Osmanlı Türkçesi 2 Final 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hangisi ism-i mef’uldür?


قامت

قريه

مائل

مستور

ممالك


2.Soru

Hangisi mübâlağa-i fâ‘il veznindedir?


جسور

سكران

اصفر

يذلذ

حمرا


3.Soru

Hangisi Osmanlıcada sık kullanılan “dinlenmek” anlamına gelen Farsça mastardır?


آراستن

آراميدن

آزردن

آسودن

آشفتن


4.Soru

bu parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Gör-imdi nidiser takdîr-i Süphân

Gör-imdi nidiser takdîr-i Sübhân

Gör-imdi nidiser taktîr-i Sübhân

Gör-imdi ne eder takdîr-i Sübhân

Gör-şimdi nidiser takdîr-i Sübhân


5.Soru

“ Rumili Ka¯di^-askeri Ali-za^de Seyyid Mehmed Nu^reddi^n Efendi fuhu^l–i ulema^dan bir za^t olup ancak pek ziya^de hadi^dü’l-miza^c oldığından müra^fa‘a di^va^nında bir husu^sdan dolayı ka¯’im-maka¯m paşa ile alenen müna^kaşaya ibtida^r itmiş ve derha^l hiddet ile kalkup gitmiş olmasıyla müddet-i nasbı henüz dört maha resi^de olmuş-iken Rebi^‘ü’l-a^hır’ın onuncu güni azl ile Mağnisa’ya nefy olundı”. Bu ifadelerde anlatılan olaydan hareketle sadaret makamı adına aşağıdakilerden hangisi en doğru yorumu belirtir?


Devlet protokolünde sadrazam ulemaya göre 2. sırada olduğundan, ulemayı hükmü altına alma hakkına sahip değildi.
Sadrazamın kararları ulema tarafından tasdik edilmedikçe uygulamaya konulamamaktaydı.
Sadrazamlar divandan izinsiz ayrılanları Manisa’ya sürgüne gönderirlerdi.
Sadrazamın konağında bazı divanlar icra edilirdi ve buranın en yetkili sorumlusu sadrazamdı.
Sadrazam, kazaskerlerin görüşüne değer vermediğinde onlarında divanı terk etme hakları vardı.

6.Soru

Hangisi صغر sıgar (küçüklük) kelimesinin sıfat-ı müşebbehesidir?


صغار

صاغير

صغير

قاچاغان

سزاورتر


7.Soru

Aşağıdaki isimlerden hangisinin Farsça anlamı yanlıştır?


Çamaşırlık-جامه دان

Kalemlik-قلمدان

Kırklık- چله

Mumluk- نمکدان

Bekçi- پاسبان


8.Soru

“Ulaşma, erişme, varma, yetişme" anlamında olan kelime aşağıdakilerden hangisidir?


vürûd (ورود)

vusûl (وصول)

vech (وجه)

umûr (امور)

tülû‘ (طلوع)


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sıra sayı ismi değildir?


يکم

دوبدو

سوم

ششم

دهم


10.Soru

Mastarda ki "den دن" kaldırıldıktan sonra kalan köklerin son harfinde bir takım ses değişimleri olur.

Aşağıdaki Farsça fiillerden hangisi yukarıdaki kurala uygundur?


آما-آمادن

افتا-افتادن

ده-دادن

كشا-کشادن

نها-نهادن


11.Soru

فى سبيلالله tamlamasının anlamı nedir?


Allah'a bağlı

Allah isterse

Allah hakkında

Allah yolunda

Allah'tan başka


12.Soru

Aşağıdaki Farsça isim yapma eklerinden hangisi yer ismi yapmak için kullanılamaz?


کده

ستان

شن

بان

سار


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi geçişli fiillerde hem ism-i fail hem de ism-i mef‘ûl anlamlı bir sıfat-fiildir?


آفريده

کشيده

کفته

نوشته  

پسنديده


14.Soru

“girüp(I) pâye(II) serîr(III) saltanata yüz(IV) sürüp eğlenmeyüp taşra(V) çıkdılar.”

Yukarıda verilen cümlede numaralı yerlerin hangilerine izâfet kesresi (-ı,-i) getirilmelidir?


I, II

I, III

II, III

III, IV

IV, V


15.Soru

Hangisi Farsça meslek edinmiş kişiyi ifade eden türemiş bir kelimedir?


آهنکر

ميکده

ديوستان

 کوهسار

چمنزار


16.Soru

"...ve mîr-âhûrluk ve kapucılar kethudâlığı ve kapucı-başılık me’mûriyetleriyle çırâğ olunup
ba‘dehû mîr-livâlık ve mîrimîrânlık ile taşraya gönderilür idi." ifadesine göre taşradaki görevleri aşağıdakilerden hangisidir?


Kapıcıbaşı-kethüda

Kethüda-Mir-i âhûr

Kethüda-Sancakbeyi

Sancakbeyi-Beylerbeyi

Kapıcıbaşı-Sancakbeyi


17.Soru

 Tevârih-i Âl-i Osmân ifadesinin doğru anlamı aşağıdakilerden hangisidir?


Osmanlı Devleti Tarihi

Osmanlı Hanedanı Tarihi

Yüce Osmanlı Tarihi

Büyük Osmanlı Tarihi

Osmanlı Tarihi


18.Soru

Aşağıdaki tamlamalardan hangisinin Türkçe manası yanlıştır?


دولت آل عثمان Devlet-i âl-i Osman = Osman’ın yüce devleti

باران احسان بيکران  Bârân-ı ihsân-ı bî-kerân = sayılamayacak kadar çok iyilik yağmuru

دريای علم deryâ-yı ilm = ilim denizi

درخت کل dıraht-ı gül = gül ağacı

کوه قاف Kûh-ı Kaf = Kaf Dağı


19.Soru

Aşağıdaki sıfatlardan hangisi renk bildirir?


زير

بلند

سبز

کوتاه

نرم


20.Soru

"آچ قالديم، بى آب قالديم ا ما بی چاره قالمديم"

cümlesi için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Farsça isimden türemiş sıfatlar vardır.

Türkçe kelime yoktur.

Arapça kelime yoktur.

Sıfat kullanılmamıştır.

Olumsuzluk anlamı yoktur.