Müzecilik ve Sergileme Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müzenin görevlerindendir?
Toplama |
Hepsi |
Araştırma |
Koruma |
Sergileme |
Müze tanımı değerlendirildiğinde, kurumun toplum yararına ve sürekliliği olmasının en başta kabul edilen bir olgu olduğu anlaşılır. Bu tanımda toplama, araştırma, koruma, sergileme ve eğitim temel görevler olarak belirtilir
2.Soru
Müzelerin 3 temel sorumluluğunu doğru olarak dizgileyen seçenek hangisidir?
I- Hedef pazarın belirlenmesi
II- Her tür duruma uyum gösterme
III- Pazarlama karmasını oluşturulması
IV- Toplumun nasıl düşündüğünü ve onların nasıl cevap verebileceğini bilmek
V- Ziyaretçilerin ihtiyaçlarını beklentilerini isteklerini daha iyi anlamak ve eğlence endüstrisine yenilmemek
I, II ve III |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
I, II ve V |
II, IV ve V |
Müzeler 3 temel sorumluluğu yerine getirebilmek için pazarlama stratejileri uygulamak zorundadır. Bu sorumluluklar:
1. Toplumun nasıl düşündüğünü ve onların ihtiyaçlarına nasıl cevap verebileceğini bilmek,
2. Her tür duruma uyum göstermek,
3. Ziyaretçilerin ihtiyaçlarını, isteklerini, beklentilerini ve onları heyecanlandıran şeyleri daha iyi anlamak ve diğer müzelerde, eğlence endüstrisinde yenilenmeyi sağlamak.
Pazarlama stratejileri ise iki aşamalı gerçekleştirilir:
1. Hedef pazarın belirlenmesi
2. Pazarlama karmasının oluşturulması
3.Soru
Türkiye'de açılan ilk özel müze hangisidir?
İstanbul Arkeoloji Müzesi |
Topkapı Sarayı Müzesi |
Pera Müzesi |
Sadberk Hanım Müzesi |
Anadolu Medeniyetleri Müzesi |
Türkiye’de de ileri gelen bir iş adamı tarafından 1980 yılında Sadberk Hanım Müzesi açılmış ve uzun süre tek resmi özel müze olarak kalmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müzelerin halka ulaşmasını kolaylaştırıcı unsurlardan biri değildir?
Sergiler düzenleme |
Müze katalogların maliyetinin düşük olması |
Müzelere turlar yapılması |
Müze girişlerinin ücretlendirilmesi |
Çeşitli dillerde katalogların hazırlanması |
Müzede, etiketlenmiş sergiler hazırlanması, galeri turları yapılması, doğrudan halkın anlayabileceği ucuz kataloglar üretilmesi ve bu katalogların çeşitli dillere çevrilmesi müzenin halka ulaşma çabaları olarak değerlendirilirken müzelere girişlerin ücretlendirilmesi herkesin müzelerden yararlanması sınırlandırır. Bu nedenle doğru cevap D seçeneğidir.
5.Soru
Günümüzde çok sayıda müzenin bağlı olduğu “insanlar arasında bilginin yaygınlaştırılması ve arttırılması” amacıyla 1846’da kurulan kuruluş aşağıdakilerden hangisidir?
Goethe Enstitüsü |
Washington Smithsonian Enstitüsü |
Brooklyn Sanatlar ve Bilimler Enstitüsü |
İngiltere Ulusal Galeri Enstitüsü |
Prusya Devlet Galerisi Enstitüsü |
Günümüzde çok sayıda müzenin bağlı olduğu Smithsonian Enstitüsü Washington D.C’de “insanlar arasında bilginin yaygınlaştırılması ve arttırılması” amacıyla 1846’da kurulmuştur.
6.Soru
Pazarlamada, pazarlama kararlarını etkileyen çevresel faktörler önemli rol
oynamaktadır. Bu çevresel faktörler arasında aşağıdakilerden hangisi makro çevre faktörleri arasında yer almaz?
Ekonomik çevre |
Doğal çevre |
Tedarik kaynakları |
Politik ve hukuki çevre |
Demografik çevre |
Tedarik kaynakları mikro çevre faktörleri arasında yer alır.
7.Soru
"................, ziyaretçilerin müze deneyiminden edindikleri tüm izlenimlerin toplamıdır."
Boş bırakılan yere gelmesi gereken kavram hangisidir?
Pazarlama karması |
Müze ürünü |
Fiyat |
Sunuş |
Müzenin misyonu |
Müze ürünü, ziyaretçilerin müze deneyiminden edindikleri tüm izlenimlerin toplamıdır.
8.Soru
Aşağıda verilen açıklamalardan hangisi doğru olarak verilmiştir?
Ulusal yönetime bağlı müzeler; finansal kaynakları bağlı oldukları kurumun fonlandırılması ile ilgili hükümet biriminin bütçesinden karşılanmaktadır. Sözü edilen fon hibe olmadığı ve bütçenin düzenli bir parçası olduğu için ulusal müzelere girişler ücretsiz ya da çok düşük ücretlidir. |
Özerk Yönetime Bağlı Müzeler; finansal kaynakları bağlı oldukları kurumun fonlandırılması ile ilgili hükümet biriminin bütçesinden karşılanmaktadır. Sözü edilen fon hibe olmadığı ve bütçenin düzenli bir parçası olduğu için ulusal müzelere girişler ücretsiz ya da çok düşük ücretlidir. |
Özel Yönetime Bağlı Müzeler; Bakanlık, üniversite, belediye, askeriye, vakıf ve çeşitli kuruluşlara bağlı müzeleri kapsamaktadır. Bağlı bulundukları üst düzey politik otoritelere ve bu üst düzey yönetim aracılığı ile devlet otoritelerine bağlanır. Bağlı bulundukları kurum devlet bütçesinden pay alırken bu paydan belirlenen kısmı kendilerine bağlı müzeler için harcarlar. |
Demografik Özelliklerine Göre Bölümleme; Müze ziyaretiyle ilgilenenlerin bir bölümünü, amatörce ya da profesyonel olarak özel ilgi duyan kesim oluşturmaktadır. |
Özel İlgilenenlere Göre Bölümleme; Aynı ülkenin farklı bölgelerinde yaşayan |
Ulusal müzelerin finansal kaynakları bağlı oldukları kurumun fonlandırılması ile ilgili hükûmet biriminin bütçesinden karşılanmaktadır. Sözü edilen fon hibe olmadığı ve bütçenin düzenli bir parçası olduğu için ulusal müzelere girişler ücretsiz ya da çok düşük ücretlidir. Örneğin; Londra’da British Müzesi ya da New York Metropolitan Müzesi’ne girişler ücretsizdir. Ziyaretçiler isterlerse müzeye giriş için bağış niteliğinde ödeme yapabilirler.
9.Soru
Bryant (1988) tarafından pazarlama karması olarak düzenlenen maddelerin son hali aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Fiyat (Price), Sunuş (Presentation), Yer (Place), Tutundurma (Promotion), İnsanlar (People) |
Fiyat (Price), Sunuş (Presentation), Yer (Place), Tutundurma (Promotion) |
Fiyat (Price), Sunuş (Presentation), İnsanlar (People) |
Ürün (Product) ,Fiyat (Price), Sunuş (Presentation), Yer (Place), Tutundurma (Promotion), İnsanlar (People) |
Ürün (Product) ,Fiyat (Price), Yer (Place), Tutundurma (Promotion) |
Pazarlama işlevlerine yönelik tanımlarda geçen ve ticari sektör için “4P” olarak adlandırılan pazarlama karması (ürün, yer, fiyat, tutundurma), bir hizmet sektörü olan müzeler için Bryant (1988) tarafından “sunuş” (presantation) ve “insanlar” (people) eklenerek “6P” olarak düzenlenmiştir.
10.Soru
Modern Avrupa müzelerinin öncüsü olarak kabul edilen müze hangisidir?
Palazzo Medici |
Accademia delle Arti del Disegno |
Galeria degli Uffizi |
Pitt Rivers Müzesi |
Bodleian Kütüphanesi |
B ve C şıkları müze ortamının oluşturulması yönünde atılan ilk adımlardır. D ve E şıkları Asmolean Müzesinin koleksiyonlarının sergilendiği yerlerdir. Cevap A şıkkıdır.
11.Soru
- Toplumun nasıl düşündüğünü ve onların ihtiyaçlarına nasıl cevap verebileceğini bilmek,
- Her tür duruma uyum göstermek,
- Ziyaretçilerin ihtiyaçlarını, isteklerini, beklentilerini ve onları heyecanlandıran şeyleri daha iyi anlamak ve diğer müzelerde, eğlence endüstrisinde yenilenmeyi sağlamak.
Müzeler sorumluluklarını yerine getirebilmek için pazarlama stratejileri uygulamak zorundadır. Yukarıdakilerden hangisi / hangileri bu sorumluluklar arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
Hepsi |
Hiçbiri |
Müzeler 3 temel sorumluluğu yerine getirebilmek için pazarlama stratejileri uygulamak zorundadır. Bu sorumluluklar:
1. Toplumun nasıl düşündüğünü ve onların ihtiyaçlarına nasıl cevap verebileceğini bilmek,
2. Her tür duruma uyum göstermek,
3. Ziyaretçilerin ihtiyaçlarını, isteklerini, beklentilerini ve onları heyecanlandıran şeyleri daha iyi anlamak ve diğer müzelerde, eğlence endüstrisinde yenilenmeyi sağlamak.
Doğru yanıt D'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Müze ve sanat galerileri için pazarın ayrıldığı bölümler doğru değildir?
Demografik Özelliklerine Göre Bölümleme |
Yaşam Tarzına Göre Bölümleme |
Coğrafi Bölgelere Göre Bölümleme |
İleri Düzeyde Eğitim Alanlara Göre Bölümleme |
Özel İlgilenenlere Göre Bölümleme |
Müze ve sanat galerileri için pazarı şu şekilde bölümlere ayırabiliriz:
1. Demografik Özelliklerine Göre Bölümleme (Nüfusun yaş ve cinsiyet, gelir düzeyi, coğrafi dağılım, eğitimi, etnik yapısı, sosyal sınıfı, yaşam stili, hane halkı yapıları pazarın demografik özelliklerini oluşturmaktadır. Bu demografik özelliklerdeki değişiklikler pazarlama aktivitelerini etkilemektedir)
2. Yaşam Tarzına Göre Bölümleme (müze hangi yaşam tarzına sahip insanlara hizmet verecektir? Sorusuna cevap aranmalı)
3. Coğrafi Bölgelere Göre Bölümleme (aynı ülkenin farklı bölgelerinde yaşayan insanları ya da yurt dışından gelen ziyaretçileri müzeye çekebilmenin yolu)
4. Okullara Göre Bölümleme (ilköğretim, lise ya da sanat okulları öğrencileri pazarın büyük kısmını meydana getirmektedir)
5. Özel İlgilenenlere Göre Bölümleme (müze ziyaretiyle ilgilenenlerin bir bölümünü, amatörce ya da profesyonel olarak özel ilgi duyan kesim oluşturmaktadır)
13.Soru
- Toplum Yaşamı
- Eğitim
- Müzecilik
Yukarıdakilerden alanlardan hangisi / hangilerinde olan değişimler müzelerde eğitimi etkilemektedir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
Hepsi |
Hiçbiri |
Müzelerde eğitim temel olarak üç alandaki değişimlerden etkilenerek biçimlenmiştir:
• Dönemin politik, sanatsal, bilimsel, teknolojik ve sosyal gelişmelerle biçimlenmiş toplum yaşamı
• Eğitim
• Müzecilik
Doğru yanıt D'dir.
14.Soru
2000 yılında Tate Modern Müzesi'nde Monet’nin resmi ile Robert Smithson’ın eserinin birlikte sergilendiği serginin tematik başlığı nedir?
Söylenmeyenin Oyunu |
Ne, Nasıl, Kim, Neden |
Manzara-Madde-Çevre |
Şiirsel Adalet |
Tutku ve Dalga |
2000 yılında Tate Modern Müzesi açılırken değişik dönemlerden sanatçıların eserleri ‘Manzara-Madde-Çevre’ başlığı altında birlikte sergilenerek izleyicilerin sorgulama yapmasına odaklanılan farklı bir yöntem uygulanmıştı. Ele alınan tema kapsamında aynı salonda izlenimci/empresyonist ressam Monet’nin resmini günümüze daha yakın tarihlerde etkinlikler gerçekleştiren Robert Smithson’nın toprak sanatı/ earth art kapsamında yerleştirmeleri ile birlikte sergilenirken izleyicilerin iki sanatçının farklı tarihlerde yaptıklarına odaklanmaları, yaklaşımlarını sorgulamaları ve daha aktif olmaları hedeflenmiştir.
15.Soru
Müzelerin ideal öğrenme mekânları olarak kabul edilmesinin nedenleri aşağıdakilerden hangileridir?
Belli düşünce-duyguları uyandırmak ve insanlar yaşamları boyunca karşılaştıkları çeşitli durumlarla etkileşim içinde bulunmaları. |
Bireylerin kendi formal ve informal deneyimlerini kişisel olarak anlamlı ve ilgili yapmayı sağlaması. |
Koleksiyonlarındaki nesnelerle motivasyon oluşturmak ve müzede izleyicilerin bilgiyi kendisinin yapılandırması. |
İzleyicilerin bilgiyi kendisinin yapılandırması ve kendi öğrenmesini yönetmesi, sosyo-kültürel bağlamda gelişmesi. |
Kişisel-fiziksel bağlamda ilerleme göstermesi ve izleyicilere aktif katılım imkânı sağlayarak, birçok duyu ile öğrenmeleri için ortam oluşturmak. |
Müzeler, koleksiyonlarındaki nesnelerle motivasyon oluşturmak, belli düşünce ve duyguları uyandırmak için de ideal ortamlardır. Müzelerin ideal öğrenme mekânları olarak kabul edilmesinin diğer bir nedeni, müzede izleyicilerin bilgiyi kendisinin yapılandırdığı ve kendi öğrenmesini yönettiği görüşüdür.
16.Soru
Türkiye'de açılan ilk resmi özel müze hangisidir?
Rahmi Koç Müzesi |
Pera Müzesi |
Eti Arkeoloji Müzesi |
Sadberk Hanım Müzesi |
İstanbul Arkeoloji Müzesi |
Türkiye’de de ileri gelen bir iş adamı tarafından 1980 yılında Sadberk Hanım Müzesi açılmış ve uzun süre tek resmi özel müze olarak kalmıştır.
17.Soru
Sergi projesini düzenleyen bir müzenin bilimsel alandaki uzmanına ne isim verilir?
Küratör |
Müdür |
Arkeolog |
Mimar |
Konservatör |
ICOM altında yer alan ICTOP (Personelin Yetiştirilmesi Komitesi) küratörlüğün müze bünyesinde yirmi kadar farklı uzmanlık alanından biri olduğunu 2008 tarihli toplantısında belirtmiştir. Sergi projesini düzenleyen bir müzenin bilimsel alandaki uzmanı küratör olarak tanımlanmış ve bu kişinin müze dışından biri olabileceği de ifade edilmiştir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müze giderlerinden biri değildir?
Program harcamaları |
Çalışma maliyetleri |
Üyelik aidatları |
İdari giderler |
Maaşlar |
Genel olarak müze giderleri, maaşlar, idari giderler, program harcamaları, çalışma maliyetleri ve diğer harcamalar olarak beş ana başlık altında toplanabilir. C seçeneğindeki üyelik aidatları ise müze gelirleri arasında yer aldığından doğru cevap C seçeneğidir.
19.Soru
- Kişisel Bağlam
- Sosyo-kültürel Bağlam
- Fiziksel Bağlam
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri müze deneyimi üzerine araştırmalar yapan Amerikalı John Falk ve Lyn Dierking tarafından geliştirilen “Öğrenmenin Bağlamsal Modeli”ne/Contextual Model of Learning göre izleyicilerin nesnelerle etkileşimlerini ve deneyimlerini, öğrenme ve anlam oluşturmalarını etkilemektedir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
Hiçbiri |
Hepsi |
İnsanlar müze deneyiminin bir sonucu olarak öğrenirler mi? Öyleyse ne öğrenirler? Öğrenme sürekli bir süreç ve üretim midir? İzleyicilerin müzeyi hangi nedenle ve kiminle ziyaret ettiği, müzede gördükleri ve yaptıkları, ziyaret öncesi ve sonrasında yaptıkları vb. müze öğrenmesini nasıl etkilemektedir? Müze deneyimi üzerine araştırmalar yapan Amerikalı John Falk ve Lyn Dierking tarafından bu sorulara cevaplar bulmak üzere geliştirilen “Öğrenmenin Bağlamsal Modeli”ne/Contextual Model of Learning göre izleyicilerin nesnelerle etkileşimlerini ve deneyimlerini, öğrenme ve anlam oluşturmalarını iç içe geçen üç bağlam etkiler.
1. Kişisel bağlam,
2. Sosyo-kültürel bağlam,
3. Fiziksel bağlam.
Doğru yanıt E'dir.
20.Soru
Müzelerin farklı izleyici kesimlerinin ilgisini çekecek eğitim programları, gezici sergiler gibi etkinlikleri yapabilmesi nelerle sağlanabilir?
Giriş ücretleri |
Üyelik aidatları |
Mekan kiralama |
Sponsor bulma |
Mağaza satışları |
Giriş ücretleri, üyelik aidatları, mağaza satışları ve mekan kiralama müze gelirleri arasında yer alır. Müzelerin farklı izleyici kesimlerinin ilgisini çekecek eğitim programları, gezici sergiler gibi etkinlikleri yapabilmesi için kurum dışından kişi ve şirketler ile sponsorluk denilen iş birliği sağlamaları gerekebilir. B nedenle doğru cevap D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ