya da bütünlük olarak niceliği anlatırlar.
Ölçü ise nitelik ile niceliğin sentezi olarak betimlenir. Çünkü nesnenin niteliği
tarafından belirlenen bir nice olduğu kavramıdır. Bu kategoriler kendinde-varlık
kategorileri olarak dile getirilirler.
3.Soru
Hegel’in din anlayışında önemli bir yeri olan Vorstellung kavramı ne anlama gelir?
Sembolik sanat |
Uzay ve zaman görüsü |
İmgesel düşünme |
Kavramsal düşünme |
Dünya görüşü |
Hegel’in deyimiyle ‘Vorstellung’ biçimindeki öz-belirimi ile ilişkilidir. Vorstellung (tasarım) imgesel ya da resimsel düşünme demektir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’a göre toplumsal alt yapıyı oluşturur?
Ekonomi |
Politika |
Hukuk |
Din |
Sanat |
Ekonomik alt yapı üzerinde toplumsal üst yapı olarak, insan topluluklarının politik yaşamı, devlet ve hukuk düzeni, ahlak, din, sanat, felsefe gibi kültür etkinlikleri yer alır. Bu şekilde kültürel üst yapı, ekonomik alt yapıya bağımlı olarak varlık kazanmış olur. Bir başka deyişle ekonomik alt yapı toplumsal üst yapıyı koşullandırmış olur. Ne var ki bu koşullandırmayı mutlak biçiminde almamak gerekir. Marx da, Engels de bu koşullandırmayı ekonomik yapının katı bir yansıması olarak düşünmediklerini belirtme yoluna giderler. Aslında politik ve yasal yapılar, alt yapı tarafından din ve felsefe gibi ideolojik üst yapılara göre daha doğrudan olarak belirlenirler. Bazı düşüncelerden etkilenmiş olan kişiler onları koşullandırmış olan alt yapıya tepki gösterebilirler. Eğer devrimcilik kabul ediliyorsa bu tür tepkilere de izin verilmesi gerekir.
5.Soru
Hegel’e göre bilincin ilk temel görünümü aşağıdakilerden hangisidir?
Duyu algısı |
Zihin |
Öz bilinç |
Kuvvet |
İstenç |
Antropoloji bölümünde ele alınan ruh, en alt düzeyde henüz ayrımlaşmamış
bir birlik olarak düşünülen öznel tindi. Tinin Fenomenolojisi bölümünde ise bilinçlilik
kazanmış ruhsal varlık söz konusudur: Bu nedenle burada birinci adım
duyu algısıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde insanlığın tarihsel süreci doğru olarak verilmiştir?
Feodal toplum, ilkel toplum, kapitalist toplum, köleci toplum |
İlkel toplum , komünal toplum, köleci toplum, kapitalist toplum |
Feodal toplum, komünal toplum, kapitalist toplum, |
İlkel komünal toplum, köleci toplum, feodal toplum, kapitalist toplum |
Feodal toplum,köleci toplum,ilkel toplum,kapitalist toplum |
İnsanlık tarihsel süreçte şu aşamalardan geçmiştir. İlkel komünal toplum, köleci toplum, feodal toplum, kapitalist toplum. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schopenhauer’ın yapıtlarından birisi değildir?
Din Üzerine |
Dünyadan Acı Çekme Üzerine |
Estetik Üzerine |
Eğitim Üzerine |
Etik Üzerine |
Bunların dışında (Schopenhauer) Kadınlar Üzerine, Din Üzerine, Etik Üzerine, Estetik Üzerine, Dünyadan Acı Çekme Üzerine ve Varoluşun Boş Oluşu Üzerine, adlarında yapıtları vardır. Eğitim Üzerine isimli eser Immanuel Kant'a aittir. Doğru cevap D'dir.
8.Soru
Schopenhauer, tek bir bireysel istencin, kendisini deneyimin çeşitli fenomenlerinde belirten mutlak istenç olması anlamında nasıl bir felsefe yapmıştır?
İstemselci |
İdealist |
Evrensel |
Nihilist |
Aşkınsal |
Schopenhauer, dünyanın bizim tasarımımız olduğunu söyleyerek idealist; aklı ya da düşünceyi değil, istenci dünyanın tözü yaparak istemselci; tek bir bireysel istencin, kendisini deneyimin çeşitli fenomenlerinde belirten mutlak istenç olması anlamında ise aşkınsal bir felsefe yapmıştır.
9.Soru
Hegel’e göre dinsel bilincin gelişiminin son evresi aşağıdakilerden hangisidir?
Nesnellik |
Ahlaklılık |
Dindarlık |
Öznellik |
Bireysellik |
Buna göre dinsel bilinç üç ana momentten ya da evreden geçmiştir. Birincisi
tümellik evresidir. Tanrı ayrımlaşmamış, tümel olarak ve sonsuz olarak biricik
gerçekliktir. İkincisi tikellik evresidir. Bu aşamada tanrıyı düşünmekle, kendim ile
O, sonlu ile sonsuz arasına ayrım getirmiş olurum. Böylece tanrı karşımda duran
bir nesne olur ve bu şekilde ona yabancılaşmış olurum. Bu dini açıdan bir günahkâr
olduğum bilincini de kapsar. Üçüncü evre bireysellik evresidir. Tikelin tümele,
sonlunun sonsuza geri dönüşünü imler, böylece ayrılma ve yabancılaşma aşılmış
olur. Dini açıdan bu tapınma yoluyla gerçekleşir.
10.Soru
Her gerçeklik ussaldır, ussal olan gerçektir.
Sözü ile Hegel, en temelde hangi filozofun görüşlerine karşıt bir tez öne sürmektedir.
Kant |
Strauss |
Schelling |
Marx |
Fichte |
Doğru yanıt A seçeneğidir.
11.Soru
Hegel’e göre aşağıdaki sanat ürünlerinden hangisi sembolik sanat için daha uygundur?
Şiir |
Resim |
Müzik |
Heykel |
Mimari |
Hegel’in güzelin üç ana tipine ilişkin bu görüşü sanatsal ürünlerin başlıca tiplerine ilişkin görüşü ile yakından ilişkilidir. Hegel sanat ürünlerini, mimari, heykel, resim, müzik ve şiir tarzında sınıflama yoluna gitti. Bu alanlardaki herhangi bir çalışma, sembolik, klasik ve romantik tarzlarda olabilir. Ama ona göre, mimari özellikle sembolik sanata uygundur; heykel klasik sanata ve resim, müzik ve şiir ise daha çok romantik sanat tarzına uygundurlar.
12.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisine göre dünya sona erdikten sonra, onu oluşturan parçacıkların gücü sayesinde yeniden yapılaşacak, dünyada olup biten herşey yeni baştan ve aynen yinelenecektir?
Nietzsche |
Kant |
Marx |
Weber |
Dahrendorf |
Nietzsche’ye göre dünyamız sona erdikten sonra, onu oluşturan parçacıkların gücü sayesinde yeniden yapılaşacak, dünyada olup biten herşey yeni baştan ve aynen yinelenecektir. Bu öğretiye sonsuz yineleniş kuramı denir.
13.Soru
Hegel’e göre aşağıdakilerden hangisi bir doğa dini değildir?
Büyü dinleri |
Yunan dinleri |
Mısır ve İran dinleri |
Çin dinleri |
Hint dinleri |
Şu hâlde, zihin salt soyut tanrı düşüncesinden, kendisinin ve tanrının ayrı varlıklar olduğunu ayrımsamasına ve oradan da kendisini tanrı ile yeniden bir olarak bilmeye doğru devinir. Hegel’e gö re bu devinim dinsel bilincin özsel devinim çizgisidir. Bu üç evre ideanın üç temel
evresine de karşılık gelir. Ancak din sadece soyut olarak din değildir, çeşitli olgusal
dinler biçimini alarak kendi gelişimini izler. Bu gelişimi din felsefesi verecektir
hiç kuşkusuz. Buna göre dünya üzerindeki ilk din tipi doğa dini olarak karşımıza
çıkar. Bu da üç evreye bölünür: İlki büyü dinidir. İkincisi, Çin ve Hint dinleri grubudur.
Üçüncüsü, İran, Suriye ve Mısır dinleri olarak belirginleşirler.
14.Soru
Mill’e göre genel önermeler ortaya çıkarma ve tanıtlama işlemine ne ad verilir?
Tümdengelim |
Soyutlama |
Tümevarım |
Analiz |
Çıkarım |
Mill’e göre tümevarım genel önermeler ortaya çıkarma ve tanıtlama işlemidir ve en
temel uslamlama biçimidir. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
Hegel, sanat türleri sınıflandırmasına göre heykeli hangi sanat tarzına uygun bulmaktadır?
Sembolik Sanat |
Romantik Sanat |
Modern Sanat |
Klasik Sanat |
Yapısal Sanat |
Hegel’e göre güzellik duyusaldan ödünç alınan bir ussaldır, duyusal görünüm bir form aldığında ya da ussal içerik bir form içinde kendini açığa koyduğunda güzel sanat karşımızda durur. Ussalın bu duyusal cisimleşmesi üç ilkesel yolda gerçekleşir. Bunlar sembolik sanat, klasik sanat ve romantik sanat biçimleridir. Hegel’in güzelin üç ana tipine ilişkin bu görüşü sanatsal ürünlerin başlıca tipleri ne ilişkin görüşü ile yakından ilişkilidir. Hegel sanat ürünlerini, mimari, heykel, resim, müzik ve şiir tarzında sınıflama yoluna gitmiştir. Bu alanlardaki herhangi bir çalışma, sembolik, klasik ve romantik tarzlarda olabilir. Ama ona göre, mimari özellikle sembolik sanata uygundur; heykel klasik sanata ve resim, müzik ve şiir ise daha çok romantik sanat tarzına uygundurlar.
16.Soru
I. Herkes için geçerli evrensel bir ahlaka ulaşılmalıdır.
II. Herkes iyinin ve kötünün ötesinde düşünebilir.
III. Hristiyanlık bedeni ve estetik değerleri değersizleştirmiştir.
Nietzsche'ye göre yukarıdakilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
Yalnız III |
I, II ve III |
Nietzsche'ye göre herkes için geçerli bir ahlak mümkün değildir ve herkes iyinin ve kötünün ötesinde varolamaz. Hristiyanlık ise, Nietzsche'ye göre, bedeni ve estetik değerleri değersizleştirmiştir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mill’e ait eserlerden biri değildir?
Felsefenin Sefaleti |
Politik Ekonominin İlkeleri |
Özgürlük Üzerine |
Temsili Hükumet Üzerine İrdelemeler |
Utilitarianism |
1848’de Politik Ekonominin İlkeleri’ni yayımladı. 1859’da Özgürlük Üzerine, 1861’de Temsili Hükumet Üzerine İrdelemeler’ini, 1863’te Yararcılık (Utilitarianism) başlıklı çalışmasını yayımladı. Sir William Hamilton’un Felsefesinin Bir İncelemesi başlıklı çalışması ve Auguste Comte ve Pozitivism başlıklı bir inceleme 1865 yılında yayımlandılar. 1868’de England and Ireland adlı bir yapıt yayınladı. Yapıt İrlanda dışında ilgi görmedi. Çünkü İngiliz Hükumetinin İrlanda politikasını kınayan bir çalışma idi. Mill 8 Mayıs 1873 yılında Avignon’da ölmüştür. Savlar ve Tartışmalar adlı yapıtı 1859-1875 yılları arasına çıkmıştır. Din Üzerine Üç Deneme başlıklı yazısı ve Otobiyografi’si 1874’te ölümünden yayınlanmıştır.
18.Soru
Hegel’in var olan ne varsa bilinebilir önermesi, aşağıdaki düşünürlerden hangisine bir karşı çıkış olarak anlaşılabilir?
Schiller |
Strauss |
Kant |
Fichte |
Schelling |
Hegel, Kant’ın tersine, var olan her ne varsa bilinebilir diye düşünmekte ve Alman idealistlerinin genel kabulü olan “Her bilgi objesi zihnin ürünüdür.” yargısını kabul
ederek “Her gerçek ussaldır, ussal olan gerçektir.” öne sürümünde bulunmaktaydı. Bu iki yargı bir anlamda birbirini desteklemektedir çünkü var olan her şey ussal olduğuna göre us ile bilinebilir olmalıdır.
19.Soru
Marx ve Engels’e göre evrendeki birincil olgusallık aşağıdakilerden hangisidir?
İd |
Akıl |
Doğa |
Varlık |
Toplum |
Marx ve Engels’e göre evrendeki birincil olgusallık doğadır. Doğanın tözü ise maddedir. O hâlde evrende hüküm süren biricik töz maddedir. Tinsellik maddi temeller üzerinde anlam kazanır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Marx ve Engels’in fikirlerinde belirlenmiş İnsanlık tarihinin geçtiği dönemlerden hangisi yanlış verilmiştir?
feodal toplum |
köleci toplum |
ilkel komünal toplum |
kapitalist toplum |
savaşçıl toplum |
İnsanlık tarihsel süreçte şu aşamalardan geçmiştir: ilkel komünal toplum, köleci toplum, feodal ve kapitalist toplum.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ