Ortaçağ Felsefesi 2 Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gazzali’ye göre kimler hakikatı arayan kimlerdir?
Batiniler-Filozoflar-Sufiler-Kelamcılar
|
Filozoflar-Sufiler-Kelamcılar-Sanatçılar
|
Sufiler-Sanatçılar-Devlet adamları- Filozoflar
|
Filozoflar-Psikologlar-Devlet adamları-Sanatçılar |
Filozoflar-Din adamları-Devlet Adamları- Sufiler |
Gazzali’ye göre hakikati arayanlar şunlardır: Batiniler, Filozoflar, Sufiler ve Kelamcılardır.
2.Soru
İbn Sînâ’ya göre gerçek anlamda felsefeden söz edilebilmesi için felsefenin içermesi gereken disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Metafizik
|
Mantık
|
Matematik
|
Burhan |
Fizik |
Felsefeden gerçek anlamda söz edilebilmesi için İbn Sina, metafizik disiplininin olması gerektiğini savunur.
3.Soru
Gazzâlî’nin Bağdat Nizâmiye Medresesi’nde öğrencisi olduğu tanınmış kelâm âlimi hangisidir?
Mâtürîdî
|
Cüveynî
|
Eş’arî
|
Bâkıllânî |
Cürcânî |
Gazzâlî’nin Bağdat Nizâmiye Medresesi’nde öğrencisi Cüveynî'dir.
4.Soru
İbn Sînâ’ya göre varlıkla ilgili bir kavram değildir?
Nelik
|
Mahiyet
|
Hakikat
|
Vücud |
lmü’n-nefs |
İbn, psikolojiye (ilmü’n-nefs) düşünce sisteminde merkezi bir konuma oturtarak onu bilgi teorisi, mantık, metafizik, ahlâk ve din felsefesiyle ilişkilendirmiştir. Bu psikoloji anlayışıyla ilişkili bir terimdir.
5.Soru
İbn Rüşd’ün din-felsefe ilişkisine bakışı bağlamında seçeneklerdeki benzetmelerden hangisi kullanılamaz?
Dost
|
Arkadaş
|
Hakikat
|
Özdeş |
Sütkardeş |
İbn Rüşd, din ile felsefenin insanları birbiriyle çelişen sonuçlara götürmelerinin mümkün olmadığı kanaatindedir. Çünkü insan aklının ürünü olan felsefenin temelinde yatan ve ontik düzende geçerli olan sebeplilik ilkesinin de, vahiy ürünü olan dinin de kaynağı, Allah’ın ezelî ilim ve hikmetidir. Dolayısıyla aynı kaynaktan beslenen din ile felsefe iç içedir, “felsefe dinin arkadaşı ve süt kardeşidir”, “hakikat hakikata ters düflmez, aksine onu destekler” demektedir. Fakat İbn Rüşd “sütkardeş”, “arkadaş” ve “hakikat” olarak nitelediği felsefe ile dini hiçbir şekilde birbiriyle “özdeş” saymamıştır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’nin “hakikati arayanlar” olarak nitelendirdiği sınıflardan biri değildir?
Filozoflar
|
Kelamcılar
|
Batınîler
|
Sûfiler |
Fıkıhçılar |
Fıkıhçılar Gazzali’nin hakikati arayanlar olarak nitelendirdiği sınıflardan biri değildir.
7.Soru
Eşari kelamcılarının yaratma ile ilgili görüşleri aşağıdaki görüşlerden hangisine uyar?
Belirsizlik
|
Hiççilik
|
Determinizm
|
Vesilecilik
|
Kuramcılık
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzali’ye göre akıl teriminin anlamlarından biri değildir?
İnsanın doğuştan getirdiği ve onu diğer canlılardan ayıran teorik bilgi edinme yetisi
|
Bilgi edinme yetisinin zorunsuzun olabilirliği, imkânsızın olmazlığı, bir kimsenin aynı anda iki yerde bulunamayacağı ve parça-bütün ilişkisi gibi ilk prensipleri idrak edecek düzeye ulaşmış hali |
Yaşam boyu tecrübe ve deneyimlerle oluşan bilgi birikimi
|
Bilgi edinme yetisinin olgu ve olaylar arası bağlantıları kestirme ve duygulardan bağımsız olarak yargıda bulunabilir düzeye ulaşmış durumu |
Bilgi edinme yetisinin sadece sadece gözlem ve tecrübeye dayanması |
Gazzali teorik olarak bilgi edinmeye de çok fazla önem vermektedir.
9.Soru
İbn Rüşd ‘ün bahsettiği sebeplerden biri değildir?
Madde
|
Suret
|
Hakikat
|
Amaç |
Etkin |
Üstadı Aristoteles gibi İbn Rüşd de madde, sûret (form), etkin (fail) ve amaç (gâye) olmak üzere dört sebepten söz eder. Bunların konumuz bakımından önem taşıyanı, etkin (fail) sebeptir.
10.Soru
İslam dünyasında filozoflara yönelik olarak en ciddi, en sistemli eleştiri Gazzâlî’nin hangi adlı eseridir?
Filozofların Tutarsızlığı
|
Tehâfütü’l-felâsife
|
Mişkâtü’l-envâr
|
Makâsıdü’l-felâsife |
Mi’yârü’lilm |
Filozofların Tutarsızlığı’nı yazarak genelde filozoflarla özelde ise İbn Sînâ ile hesaplaşmıştır. Amacı ve özel yöntemi uyarınca yirmi problem tespit ederek bunları filozofların kullandığı terminoloji ve mantık disiplini çerçevesinde tartışmıştır. Yer yer polemiğe dönüşen diyalektik bir söylemle gerçekleştirdiği felsefe eleştirisi sonucunda İbn Sînâ’nın ve dolayısıyla da filozofların on yedi mesele hakkındaki görüşlerinin hatalı, çelişik ve tutarsız olduğunu belirleyen Gazzâlî, Tanrı-âlem ilişkisi yahut âlemin ezelîliği, Allah’ın tikellere ilişkin bilgisi ve ölümden sonraki hayatın bedensiz olacağı yahut cesetlerin diriltilmesi konusundaki görüşlerinin dinî ilkeler açısından tümüyle geçersiz (bâtıl) olduğu kanaatine ulaşmıştır. Gazzâlî’nin filozoflarla hesaplaşması İslam düşünce ve bilimi açısından önemli gelişmelerin yolunu açmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün eğitim aldığı ilimlerin dışındadır?
Hukuk
|
Tıbbiye
|
Matematik
|
Felsefe |
Musiki |
İbn Rüşd, devrin ve bölgenin geleneğine uygun olarak öğrenim hayatının ilk adımı olan okuma, yazma ve dil bilgisi ile temel dinî bilgileri babasından öğrendi. Hukuktan tıbba, matematikten felsefeye uzanan farklı alanlarda dönemin önde gelen bilginlerinden ders alan İbn Rüşd’ün ünlü hekim İbn Zühr ile olan yakın dostluğu, kendisinin tıp alanındaki başarılarında önemli rol oynamıştır.
12.Soru
Kelâmcılara, bâtınîlere, sûfîlere ve filozoflara yönelik olarak şüpheci ve kritik bir tavrı neticesinde filozofların “mantık”ı ve sûfîlerin “keşf”ini güvenilir yöntem olarak tescil ve ilan etmesi, İslam düşüncesi için bir dönüm noktası olmuştur. Böylece kelâm-tasavvuf - felsefe arasında adeta yetki ve alan paylaşımına dayalı bir işbirliği yolunu açmıştır. Bahsi geçen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Taşköprülü – zâde
|
Esîrüddin Ebherî
|
Gazzâlî
|
Fahreddin Râzî |
İbnü’l- Arabî |
Osmanlı felsefesinde önemi ve faaliyeti açıklanan düşünür Gazzali’dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün ilim zihniyeti bağlamında dikkat çektiği hususlardan biri değildir?
Gerçeğe ulaşma isteği bir tutkuya dönüşmeli
|
Gerçeği arama uğruna kendisini fazlaca zora koşmamalı
|
Karşılaşılan engeller yolundan alıkoymamalı
|
Başkalarının yöntem, bilgi ve deneyimlerinden yararlanmalı |
Gerçeğe ulaşma isteğini tek başına bir değer olarak görmeli |
Seçenekleri okuduğunuzda hatırlmanız gereken İbn Rüşd’ün görüşlerinden olmayanı fark etmenizdir.
14.Soru
I. Farabi
II. İbn Sina
III. İbn Rüşd
IV. Aristoteles
Südûr teorisini benimsemeyen kimdir?
Yalnıca I
|
I ve II
|
Yalnızca III
|
II ve IV |
Yalnızca IV |
Fârâbî zorunlu olan ile çok ve zorunsuz varlıklar arasındaki ilişkiyi südûr yahut feyiz teorisi adı verilen hiyerarşik bir düzen içinde yorumlamak istemişlerdir.Bu teoriyi benimsemediğini açıkça dile getiren İbn Rüşd’e göre Fârâbî ve İbn Sînâ’nın doğru olmayan ve mantıkî çelişkiler içeren bu teoriye yönelmeleri, bu filozoşarın Aristoteles’in de kabul ettiği “birden ancak bir çıkar” ilkesini yanlış anlamaktan ileri gelmiştir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı medreseleri ve müfredatında okutulan eserlerden biri değildir?
Akâidü’n-Nesefî
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye
|
el-Mevâkıf fi’l-kelâm
|
Tehâfütü’t- tehâfüt |
Hikmetü’l-ayn |
Osmanlı medreseleri ve müfredatında Akâidü’n-Nesefî, el-Akâidü’l-Adûdiyye, el-Mevâkıf fi’l-kelâm, el-Makâsıd, Hidâyetu’l-hikme ve Hikmetü’l-ayn adlı eserlerin akaid, kelâm ve hikmet adı altında verilen derslerin vazgeçilmez metinleri olduğu görülür. Tehâfütü’t- tehâfüt bunların arasında yer almaz.
16.Soru
Ibn Sînâ’ya göre insan nefsini oluşturan güçlerden biri olan idrak gücü kapsamında aşağıdakilerden hangisi iç idrak gücü arasında yer almaz?
Ortak duyu
|
Koklama
|
Vehim
|
Tasarlama |
Hatırlama |
İdrak gücü kapsamında beşi dış, beşi de iç olmak üzere toplam on ayrı duyu yetisi bulunur. (a1) Bunlardan dokunma, tatma, koklama, işitme ve görme “dış idrak gücü” yahut “dış duyular” olarak adlandırılırken (a2) ortak duyu, tasarlama/hayal, tahayyül/tefekkür, vehim, belleme/hatırlama yetileri de “iç idrak gücü” yahut “iç duyular” şeklinde isimlendirilir.
17.Soru
İbn Sînâ’nın batıda bilinen ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Avicenna
|
Avion
|
Platon
|
Hussein
|
Batıda bilinen ayrı bir adı yoktur
|
18.Soru
Yazdığı el-Mebâhisü’l-meşrıkiyye adlı eserinde felsefe problemlerini kelâmcı tavrıyla, el-Muhassal’de ise kelâmın meselelerini filozof tavrıyla irdeleyerek kelâm ile felsefeyi harmanlamış olan düşünür kimdir?
İbni Sînâ
|
Râzî
|
İbnü’l-Arabî
|
Gazzâlî |
Bâyezîd-i Bistâmî |
Kelam ve felsefeyi kaynaştıran ve eserleri verilen düşünür Fahreddin Râzî ‘dir. İbnü-l –Arabi ise tasavvufu felsefe ile kaynaştıran düşünürdür.
19.Soru
Aklın kendini bilmesi yahut varlığının bilincinde olması gerçeğini düşünce tarihinde ilk defa ispatlamaya çalışan filozof kimdir?
Farabi
|
Gazzali
|
İbn Rüşd
|
İbni Sina |
Bilge olması |
Aklın kendini bilmesi yahut varlığının bilincinde olması gerçeğini düşünce tarihinde ilk defa ispatlamaya çalışan filozof İbni Sina’dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbnü’l-Arabî’nin kurduğu varlık felsefesinin özünü ifade eder?
Sürekli Yaratma
|
Yoktan Yaratma
|
Varlığın Birliği
|
Ezelde YaratmaTanrı’dan Sudûr Etme |
Tanrı’dan Sudûr Etme |
İbnü’l Arabi’nin kurduğu varlık felsefesinin özünü Varlığın Birliği ifade eder.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ