Müzecilik ve Sergileme Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Müzeciliğin kurumsallaşması Avrupa’da 15.-18. yüzyıllarda küçük antik objeler üzerinde, 16. yüzyıla doğru sanatsal mimari parçalara ve heykeller üzerine yoğunlaşarak başlamaktadır.Buna göre müzeciliğin kurumsallaşmasını sağlayan olay aşağıdakilerden hangisidir?
Teşhircilik |
Koleksiyonculuk |
Ticaret |
Şehirleşme |
Merak |
Dolayısıyla müze türlerinin doğru algılanabilmesi için müze ve müzeciliğe ilişkin
olarak daha önceki ünitelerde görmüş olduğunuz birtakım süreçlere değinmek
yerinde olacaktır. Bilindiği gibi müzeciliğin kurumsallaşması Avrupa’da 15.-18.
yüzyıllarda “koleksiyonculuk” ile birlikte gelişmiştir. Koleksiyon merakı 15. yüzyılda küçük antik objeler üzerinde, 16. yüzyıla doğru sanatsal mimari parçalara
ve heykeller üzerine yoğunlaşmaktadır
2.Soru
Modern müzelere daha yakın olan, stüdyolardan sonra modern sergileme gereksinimleri dikkate alınarak modellenen yerlere verilen isim nedir?
Sergi |
Fuar |
Galeri |
Salon |
Koleksiyon |
Stüdyoların ardından, modern sergileme gereksinimlerini dikkate alan modelleriyle galeriler, modern müzeye bir adım daha yaklaşır.
3.Soru
Hangisinin yaptığı tasarımlar klasik müze mimarisi anlayışını başlatmıştır?
Étienne Louis Boullé |
Frank Lloyd Wright |
John Russel Pope |
Ieoh Ming Pei |
James Stirling |
Nadide nesnelerin ve eserlerin sergileme mekânları olarak önceleri tapınak, saray ve daha sonra villaların kullanılması, bunlardan yola çıkarak Fransız ÉtienneLouis Boullé (1728-1799) ve Jean-Nicolas-Louis Durand (1760-1834)’ın yaptığı tasarımlar klasik müze mimarisi anlayışını başlatmıştır.
4.Soru
- Kurum kimliği,
- Kişisel satı,
- Basılı yayınlar,
- Satış geliştirme,
- Reklâm,
- Hakla ilişkiler,
- Doğrudan pazarlama,
- Kulaktan kulağa iletişim.
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri müzelerde uygulayabilen tutundurma karması elemanları arasında yer almaktadır?
I ve II |
I, II ve V |
Yalnız V |
Hepsi |
Hiçbiri |
Müzelerde uygulayabilen tutundurma karması elemanları şunlardır:
- Kurum kimliği,
- Kişisel satı,
- Basılı yayınlar,
- Satış geliştirme,
- Reklâm,
- Hakla ilişkiler,
- Doğrudan pazarlama,
- Kulaktan kulağa iletişim.
Doğru yanıt D'dir.
5.Soru
Genellikle sanat ve kültür alanlarında düzenlenen, iki yılda bir gerçekleştirilen etkinliklere ne denir?
Fuar |
Müzayede |
Sergi |
Bienal |
Müze |
Genellikle sanat ve kültür alanlarında düzenlenen, iki yılda bir gerçekleştirilen etkinliklere bienal denir.
6.Soru
Rönesans döneminde deniz kabukları, değerli taşlar, bitkiler, yumurtalar, hayvan fosilleri, mumyalanmış organlar gibi doğadan ürünlerin yer aldığı kabinelere ne ad verilir?
Mirablia |
Artificium |
Automata |
Artificalia |
Naturalia |
Rönesans döneminde deniz kabukları, değerli taşlar, bitkiler, yumurtalar, hayvan fosilleri, mumyalanmış organlar gibi doğadan ürünlerin yer aldığı kabinelere naturalia denir.
7.Soru
Hangisi müzelerin temel görevlerinden birisidir?
Toplama |
Araştırma |
Koruma |
Sergileme |
Hepsi |
Müze tanımı değerlendirildiğinde, kurumun toplum yararına ve sürekliliği olmasının en başta kabul edilen bir olgu olduğu anlaşılır. Bu tanımda toplama, araştırma, koruma, sergileme ve eğitim temel görevler olarak belirtilir.
8.Soru
"Müzede ziyaret deneyimini oluşturan faktörler listelenirken, belirli hususlar yer ile de ilişkilendirilerek incelenmeli" gerekliliğini taşıyan maddeler aşağıdakilerden hangisi ya da hangilerinde verilmiştir?
I) Müze girişinin ziyaretçinin ruh hâlini olumlu etkilemesi II) Ziyaretçinin müzedeki sergiye girmeden önce müzede nelerin olduğu, bunları nerede bulundukları, sergilerin kısaca tanımları ve müzenin planını içeren bir broşür ile bilgilendirilmeleri III) Müzeye girmek için ücret alınıp alınmadığının, bilet alınıyorsa nereden alınacağı ve bilet satış yerinin iyi tasarlanması IV) Ziyaretçinin dikkatini ve ilgisini ayakta tutmak için müze zemininin, ışık düzeylerinin, tavan yüksekliğinin vb. değişiklik sergilemesi |
I) Ziyaretçilerin eşyalarını (manto, çanta, şemsiye vb.) bırakabilecekleri güvenli bir vestiyer olmas II) Müzenin kolaylıkla tanınabilmesi için iyi bir işaretle gösterilmesi, girişteki III) Ziyaretçilerin birçoğu müzelerde bir hatıra ile ayrılmak ister. Müze koleksiyonlarını gösteren bir kitap, bir poster, müzenin adının yazdığı bir tişört, kupa, kalem vb. ürünlerin satıldığı bir müze mağazasının olması IV) Organize edilmiş geziler ve turlar için ticaret anlaşmaları yoluyla özel indirimler. |
I) Ziyaretçinin müzedeki sergiye girmeden önce müzede nelerin olduğu, bunları nerede bulundukları, sergilerin kısaca tanımları ve müzenin planını içeren bir broşür ile bilgilendirilmeler II) Ziyaretçinin dikkatini ve ilgisini ayakta tutmak için müze zemininin, ışık düzeylerinin, tavan yüksekliğinin vb. değişiklik sergilemesi III) Ziyaretçilerin ihtiyaçlarına uygun ve temiz tuvaletler IV) Koleksiyonda yer alan bazı unsurların ödünç verilmesi |
I) Belirli bir sıra ve düzen içinde tasarlanan sergiler için oklar ve numaralı paneller kullanılması II) Kullanıcılardan kaynaklanan ek giderler III) Müzenin sunduğu alternatif ürünler IV) Yaşlı, engelli, bebekli anneler ve küçük çocuklar için kolaylıklar |
I) Spesifik fonksiyonlar için bazı tesislerin kiralanması II) Ziyaretçinin dikkatini ve ilgisini ayakta tutmak için müze zemininin, ışık düzeylerinin, tavan yüksekliğinin vb. değişiklik sergilemesi III) Organize edilmiş geziler ve turlar için ticaret anlaşmaları yoluyla özel indirimler IV) Müze girişinin ziyaretçinin ruh hâlini olumlu etkilemesi |
1. Ziyaretçilerin müzeye kolay ulaşım koşulları ve varışı,
2. Müzenin kolaylıkla tanınabilmesi için iyi bir işaretle gösterilmesi, girişteki müze elemanlarının zeki, etkili ve nazik olmaları,
3. Müzeye girmek için ücret alınıp alınmadığının, bilet alınıyorsa nereden alınacağı ve bilet satış yerinin iyi tasarlanması,
4. Müzenin ziyaretçilerin çoğu için uygun olan saatlerde açık olması,
5. Ziyaretçilerin eşyalarını (manto, çanta, şemsiye vb.) bırakabilecekleri güvenli bir vestiyer olması,
6. Müze girişinin ziyaretçinin ruh hâlini olumlu etkilemesi,
7. Ziyaretçinin müzedeki sergiye girmeden önce müzede nelerin olduğu, bunları nerede bulundukları, sergilerin kısaca tanımları ve müzenin planını içeren bir broşür ile bilgilendirilmeleri
8. Ziyaret deneyiminin en önemli unsuru olan müze elemanlarının etkinliği, yardımseverliği,
9. Belirli bir sıra ve düzen içinde tasarlanan sergiler için oklar ve numaralı paneller kullanılması,
10. Ziyaretçinin dikkatini ve ilgisini ayakta tutmak için müze zemininin, ışık düzeylerinin, tavan yüksekliğinin vb. değişiklik sergilemesi
11. Eğer varsa müzenin yeme ve içme alanının kalitesi, görünüşü, konforu ve hizmeti,
12. Ziyaretçilerin ihtiyaçlarına uygun ve temiz tuvaletler,
13. Yaşlı, engelli, bebekli anneler ve küçük çocuklar için kolaylıklar,
14. Ziyaretçilerin birçoğu müzelerde bir hatıra ile ayrılmak ister. Müze koleksiyonlarını gösteren bir kitap, bir poster, müzenin adının yazdığı bir tişört, kupa, kalem vb. ürünlerin satıldığı bir müze mağazasının olması.
9.Soru
Müze eğitiminde 20. yüzyıl sonlarında yaşanan anlayış değişikliği sonucunda , müzecilik anlayışında nasıl bir dönüşüm yaşanmıştır?
nesne ve koleksiyon merkezli içedönük |
İzleyici merkezli,dışadönük |
Nesnelerin belgelenmesine yönelik,teknoloji odaklı |
Teşhir kavramında geleneksel anlayışın baskın olduğu |
Müze yapısının mimari anlayışında yaşanan değişim,ekonomi odaklı |
Müze eğitiminde 20. yüzyıl sonlarında anlayış değişikliği yaşanmıştır. Müzeler
nesne ve koleksiyon merkezli içedönük müzecilik anlayışından izleyici merkezli ve
dışadönük anlayışa yönelerek, insanın bulunduğu anı, geçmişi ve geleceğini açıklamayı, yorumlamayı, toplumsal değişimleri desteklemeyi, toplumun eğlenerek zamanını verimli bir biçimde değerlendirmesini ve eğitimini amaçlamaya başlamışlardır.
10.Soru
1793’te yeniden düzenlenerek ilk halk müzesi olarak açılan Louvre Müzesi, milliyetçilik fikrini yaymak için, toplu halk eğitimi aracı olarak görülmüştür. Louvre Müzesi, Fransa ve Avrupa’daki diğer müzeleri de etkilemiş, onlar da kendilerine Louvre’u örnek alarak, müzeyi halkın her kesimine açarak toplumsallaştırmayı amaçlamışlardır. Aşağıdaki müzelerden hangileri Louvre müzesinden etkilenerek açılmıştır?
Prado Müzesi ve Londra Müzesi |
Londra Müzesi ve Pera Müzesi |
Ulusal Galeri ve Prusya Devlet Galerisi |
Prusya Devlet Galerisi ve Pera Müzesi |
Ulusal Galeri ve Londra Müzesi |
1793’te yeniden düzenlenerek ilk halk müzesi olarak açılan Louvre Müzesi, milliyetçilik fikrini yaymak için, toplu halk eğitimi aracı olarak görülmüştür. Müzede, etiketlenmiş sergiler hazırlanması, galeri turları yapılması, doğrudan halkın anlayabileceği ucuz kataloglar üretilmesi ve bu katalogların çeşitli dillere çevrilmesi müzenin halka ulaşma çabaları olarak değelendirilmektedir. Louvre Müzesi, Fransa ve Avrupa’daki diğer müzeleri de etkilemiş, onlar da kendilerine Louvre’u örnek alarak, müzeyi halkın her kesimine açarak toplumsallaştırmayı amaçlamışlardır. 1819’da İspanya’da Prado Müzesi, 1824’te İngiltere’de Ulusal Galeri/National Gallery, 1830’da Berlin’de Prusya Devlet Galerisi/Prussian State Gallery gibi pek çok halk müzesi Louvre’un etkisiyle açılmıştır.
11.Soru
Türkiye'de kurulan ilk özel müze aşağıdakilerden hangisidir?
Rahmi M. Koç Müzesi |
Sadberk Hanım Müzesi |
Pera Müzesi |
İzzet Koyunoğlu Şehir Müzesi |
Santralistanbul Çağdaş Sanat Müzesi |
14 Ekim 1980 tarihinde İstanbul’da kurulan Sadberk Hanım Müzesi ülkemizde kurulan ilk özel müzedir.
12.Soru
- Büyük ilgi duyanlar (özel bir konuya ilişkin),
- Grup gezilerine katılan kulüpler,
- İleri düzeyde eğitim almakta olan kişiler,
- Öğretmenler ve sınıflar,
- Boş zamanlarını değerlendirmekte olan aile grupları.
Müze pazarında çok sayıda potansiyel hedef grup vardır. Ancak farklı davranış ve yaklaşım gerektiren gruplarda mevcuttur. Yukarıdakilerden hangisi / hangileri bu gruplar içerisinde yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
Hiçbiri |
Hepsi |
Müze pazarında çok sayıda potansiyel hedef grup vardır. Ancak farklı davranış ve yaklaşım gerektiren gruplardan bazıları şunlardır:
• Büyük ilgi duyanlar (özel bir konuya ilişkin)
• Grup gezilerine katılan kulüpler,
• İleri düzeyde eğitim almakta olan kişiler
• Öğretmenler ve sınıflar,
• Boş zamanlarını değerlendirmekte olan aile grupları
Doğru yanıt E'dir.
13.Soru
- Sergilemeler
- Sergiler
- Yayınlar
- Videolar
- Öğretmen Paketleri
- Ödünç Hizmetleri
- Gezici Müze
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri müzenin eğitim yöntemlerinden kitle iletişimi / uzaktan öğrenme yoluyla eğitim kapsamında yer almaktadır?
I ve II |
I, II ve III |
Yalnız V |
Hepsi |
Hiçbiri |
Kitle İletişimi
Uzaktan Öğrenme Yoluyla Eğitim
- Sergilemeler
- Sergiler
- Yayınlar
- Videolar
- Öğretmen Paketleri
- Ödünç Hizmetleri
- Gezici Müze
Doğru yanıt D'dir.
14.Soru
''Müze 17. ve 18. yüzyılda Avrupa’da toplanan koleksiyonların, saraylarda ve
konaklarda, sosyal itibar sembolünün yanında doğadan bitki ve hayvan, jeolojik yapı vb. türden zenginliklerin toplandığı koleksiyonlar, aristokratik ve hiyerarşik toplum üyelerinin ülkelerini ve dünyayı tanıyabilmeleri, bilgilerini ilerletebilmeleri gbi özeliklere sahiptir''.Parçaya göre burada müzenin hangi işlevinden bahsedilmektedir?
Eğitim |
Ekonomik |
Sosyal |
Siyasal |
Toplumsal |
Müze 17. ve 18. yüzyılda Avrupa’da toplanan koleksiyonların, saraylarda ve
konaklarda, sosyal itibar sembolü, soyluluk geleneğinin bir parçası ve bir iktidar
göstergesi olarak aynı zevk, bilgi düzeyi ve sosyal statüde bulunan soylu sınıfına
ve din adamlarına sunulması ile bir kurum olarak yapılanmaya başlamıştır. Bu
dönemde kitap, ansiklopedi vb. gibi bilgi kaynakları henüz sınırlı sayıda olduğundan ve herkesin erişimine açık olmadığından, antika ve sanat nesneleri yanında
doğadan bitki ve hayvan, jeolojik yapı vb. türden zenginliklerin toplandığı koleksiyonlar, aristokratik ve hiyerarşik toplum üyelerinin ülkelerini ve dünyayı tanıyabilmeleri, bilgilerini ilerletebilmeleri için bir eğitim işlevi görmüşlerdir.
15.Soru
Bugünün modern dünya müzelerinin başlıca amacı için söylenen yargılardan hangisi doğrudur?
Müzeler nesne merkezli içe dönük yapılanmayı amaç edinmişlerdir. |
Müzelerin amacı, hızla değişen dünyaya insanların kendilerini sürekli geliştirerek |
Müzeler nesnelerin toplandığı, saklandığı, korunduğu ve sergilendiği nesne odaklı içe dönük merkezler olmak amacındadırlar. |
Müzeler halkala etkileşim içinde olmak amacında değillerdir çünkü amaçları sadece eserleri sergilemektir. |
Müzeler toplumun kültürel mirasını korumayı değil, kamu malı olmayı amaçlarlar. |
Bugün dünya müzelerinin başlıca amacı, hızla değişen dünyaya insanların kendilerini sürekli geliştirerek adapte edebilmelerini sağlayabilmek için birer araştırma merkezi, birer forum alanı olmaktır. Bu nedenle müzeler nesnelerin toplandığı, saklandığı, korunduğu ve sergilendiği nesne odaklı içe dönük merkezler olmaktan çıkarak bireylerin farklılık gösteren özelliklerinin, eğilimlerinin, ihtiyaçlarının ele alındığı ve tüm müze kurgusunun, tasarımının bu yönde biçimlendiği birey odaklı dışa dönük merkezler hâline gelmiştir (Nalçakan 2005: 24-25).
16.Soru
"Müzeler için, en basit anlamıyla halkla iletişimde bulunmaktır", şeklinde tanımlanan kavram hangisidir?
Tutundurma |
Sunuş |
İnsanlar |
Yer ve dağıtım |
Reklam |
Müzeler için tutundurma en basit anlamıyla halkla iletişimde bulunmaktır.
17.Soru
Bazı müzelerde ise ek bina yapımında eski mimari yorumlanarak tasarım gerçekleştirilmiştir. Postmodern anlayışın en başarılı örneklerden biri, İngiliz mimar James Stirling’in Almanya Stuttgart’da yaptığı, eski binanın kubbeleri yeni binada negatif mekânlar olarak yorumlanmış, eski ve yeni bölümler birbirini tamamladığı 1977-1984 tarihleri arasında yapılmış
yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Berlin, Neue Nationalgalerie. |
Londra, The Crystal Palace. |
ABD, The National Gallery of Art. |
Almanya, Neue Staatsgalerie. |
Venedik Punta Della Dogana. |
Bazı müzelerde ise ek bina yapımında eski mimari yorumlanarak tasarım gerçekleştirilmiştir. Örneğin, postmodern anlayışın en başarılı örneklerden biri, İngiliz mimar James Stirling’in Almanya Stuttgart’da yaptığı Neue Staatsgalerie’dir. Eski binanın kubbeleri yeni binada negatif mekânlar olarak yorumlanmış, eski ve yeni bölümler birbirini tamamlamıştır. 1977-1984 tarihleri arasında yapılmış ek kısmın camlı girişi eski binanın dışa kapalı duran giriş mekânına ters düşse de aslında bu durum son yıllarda saydam girişlerin kamu binalarında yaygınlaşması ile ilişkidir.
18.Soru
- Handling / Hands on
- Çizme
- Yapma
- Konuşma
- Drama
- Konferans
- Atölye Çalışmaları
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri müzenin eğitim yöntemlerinden kişiler arası iletişim / yüz yüze öğrenme yoluyla eğitim kapsamında yer almaktadır?
I ve II |
II ve III |
Hepsi |
Yalnız V |
Hiçbiri |
Kişiler arası İletişim
Yüz yüze Öğrenme Yoluyla Eğitim
- Handling / Hands on
- Çizme
- Yapma
- Konuşma
- Drama
- Konferans
- Atölye Çalışmaları
Doğru yanıt C'dir.
19.Soru
Müze koleksiyonlarının belirli bir kurgu ve mantık içinde, temsil
ettikleri zaman dilimini ya da temayı en açık ve net tarzda anlatabilecek şekilde
düzenlenmesi işine ne ad verilmektedir?
Depolama |
Belgeleme |
Sergileme |
Toplama |
Koleksiyon |
Müze koleksiyonlarının belirli bir kurgu ve mantık içinde, temsil
ettikleri zaman dilimini ya da temayı en açık ve net tarzda anlatabilecek şekilde
düzenlenmesi işine Sergileme denir.
20.Soru
Müzeye girmek için ücret alınıp alınmadığının, bilet alınıyorsa nereden alınacağı ve bilet satış yerinin iyi tasarlanması, müzede ziyaret deneyimini oluşturan faktörlerin listesi arasında hangi başlıkta yer alır?
Tutundurma |
Fiyat |
İnsanlar |
Yer |
Ürün |
Müzeye girmek için ücret alınıp alınmadığının, bilet alınıyorsa nereden alınacağı ve bilet satış yerinin iyi tasarlanması, müzede ziyaret deneyimini oluşturan faktörlerin listesi arasında yer başlığında yer alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ