Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Günümüz radyo yayıncılığında bant programın çok kullanılan bir program çeşidi olmamasının en önemli sebebi nedir?
Bant program için ikinci bir kayıt stüdyosuna ihtiyaç duyulması |
Bant programların uzun soluklu bir çalışmayı ve araştırmayı gerektirmesi |
Konusunda uzman geniş bir ekibe ihtiyaç duyulması |
Bant programların süresini kontrol etmek için bire bir dinleyip süre tutmayı gerektirmesi |
Kullanılan bilgisayar programları ile yayınların sürekliliğinin sağlanabilmesi |
Bant program için ikinci bir kayıt stüdyosuna ihtiyaç duyulması günümüz radyo yayıncılığında bant program çok kullanılan bir program çeşidi olmamasının en önemli sebebidir. Doğru cevap A'dır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haber programlarında bulunması gereken özelliklerinden biridir?
Haber değeri taşıyan olaylar izleyiciye taraflı bir şekilde aktarılmalıdır. |
Haber programlarında metinler uzun olmalıdır. |
Haber programlarında metinler açık ve kolay anlaşılır olmalıdır. |
Haber programları araştırma gerektirmez. |
Haber programlarında kişilik hakları gözetilmez. |
Haber bültenlerinde ve programlarında metin açık, kolay anlaşılır ve kısa olmalıdır. Programın tasarımı, sunucunun seçiminden metinlerin yazılmasına dek hedef kitle göz önünde bulundurularak yapılır. Haber değeri taşıyan olayların ve gelişmelerin izleyiciye aktarılması doğru ve tarafsız biçimde yapılmalıdır. Bir toplumsal sorunla ilgili bilgilendirici ve uyarıcı haber programları konuyu görüntü ve ses kayıtlarıyla kanıtlayıcı, açıklayıcı biçimde aktarır. Bu tür programlarda da habercinin sorumluluğu tarafsız, kişilik haklarına saygılı ve doğru haber vermektir. Programın tasarımında en önemli aşamayı konuyla ilgili araştırma oluşturur. Doğru cevap C'dir.
3.Soru
Görüşülen kişiyi daha iyi tanımayı amaçlayan röportajlar hangi tür röportajlardır?
Açıklayıcı röportaj |
Portre röportajı |
Tanık röportajı |
Sokak röportajı |
Açıklama röportajı |
Fransızca bir sözcük olan röportaj, gazetecinin, bilgi kaynağı olarak nitelendirilen bir konuşmacı ile yaptığı görüşmedir. Röportaj amaçlarına göre beşe ayrılır. Açıklayıcı röportaj, portre röportaj, tanık röportaj, sokak röportajları ve açıklama röportaj.
Açıklayıcı röportaj; görüşülen kişiden uzmanı olduğu konu hakkında bilgi almak için yapılan röportajlardır.
Portre röportajı; görüşülen kişiyi daha iyi tanımayı amaçlayan röportajlardır.
Tanık röportajı; bir olayın tanığı ile yapılan röportajlardır.
Sokak röportajı; bir olayla ilgili kamuoyunun düşüncelerini yansıtmak için yapılan röportajlardır.
Açıklama röportajı; bir kişi ile gündemde olan bir olay ya da katıldığı bir toplantıyla ilgili yorumlarını ve fikirlerini almak için yapılan röportajlardır.
Doğru cevap B’dir.
4.Soru
Radyoda haberciliği bilen, haberi yazan ve sunan kişilere ne ad verilir?
Editör Spiker |
Haber sunucusu |
Spor Sunucusu |
Radyo Sunucusu |
Canlı Yayın Sunucusu |
Editör Spiker
5.Soru
Yayınlanması kanunen zorunlu olan ve farklı toplumsal alanlara ilişkin sorunları ele alan yayınlara ne ad verilir?
Yaygın eğitim programları |
Örgün eğitim programları |
Eğitim spotları |
Spot reklamlar |
Bilgi beceri programları |
Eğitim spotları, yayınlanması kanunen zorunludur. Reklam gibi, kısa ve dikkat çekici yapımlardır. Çevre, sağlık, organ bağışı, trafik kuralları gibi farklı toplumsal alanlara ilişkin sorunlar, bu spotların konularını oluşturmaktadır. Doğru cevap C'dir.
6.Soru
Programın konuyu hangi düşünce dizisiyle anlatacağına ilişkin çeşitli yaklaşımlar bulunmaktadır.
Yaygınlaşmış ve üzerinde uzlaşılmış temel bir görüş olmadığında hangi tür yaklaşım kullanılması daha doğru olacaktır?
Neden-sonuç yaklaşımı |
Zamandizinsel yaklaşım |
Sav-karşıt sav yaklaşımı |
Kategori yaklaşımı |
Sorun-çözüm yaklaşımı |
Bir konuyla ilgili karşıt görüşler olması çok doğaldır. Yaygınlaşmış ve üzerinde uzlaşılmış temel bir görüş olmadığında sav-karşıt sav yaklaşımıyla konuyu anlatmak aydınlatıcı olmaktadır. Programda, konuyla ilgili savlara ve bunlara karşı ileri sürülen savlara belirli bir sıralama içinde yer verilir. Böylece, izleyicinin bu görüşleri kendi bakış çerçevesinde tartışması sağlanır. Önemli siyasi kararlarla, yasa tasarılarına ilişkin çalışmalarla, özellikle toplumun genelini ilgilendiren gelişmelerle ilgili programlarda bu tür bir yaklaşım yararlı olmaktadır. Doğru cevap C’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi stüdyo temelli yapımlarda denetlenmesi gereken konu başlıklarından biridir?
Hazırlanan mekanların gerçeğe uygunluğunu denetlemek |
Hava koşullarını denetlemek |
Elektrik gereksinimleri ile ilgili koşulları denetlemek |
Kamera önündeki olası program dışı kişilerin kontrollerini denetlemek |
Ortam sesi ve ses kayıt koşullarını denetlemek |
Hazırlanan mekanların gerçeğe uygunluğunu denetlemek
8.Soru
Radyo bir eğitim aracı olarak kullanılmak istenirse, hangi programlar üretilmelidir?
Haber Programı |
Magazin Programı |
Drama Programı |
Müzik Programı |
Eğitim Programı, |
Eğitim programları, toplumu oluşturan fertlerin sosyal ve kültürel olarak gelişmesine katkıda bulunan programlardır. Dinleyicilerin sosyal, kültürel, ekonomik ve hukuki gelişmeler hakkında bilgi ve kültür düzeyinin arttırılmasın amaçlar. İnternetten hatta televizyondan önce radyo geniş kitleleri eğitmek için kullanılan bir kitle iletişim aracı iken günümüzde Türkiye'de, bu işlevini doğrudan yerine getiren bir radyo istasyonuna rastlamak oldukça güçtür. Ancak gelişmekte olan pek çok ülkede, radyo uzaktan eğitim aracı olarak hala kullanılmaktadır. Radyo eğitim programları da yayının yapıldığı ülkenin koşullarına göre değerlendirilmektedir. Okullarda bilgisayar eğitimi yapılan bir ülkede, radyo ile eğitimin yer bulması zordur. Ancak okuma yazma bilmeyen, Türkiye'nin ücra bir köşesinde yaşayan ve televizyonu olmayan bir vatandaşımız için radyo hala eğitim amaçlı kullanılabilir. Diğer bir yandan da Türkçe'yi yetkinlikle ve doğru kullanabilmek için kitle iletişim araçlarına özellikle radyoya önemli bir görev düşmektedir. Radyodan dinleyiciye ulaşan Türkçe'nin doğru ve düzgün kullanılması, dinleyiciyi doğrudan olmasa bile dolaylı olarak eğitecektir. Çocuk programları, hedef kitlesi özellikle çocuklardır. Gelişmiş ülkelerde iyi örneklerine çokça rastlanırken, Türkiye'de çocuklara yönelik programlar neredeyse yapılmamaktadır. Örgün eğitim programlar, her seviye okul eğitimlerine yardımcı olmayı amaçlayan programlardır. Türkiye genç bir nüfusa sahiptir. Bu eğitime ihtiyacı olan birçok kişi bulunduğu anlamına gelir. Radyonun da teknik olarak eğitim alanında kullanılması oldukça kolaydır. Yaygın eğitim programları, okula devam etme olanağı bulamayan insanlara yönelik olarak hazırlanan programlar, başka bir iş yaparken bile dinlenebilen radyo aracılığı ile ulaştırılabilir. Bu programların üretim maliyeti de televizyon programı üretimi kadar fazla değildir. Eğitim spotları, yayınlanması kanunen zorunludur. Reklam gibi, kısa ve dikkat çekici yapımlardır. Sağlık programları, dinleyicilerin sağlık sorunları hakkında bilgilendirilmesi için sağlığa ilişkin her konu hakkında hazırlanan programlardır.Sağlık programı yapmak titizlik isteyen bir konudur. Halka ulaştırılacak bilgilerin doğruluğundan, verilen bilgilerin doğru kaynaktan alındığından emin olmak gerekir. Ayrıca, bu programlarda, halkı yanlış yönlendirilmemeli, ilaç önerilmemelidir. Bilgi ve beceri programları, uzmanlık ve beceri gerektirecek işleri, bunların yapım aşamalarını dinleyicilere aktaran, bu yolla dinleyicilere bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlayan programlardır. Gençlik programları, bu programların hedefi öncelikle gençlerdir. Radyo yayınlarındaki diğer program türlerinin biçimsel özelliklerinden yararlanmakla birlikte daha dinamik bir yapıya sahiptir.
9.Soru
I. Radyoda ilk ve en önemli kural konuşur gibi yazmak ve sunmaktır,
II.Radyonun en önemli özelliği olan yakınlık ve sıcaklık duyguları yaratması ancak sunucunun
samimiyeti ile gerçekleşir,
III.Her sunucu için en temel özellik olan ana dilini güzel ve yetkin konuşmasıdır,
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri iyi bir sunucunun özellikleri arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II ve III |
I ve III |
I ve II |
Yukarıdaki üç madde de iyi bir sunucunun özellikleri arasındadır.
10.Soru
I. Haber programinin tasariminda en önemli asamayi konuyla Iloilo arastirma olusturur. II. Dogru ve tarafsiz olmasi gerekir. III. Haber programlarinda hedef kitlenin begenilerini ve egilimlerini bilmek gerekir. Yukarida yer alan bilgilerden hangisi haber programları için söylenebilir?
I, II ve III |
II ve III |
I ve III |
Yalnizca II |
Yalnizca III |
Haber programlarında hedef kitlenin özelliklerini, beğenilerini ve eğilimlerini bilmek gerekmemektedir. Bu bilgi eğlence programlarının konusudur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo programları hazırlanırken, izleyicilere dair dikkat edilecek hususlardan biri değildir?
Cinsiyet |
Yaş |
Eğitim |
Irkı |
Yerleşim yeri |
Doğru cevap D'dir. Radyo programı hazırlanırken ırkı göz önünde bulundurulmaz.
12.Soru
Konunun hangi dinleyici kitlesine, nasıl bir biçimde ne kadar kısa süre ile yapılacağına ilişkin kararların netleştirildiği program yapım aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
Ön araştırma aşaması |
Öneri formu hazırlama aşaması |
Araştırma ve planlama aşaması |
Metin yazma aşaması |
Kurgu aşaması |
Öneri formu hazırlama aşamasında konunun hangi dinleyici kitlesine, nasıl bir biçimde ve ne kadar süre ile yapılacağına ilişkin kararlar netleştirilir. Genel olarak araştırmalar yapıldıktan sonra olası programın bütçesi belirlenir ve program taslağı hazırlanır. Hazırlanan program taslağı ayrıntılandırılarak bir program önerisine dönüştürülür. Doğru cevap B'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyoda programcının, program konusunu metne dökerken yararlandığı başlıca özelliklerden biridir?
Samimi olmaktan uzak durmak |
Bilinen konulara yer vermek |
Ortak ilgilere değinmek |
Dili gelişi güzel kullanmak |
Güldürücü unsurlardan uzak durmak |
Radyonun bireyin en yakın dostu olmaya aday en önemli araç olduğunu da göz önünde bulunduran programcı, program konusunu metne dökerken, ilgi çekmek, merak uyandırmak, ortak ilgilere değinmek, canlılık sağlamak, güldürüye başvurmak, samimi olmak ve dilin kullanımına özen göstermek gibi başlıca özelliklerden yaralanır.
14.Soru
Bir program hazırlanırken pedagojik araştırmalara ve pedagoglara ihtiyaç duyuluyorsa bu programın türü için hangisi söylenebilir?
Çocuk programı |
Haber programı |
Spor programı |
Kültür programı |
Belgesel |
Bir program hazırlanırken pedagojik araştırmalara ve pedagoglara ihtiyaç duyuluyorsa bu program için çocuk programı olduğunu söylemek mümkündür. Doğru cevap, A'dır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun anlatı yapısının dayalı olduğu metinlerden biri değildir?
Açık metin |
Kapalı metin |
Film metni |
Kurmaca metin |
Gerçeğe dayalı metin |
Televizyonun anlatı yapısının dayalı olduğu metinler açık, kapalı, kurmaca ve gerçeğe dayalı metinler şeklinde sınıflandırılmaktadır. Film metni ise televizyon metinlerinin bir türü olup, anlatı yapısının dayalı olduğu metinler sınıflandırmasında yer almamaktadır.
16.Soru
Film yapım süreçlerinde düşüncelerin, hareketlerin, duyguların yada ifadelerin görsel anlatım yöntemlerine dönüştürme süreci olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Çerçeveleme |
Montaj |
Ses tasarımı |
Senaryo |
Sinematografi |
Televizyon metinleri sinematografiyi doğrudan kullanmazlar; ancak televizyonun kendine özgü anlatı yapısında da sinematografinin temelleri görülür. Yunanca kökenli bir sözcük olan sinematografi hareketle yazı yazma anlamına gelir, film yapım süreçlerinde düşüncelerin, hareketlerin, duyguların ya da ifadelerin görsel anlatım yöntemlerine dönüştürme sürecidir.
17.Soru
İzlerkitlenin bir programı izlemesi veya kanalı değiştirip zap yapması televizyonun iletişiminde hangi sürece karşılık gelmektedir?
Kaynak |
Yaratım |
Geri besleme |
Etki/Tepki |
İletim |
Etki/Tepki: İzlerkitlenin televizyon programına beklentileri, ihtiyaçları doğrultusunda tepki vermesidir. İzlerkitlenin bir programı izlenmesi veya kanalı değiştirip zap yapması etki/tepki sürecinin en basit halidir. Bu durum kanal yönetimine şikayet mektubu yazmaktan, ekranda gördüğü bir ürünü satın almaya kadar çeşitlilik gösterebilir.
18.Soru
I. Bir fikrin televizyon programına dönüştürülmesi sürecinden yapılan ilk görüntü kaydına kadar gerçekleştirilen aşama olarak tanımlanır
II. Bu süreçte nce fikirler belirlenir ve bir konu üzerinde odaklanılır.
III. Oluşturulan fikir önce basit sinopsis haline getirilir daha sonra ise geliştirme senaryosu olarak da tanımlanan tretmana dönüştürülür.
IV. Bu süreçte program fikri görüntü ve ses ortamına aktarılır.
V. Bu aşama sadece kurgu değil, her türlü ses, grafik, görüntü, fotoğraf, animasyonun eklendiği; renk, ses düzeltmesinin, özel efektin yapıldığı aşamadır.
Yukarıdakilerden hangileri bir televizyon programı yapımında yapım öncesi sürece ilişkindir?
I, II ve III |
II, III ve V |
III,IV ve V |
I, IV ve V |
II,III, IV |
Yapım öncesi, bir fikrin televizyon programına dönüştürülmesi sürecinden yapılan ilk görüntü kaydına kadar gerçekleştirilen aşama olarak tanımlanır. Projenin gerçekleştirilmesi için yapılan ilk kayıt ile birlikte artık yapım aşamasına geçilmiş olur. Yapım öncesi süreçte önce fikirler belirlenir ve bir konu üzerinde odaklanılır. Oluşturulan fikir önce basit sinopsis haline getirilir daha sonra ise geliştirme senaryosu olarak da tanımlanan tretmana dönüştürülür. Bundan sonraki aşamalar ise senaryolaştırma, çekim senaryolarının hazırlanması ve son olarak da (yapım sektöründe yaygın olarak İngilizcesi kullanılan - storyboard) görselleştirme kağıtları hazırlanır.
19.Soru
Belirli bir konuyu öğretmek ya da bir konuda tutum ve davranış değişikliği yaratmak için yapılan program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Haber programları |
Kültür programları |
Eğitim programları |
Eğlence programları |
Çocuk programları |
Belirli bir konuyu öğretmek ya da bir konuda tutum ve davranış değişikliği yaratmak için yapılan eğitim programlarının genellikle sıkıcı ve çok az kişinin izlediği programlar olduğu düşünülür. Ancak, son yıllarda eğlendirerek eğitmeye yönelik tasarlanan programlar bu düşünceyi değiştirmiştir. Doğru cevap C’dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi röportaj öncesi yapılması gerekenlerden biridir?
Tüm dikkat söyleşiye verilmelidir ve yoğunlaşmalıdır. |
Konuğun duygusal tavırları gözlenmeli ve konu gerektiğinde yönlendirilmelidir. |
Seçilen konuk ve konu dinleyici açısından ilgi çekici olmalıdır. |
“Evet-hayır” şeklinde yanıt verilecek sorular yerine açık uçlu sorular yöneltilmelidir. |
Dinleyicinin söylenenleri anlayabilmesi için küçük boşluklar yaratılmalıdır. |
Seçilen konuk ve konu dinleyici açısından ilgi çekici olmalıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ