Osmanlı Türkçesi 2 Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangi isim tamlamasında, tamlayan tamlananın cins ve türünü açıklamaktadır?
خدا عنايت |
دين سيف |
کل درخت |
رحمت ى دريا |
زبان تيغ |
A ve B seçeneklerindeki inâyet-i Hudâ “Allah’ın yardımı” ile seyf-i dîn “dinin kılıcı” isim tamlamaları aidiyet, nisbet ve özel durumları açıklama işlevindedir. D ve E’deki deryâ-yı rahmet “rahmet deryası” ile tîğ-i zebân “dil kılıcı, kılıç gibi keskin dil” isim tamlamaları izâfet-i teşbihiyye de denilen benzetme tamlaması işlevindedir. Ancak C’deki dıraht-ı gül “gül ağacı” isim tamlamasında tamlayan tamlananın cinsini ve türünü açıklamaktadır.
2.Soru
Farsçada cansız kelimeleri çoğul yapılırken sonuna hangisi getirilir?
ان |
ها |
ات |
به |
ا |
Eğer isim cansızlara ait ise çoğul yapılırken o ismin sonuna ها getirilir: سنك → سنكها “taşlar”.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fiilden türemiş isimdir?
آويزه |
بخش |
بند |
چش |
کندن |
Âvîze آويزه askı, lamba, mum, ışık askısı anlamlarında olup âvîhten آويختن
asmak mastarından türemiştir. Doğru cevap A'dır.
4.Soru
Farsçada efgen-den افکندن “düşürmek” fiilinin emir veya hâlihazır gövdesi hangisidir?
افکندا |
افکنده |
افکنه |
افکن |
افکان |
Farsçada efgen-den افکندن “düşürmek” fiilinin emir veya hâlihazır gövdesi efgen افکن biçimindedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde İfti´âl Bâbı ile ilgili doğru bilgi verilmiştir?
Kök harflerin ilkine ( أ ) ve ( ن ) ikincisine ( ا ) eklenerek oluşturulmuştur |
Çoğunlukla dönüşlülük elde etmek üzere kullanılır |
Bazen edilgenlik sağlar |
Bu bâb masdarları dönüşlü ve geçişsiz yapmak için kullanılır |
Her durumda geçişsizdir |
A, B, C ve E seçeneklerinde verilenler İnfi´âl Bâbı’nın özelliklerindendir.
6.Soru
“... Hoşkadem dahi Mısır’a sultân oldı. Pâdişâh-ı Rûm dahi taht mübârek olsun deyu ilçi göndermedi. Âdet buydı kim gönderileydi...” Yukarıdaki ifadelerde“ âdet buydu kim gönderileydi...” ifadesinde kastedilen en doğru hüküm, aşağıdakilerden hangisidir?
Adet gönderilmekti fakat kim gönderilecekti ki?
|
Rum padişahı zaten gayr-i Müslimlerin kralıydı. Dolayısıyla Müslüman bir sultanı kutlamak âdetten değildi.
|
Elçi gönderilseydi iyi bir âdet başlamış olacaktı.
|
Elçi gönderilseydi iyi olacaktı.
|
Elçi gönderilseydi gelenek yerine getirilmiş olacaktı.
|
7.Soru
Merreten ba‘de uhrâ icmâl ü tafsîl kılındığı vechile devşirme çocuklarının güzîde ve münâsibleri sarây-ı hümâyûnlara ahz olunup terbiyye ve telkin-i şerâ’it-i İslâmiyye olundukdan sonra.....
ifaadesinde Devşirme sistemine dahil olanlar için vurgulanmak istenen zaruret aşağıdakilerden hangisidir?
Genç olmaları |
Reşit olmaları |
Müslüman olmaları |
Okur-yazar olmaları |
Bekar olmaları |
terbiyye ve telkin-i şerâ’it-i İslâmiyye olundukdan sonra.....ifadesinden özellikle müslüman olmaları zarureti anlaşılmaktadır.Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Metinde işaretlenen kelimenin anlamı hangisidir?
hasıl olan |
kısacası |
elden gelen |
elde olan |
görüldüğü kadarıyla |
Metinde geçen "el-Hâsıl" kelimesi metinde "kısacası" anlamında kullanılmıştır. Dolayısıyla B doğru seçenektir.
9.Soru
bu parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Ve bu mâcerâların târîhi hicretinin sekizyüz altmışikisinde vâkı‘ oldı. |
Ve bu mâcerâların târîhi hicretin sekizyüz altmışikisinde vâka‘ oldı. |
Ve bu mâcerâların târîhi hicretin sekizyüz altmışikisinde vâkı‘ oldı. |
Ve bu mâcerâlarının târîhi hicretin sekizyüz altmışikisinde vâkı‘ oldu. |
Ve bu mâcerâların târîhi hicretinin sekizyüz altmışikisinden vâkı‘ oldı. |
Ve bu mâcerâların târîhi hicretin sekizyüz altmışikisinde vâkı‘ oldı.
10.Soru
“ ظ” harfinin transkripsiyon (çeviriyazı) alfabesinde karşılığı hangisidir?
z
|
ż |
ẓ |
ẕ |
ẑ |
“ ظ” harfinin transkripsiyon (çeviriyazı) alfabesinde karşılığı olarak “ẓ” işareti kullanılır. Dolayısıyla C doğru seçenektir.
11.Soru
Transkripsiyon alfabesinde ? harfinin Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
b |
p |
t |
d |
f |
p harfidir.
12.Soru
Buluşdı birbirine iki sultân
Gör-imdi nidiser takdîr-i Sübhân
Bahâneler olur bahâ görünmez
Bahâne müşterîye nefs ü şeytân
Bahâne iki göründi cihânda
Biri cahîm yolıdır, biri gufrân
dizelerinde geçen cahîm ve gufran kavramları aşağıdaki zıtlıklardan hangisinin karşılığıdır?
İyilik-Kötülük |
Sevap-Günah |
Dünya-Ahiret |
Cahil-Alim |
Cehennem-Cennet |
İki sultan birbiriyle karşılaştı
Bakalım şimdi Allah’ın takdiri nasıl tecelli edecek.
Bahaneler olur amma mesele görünmez
Asıl bahane kişiye nefis ve şeytandır.
Cihanda iki bahane göründü:
Biri cehennem, birisi cennet yoludur.
Doğru cevap E'dir.
13.Soru
“ Sultân-ı Haremeyn babam” deyu yazardı. Şimdi “ hâdim-i Haremeyn” deyu yazdılar ve dahi “ karındaşım Mısır sultânı” deyu yazdılar." cümlesinde yer alan Haremeyn'den kastedilen aşağıdakilerden hangisidir?
Eflak-Boğdan |
Anadolu-Rumeli |
Mısır-Suriye |
Mekke-Medine |
İran-Irak |
“Sultân-ı Harameyn (Mekke ve Medine’nin sultânı) babam” hitâbıyla yazılırdı. Şimdi “Hâdim-i Haremeyn (Mekke ve Medine’nin hizmetkârı) kardeşim Mısır Sultanı” diye yazdılar. Doğru cevap D'dir.
14.Soru
Hangisi ism-i tafdildir?
اكبر |
ابكم |
سكران |
بياض |
اسمر |
A seçeneğindeki اكبر ekber, kiber (büyüklük) kelimesinin ism-i tafdili olup “en büyük, ulu” anlamındadır. Diğerlerinde böyle bir durum yoktur.
15.Soru
Transkripsiyon (çeviriyazı) sisteminde ض harfi için hangisi kullanılır?
z |
ẕ |
ż |
d |
ž |
Transkripsiyon (çeviriyazı) sisteminde ض harfi için ya üstü noktalı z (ż) yahut altı noktalı d (ḍ) kullanılır.
16.Soru
Hangisi sevk (سوق) kelimesinin mezîdünfîh masdarıdır?
sevkiyât |
insiyâk |
siyâkat |
mesbûk |
müsevvik |
Arapça sevk (سوق) evcef bir kelimedir. Dolayısıyla bu kelimenin mezîdünfîh masdarı elde edilirken vezin ortadaki (و ) harfi (ى)’ ye dönüşerek infiyâl (اِ نْفِياَ لْ) olur. Bu durumda sevk kelimesinin mezîdünfîh masdarı da insiyâk ِاِ نْسِيَا قْ olur.
17.Soru
Hangisi Farsça فرستادن “göndermek” masdarının emir veya hâlihazır gövdesidir?
فرستا |
فرست |
فرستاده |
فرستاه |
فرستاى |
Sonu آ â ile bitenler fiillerde emir veya hâlihazır gövdesi elde etmek için masdardaki -den دن çıkarıldıktan sonra kalan köklerin son harfi olan آ â harfi de kaldırılır: Firistâ-den = فرستادن göndermek masdarında –den/ دن kalktıktan sonra firistâ / فرستا yerine firist/ فرست şekli gelir. Dolayısıyla B doğru seçenektir.
18.Soru
Aşağıdaki metnin doğru okunuşu hangisidir?
Bâb: Anı beyân ider kim Mısır sultânı leşker gönderdi tekrar Şâh-süvâr üzerine. |
Bâb: Ânı beyân eyder kim Mısıra sultânı leşekkür göndürdü tekkür er şâhsever üzerine. |
Bâb: Anı beyân eyder kim Mısır sultânı leşekker gönderdi tekerrür şâh süvâr üzerine. |
Bâb: Ânı beyân iderek kim Mısır sultânı leşker gönderdi tekrâr şâh süvar üzerine. |
Bâb: Anı beyân ider kim Mısır sultanı leşkür gönderdi tekrâr şâh-süvâr üzerine. |
Metin doğru okunuşu A seçeneğinde olduğu gibi “Anı beyân ider kim Mısır sultânı leşker gönderdi tekrar Şâh-süvâr üzerine.” şeklindedir. Dolayısıyla A doğru seçenektir.
19.Soru
Verilen metindeki altı çizili kısmın anlamı nedir?
İki haremin sâhibi |
Mekke ve Medine'nin yöneticisi |
Mekke ve Medîne’nin hizmetkârı |
Mekke ve Medine şehirlerinin koruyucusu |
İki şehrin kapıcısı |
Metindeki altı çizili kısım olan "Hâdim-i Hâremeyn" ile "Mekke ve Medîne’nin hizmetkârı" kastedilmektedir. Dolayısıyla C doğru seçenektir.
20.Soru
Farsçada bir isminin sonunda ٥ harfi olursa çoğul yapıldığında ها yerine hangi harf getirilir?
ب |
ت |
ز |
و |
گ |
Farsçada bir isminin sonunda ٥ harfi olursa çoğul yapıldığında bu harf yerine گ getirilir: خواجه → خواجگان hâce hâcegân = hocalar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ