Ortaçağ Felsefesi 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İbn Sînâ, zorunlu varlık ile zorunsuz varlık ayırımını ile ilgili değildir?
Özü itibariyle zorunlu varlığın bir sebebi yoktur.
|
Varlığının bir başka varlığa denk, göreceli, değişken olmaması ve çokluk içermemesidir.
|
Hiçbir şeyin hiçbir açıdan O’nun hakikatine ortak olmamasıdır.
|
Zorunsuz varlığın hem varlığı hem de yokluğu bir sebebe bağlı değildir.
|
Zorunsuz varlığın, yokluk karşısında varlığının ya da varlık karşısında yokluğunun belirlenmesi (tahsîs) bağlamında gündeme getirir. |
Zorunsuz varlığın ise İbn Sînâ’ya göre hem varlığı hem de yokluğu bir sebebe bağlıdır. Zira “zorunlu olmayan ve var olduğu veya var olmadığı arz edildiğinde herhangi bir imkânsızlığın söz konusu olmadığı” sorunsuzun hem yok iken var olması hem de var iken yok olması, kendisi dışında bir sebebin varlığı gerektirir. ibn Sînâ varlık-mahiyet ayırımını işte bu noktada, yani zorunsuz arlığın, yokluk karşısında varlığının ya da varlık karşısında yokluğunun belirlenmesi (tahsîs) bağlamında gündeme getirir. Bir şeyin yokluğu ya da varlığının belirlenmesinde o şeyin mahiyetinin yeterli olup olmaması şeklinde iki seçenek ortaya çıkar. Şayet onun mahiyeti iki durumdan (varlık ve yokluk) herhangi birinin gerçekleşmesi için yeterli ise o şey özü gereği zorunlu demektir.
2.Soru
İbn Sînâ’ya göre aşağıdakilerden hangisi metafizik disiplini ile Tanrı’nın varlığı arasındaki ilişkinin doğru ifadesidir?
Konu
|
Mevzu
|
İlke
|
Sorun |
İşlev |
İbn Sina’ya gore tanrının varlığı ile metafizik disiplini arasındaki ilişki bir meseledir/sorundur.
3.Soru
Hangisi Gazzali’nin gerçek bilgi ve yöntem anlayışını oluşturan temel ilklerden biri değildir?
Varlığın hakikatini kavrama ve gerçek bilgiye ulaşmayı sağlayacak olan en önemli güç, gerçeği öğrenme isteğinin bir tutku halini alması
|
Bir araştırma yaparken, varılmak istenen hedef ile ona ulaştıracak olan yol ve yöntemin iyi belirlenmesi
|
Hakikat arayıcısı, görüş ve düşüncelerinden yararlanacağı kişilerin uzmanlık alanlarına dikkat etmek
|
Gerçek aranırken, konuyla ilgili bütün görüş ve akımlar, hiçbiri göz ardı edilmeksizin ve önyargıdan uzak olarak, ciddî bir yaklaşımla gözden geçirilmeli |
Gerçeği ararken dogmatik davranmak |
Gazzali’ye göre, gerçeği ararken kesinlikle dogmatism tuzağına düşmemek gerek.
4.Soru
Osmanlı Döneminde ilim ve düşünce hayatının en canlı olduğu dönem hangi dönemdir?
II. Beyazıd Dönemi
|
Kanuni Sultan Süleyman Dönemi
|
Yavuz Sultan Selim Dönemi
|
Fatih Sultan Mehmet Dönemi |
II. Selim Dönemi |
Osmanlı’da ilim ve düşünce hayatının en canlı olduğu dönem Fatih Sultan Mehmet dönemidir.
5.Soru
Taşköprülü-zâde felsefi ilimleri kaça ayırır?
İki
|
Üç
|
Dört
|
Beş |
Altı |
Felsefi ilimleri nazarî/teorik ve amelî/pratik olmak üzere ikiye ayırır.
6.Soru
Gazzâlî’nin Bağdat Nizâmiye Medresesi’nde öğrencisi olduğu tanınmış kelâm âlimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mâtürîdî
|
Cüveynî
|
Efl’arî
|
Bâkıllânî |
Cürcânî |
Gazzâlî’nin öğrencisi olan tanınmış kelam alimi Cüveynidir.
7.Soru
Ibn Sînâ’ya göre gerçek anlamda felsefeden söz edilebilmesi için felsefenin içermesi gereken disiplin seçeneklerden hangisidir?
Matematik
|
Burhan
|
Fizik
|
Metafizik |
Mantık |
Filozof, gerçek anlamda felsefeden (hikmet) söz edilebilmesi için bu disiplinin metafizik ve teolojiyi (ilâhiyyât) kapsaması gerektiğini vurgular. Çünkü ona göre gerçek anlamda varlık Zorunlu Varlık yani Tanrı olup O’na ilişkin bilgiye sahip olmayan kişi bilge (hakîm) sayılamaz.
8.Soru
I. Felsefi kelam
II. Stoa felsefesi
III. Vahdet-i vucud teorisi
IV. İbnü’l-Arabî teosofisi
XIV. Yüzyıl başlarında İslam düşüncesinde yer alan motif/ motişer hangisidir?
Yalnızca I
|
I ve II
|
Yalnızca III
|
I ve IV |
Hepsi |
İki motiften biri Fahreddin Râzî çizgisinde ilerleyen felsefî kelâm, diğeri ise daha etkin, yaygın ve dinamik yapısıyla İbnü’l-Arabî teosofisidir.
9.Soru
Felsefe ve tasavvufu birbirine tam anlamıyla kaynaştıran ve gerçek anlamıyla başaran filozof kimdir?
Ebu Bekir Razi
|
Fahreddin Razi
|
Muhyiddin İbnül Arabi
|
Gazzali |
Farabi |
Felsefe ve tasavvufu birbirine tam anlamıyla kaynaştıran ve gerçek anlamıyla başaran filozof Muhyiddin İbnül Arabi’dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün kitaplarından biridir?
Tutarsızlığın tutarsızlığı
|
Nurlar Feneri
|
Batiniliğin İç Yüzü
|
İtikadda Orta Yol |
Mutluluğun Formülü (Kimya-yı Saadet) |
Tutarsızlığın tutarsızlığı İbn Rüşd’ün kitabıdır.
11.Soru
Hangisi İbni Sina’ya göre idrak yetilerinin işlevlerinden biri değildir?
Dış duyu güçlerinin nesnelere ilişkin olarak ayrı ayrı algıladığı duyu verilerini nesnenin dış dünyadaki durumuna uygun şekilde yeniden bir-bütün halinde idrakini sağlamak
|
Ortak duyu tarafından yeniden bir-bütünlük içinde algılanan nesnelere ait tikel suretleri olduğu gibi saklama işini tasarlama gücü yapmak
|
Tasarlama gücünün sakladığı tikel suretlere ilişkin olan fakat dış duyuların idrak edememek
|
Vehim gücünün algıladığı tikel anlamlar belleme/hatırlama gücü tarafından saklanması ve biriktirilmesi |
Tasarlama gücünde biriken/saklanan tikel suretler ile belleme/hatırlama gücünde depolanmış olan tikel anlamları, tikel özelliklerden soyutlayıp tümel kavramlara dönüştürme, bunları birleştirme ve ayrıştırma işlemlerini tahayyül/tefekkür etmek |
İbni Sinaya göre, “ Tasarlama gücünün sakladığı tikel suretlere ilişkin olan fakat dış duyuların idrak etmek” dış idrak duyusudur
12.Soru
Tasavvufla ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf, zühd hareketinin XI. yüzyılın sonlarına doğru aldığı isimdir.
|
Tasavvuf, Gazzâlî’nin Sünni çizgide derinleştirdiği bir akımdır.
|
Keşfin tasavvufa göre konumu ile akıl yürütmenin felsefeye göre konumu aynıdır. |
Tasavvufun Osmanlı toplum hayatına olan etkisi kelâmdan daha az değildir. |
Tasavvuf, sûfî filozof Ebû Bekir Râzî eliyle teosofiye dönüşmüştür. |
Tasavvuf İbnü’l Arabi eliyle teosofiye dönüşmüştür.
13.Soru
Esîrüddin Ebherî ‘nin mantık, fizik ve metafizik olmak üzere üç kısımdan oluşan, ancak mantık konusundaki ihtiyacın Îsâgûcî ile giderilmesi nedeniyle mantık bölümü ihmal edilen, daha çok ikinci ve üçüncü bölümünden istifade edilen kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
Hikmetü’l-ayn
|
Şerhü’l-Makâsıd
|
Akâidü’n-Nesefî
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye |
Hidâyetu’l-hikme |
Tanımlanan eser Hidâyetü’l-hikme’dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün Tanrının alemi yoktan mı var ettiği sorununu araştırırken sorduğu sorulardan biri değildir?
Âlemin öncesizliği mümkün müdür, değil midir?
|
Âlemin sonradanlığı mümkün müdür, değil midir?
|
Onun öncesizliği mümkün görülmediği halde sonradanlığı mümkün müdür?
|
Alemin yaratılması konusu vahiye bırakılmalı mıdır? |
Âlemin sonradanlığı kabul edildiğinde onun Allah’ın ilk fiili olması mümkün müdür, değil midir? |
İbn Rüşd” Alemin yaratılması konusu vahiye bırakılmalı mıdır?” sorusunu tartışmalı bulmaktadır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’nin Filozofların Tutarsızlığı’nda uyguladığı özel yöntemin bir unsuru değildir?
Sadece metafizik problemleri tartışmak
|
Felsefe ve mantık terminolojisini kullanmak
|
Kendi görüşünü ve tezini ortaya koymak
|
Ateist ve deist değil teist filozofları eleştirmek |
Tartışmayı İbn Sînâ felsefesi üzerinden yürütmek |
Kendi görüşünü ve tezini ortaya koymak Gazzali’nin uyguladığı yöntemin unsuru değildir.
16.Soru
İbn Sînâ insan irade ve fiili ile meydana gelen varlıklarla ilgili konuları hangi başlık altında tartışır?
Pratik felsefe
|
Teolojik felsefe
|
Platon felsefesi
|
Teorik felsefe
|
Toplum felsefesi
|
17.Soru
Aşağıdaki İslam alimlerinden hangisi baş üstad anlamında “eş-şeyhü’r-reîs” unvanı ile de anılmıştır?
Kindî
|
Fârâbî
|
Ibn Sînâ
|
Bîrunî |
Ibn Rüşd |
İslam dünyasında İbn Sînâ künyesiyle tanınmakla
birlikte “baş üstad” anlamında “eş-şeyhü’r-reîs” unvanı ile de anılır.
18.Soru
İbn Sina'ya göre aşağıdakilerden hangisi, bir kişinin filozof olması için taşıması gereken olmazsa olmaz vasıftır?
Eşyayı pratik yaşamda doğrulukla kullanması
|
Eşyanın hakikatine vakıf olması
|
İnsanları yetkince yönlendirebilmesi
|
Bildiğini başkasına aktarması
|
Her türden kültüre hoşgörüyle yaklaşması
|
19.Soru
Gazzali filozofları eleştirirken hangi nitelikli gerekçelerden bahsetmez?
Sosyolojik
|
Epistemolojik
|
Fizyolojik
|
Psikolojik |
Metedolojik |
Gazzali filozofları eleştirirken “Fizyolojik” gerekçelere dayanmaz.
20.Soru
İbn Rüşd “İnsan zihni tarafından tasavvur edilsin veya edilmesin zihin dışında bir özü ve mahiyeti bulunan şey olarak varolan ile bu varolanın dış dünyadaki durumuna uygun olarak insan zihninde oluşan tasavvuru anlamında var olan” diye tanımladığı hakikat kavramının aşağıdakilerden hangisi veya hangileriyle alakalı üç boyutunun bulunduğu söylenebilir?
I. Ontoloji
II. Epistemoloji
III. Etik
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız I ve II
|
II ve III |
I, II ve III |
Filozofun yukarıdaki tanımına göre, ontoloji yani varlık, epistemoloji yani bilgi ve etik yani ahlak ile alakalı olmak üzere tanımladığı hakikatin üç boyutu vardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ