Ortaçağ Felsefesi 2 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam’ın büyük günah saydığı fiillerden biri değildir?
Namuslu bir kadına iffetiyle ilgili iftira atmak
|
Yetim malı yemek
|
Sadaka vermemek
|
Zulüm yapmak |
Haksız yere insan öldürmek |
Etki ve sonuçları bakımından toplumsal bir nitelik taşıdığı için İslam’ın büyük günah saydığı fiiller arasında sadaka vermemek yoktur.
2.Soru
Kindî ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Modern dönem öncesi felsefe kapsamında yer alan teorik ve pratik bilgi dallarıyla ilgilenmiştir.
|
Pozitif bilim dallarıyla ilgilenmiştir.
|
Eserleri yalnızca Ortaçağ İslam dünyasında tanınmış ve etkili olmuştur.
|
Dönemin devlet başkanlarından ilgi ve destek görmüştür. |
Kendi adıyla anılan ve daha çok aklı ilimler alanında telif ve tercüme eserlerin yer aldığı bir özel kütüphane kurmuştur. |
McCarthy’nin tespitlerine göre Kindî’nin eserlerinden 17’si Latince’ye, 4’ü İbranice’ye; modern dönemde ise 5’I Almanca’ya, 4’ü İtalyanca’ya, ikişer tanesi de İngilizce ve Fransızca’ya tercüme edilmiştir. Dolayısıyla görüyorüz ki Kindî hem Ortaçağ hem de Modern dönem Avrupa’sında tanınmış ve etkili olmuştur. Aynı şekilde tıp, matematik, astronomi gibi bilimlerler de ilgilendiği için pozitif bilim dallarıyla ilgilendiği seçeneği de doğrudur. Felsefe kapsamında ise teorik ve pratik bilgi dallarıyla da ilgilenmiştir. Abbasi halifelerinden yani devlet başkanlarından ilgi ve destek görmüştür, öyle ki sarayda astronom, filozof ve astrolog görevlerinde yer almıştır. “ Kindî Kütüphanesi” adıyla anılan içinde pek çok ilmi eserin yer aldığı bir özel kütüphane de kurmuştur.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razi ile başlamış bir uygulamadır?
Kimyanın tıpta kullanılması
|
Arapça'dan Latince'ye eserlerin çevrilmesi
|
Başhekimlik uygulaması
|
Asistanlık-baş asistanlık sistemi
|
Kuyumculukta kimyanın kullanımı
|
4.Soru
Razî ahlak anlayışını aşağıdakilerden hangileri etrafında şekillendirmiştir?
I. Akıl
II. İrade
III. Tutku
IV. Haz
I ve II
|
III ve IV
|
I, II ve III
|
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Râzî, ahlak anlayışını akıl, irade ve tutku kavramları etrafında şekillendirmekle, bir bakıma ahlakı psikoloji temeli üzerine oturtmuş olmaktadır.
5.Soru
Kindi ve Aristoteles arasındaki temel görüş farklılığı hangisidir?
Alemin ezeli olduğu görüşü
|
Güç halindeki heyula (ilk madde) hakkındaki görüşü
|
“Cevher” ile ilgili görüşü
|
Alemin yoktan yaratıldığı görüşü |
“Form (suret) hakkındaki görüşü |
Kindî her ne kadar başta İlk Felsefe Üzerine olmak üzere eserlerinde Aristoteles’e göndermeler yapsa da kendi düşünce sisteminin ana unsuru denebilecek bir hususa odaklanmış görünmektedir: Sonluluk sonsuzluk (hudûs-ezelîlik) ve birlik-çokluk (vahdetkesret) kavram çiftleri bağlamında Aristoteles’in âlemin ezelî olduğu yönündeki tezine karşı âlemin yoktan (an leys) yaratılmışlığı tezini temellendirmektir.
6.Soru
Razi’ye göre, mutluluğu engelleyen haller aşağıdakilerden hangisidir?
Cinselliğe düşkünlük |
Neşe |
Denge |
Saygı |
Azim |
Raziye göre, öfke, kıskançlık, kendini beğenme, hırs ve cinselliğe düşkünlük mutluluğa engeldir.
7.Soru
Razi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Konusu cisimli varlıklardır
|
Tanrı dışında hiçbir varlığa yer vermez.
|
Alem ebedidir.
|
Alemin çözülüp dağılacağına inanmaktadır. |
Maddenin durağan olduğunu savunur. |
Bu arada Râzî’nin atomlara yahut mutlak maddeye dönmek üzere âlemin çözülüp dağılacağı şeklindeki yaklaşımıyla âlemin yaratılmış olduğunu kabul etmekle birlikte onun ebedî olduğunu söyleyen Eflâtun’dan ayrıldığı belirtilmelidir. Aynı şekilde Aristoteles’in hareket teorisini eleştirmek üzere yazdığı fakat günümüze ulaşmayan bir eserinde cisimlerin doğal olarak hareket ilkesini kendi özünde taşıdığı yani maddenin dinamik olduğu tezini savunmuştur (Bîrûnî, 1366: 10; Râzî, 2003: 97-98; Kaya, 2007: 481).
8.Soru
Tasavvufun felsefî bir yapıya bürünmesinde aşağıdakilerden hangisinin katkısı bulunmuştur?
I. Şehâbeddin es-Sühreverdî
II. Muhyiddin İbnü’l-Arabî
III. İbn Seb’în
Yalnız I
|
I ve II
|
II ve III
|
I ve III |
I, II ve III |
Gazzâlî sonrasında XII-XIII. yüzyıllarda Şehâbeddin es-Sühreverdî, Muhyiddin İbnü’l-Arabî ve İbn Seb’în gibi sûfî filozoflar eliyle tasavvuf felsefî bir yapıya bürünmüştür. Bu mutasavvıflar kendi tasavvufî zevk ve eğilimlerini felsefî öğretilerle harmanlayıp başka mistik kültürlerden aldıkları birçok unsuru da buna katarak felsefî-mistik bir tasavvuf oluşturmuşlardır. Özellikle İbnü’l-Arabî’nin vahdet-i vücûd ve tecellî nazariyesi etrafında ördüğü sistemi, ortaya atıldığı andan itibaren büyük yankılar uyandırmış, en çok eleştirilen nazariyelerin başında yer almış ve sonraki dönemlerde gerek tasavvuf çevreleri gerekse edebiyat ve sanat muhitleri üzerinde çok önemli etkiler meydana getirmiştir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kindî’nin kozmik varlık ayrımıdır?
Canlı- cansız
|
Görünen- görünmeyen
|
Değişen- değişmeyen
|
Devamlı- devamsız |
Sınırlı- sınırsız |
Kozmik varlığı değişen ve değişmeyen şeklinde iki kısma ayıran Kindî’ye göre, fizik (tabî’iyyât) değişen, metafizik (mâba’de’t-tabîiyyât) ise değişmeyen varlıkları araştırır. İnsan bilgisinin tam olması için, bilinenin sebeplerini de içermesi gerektiğine dikkat çeken filozof, teorik planda varlığın ilk sebebini ve en son gayesini araştıran bir disiplin olarak gördüğü metafiziğe özel önem atfederek, bu disiplini kuşatmayan birinin gerçek bir filozof olamayacağı kanaatindedir.
10.Soru
Razi'ye göre aşağıdakilerden hangisi pasif bir ilkedir?
Hâlâ
|
Dehr
|
Nefis
|
Yaratıcı
|
Heyula
|
11.Soru
Beytülhikme kadrosunda yer alan ilk islam filozofu kimdir?
İbn Sina
|
İbn Rüşd
|
Mevlana
|
Farabi |
Kindı |
VIII. yüzyıldan itibaren üç asır boyunca ilim ve düşünce ürünlerinin Grekçe, Süryanice, Farsça ve Sanskritçeden Arapçaya kazandırılmasını sağlayan tercüme faaliyetinin kurumsallaştığı Beytülhikme kadrosunda yer alan ilk islam filozofu Kindî ile başlayan felsefe hareketi XIII. yüzyıla kadar devam etmiştir.
12.Soru
İslam dininin rasyonel olduğunu savunan bir kişi aşağıdakilerden hangisini veya hangilerini savında kullanabilir?
I. Kur’an’da Allah’ın varlığı, birliği ve yüce sıfatlarının akli bir temele oturtulabileceği ve oturması gerekliliğine dair örnekler verilmesi
II. Kur’an’da peygamberlik, kader, iman-inkar, iyi-kötü, sevap-günah gibi meselelerin aklı bir temele oturtulabileceği ve oturması gerekliliğine dair örnekler verilmesi
III. Bu örneklere yapılacak olası itirazlara verilecek akli ve mantıki cevapların yine Kur’an’da bulunması
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
I ve II |
I, II ve III |
Rasyonellik akla ve mantık temeline paralel olmak ve savunulan tezi bu temellere oturtabilmek olduğuna göre I ve II’de belirtilenlerin kaynak olarak Kur’an’da referanslar ile gösterilebilmesi ve yine III’te olası itirazların yine kaynaktan referans ile karşılık verilebilecek olması İslam dininin rasyonel olduğunu savunan biri için kullanılabilir.
13.Soru
İslam dünyasında felsefi düşünceyi, problemleri, yöntemi ve terminolojisi ile bir sistem haline getiren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Eflâtun
|
Kindî
|
Fârâbî
|
İbn Rüşd |
İbn Sinâ |
İslam dünyasında Kindî’nin çalışmalarıyla başlayan felsefi düşünceyi problemleri, yöntemi ve terminolojisi ile bir sistem haline getiren ünlü Türk filozofu Fârâbî’dir.
14.Soru
“Beni tanıyanlar bilir ki, ilme karşı olan sevgim, tutkum ve bu uğurdaki çalışmalarım gençliğimden bugüne kadar aralıksız devam etmektedir. Hatta okumadığım bir kitap, karşılaşmadığım bir ilim adamı bulunursa -büyük bir zarara uğramam söz konusu olsa dahi her şeyi bir kenara bırakıp o kitabı okumadan ve o âlimi tanımadan edemem. Bu alandaki sabırlı çalışmalarım neticesinde, bir yıl zarfında “teâvîz hattıyla” (müsvedde olarak) yirmi bin varaktan fazla yazı yazdım.” Diyen Râzî için hakkında ilim insanlığıyla ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisi veya hangileri uygun olur?
I. Üretken
II. Uzun vadeli ve sistemli çalışır
III. Kendini geliştirmeye açık
IV. Risk almaktan kaçınan
Yalnız I
|
Yalnız III
|
I ve IV
|
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Üretken olma özelliğini filozofumuzun söylediği “ bir yıl zarfında yirmi bin varaktan fazla yazdım” cümlesiyle paraleldir. Aynı şekilde uzun vadeli ve sistemli çalıştığını da “bu uğurdaki çalışmalarım gençliğimden bugüne kadar aralıksız devam etmektedir” cümlesiyle örtüşmektedir. Kendini geliştirmeye açık olduğunu ise söylediği “okumadığım bir kitap veya tanımadığım bir ilim adamı bulunursa o kitabı okumadan ve o alimi tanımadan edemem” cümlesinden anlıyoruz. Fakat IV. madde filozofumuzun cümlesine ters düşmektedir zira yine söylediği gibi “büyük bir zarara uğramam söz konusu olsa dahi her şeyi bir kenara bırakır ve okumadığım kitap ve tanımadığım ilim adamını tanırım” anlamını içeren cümlesinde risk alabildiğini açıkça görüyoruz.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razi’nin en çok etkilendiği tabiptir?
Hipokrat |
İbni Sina |
Calinus |
İbn Rüşd |
Kindi |
Razi’nin en etkilendiği tıpçı Calinus’tur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razi’nin felsefesinin etkilendiği düşünülen akımlardan değildir?
Eflatuncu |
Yeni Eflatuncu |
Pisagorcu |
Kindi Felsefesi |
Hermetik Gelenek |
Razinin kabul etmemesine rağmen bazı Yunan düşünürlerinden etkilendiği düşünülmektedir. Fakat Kindi ile aralarında ciddi görüş farklılıkları vardır.
17.Soru
Râzî ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Hastaların tedavideki her aşamasını kayıt altına almıştır.
|
İlk defa kimyayı tıbbın hizmetinde kullanmıştır.
|
Kimya ve tıp alanındaki birçok eseri Latinceye çevrilmiştir.
|
Etki alanı Ortaçağ ile sınırlıdır. |
Hastaların denek olarak kullanılmasına şiddetle karşı çıkmıştır. |
Tıp ve felsefe başta olmak üzere çağının bütün ilimlerine dair eserler veren Râzî’nin özellikle kimya ve tıp alanındaki birçok eseri Latinceye çevrilmekle kalmamış bazılarının XIX. yüzyıla kadar kırktan fazla baskısı yapılmıştır.
18.Soru
Yabancı kültürlere ait tıp, astronomi ve simya ile ilgili bazı eserleri tercüme ettiren Emevi Prensi aşağıdakilerden hangisidir?
Mervân b. Hakem
|
Hâlid b. Yezîd b. Muâviye
|
Ebû Ca’fer el-Mansûr
|
Ömer b. Abdülaziz |
Şehâbeddin es-Sühreverdî |
Grekçe ve Koptçadan tıp, astronomi ve kimyaya/simyaya dair bazı eserleri İskenderiyeli rahiplerden Staphon ve Maraianos’a tercüme ettiren Emevî prensi Hâlid b. Yezîd b. Muâviye’dir.
19.Soru
Adını “başlangıcı ve sonu olmayan zaman” anlamındaki kelimeden alan materyalist ve ateist felsefe ekolü aşağıdakilerden hangisidir?
Tabîiyye
|
İşrâkiyye
|
Dehriyye
|
Meşşâiyye |
İhvân-ı Safâ |
Adını “başlangıcı ve sonu olmayan zaman” anlamındaki dehr kelimesinden alan felsefe ekolü Dehriyye’dir.
20.Soru
Razi özellikle aşağıdaki alanlardan hangisine yaptığı katkılarla bilinir?
Botanik
|
Tıp
|
Felsefe
|
Zooloji
|
Kimya
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ