Moders Felsefe 1 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangi düşünür, toplumsal sözleşme görüşünü eleştirir ve öncelikle toplumsal sözleşmenin tarihsel olgu olduğunu gösterir hiçbir kanıtın bulunmadığını dile getirir ?
Hangi düşünür, toplumsal sözleşme görüşünü eleştirir ve öncelikle toplumsal sözleşmenin tarihsel olgu olduğunu gösterir hiçbir kanıtın bulunmadığını dile getirir ?
Hume |
Reid |
Berkley |
Locke |
Condillac |
Hume tüm politik problemlerin çözümünde yarar ilkesini öngörür. Öncelikle toplumsal sözleşme görüşünü eleştirir ve toplumsal sözleşmenin tarihsel olgu olduğunu gösterir hiçbir kanıtın bulunmadığını dile getirir. Eğer durum böyle ise varolan tüm yönetimler yasadışı bir duruma düşeceklerdir. Ayrıca bu kuram aslında hiçbir şeyi açıklamamaktadır, bu nedenle gereksizdir. Doğru yanıt A'dır.
2.Soru
Politik özgürlükle ilgili görüşleri, 1791 Fransız İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi’nde önemli ölçüde belirleyici olan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Voltaire |
Montesquieu |
Condillac |
Locke |
Rousseau |
Montesquieu’in güçlerin ayrılığı ve güçleri dengeleme konusundaki görüşleri hem Amerika hem de Fransa’da önemli bir etki yaratmıştır.
3.Soru
Maddesel ya da tinsel bir tözün varlığından söz edilemeyeceğini savunan emprist felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?
John Locke |
David Hume |
Berkeley |
Condillac |
Thomas Reid |
David Hume, hem maddesel hem de tinsel tözü reddeder.
4.Soru
J.J. Rousseau'ya göre en temel duygu aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan sevgisi |
Ben sevgisi |
Tanrı sevgisi |
Yaşama sevgisi |
Doğa sevgisi |
J.J. Rousseau'ya göre en temel duygu ben sevgisidir.
5.Soru
“Verilen söz neden tutulmalı” sorusuna bir Hristiyan “Tanrı böyle buyurmuş” diyecek, Hobbesçular “toplumun böyle istediğini” söyleyecektir. Buna göre Hobbesçuların durumu aşağıdakilerden hangisiyle örtüşebilir?
“Verilen söz neden tutulmalı” sorusuna bir Hristiyan “Tanrı böyle buyurmuş” diyecek, Hobbesçular “toplumun böyle istediğini” söyleyecektir. Buna göre Hobbesçuların durumu aşağıdakilerden hangisiyle örtüşebilir?
Kaderci |
Dinci |
Otoriter |
Doğacı |
Toplumsal |
Toplumsal
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Berkeley'in görüşleri ile bağdaşmaz?
Var olmak algılanmış olmaktır. |
Obje, bir duyumlar kompleksinden başka bir şey değildir. |
Bir objeye dair birincil ve ikincil nitelikler bulunmaktadır. |
Bilgisine sahip olmadığımız şey bizim için yoktur. |
Maddeye dair bir töz bulunmamaktadır. |
Berkeley, var olmak algılanmış olmaktır diyerek algıların ve duyumun önemine vurgu yapmıştır. Bir obje onun için duyumlar kompleksinden başka bir şey değildir. Dolayısıyla bilgisine sahip olmadığımız şeyin var olmadığını savunur. Tinsel tözü kabul ederken maddesel tözü reddeder. Locke'un bahsettiği birincil ve ikincil nitelikleri reddederek sadece ikincil nitelikler olduğunu savunur.
7.Soru
“Dışımızda yer alan varlıkları algılamadığımız zamanlarda da onlar vardır”
yaklaşımını da içeren salt realizm kavramı, hangi düşünürle ilişkilendirilir?
Hume |
Locke |
Reid |
Berkeley |
Condillac |
Locke’un algı kavramından hareketle, Berkeley’in spiritüalist idealizmi ve Hume’un idealist kuşkuculuğu Reid tarafından bir sağduyu realizmine dönüştürülmeye çalışılmıştır.
8.Soru
Tüm zihin içeriğinin duyular ve deneyimle elde edilen algılardan oluştuğunu ve bunların da izlenim ve ide olmak üzere iki biçimde var olduğunu ortaya atan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Tüm zihin içeriğinin duyular ve deneyimle elde edilen algılardan oluştuğunu ve bunların da izlenim ve ide olmak üzere iki biçimde var olduğunu ortaya atan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
George Berkeley |
David Hume |
Condillac |
Thomas Reid |
John Locke |
Hume’a göre tüm zihin içeriğimiz duyular ve deneyimle elde edilen algılardan oluflur ve bunlar da izlenim ve ide olmak üzere iki biçimdedir.
9.Soru
Duyum ve düşünüm arasındaki ayrımı reddedip bunların birbirini bütünleyen edimler olduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
John Locke |
George Berkeley |
David Hume |
Thomas Hobbes |
Condillac |
Berkeley duyum ve düşünüm arasındaki farkı reddetmiş, bunların birbirlerini bütünleyen edimler olduğunu savunmuştur.
10.Soru
Hangi filozofa göre bilgi, ideler arasındaki uyuşma ya da uyuşmamanın algılanma yoluna göre üçe (Sezgisel, Tanıtlamalı ve Duyusal) ayrılır?
Hobbes |
Platon |
Descartes |
Locke |
Kant |
Bilgi tanımları ışığında Locke, bilgilerimizi apaçıklık derecesi bakımından derecelendirir. Bu derecelendirme ideler arasındaki uyuşma ve uyuşmamayı algılayışımızın değişik yollarından kaynaklanır. Bu açıdan Locke, üç bilgi derecelendirmesi belirler: sezgisel, tanıtlamalı ve duyusal bilgi. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Thomas Reid'in eserlerinden biridir?
Sağduyu ilkeleri üzerine insan zihni üzerine araştırma |
Sağduyu ilkeleri üzerine insan güdüleri üzerine araştırma |
Sağduyu ilkeleri üzerine insan bilişi üzerine araştırma |
Sağduyu ilkeleri üzerine insan edinci üzerine araştırma |
Sağduyu ilkeleri üzerine insan ahlakı üzerine araştırma |
Sağduyu ilkeleri üzerine insan zihni üzerine araştırma, Thomas Reid'in eserlerinden biridir.
12.Soru
Hangisi John Locke hakkında doğrudur?
Bilginin duyu algılarına dayandığını kabul eden köktenci bir deneyimci-empiristtir. |
Tanrısal vahyi yadsıyarak dindarlığı yermiştir. |
Mantık ilkelerinin doğuştan herkeste bulunamayacağını iddia etmiştir. |
Locke’a göre erdemin genel onaylanışı, yararlılığından değil doğuştanlığındandır. |
Locke insan zihnini öncelikle üzerine hiçbir şey yazılmamış beyaz kâğıt (tabula rasa) olduğunu reddeder. |
Bilginin duyu algılarına dayandığını kabul etmekle birlikte köktenci bir deneyimci-empirist olmamıştır. A şıkkı yanlıştır. Tanrısal vahyi yadsımasa da eylem bakımından ılımlı bir dindarlığı yeğlemiştir. B şıkkı yanlıştır. Locke, bilginin duyu deneyimiyle başladığını savunan biri olarak aklın doğuştan idelerle donatılı olduğu fikrine karşı çıkmıştır. C şıkkı doğrudur. . Locke, bilginin duyu deneyimiyle başladığını savunan biri olarak aklın doğuştan idelerle donatılı olduğu fikrine karşı çıkmıştır. Locke’a göre bu idelerin başında, “a, a’dır” ve “hem a, hem -a olamaz” gibi temel mantık ilkeleri gelir. Locke bu ilkeleri tüm insanların aynı şekilde bilmediğini, örneğin çocukların ve budalaların bunlardan habersiz olduklarını söyler. Demek ki bunlar doğuştan herkeste bulunamazlar. C şıkkı doğrudur. Locke’a göre erdemin genel onaylanışı, doğuştanlığından değil yararlılığındandır. D şıkkı yanlıştır. Locke insan zihnini öncelikle üzerine hiçbir şey yazılmamış beyaz kâğıt (tabula rasa) kabul eder. E şıkkı yanlıştır.
13.Soru
İngiltere’deki reformcu anlayıştan etkilenerek Fransa’nın devlet düzenine karşı eleştirel yazılar yazan ve söz konusu etkiler altında ilk yapıtı, 1721 tarihli iran Mektupları'nı kaleme alan düşünür hangisidir ?
Volter
|
Locke
|
Claude Adrien Helvetius
|
Montesquieu
|
Denis Diderot
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rousseau'nun demokrasi düşüncesinin temelidir?
Toplum sözleşmesi |
Genel istenç |
Duyunç |
Benlik sevgisi |
Doğal insanlık durumu |
Rousseau’nun genel istenç kuramı, demokrasi düşüncesinin temelidir. Bu şekilde insanlar toplum tarafından geri plana atılmaktan kurtularak yönetimde söz sahibi olmuştur. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Hobbes'a göre kaç tür cisim vardır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başlıca aydınlanma düşünürlerinden birisi değildir?
Diderot |
Bayle |
Voltaire |
Condillac |
Piaget |
Başlıca aydınlanma düşünürleri Bayle, Montesquieu, Voltaire, Condillac, Helvetius,
Diderot, d’Alembert, Lametrie, d’Holbach Cabanis ve Rousseau’dur. Doğru cevap E'dir
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tüm bilgilerimizin geçerliliğinin kendisine dayandırıldığını savunan temel bir ilke olarak kabul edilir?
Dış dünya gerçekliği |
Nedensizlik ilkesi |
Nedensellik ilkesi |
İç dünya yanılsaması |
Sezgi üstünlüğü |
Nedensellik ilkesi tüm bilgilerimizin geçerliliğinin kendisine dayandırıldığını savunan temel bir ilke olarak kabul edilir.
18.Soru
- Deneysel
- Sezgisel
- Tepkisel
- Tanıtlamalı
- Duyusal
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Locke'un belirlediği bilgi derecelendirmeleri arasındadır?
I, II ve III |
II, III ve IV |
II, IV ve V |
III ve IV |
Yalnız V |
Bilgi ideler arasındaki uyuşma ya da uyuşmamanın algılanma yoluna göre üçe ayrılır: Sezgisel, Tanıtlamalı ve Duyusal.
19.Soru
Hume'a göre zihinde bir imgelemin bir ideden ona benzeyen başka bir ideye geçmesi durumu hangi çağrışım mekanizması altında değerlendirilir?
Benzerlik |
Bitişikilik |
Neden-etki bağı |
Tümellik |
Tikellik |
Çağrışım mekanizması genel olarak üç biçimde çalışır; benzerlik, zamanda ve uzayda bitişiklik ve neden-etki bağı. İmgelem kolaylıkla bir ideden ona benzeyen bir başkasına geçer. Bir resim bizi onun orijinalini düşünmeye sürükler. Buna benzerlik denir.
20.Soru
D'Alembert ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
18. yüzyılın özel bir anlamda felsefe yüzyılı olduğunu ilan etmiştir. |
Metafizik anlamda şeylerin özü ile ilgilenmiştir. |
Ahlâkın öteki insanlara karşı ödevimizin bilincinde olmak olduğunu söylemiştir. |
İlerlemenin doğal olduğunu ve zihinsel aydınlanmanın toplumsal ilerlemeyi getireceğine inanmıştır. |
Bilimsel felsefenin görevinin fenomenleri sistematik şekilde betimlemek olduğunu ileri sürmüştür. |
D'Alembert'in metafizik konulara hiç bir şekilde ilgisi yoktur. Dolayısıyla metafizik anlamda şeylerin özü ile ilgilenmemiş hatta bunun hiç bir yararı olmadığını vurgulamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ