Moders Felsefe 1 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
d'Alambert pozitivizmin öncülerinden biridir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu savı doğrular niteliktedir?
Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik anlamda betimlemektir |
Şeylerin niçinlerini ve nedenlerini tözler vasıtasıyla bilebiliriz |
Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri sistematik bir anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir |
İlk ilkelerden fenomenlere gitmek, şeylerin özünden empirik verileri çıkarsamaktır |
Sözcüğün gerçek anlamında bilgi olarak adlandırılabilmesi için metafizik bir yola başvurulması gerekmektedir |
Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik bir anlamda değil, daha sistematik bir anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir. Eğer metafizik yola, yani bir öz araştırılmasına sapılırsa, sözcüğün gerçek anlamında bilgi olarak adlandırılabilecek şeyin çok ötesine geçilmiş olur. Bu açıklamalarıyla d’Alambert, pozitivizmin öncülerinden biri olarak kabul edilmektedir. Doğru cevap C'dir.
2.Soru
Hangi şıktaki düşünce Hobbes'un görüşlerini doğru olarak ifade etmektedir?
İnsanda aç gözlülüğe ya da kibre yol açan şey kötü, alçak gönüllülüğe ya da fedakarlığa yol açan şey iyidir. |
İnsanların kazanılmış kavrayış alandaki ayrımlarında en fazla rol oynayan tutkular hizmet, takdir edilme, himaye edilme, güven ve inanç isteğidir. |
Her insan öz güvenliğini sağlamak eğilimindedir ve bunun için daha güçlü bir varlığın himayesine girer. |
Bireyler, bir uzlaşma olan sosyal sözleşme ile haklarının bir bölümünü kendilerini yönetmesi için bir yöneticiye devrettikleri hususunda sözleşirler. |
İyi ve kötü arasında ayrım yapmak için nesnelerin kendilerinden alınan ortak ölçütler kullanılmalıdır. |
Hobbes’a göre insanda hoşlanmaya ya da mutluluğa yol açan şey iyi, hoşnutsuzluğa ya da mutsuzluğa yol açan şey kötüdür. A şıkkı yanlıştır. Hobbes’a göre insanların kazanılmış kavrayış alandaki ayrımlarında en fazla rol oynayan tutkular güç, zenginlik, bilgi ve onur isteğidir. B şıkkı yanlıştır. Hobbes’a göre her insan öz güvenliğini sağlamak eğilimindedir ve bunun için başkalarıyla rekabete girer. C şıkkı yanlıştır. Hobbes'a göre, bireyler, bir uzlaşma olan sosyal sözleşme ile haklarının bir bölümünü kendilerini yönetmesi için bir yöneticiye devrettikleri hususunda sözleşirler. D şıkkı doğrudur. Hobbes'a göre, iyi ve kötü arasında ayrım yapmak için nesnelerin kendilerinden alınan ortak bir ölçüt de bulunmaz. E şıkkı yanlıştır.
3.Soru
Bir parça toprağı çitle çevirip "Burası benimdir." diyen ve insanları buna ikna edebilen ilk insanın uygar toplumun kurucusu olduğunu söyleyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Diderot |
D'Alembert |
Helvetius |
J.J. Rousseau |
Montesquieu |
J.J. Rousseau'ya göre bir parça toprağı çitle çevirip "Burası benimdir." diyen ve insanları buna ikna edebilen ilk insan uygar toplumun kurucusudur.
4.Soru
Locke’a göre aşağıdakilerden hangisi doğal bir hak değildir?
Mülkiyet |
Seçme-Seçilme |
Yaşamı Koruma |
Kendini Savunma |
Özgürlük |
Locke’a göre insanların doğuştan sahip oldukları doğal haklar, kendini koruma ve yaşamını savunma hakkı, özgür olma hakkı ve mülkiyet hakkıdır
5.Soru
Malebranche’a göre gerçekliğe ulaşma yolunda bizi yanıltan temel sebep nedir?
Açgözlülük |
Bencillik |
Düşüncesizlik |
İradesizlik |
Acele karar verme |
Malebranche’a göre gerçekliğe ulaşma yolunda bizi yanıltan temel sebep istencimizle acele karar
vermemizdir. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başlıca empiristlerden olan Etienne Bonnot De Condillac'ın çalışma yaptığı 4 alandan biri değildir?
Zihin felsefesi |
Bilgibilim |
Dil |
Din |
Politika |
Din, başlıca empiristlerden olan Etienne Bonnot De Condillac'ın çalışma yaptığı 4 alandan biri değildir.
7.Soru
Voltaire göre, "Anayasanın gerçek düşmanı kral değil din adamları sınıfı idi". Buna göre düşünür, Anayasanın özgürleştirilmesinden daha çok din adamlarının etkisinden kurtarılması anlamında kralın gücünün artırılmasından yana idi.
Bu söylenenlerden hareketle aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılabilir?
Voltaire'nin muhafazakar bir ilerleme karşıtı olduğu |
Voltaire'nin ussal ve bilimsel bir ilerleme yanlısı olduğu |
Despotik bir yönetim yanlısı olduğu |
Voltaire'nin ateist olduğu |
Parlamenter Monarşiyi savunuyor olduğu |
Voltaire’in gerçek düşmanı kral değil din adamları sınıfı idi. Anayasanın özgürleştirilmesinden daha çok din adamlarının etkisinden kurtarılması anlamında kralın gücünün artırılmasından yana idi. Bu son söylenenler Voltaire’in bir ilerleme karşıtı olduğunu düşündürmemelidir. Tersine ilerleme düşüncesinin en etkili yayıcılarından birisi idi. Ama onun ilerlemeden anladığı, ussal, bilimsel ve ekonomik ilerleme idi.Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi din adamları ve yetersiz hükümetlerin eğitimin önünde birer engel olduğunu savunmuştur?
Rousseau |
Diderot |
Condillac |
Voltaire |
Helvetius |
Olumlu davranışların oluşmasında eğitimin önemini vurgularken, din adamları sınıfının gücü kırılıncaya ve iyi bir hükümet ve hukuk sistemi kuruluncaya dek eğitim sisteminin istenilen düzeye gelemeyeceğini savunur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni felsefi ve bilimsel düşünceleri Avrupa'ya yaymayı amaçlayan Ansiklopedi'ye katkı sağlayanlar arasında yer almaz?
Helvetius |
Montesquieu |
Holbach |
Turgot |
J.J. Rousseau |
Ansiklopedi'ye katkı sağlayanlar arasında Voltaire, Holbach, Helvetius, Montesquieu ve ekonomist Turgot bulunmaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi duyumun ve düşünümün birlikte oluşturdukları idelerden biridir?
İstek |
Devinim |
Algı |
Haz |
Uzam |
Duyum ve düşünümün birlikte elde ettiği idelerin en başında haz ve acı gelir. Bedendeki duyumların ya kendi başına ya da acı ya da hazla birlikte oluşu gibi zihnin düşünce ya da algısı da ya kendi başınadır ya da haz ya da acıyla birliktedir.
11.Soru
Hobbes’un felsefi yöntem anlayışı hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Felsefe yöntem olarak hem tümdengelimi hem tümevarımı kullanır. |
Felsefede, birleştirme yöntemine analitik, çözümleme yöntemine ise sentetik denir. |
Başlangıç ilkelerinden hareketle çıkarımda bulunma anlayışına dayanır. |
Felsefi yöntemin ana ekseni tümdengelimsel hipotetik yöntemdir. |
Felsefi yöntem birleştirme ve çözümleme denen iki faaliyetten oluşur. |
Bu terimleri birleştirme ve çözümleme anlamında kullandığı anlaşılmaktadır. Çözümleyici yöntem analitik, birleştirici yöntemse sentetiktir
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Montesquieu'nun görüşleriyle bağdaşmaz?
Her politik toplum belli bir idealin tam olmayan bir somutlaşmasıdır ve bu ideal toplumu biçimlendirmede örtük bir biçimde işleyen bir etmendir. |
Toplumsal olguları yöneten bazı evrensel ilke ya da yasalar vardır ve tekil durumlar genelde bu ilke ve yasalara uygun gelişir. |
Cumhuriyetçi, monarşik ve despotik olmak üzere üç yönetim biçimi vardır. |
İnsanın fiziksel varlığına dayanan doğal yasalar, her türlü pozitif yasayı önceler. |
Politik özgürlük yasama, yürütme ve yargı güçlerinin birlikte çalıştıkları güçler birliği ile oluşur. |
Montesquieu'ya göre politik özgürlük güçler birliği değil güçler ayrılığı ilkesiyle mümkündür.
13.Soru
- Beslenme
- Konuşma
- Yürüme
- Nefes alma
- Savaşma
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Hobbes'un canlılık devinimlerine örnek olarak verilebilir?
I ve IV |
II ve III |
III ve IV |
Yalnız IV |
IV ve V |
Hobbes’a göre canlılık devinimleri beslenme, nefes alma gibi doğumla başlayıp yaşam boyu devam eden devinimlerken, istençli devinimler konuşmak, yürümek gibi devinimlerdir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hume’un dış dünya gerçekliğine olan yaklaşımını gösterir?
Maddi ve ruhsal tözler vardır ama bilinemezler. |
Herhangi bir “ben” kavramına sahip değiliz. |
Maddi değil ruhsal tözler vardır. |
Tanrı doğadaki şeylerin düzenliliğinin nedenidir. |
Tanrının varlığı kanıtlanamaz. |
A ve C şıkkı Locke ve Berkeley’in görüşlerini yansıtır. D ve E şıkları ise Berkeley ve Hume’un tanrı kavramıyla ilgili olan görüşleridir.
15.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde verilen ifadelerden hangisi John Locke'nin Aydınlanma tarihindeki yeri ve önemini destekler niteliktedir?
Locke, Fransız filozofları hem kuramsal hem de pratik olarak örnek almıştır |
Bu filozoflar grubu, kuramsal felsefelerini genelde Locke'nin idealizmi üzerine kurmuşlardır. |
Bu filozoflara göre felsefede aklın kullanımı, doğuştan düşüncelerden ya da kendiliğinden açık ilk ilkelerden türeyen büyük felsefi sistemlerin kurulması anlamına geliyordu |
Bu filozoflara göre aklın kullanımı, kurgul metafizik ile öğrenilebilirdi |
Locke öne sürdüğü epistemolojik ve politik görüşleriyle, aydınlanmacı filozoflara |
Locke, Aydınlanma filozofları için hem kuramsal, hem pratik alanda gerçek bir filozoftur; öne sürdüğü epistemolojik ve politik görüşleriyle aydınlanmacı filozoflara aydınlanmanın temel gramerini sağlamıştır. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Aydınlanma düşünürlerinden hangisi, “Doğanın gözleminden onun zihin sahibi bir yaratıcı tarafından yapılmış olduğu sonucu çıkarılmalıdır.” ifadesini öne sürmüştür?
Voltaire |
Locke |
Condillac |
Bayle |
Helvetius |
Voltaire, Metafizik Üzerine İnceleme’sinde, tanrının varoluşu üzerine iki uslamlama öne sürer. Birincisi nedensellikten yola çıkar ve evrenin bilinçli bir planlama sonucu oluşturulduğunu önerir.
17.Soru
Hobbes’a göre yalın tutkular aşağıdakilerden hangisi değildir?
Hobbes’a göre yalın tutkular aşağıdakilerden hangisi değildir?
Aşk |
Nefret |
Sevgi |
Zenginlik |
Korku |
Zenginlik
18.Soru
I. Benzerlik
II. Uzay-zamanda bitişiklik
III. Doğa yasalar
IV.Ahlak çıkarımları
Hume’a göre yukarıdakilerden hangisi/hangileri insan zihninin çağrışım mekanizmalarının çalışma biçimleri arasında yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
Yalnız IV |
David Hume
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Berkeley ile ilgili doğru bir bilgidir?
Metafiziği tamamen reddetmiştir. |
Görünüm ve gerçekliğin ayrılması gerektiğini savunmuştur. |
Bir objenin insan algılayışından ayrı bir yapısı olduğunu söylemiştir. |
Bilmek için deneyime gerek olmadığını savunmuştur. |
Maddenin algılanışını tümellere dayandırmıştır. |
Berkeley metafiziği tamamen reddetmez, aksine Tanrı ve dışsal zihin kavramlarını açıklığa kavuşturarak materyalizmi bertaraf eder.Bir obje algılanmış niteliklerin toplamıdır diyerek algılamanın nesneden bağımsız olmadığını vurgular. Bilmek için duyumsal deneyimlerin gerekliliğini savunmuş ve Locke'u tümeller düşüncesinden dolayı eleştirmiştir. Ancak görünüm ve gerçekliğin birbirinden ayrılması gerektiğini savunur.
20.Soru
- İdeler basit ve karmaşık olmak üzere ikiye ayrılır.
- Basit ideler de kendi içlerinde dış duyumun ve iç duyumun ideleri olmak üzere ikiye ayrılırlar.
- Dış duyumun basit ideleri gözle algılanan aydınlık, dokunmayla algılanan sertlik gibi basit idelerdir.
- Zihnin, algı ve istek türünden edimleri ise, iç duyum, yani düşünüm yoluyla elde edilen karmaşık idelerdir.
Yukarıda basit ve karmaşık idelerde ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri yanlıştır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I, II ve III |
Yalnız IV |
Zihnin, algı ve istek türünden edimleri ise, iç duyum, yani düşünüm yoluyla elde edilen basit idelerdir. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ