Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Eriugena’ya göre Greklerin sıklıkla ousia (öz) anlamına gelecek şekilde kullandıkları kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Psykhe
|
Essentia
|
Logos
|
Füsis
|
Anaitios
|
2.Soru
Petrus Abelardus'un, 1121 yılından önce çeşitli eserler hakkında kaleme aldığı yorumlara ne ad verilir?
Logica (Ingredientibus) |
Introductiones Parvulorum (Küçük eserlere Giriş) |
Nostrorum Petitioni Sociorum |
Categoriae |
Periermeneias |
Petrus Abelardus'un, 1121 yılından önce çeşitli eserler hakkında kaleme aldığı yorumlar'a; Abelardus Introductiones Parvulorum (Küçük eserlere Giriş) adını
vermektedir.
3.Soru
Eriugena’ya göre Tanrı kendisinin ne olduğunu bilemez; zira kendisi bir “ne” değildir. Herhangi bir varolan belli terimlerle tanımlanan sınırlı bir şeydir. Bilgi dediğimiz şey de bu tarz bir varolanın tanımı veya kavranışıdır. Tanrı, sonsuzluğu, sınırsızlığı nedeniyle bütün bu tarz varolanların ve bilginin üstünde yer aldığından O’nun kendisini bilmesi imkânsızdır. Buna göre aynı yapının bütün şeyler için bir amaç olduğunu, bir nihai hedef olduğunu düşünebiliriz.
Yukarıdaki bilgiye göre, bu tarz bir yapıya Eriugena'nın doğayı bölümlendirdiği hangi ismin verilmesi en uygundur?
Yaratılan doğa |
Yaratan ve yaratılmayan doğa |
Yaratılan ve yaratan doğa |
Yaratılan ve yaratmayan doğa |
Ne yaratılmış, ne yaratan doğa |
Tanrı, sonsuzluğu, sınırsızlığı nedeniyle bütün bu tarz varolanların ve bilginin üstünde yer aldığından O’nun kendisini bilmesi imkânsızdır. Şimdi de aynı şekilde, aynı yapının bütün şeyler için bir amaç olduğunu, bir nihai hedef olduğunu düşünebiliriz. Bundan dolayı, bu tarz bir yapıya da “ne yaratılmış ne de yaratan doğa” adını veririz. Yaratılmamıştır; zira hiçbir şey tarafından bir etkiye maruz bırakılmamıştır. Yaratmayandır; çünkü her şeyin nihai hedef olarak kendisine döndüğü bir noktada artık herhangi bir yaratma eylemi içinde olması mümkün değildir.
4.Soru
Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) görüşüne göre Tanrı'nın yetkinlik sıradüzeni aşağıdakilerden hangisinde doğru bir şekilde verilmiştir?
I. Melekler - II. İnsan - III. Hayvanlar ve bitkiler - IV. Hava, su, ateş, toprak |
I. İnsan - II. Hayvanlar ve bitkiler - III. Toprak - IV. Melekler |
I. Melekler - II. Hayvanlar ve bitkiler - III. İnsan - IV. Hava, su, ateş |
I. Hava, su, ateş, toprak - II. Hayvanlar ve bitkiler - III. Melekler - IV. İnsan |
I. İnsan - II. Melekler - III. Hava, su, toprak - IV. Hayvanlar ve bitkiler |
Thomas Aquinas’a (Aquinolu Thpmas ; Aquino : İtalya'da bir şehir) göre evrenin yetkinliği çokluğu ve varolanlar arasındaki eşitsizliği baştan talep etmektedir. Zira evrendeki hiçbir varolan, ilahi yetkinliği kendi başına temsil etme gücüne sahip değildir. Tanrı, her şeyi bir yetkinlik sıradüzeni içine yerleştirmiştir. Bu sıradüzenin en üstünde melekler bulunmaktadır. Thomas Aquinas bunlara maddesiz tözler adını vermektedir. Meleklerin varoluşları akıl tarafından da bilinebilir. Ona göre, akıl yürütme sonucunda, onların olmadığı bir yaratılış sürecinde önemli bir boşluk doğacağı sonucuna ulaşabiliriz. Meleklerin hemen altında insan yer almaktadır. İnsan kısmen maddi, kısmen de ruhsal bir varoluşa sahiptir. Daha sonra hayvanlar, bitkiler ve en sonunda da dört öge olan hava, su, ateş ve toprak gelmektedir. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Eriugena tercümelerini Eski Yunanca’dan hangi dile yapmıştır?
Almanca
|
İtalyanca
|
İngilizce
|
Latince
|
Arapça
|
6.Soru
Abelardus'un hangi kavramı daha sonraki filozoflar tarafından benimsenmiştir?
Birleştirme
|
Benzetme
|
Soyutlama
|
Aydınlatma
|
Doğrulama
|
7.Soru
Anselmus’un doğruluk kavramı ile ilgili görüşü aşağıdakilerden hangisinde doğru bir şekilde verilmiştir?
Ona göre birden fazla doğru söz konudur. |
Doğruluk, sadece önermelerde bulunmaktadır. |
Doğru kavramı, hakikat ve adalet kavramları ile yer değişebilirdir. |
Anselmus’ a göre doğruluk, birçok duyunun nesnesidir. |
Doğruluğa sadece iman yoluyla ulaşılabilir. |
Anselmus, hakikati önermelerdeki doğruluk (rectitudo) temelinde anlaşılır hâle getirmektedir. Anselmus gibi gerçekçi bir filozofun, hakikati sadece önermelerdeki doğrulukla ilişkilendirmesi elbette düşünülemez. Doğruluk, aynı zamanda irade, düşünce, eylem ve şeylerde de söz konusudur. Doğruluk, herhangi bir duyunun nesnesi olmadığı için de “sadece akıl tarafından algılanabilir” olarak tarif edilmektedir. İçinde yaşadığımız dünyayı yöneten tek bir hakikat vardır ve o da Tanrı’dır. Bu bakımdan önermelerin doğruluğu veya önermelerdeki hakikat, düşüncenin hakikatine, düşüncedeki hakikat, şeylerdeki hakikate, şeylerdeki hakikat de Tanrı’ya, yani mutlak hakikate, dayanmaktadır. De Veritate adlı eserinde belirttiği gibi hakikat (veritas), doğruluk (rectitudo), adalet, birbirleriyle değiş tokuş edilebilir kavramlardır. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
'Hiçbir şeyden bir şey ortaya çıkmaz' sözü Latince dilinde nasıl ifade edilmektedir?
Ex nihilo nihil fit |
Ex nihilo fit |
İnagente |
İn actionibus |
Formae elementorum |
Başka kelimelerle, bardak veya başka herhangi bir üretilen şey için bir başka şeye gereksinim vardır. Hiçbir yapay nesne yoktan ortaya çıkmaz (ex nihilo nihil fit = hiçbir şeyden bir şey ortaya çıkmaz).
9.Soru
I. Eriugena'ya göre doğa, varlık ve gerçeklikle eş anlamlıdır.
II. Eriugena, akılla veya duyularla algılanamayacak olan türden varolanlar olduğunu düşünmektedir.
III. Eriugena'ya göre Tanrı tarif edilemez bir varlıktır.
Yukarıdaki cümlelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve III |
I ve II |
II ve III |
Eriugena’nın “doğa”sı varlık veya gerçeklikten daha farklı bir kullanıma sahiptir; onlardan daha geniş bir anlamı bulunmaktadır. Varlık, kabaca dile getirecek olursak,
akıl veya duyular aracılığıyla kavranılan herhangi bir şeydir. Bununla birlikte, akılla veya duyularla algılanamayacak olan türden varolanlar da bulunmaktadır. Bunun yanı sıra, Eriugena'ya göre Tanrı, nüfuz ve tarif edilemez bir varlıktır. Doğru yanıt E seçeneğidir.
10.Soru
Thomas Aquinas’a göre yaratma eylemi insan tarafından gerçekleştirilemez. Bu durumun açıklaması aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Yaratmak ancak idealar dünyasında olabilir |
Bir maddeden başka bir nesne yapmak üretmektir |
Nesnelerin gerçekte var olduklarını bilemeyiz |
Yaratma eylemi için öncelikle özgür seçimi kabul etmek gerekir |
Yaratılan ile yaratan arasında varlığın ötesinde bir bağ olmalıdır |
Thomas Aquinas’a göre bir maddeden başka bir nesne oluşturma süreci yaratmak değil, üretmek olarak nitelendirilmektedir.
11.Soru
Augustinus'u felsefeye özendiren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Timaios |
Summa Theologiae |
Ancilla Philosophia |
Analogie Philosophia |
Hortensius |
Hortensius
12.Soru
Thomas Aquinas’a göre bireysel insanın iyi bir hayat sürmesi için en önemli koşul aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas Aquinas’a göre bireysel insanın iyi bir hayat sürmesi için en önemli koşul aşağıdakilerden hangisidir?
Erdeme uygun davranmak |
Maddi ihtiyaçların sağlanması |
Manevi ihtiyaçların sağlanması |
Toplumun birliği |
Toplumun hedeflerini seçmesi |
Thomas Aquinas’a göre, bireysel insanın iyi bir hayat sürmesi için iki koşul bulunmaktadır. Birincisi ve en önemlisi erdeme uygun davranmaktır; zira erdem bir insanın iyi yaşamasını sağlamaktadır. İkincisi ise erdemli bir eylem için gerekli olan maddi ihtiyaçların sağlanmasıdır.
13.Soru
Boethius'a göre, Tanrı, salt formdur. Boethius'un bu düşüncesi, hangi düşünürün konuyla ilgili düşüncesine benzerlik göstermektedir?
Aristoteles |
Platon |
Thales |
Zenon |
Plotinus |
Aristoteles, buna benzer bir ifadeyi Metafizik adlı eserinde kullanmıştır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Thomas Aquinas Paris'te Lombardus'un üniversitelerde eğitmen olmak isteyenler için bir zorunluluk olan hangi eseri üzerine dersler vermiştir?
Fizik ve Metafizik |
Septem artes liberales |
De Ente et Essentre |
Sententiae |
Summa Theologiae |
Thomas, 1248 yılında hocası ile birlikte, şimdiki Almanya’da bulunan Köln şehrine gitti. Orada kaldığı dört yıl boyunca önemli çalışmalar yaptı ve Albertus Magnus’un önerisi üzerine Paris’e geri döndü. Paris’te Petrus Lombardus’un Sententiae adlı eseri üzerine dersler verdi.
15.Soru
Eriugena'ya göre maddi olmayan varoluşu hangisi sergilemektedir?
İnsan |
Evren |
Melekler |
Hakikat |
Doğa |
Eriugena’ya göre yaratılış adı verilen süreç, kesintisiz bir durumu işaret etmektedir. Tanrı’dan çıkan ve ilahi idealarla devam eden yaratılışın nihayete erdiği yer bireysel olanların vücut bulmalarıdır. Bu bireysel varoluşlar hakkında bütün bir Ortaçağ, aşağı yukarı aynı saptamayı tekrar etmiştir. Bunların içinde melekler maddi olmayan varoluşu sergilemektedir.
16.Soru
Abelardus, hangi eserinde ahlak sorunlarını ele alır?
Logica (Ingredientibus) |
Nostrorum Petitioni Sociorum |
Categoriae |
Periermeneias |
Scito te Ipsum |
Abelardus Scito te Ipsum başlıklı eserinde, çeşitli ahlak sorunlarını ele almaktadır.
17.Soru
Anselmus'un ilahiyatı aşağıdakilerden hangisine yakındır?
Pozitif ilahiyat |
Doğal ilahiyat |
Negatif ilahiyat |
Klasik ilahiyat |
Spiritüel ilahiyat |
Doğal İlahiyat
18.Soru
Thomas Aquinas'a göre aklın soyutlama eylemini gerçekleştiren kısmına ne ad verilir?
Etkin akıl |
Edilgin akıl |
Soyutlayıcı akıl |
İmgeleyici akıl |
Tikel akıl |
Etkin akıl
19.Soru
Thomas Aquinas’a göre ahlak ve toplum anlayışında kral ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kral, idaresi altındaki toplumun iyi hayatını tesis eder.
|
Kral, toplumun iyi hayatını bir kere tesis ettikten sonra onu müdafaa eder.
|
Kral, toplumun güvenliğini sağladıktan sonra da kendi gelişmesini destekler.
|
Kralın İlahi Yasalar dışında, eğitilmiş olması gerekir.
|
İnsanların cennet hayatına kavuşmaları için düzgün şekilde yönetme işi devlette kral, ailede babanın işidir.
|
20.Soru
Anselmus'un ontolojik kanıtlamasına en etkili itiraz kimden gelmiştir?
Hughs |
Aquinas |
Augustinus |
Abelardus |
Hegel |
Gaunilon
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ