Ortaçağ Felsefesi 2 Final 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Gazzâlî’nin “şüphecilik süreci” ile ilgili seçeneklerdeki ifadelerden hangisi doğrudur?


Kesin bilginin her türlü şüphe ve hata ihtimalinden arınmış olması gerektiğini düşünmüştür.

 

Apaçık olduğu söylenen bilgileri şüphe süzgecinden geçirmemiştir.

 

Bütün insanlarda ortak olan duyu bilgisine şüpheyle bakmamıştır.

 

Şüpheyi buhrana dönüşecek boyuta taşımamıştır.

Şüphecilik onu aklın apaçık önermelerinin güvenilirliği sonucuna götürmüştür.


2.Soru

Hangisi Gazzâlî’ nin Filozofların Tutarsızlığı’nı yazmaktaki amacınıdan bir değildir?


Önceki filozofların metafiziğe ilişkin inançlarının tutarsız olduğunu açıklayarak reddetmek

 

Aklı başındakiler için alay konusu olan öğretilerinin iç yüzünü ve tehlikelerini göz önüne sermek 

 

Halk yığınları arasından çeşitli inanç ve görüşleriyle temayüz eden zeki kimselere ibret olmasını sağlamak

 

Filozoflara yönelik olarak en ciddi eleştiri olmasını sağlamak

Filozofların matematik ve mantık bilmeyenlerin bu konuları anlayabileceğiniı ileri sürmeleri.


3.Soru

Tasavvufu kelâm ve felsefe ile kaynaştırarak oluşturduğu “vahdet-i vücut/varlığın birliği” öğretisine dayalı teosofi, islam düşüncesinin seyrini etkilediği kadar Osmanlı’nın düşünce hayatını şekillendiren bir unsur olması bakımından da büyük önem taşır. Bahsi geçen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Râzî

 

Eşrefoğlu Rûmî

 

İbnü’l-Arabî

 

Bâyezîd-i Bistâmî

Gazzâlî


4.Soru

İbn Rüşd’de göre aşağıdaki terimlerden hangisi edilgin akıl-etkin akıl ilişkisini ifade eder?


İttisâl

 

İnfisal

 

İttihat

 

İmkân

İnfiâl


5.Soru

“Nur” diye adlandırdığı bilgi türlerini incelediği eser hangisidir?


Mişkâtü’l-envâr

 

Filozofların Tutarsızlığı

 

Makâsıdü’l-felâsife

 

Mi’yârü’lilm

Tehâfütü’l-felâsife


6.Soru

Aşağıdaki maddelerden hangisi veya hangileri Ibn Sînâ’nın anlayışında “düşünme” ve “sezgi” kavramları için doğru olarak verilmiştir?

I.Düşünme bir zaman sürecinde gerçekleşir.

II. Sezgi, bilginin zamansız olarak bir anda kazanılması durumudur.

III. Düşünce daima iradeli bir faaliyettir.

IV. Sezgi insanın iradesi dışında gerçekleşir.


I ve III

 

II ve IV

 

III ve IV

 

I ve II

I, II, III ve IV


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün ilim zihniyeti ve yöntem ilkeleri bağlamında dikkat çektiği hususlarla örtüşmez?


Her tür zihinsel faaliyetin amacı, yalnızca “gerçeğe ulaşma isteği” olmalıdır.

 

Bir insanın gerçek anlamda bilgin” (elâlim bimâ hüve âlim) olabilmesi için sadece gerçeği elde etrmesi yetmez.

 

Gerçeği başkalarıyla paylaşıp onları da aydınlatması gerekir.

 

Karşılaşılabilecek olan hiçbir engel, hakikat arayıcısını yolundan alıkoymamalıdır.

Gerçek aranırken düşüncelerinden yararlanılabilecek olan kimselerin hangi din ve mezhebe mensup bulundukları önemlidir.


8.Soru

İbn Sina'ya göre aşağıdakilerden hangisi felsefe sözcüğü yerine kullanılabilecek bir sözcüktür?


Keramet
Dirayet
Hikmet
Feraset
Metanet

9.Soru

İbn Rüşd’e göre Tanrı-âlem ilişkisini açıklamada seçeneklerdeki yaklaşımlardan hangisi daha işlevseldir?


Sonradan yaratma

 

Sudur teorisi

 

Kadim (öncesiz) anlayışı

 

Sürekli yaratma

İlk Muharrik anlayışı


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi nefs ile ilgili doğru değildir?


Bitkisel nefis, bitkilerin sahip olduğu beslenme, büyüme ve üremenin ilkesidir.

 

Hayvani nefis anılan özellik ve fiiller birlikte hayvanlarda görülen duyu idraki ve bun bağlı hareketin ilkesidir.

 

İnsan nefsi ise bitkisel ve hayvani nefisten kaynaklanan bütün güç ve fiillerle birlikte insana özgü akıl idraki, düşünme ve iradeli fiillerin ilkesidir.

 

ibn Sînâ, Platon’dan farklı olarak her bir bedenin bir tek nefsi bulunmadığını savunmaktadır.

“Beslenme”, “büyüme” ve “üreme” ile birlikte insan nefsi oluşturan güçler, önce idrak gücü, hareket gücü ve düşünme gücü olmak üzere üç grupta toplanır.


11.Soru

İslam düşünce tarihinde felsefe hareketlerinin önemli temsilcileri aşağıdaki maddelerde verilmiştir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde bu temsilciler sıralı ve doğru biçimde verilmiştir?

I. Bu İslam alimi İslam düşünce tarihinde felsefe hareketini başlatmıştır.

II. Bu İslam alimi İslam düşünce tarihinde felsefe hareketini terminoloji, yöntem ve problemleri açısından sistemleştirmiştir.

III. Bu İslam alimi İslam filozofları arasında ontoloji ve psikolojinin yanı sıra bilgi problem üzerinde en fazla duran düşünürdür.


Fârâbî- Ibn Sînâ- Kindî

 

Kindî- Fârâbî- Ibn Sînâ

 

Ibn Sînâ- Kindî- Fârâbî

 

Fârâbî- Kindî- Ibn Sînâ

Kindî- Ibn Sînâ- Fârâbî


12.Soru

Aşağıdaki filozoflardan hangisi İbni Sina’nın “etkin akıl” yaklaşımını benimsemiştir?


Gazzali

 

Farabi

 

Kindi

 

İbn Razi

İbn Rüşd


13.Soru

I. Kelam

II. Tasavvuf

III. Felsefe

IV. Tekke

V. Medrese

XIV. Yüzyıl başlarında İslam düşüncesinin ana akımıları hangileridir?


I ve II

 

I ve IV

 

III ve IV

 

I,II ve III

Hepsi


14.Soru

Aşağıdakilerden Hangisi Gazzali’nin çalışma alanlarından değildir?


Astroloji

 

Felsefe

 

Tasavvuf

 

Kelam

Batınilik


15.Soru

İç ve dış duyuların elde ettiği veriler doğrultusunda şekillenen iradeye bağlı olarak sinir ve kaslar aracılığı ile organları hareketini sağlayan güç hangisidir?


Hareket gücü

 

Bilme gücü

 

İdrak gücü

 

Tasarlama gücü

Vehim gücü


16.Soru

İbn Sînâ’ya göre aşağıdakilerden hangisi metafiziğin ilk konusu olmaktadır?


Tanrı’nın varlığı

 

Cevher

 

Zorunsuz varlık

 

Değişmeyen varlık

Varolan olması bakımından varolan


17.Soru

El-Akâidü’l-Adûdiyye adlı eser kim tarafından kaleme alınmıştır?


Fahreddin Râzî

 

Adudüddin Îcî

 

Sadeddin Taftazânî

 

Seyyid fierif Cürcânî

Celâleddîn Devvânî


18.Soru

Osmanlılar kuruluşundan bu yana yönetimle ilgili hangi alanlarda uyum içinde olmaya çalışmışlardır?


Devlet

 

Tasavvuf

 

Tekke

 

Devlet-tekke-medrese

Tasavvuf-felsefe


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ibn Sînâ’nın varlık anlayışına göre nazarî felsefe grubunda yer alan bir varlık değildir?


Tanrı

 

Akıl

 

Melek

 

Doğal nesneler

İnsan irade ve fiili ile meydana gelen varlıklar


20.Soru

“Gazzâlî çok yönlü ve üretken bir ilim insanıdır” diyen biri için aşağıdaki maddelerden hangisi veya hangileri referans olabilir?

I. Gazzâlî’nin mantık ve felseden, ahlak ve eğitime kadar hayatı boyunca dört yüz esere imza atması

II. Telif ve tasnif çalışmaları yapması

III. Kelam, Batınilik, felsefe ve tasavvuf üzerine araştırma ve incelemelerde bulunması


Yalnız I

 

I ve III

 

Yalnız II

 

II ve III

I, II ve III