Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Ortaçağ felsefesi zamansal olarak hangi filozofla başlar?


Augustinus
Ammonius Sakkas
Plotinos
Origenes
Tertullianus

2.Soru

Augustinus'un yaşamı ile ilgili olarak hangisi yanlış bilgi içermektedir?


O dönemdeki pek çok filozof gibi Antik Yunan düşüncesine ilişkin okumalarını eksiksiz gerçekleştirmiştir.

Cicero'nun Hortensus isimli eserini okuduktan sonra bir hakikat araştırmasına başlamıştır.

Bir dönem, Manicilik inancına girmiştir.

Yeniplatoncu düşünürlerin eserlerinden etkilenmiştir.

Yazdığı "İtiraflar" adlı deneme, itiraf geleneğinin başlatıcısı olmuştur.


3.Soru

Bir insanın bir şey dile getirmek isterken ağzından çıkıp havada uçuşan şey anlamına gelen kelime hangisidir?


 Nominalist

 Sermones

 De veritate

 Flatus vocis

 Apologeticus


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Scotus Eriugena'nın Tanrı ile dünya arasındaki bağlantıya dair sorgulamalarında ortaya çıkan sorulardandır?


Tanrı gibi birlik sergileyen bir varlık ile dünya gibi çokluk barındıran bir durum arasındaki ilginin nasıl kurulabileceği

Bu kadar mükemmellik içeren bir Tanrı ile dünya gibi kusurlu bir yapı arasında nasıl bir bağlantı kurulabileceği

Tanrı'nın özelliklerinden hangilerinin dünyada görülebileceği ve ne kadarının görülemeyeceği

Dünyada yaşanan kötülüklerin ne kadarının Tanrıya atfedilebileceği

Bilimin dünyayı anlamamıza yardımcı olduğu gibi Tanrıyı anlamamıza da yardımcı olup olamayacağı


5.Soru

Yöneticilerin asıl amacı insanların kutsanmış bir hayata yönelmelerini sağlamaktadır. Thomas Aquinas’a göre bu hayat nedir?


İdeal toplum

Kutsanmış yaşam

Ahlaklı hayat

Cennet

İlahi adalet


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Eriugena’nın eserlerinden birisidir? 


İlahi İsimler Hakkında
Gökyüzü Hakkında
Tanrı ile İlgili
Yaratma ve Yaradılış
Sonsuzluk Hakkında

7.Soru

Thomas Aquinas’ın bilgi anlayışı ile ilgili aşağıda verilen bilgilerin hangileri doğrudur? 

I-Fizik dünyadaki sürekli değişimin, nesnelere ilişkin bilgi elde etmek için bir engel olduğu düşüncesini kabul etmemektedir.

II-Nesnenin bilinmesi için gerekli olan tözdür.

III-Etkin akıl, yalın anlamda Tanrı’nın yarattığı bir ışıktır.

IV-Duyu algısı,bilgimizin zorunlu başlangıç noktasıdır.


I-II-III

II-III-IV

I-III-IV

I-III-IV

I-II-IV


8.Soru

Eriugena'ya göre Tanrı'nın sınırlarının belli olmaması hangi sonucu doğurur?


Tanrı'nın bilinir olması

Tanrı'nın evreni var etmesi

Tanrı'nın kendi kendisini kavrayamaması

Tanrı'nın benzersiz olması

Tanrı'nın ruha dönüşmesi


9.Soru

Ortaçağ'da İrlanda'da doğan yegane filozof aşağıdakilerden hangisidir?


Duns Scotus
Ioannes Scotus Eriugena
Thomas Aquinas
Immanuel Kant
Anselmus

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Anselmus'un eserlerinden biri değildir?


Zorunluluk ve Özgürlük Hakkında
İmkân ve İmkânsızlık Hakkında
İlahi Adalet Hakkında
İktidar ve İktidarsızlık Hakkında
Hakikat Hakkında

11.Soru

Eriugena'ya göre ne yaratan ne yaratılan doğa aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?


Tanrı

Evren

Doğa

İnsan

Ruh


12.Soru

Thomas AquinasIn varlık anlayışında "maddesiz tözler" olarak adlandırdığı kavram neyi sembolize etmektedir?


Ruh
Akıl
İnsan
Melek
Şeytan

13.Soru

Abelardus’un tümellerin sesler olduğunu hangi eserinde ileri sürmektedir?


 Nostrorum Petitioni Sociorum

 Logica Ingredientibus 

 Introductiones Parvulorum

 Categoriae

 Periermeneias


14.Soru

Augustinus'u bir dönem evrenin iki indirgenemez ilkeye yaslandığı düşüncesine ikna eden inanış hangisidir? 


Aristotelesçilik

İsevilik

Budhacılık

Manicilik

Platonculuk


15.Soru

Abelardus’un tümeller konusunda Roscelinus’tan ayrıldığı nokta aşağıdakilerden hangisidir?


Abelardus, tümellerin bizi gerçeklikten uzaklaştırdığını düşünürdü.

Abelardus, tümellerin şeyler olmadığına inanırdı.

Abelardus, sözlerin tümellere özdeş olduğunu ileri sürmüştür.

Tümellerin, seslerin yanı sıra anlamlarının da olduğunu düşünmesi.

Abelardus, tümeller konusunda Aristoteles’ den esinlenmiştir.


16.Soru

Anselmus ölümünden sonra hangi ünvanı almıştır?


Başpiskopos
Bavc manastırı kurucusu
İlahi yazar
Başrahip
Kilise doktoru

17.Soru

Thomas Aquinas’a göre “soyutlama” etkinliği hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 


Soyutlama etkinliğinin gerçekleşebilmesi için aklın, ayırdığı şeylerin birbirlerine bağlı bir varoluş sergilediklerini anlaması gerekir. 
Sadece varoluşta birleşmiş olan nesneler soyutlanabilir.
Soyutlama etkinliğinin, formun maddeden ve bütünün kısımdan soyutlanması şeklinde gerçekleştirilen iki türü vardır. 
Soyutlama, bireyselleştirici özelliklerin etkin akıl tarafından çekip çıkarılması sürecidir. 
Soyutlama etkinliği sonucu ortaya çıkan kavramlar bilmenin nesnelerini verir. 

18.Soru

Aşağıdakileden hangisi Augustinus felsefesi için söylenemez?


Tanrı'yı merkeze koyar.

Bilmenin birinci şartı imandır.

Mutluluğun hedefi iyi olandır.

İnsanların seçme özgürlüğü yoktur.

Yeniplatonculuktan etkilenmiştir.


19.Soru

Eriugena hangi dönem düşünürü olarak bilinir?


Marovenj

Karolenj

Rönesans

Helenistik

Antikçağ


20.Soru

Abelardus'a göre doğadaki ikili ayrım hangi şıkta doğru verilmiştir


Sezgi-duyum

Duyular-sezgi

Duyular-anlama gücü

Anlama gücü-sezgi

Anlama gücü-duyum