Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Ara 28. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Birden fazla ses kaynağını, yayın akışı içerisinde radyo vericisine gönderen elektronik cihaza ne ad verilir?
Mikrofon |
Ses masası |
Verici |
Uydu |
Anten |
Ses masası, radyo yayıncılığının en temel teknik araçlarından biridir. Programın birbirinden farklı tüm parçaların harmanlanması için ses masası kullanılır. Ses masası, birden fazla ses kaynağının, yayın akışı içerisinde radyo vericisine gönderen elektronik bir cihazdır. Ses masasındaki düğmeler, sayısı kadar farklı araca kumanda edebildiğinin göstergesidir. Yükseltim, yönlendirim ve karıştırma devreleri olmak üzere ses masası ortalama üç çeşit devre fonksiyonuna sahiptir. Doğru cevap B’dir.
2.Soru
Yalnızca belirli bir konuda program yayınlarının yapıldığı radyo kanallarına ne ad verilir?
Haber kanalları |
Tematik kanallar |
Spor kanalları |
Magazin kanalları |
Müzik kanalları |
Doğru cevap B'dir. Belli bir türde program yapan radyo türlerine tematik kanal adı verilir.
3.Soru
Programların başında ve sonunda kullanılan, program metninin dışında programın adının müzik eşliğinde söylendiği müzik türüne ne ad verilir?
Geçiş müziği
|
Fon müziği
|
Efekt olarak müzik
|
Dinleti müziği
|
Tanıtım müziği
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo yayın formatlarından biri değildir?
Haber, konuşma ve spor formatı |
Folk müzik formatı |
Canlı yayın formatı |
Güncel sevilen şarkılar formatı |
Yetişkinler için güncel müzik formatı |
Doğru cevap C'dir. Canlı yayın formatı radyo yayın formatlarından biri değildir.
5.Soru
Bir radyo programında kullanılan kalabalık bir caddeye ait gürültülü ses efekti, aşağıdakilerden hangi efekt çeşidine örnek oluşturmaktadır?
Geçiş efekti |
Yer belirleme efekti |
Sözün etkisini güçlendirme efekti |
Zaman belirleme efekti |
Atmosferi belirleme efekti |
Radyo programlarında söz ve müzik kadar önemli üçüncü unsur ise efekttir. Efekt, programlarda işlenen konulara canlılık, gerçeklik ve derinlik kazandırmak amacıyla kullanılan yardımcı unsurlardır. Dinleyicinin hayal gücünü harekete geçirerek, olayın geçtiği yeri belirleyen efektler, yer belirleme efektleri olarak adlandırılır. Söz etkisini güçlendirme efektleri, sözlerle belirtilen durumu daha da güçlendirmek için kullanılır. Zaman belirleme efektleri, olayın geçtiği zamanı belirtmek için kullanılır. Atmosferi belirleme efektleri, olayın geçtiği yeri ve içinde bulunduğu havayı belirlemek için kullanılır. Program giriş ve çıkışlarını belirleme efektleri, programın tanıtılması için başlangıcında ve bitişinde kullanılır. Geçişleri belirleme efektleri, daha çok drama yapımlarında sözler ilgili efektlerle ayrılabilir.
6.Soru
İnternet radyo yayıncılığı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Dileyen herkesin kendi yayınını yapmasına olanak sağlar. |
Dinleyici istediği zaman, tekrar tekrar programları dinleme olanağı bulabilir. |
Radyo yayıncılığının podcast yöntemi iletilmesine olanak sağlamaktadır. |
Herkes kendi radyo programını yaparak mp3 formatında kaydedebilir. |
Radyo yayıncılığı anlıktır. |
İnternet radyoculuğu, dileyen herkesin kendi yayınını yapmasına olanak sağlamaktadır. Dinleyici açısından diğer bir önemli avantajı da dinleyenin, istediği zaman, tekrar tekrar bu programları dinleme olanağı bulabilmesidir. IPot ve broadcast sözcüklerinin birleşmesi sonucu podcast sözcüğü türetilmiştir. Türkçe karşılığı olmadığı için podcast kavramı kullanılmaktadır. Podcast yöntemi ile basit bir biçimde herkes kendi radyo programını yaparak mp3 formatında kaydedebilir. Geleneksel radyo anlıktır. Eğer dinleyici haberleri kaçırırsa bir diğerini beklemek zorundadır. Ancak internet radyoculuğu ve podcast yöntemi ile gerçekleştirilen radyo programlarında dinleyici istediği yayını, istediği zaman ve istediği kadarını dinleme şansına sahiptir.
7.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde “tematik kanal” kavramının tanımlamasına yer verilmiştir?
Reklam yayınlarının arka arkaya dizildiği bölümdür. |
Türdeş programları yayınlayan kanaldır. |
Eğitim konusunda yayın yapan kanaldır. |
Televizyon metinlerinin belli tekniklerle sunulmasıdır. |
İzleyicinin yoğun olduğu saatlerde yapılan yayındır. |
Reklam yayınlarının arka arkaya dizildiği bölüme reklam kuşağı denir. Televizyon metinlerinin belli tekniklerle sunulması, televizyon programı olarak tanımlanabilir. İzleyicinin yoğun olduğu saatlerde yapılan yayına ise prime-time yayın denilmektedir. Türdeş programları yayınlayan kanala tematik kanal denir, bunun bir örneği de eğitim konusunda yayın yapılması olabilecekken; soruda örnek değil, tanım sorulmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon programlarında tür kavramının ortaya konmasına ve televizyon program tür geleneklerinin açıklanmasına dayanak oluşturan özelliklerden birisidir?
Türler,belirsiz yapı ve konu içindedir. |
Tür, bir kamu ürünüdür. |
Tür geleneklere dayanan kültürel bir öğedir. |
Tür, sınırları kaldıran bir olgudur. |
Türün belli bir işlevi yoktur. |
Kuramcı olan Mittel ve Neale’ın, tür kuramı doğrultusundaki görüşleri dört ana başlık altında toplanabilir: *Tür sınır koyucu bir olgudur. *Tür bir uzlaşı aracıdır. *Tür bir endüstri ürünüdür.*Tür geleneklere dayanan kültürel bir öğedir.Televizyon programlarında tür kavramının ortaya konmasında, türe ait bu dört özelliğin ve bu özelliklere dayanarak televizyon program tür geleneklerinin açıklanması önem taşımaktadır.
9.Soru
Zaman dilimi olarak üç ile beş dakika arasında değişen, kısa bir süreyi kapsayan radyo haber bültenlerine ne ad verilir?
Ana haber bülteni |
Ara haber bülteni |
Tartışma programı |
Yorum programı |
Haber röportaj programı |
Radyoda ana haber bültenlerinin dışında, günün gelişen olayları ara haber bülteni ile dinleyiciye aktarılmaktadır. Ara haber bültenleri, ana haber bültenine göre çok daha kısa ve ayrıntısız bir biçimde hazırlanmaktadır.
10.Soru
Müziğin dolaylı kullanımı kaç biçimde sınıflandırılmaktadır?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Müzik programları; ana
öge olarak müziğin kullanıldığı programlardır. Bu programlarda, müzik unsuru doğrudan müzik iletisi
olarak kullanılır. Ana mesajın söz ile iletildiği programlarda, söze vurgu yapmak, güçlendirmek ve
program içerisinde geçişleri sağlamak için müzik kullanımı ise, dolaylı müzik iletisi olarak
tanımlanmaktadır. Müziğin dolaylı kullanımı beş biçimde sınıflandırılmaktadır: Tanıtım (sinyal) müziği, geçiş müziği, fon (arka plan) müziği, ses efekti olarak müzik, dinleti müziği. Buna göre cevap D seçeneğidir.
11.Soru
Kamu radyolarında, genel müdür ya da başkan yardımcısı olarak isimlendirilen özel radyo çalışanı aşağıdakilerden hangisidir?
Radyo sahibi |
Radyo müdürü |
Program müdürü |
Haber müdürü |
Pazarlama müdürü |
Özel bir istasyonda radyo müdürünün en temel sorumluluğu, radyo çalışanlarının olumlu yaklaşımla, üretken biçimde, takım ruhunun önemini bilerek ve güvenli bir biçimde çalışılmasını sağlamaktır. Eğer söz konusu olan özel bir radyo ise, elbette, radyo müdürünün en önemli görevi, bir işletme olan radyonun kar elde etmesini sağlamaktır. Ticari radyolarda radyo müdürü, radyonun sahibinden sonraki en yetkili kişidir. Radyonun tüm işleyişinden sorumludur. Kamu radyolarında ise radyo müdürü, genel müdür ya da başkan yardımcısı olarak isimlendirilir. Doğru cevap B’dir.
12.Soru
Türkiye’de ilk özel televizyon yayıncılığı, hangi yıl ve hangi televizyon kanalıyla başlamıştır?
Star-1990 |
Show-1995 |
CNN Türk 2000 |
Kanal D-1990 |
TRT 1-1990 |
Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerden ve dünyadaki ekonomi-politik değişimden etkilenen Türkiye’de, özel televizyon yayıncılığı 1990’da Star Tv’de başlamıştır.
13.Soru
Radyoda sessizlik öğesinin daha çok ve etkileyici bir unsur olarak kullanıldığı programlar hangileridir?
Müzik programları |
Radyo dramaları |
Haber bültenleri |
Jenerikler |
Efektler |
Başarılı bir radyo programı için, sesleri yerli yerinde ve gereğince kullanmak gereklidir. Başarılı bir radyo programcısı söz, müzik ve efektten doğru bir denge ile yararlanmalıdır. Ancak tüm bu unsurların yanı sıra başarılı bir program için; doğru zamanlarda sessizlikten de yararlanması gerekir. Radyoda sessizlik öğesi daha çok dramalarda, etkileyici bir atmosfer yaratmak amacıyla kullanılmaktadır. Çoğunlukla radyo programları dinleyicinin ilgisini kaybetmemek adına uzun sessizliklere yer vermez.
14.Soru
Söz programı içinde yer alan farklı bölümleri birbirinden ayırmak için veya tek konulu programların giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini ayırmak için kullanılan müzik türüne ne ad verilir?
Tanıtım (sinyal) müziği |
Geçiş müziği |
Fon (arka plan) müziği |
Ses efekti olarak müzik |
Dinleti müziği |
Doğru cevap B'dir. Geçiş müziği adı verilir.
15.Soru
Kuşak programlar, yaşam tarzı ve eğilimleri ile ilgili programlar ve yarı belgesel gibi alt sınıfları bulunan program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Gençlik programları |
Çocuk programları |
Bilgilendiren/Eğlendiren programlar |
Haber programları |
Dini programlar |
Bu alt sınıflar, bilgilendiren/eğlendiren programlar türündedir.
16.Soru
Sinopsis, televizyon yapım sürecinin hangi aşamasında hazırlanmaktadır?
Yapım |
Yapım öncesi |
Yapım sonrası |
Senaryo aşaması |
Canlı yayın aşaması |
Beş-altı cümlelik özetlerden oluşan ve televizyon programının öyküsünü anlatan sinopsiler yapım öncesinde hazırlanmakta, daha sonra ise geliştirilerek tretmana dönüştürülmektedir.
17.Soru
"Radyo ve televizyon programlarının ve/veya program ilintili veri sinyallerinin uydu ortamından doğrudan kamuya yönelik olarak iletilmesi suretiyle gerçekleştirilen yayınlardır."
Yukarıdaki yayın türü aşağıdakilerden hangisidir?
"Radyo ve televizyon programlarının ve/veya program ilintili veri sinyallerinin uydu ortamından doğrudan kamuya yönelik olarak iletilmesi suretiyle gerçekleştirilen yayınlardır."
Yukarıdaki yayın türü aşağıdakilerden hangisidir?
Kablolu |
Karasal |
Veri yayını |
Uydu yayını |
Aboneli-şifreli yayın |
Uydu yayını, radyo ve televizyon programlarının ve/veya program ilintili veri sinyallerinin uydu ortamından doğrudan kamuya yönelik olarak iletilmesi suretiyle gerçekleştirilen yayınlar olarak tanımlanır. Doğru cevap D'dir.
18.Soru
Kamuoyunun bir kesimini ya da tümünü ilgilendiren, yerel, ulusal ya da dünya çapında bir olayı, konuyu ya da gelişmeyi çeşitli yönleriyle ve öznel bir bakış açısıyla değerlendiren program türüne ne ad verilir?
Yorum Programları |
Haber bültenleri |
Güncel programlar |
Kültür programları |
Belgeseller |
Yorum programları, kamuoyunun bir kesimini ya da tümünü ilgilendiren, yerel, ulusal ya da dünya çapında bir olayı, konuyu ya da gelişmeyi çeşitli yönleriyle ve öznel bir bakış açısıyla değerlendiren program türü olarak açıklanabilir. Yorum programları, televizyon kanallarının yayın politikası doğrultusunda program konusunun yorumcu, konunun uzmanı ya da analist tarafından gerektiğinde olaya ya da konuya taraf olan kişi ya da kişilerinde katılımıyla gerçekleştirilen, görüşlerin açıklandığı, paylaşıldığı, tartışıldığı bir program türüdür. Bu haber program türü, günlük haber bültenleri sonrasında bağımsız bir program olarak ekrana gelebilmektedir. Yapımı stüdyoda gerçekleşebileceği gibi, stüdyo dışı mekânlarda da gerçekleştirilebilir. Ancak temel olan, katılımcıların öznel görüşlerinin ön planda olduğu program gerçekleştirmektir. Bunun için dikkatin konukların söyleyeceklerinde toplanması için dikkati dağıtacak genel çekimlerden ziyade, konukların yakın çekimlerine yer verildiği söylenebilir.
19.Soru
'' Kaynaktan çıkan ses ve görüntü sinyallerinin elektronik olarak izlerkitleye ulaştırılmasıdır.'' Diyen tanımlama neyi açıklamaktadır?
İletim, |
Kaynak, |
Yaratım, |
Etki/Tepki, |
Geri Besleme, |
Televizyon iletişim sürecinde;
İLETİM; Kaynaktan çıkan ses ve görüntü sinyallerinin elektronik olarak izlerkitleye ulaştırılmasıdır.
Kaynak; Televizyon iletişim biçimleri içerisinde kaynak kavramı çok anlamlı olarak kullanılır. Genel anlamda kaynak kamu ya da ticari televizyonun anlatım olanaklarını kullanarak bir televizyon metnine dönüştürülmesidir. Yeryüzünde bir televizyon programı haline gelebilecek binlerce konu vardır. Televizyon dünyasının yaratıcı alanlarında çalışanlar bu konulardan bir tanesini seçer ve bir televizyon programı haline dönüştürmek için yaratıcı bir etkinlik gerçekleştirir.
Yaratım; Bir fikrin, konunun, görüşün, olayın gerçeğin televizyonun anlatım olanaklarını kullanarak bir televizyon metnine dönüştürülmesidir.
Etki/tepki; İzlerkitlenin televizyon programına beklentileri, ihtiyaçları doğrultusunda tepki vermesidir.
Geri Besleme; Televizyon programcılığında geri besleme dolaylı gerçekleşir.Televizyonda, izlerkitle duygu ve düşüncelerini doğrudan aktaramaz. Çünkü televizyon tek yönlü bir kitle iletişim aracıdır. Yeni kitle iletişim araçlarından önce izleyici anketleri, reyting ölçümleri izleyici yorumları ve kamuoyu bilgileri genel geri bildirim seçenekleriydi. 2000'li yılların yeni iletişim ortamlarıyla birlikte geri bildirim süreci İnternet yorumları, mobil telefon mwesajları gibi farklılıklar da gösterebilmektedir.
20.Soru
Provadan sonra, banda kaydedilerek, kurgulanan, yüksek bütçeyi gerektiren program olabilir mi?
Haber Programları, |
Spor Programları, |
Dini Programlar, |
Dramatik Programlar, |
Yarı Belgesel Programlar, |
Dramatik eserler, içinde gerilim, çatışma gibi olaylar bulunan, insan ilişkileri ile gelişen, coşku ve acıma duygularını kamçılayan olay örgülerine sahiptir. Televizyon yayınları için yapımı gerçekleştirilen programlar da dramatik oyunlaştırılmış hikâyelerden oluşturulmaktadır. Bu program türüne drama
programları denilmektedir. Dramatik programların yapımları, televizyon diline uygun bir düzende veya sinema filmi olarak, orijinal bir metne veya bir edebi esere dayalı olarak hazırlanabilmektedir. Yabancı yapımlar da dilimize çevrilerek ya da alt yazı eklenerek televizyon kanallarında yayınlanmaktadır.
Drama programları başarılı bir metin, senaryo yazımı gerektirirler. Giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinin olduğu dramatik bir yapıları bulunur. Oyunculuğun öne çıktığı, oyuncuların, ustalıklarını gösterme olanağı bulduğu yapımlardır. Yoğun ve dikkatli bir hazırlık dönemi ve provadan sonra, banda kaydedilerek kurgulanırlar. Televizyonda yayınlanan programlar içinde yüksek bütçe gerektiren yapımlardır. Senaryo gereklerine göre, bir program içinde farklı mekânlarda çekim yapılmasını gerektirebilirler. Çekim mekânlarına çekim donanımının kurulması, dekor kullanılması gerektiği için diğer türlere oranla daha çok deneyim, uzmanlaşmış ekip ve planlamaya ihtiyaç bulunmaktadır. Televizyon yayınları için gerçekleştirecek dramatik programlar; dramatik diziler, çizgi filmler, dramatik belgeseller ve sinema ve televizyon filmleri olarak alt türler ayrılmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ