Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 36. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk yapımı ilk yerli dizi hangisidir?
Türk yapımı ilk yerli dizi hangisidir?
Bizimkiler |
Uzaylı Zekiye |
Çalıkuşu |
Kaynanalar |
Dudaktan Kalbe |
Türk yapımı ilk yerli dizi Tekin Akmansoy’un yönetmenliğini yaptığı 1974 yılında yayına başlayan, “Kaynanalar” adlı yapımdır. Doğru cevap D' dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sokak röportajında dikkat edilmesi gerekenlerdendir?
Belirlenen sorular kişilere göre değiştirilebilir. |
Kalabalık mekanlardan uzak durmakta fayda vardır. |
Fon sesleri tamamen kaldırılmalıdır. |
İzin alınmasına gerek yoktur. |
Sokak röportajlarını genellenemez. |
Sokak röportajlarını genellenemez. Bunlar sosyolojik ya da istatistikî sonuçlar değildir. Bu nedenle genellemelerden kaçınılmalıdır.
3.Soru
Televizyon iletişim sürecinde geribildirim sürecin hangi aşamasında meydana gelmektedir?
Kaynak.
|
Yaratım.
|
İletim.
|
İzlerkitle.
|
Etki/tepki.
|
4.Soru
Radyo program dilinin, diğer kitle iletişim araçlarından farklı olmasının sebebi nedir?
Konuşma dili ile aynıdır. |
Beş duyuyu etkiler. |
Anlaşılması zordur. |
Detaylı anlatım yapılır. |
Kullandığı tek araç sestir. |
Programın dili, radyo program yapımında en temel unsurlardan biridir. Radyo dili diğer kitle iletişim araçlarının dilinden farklıdır. Televizyon dili ile farklı olmasının en temelinde görsellik vardır. Televizyonda kimi mesajlar görüntü ile tamamlanabilir oysa radyoda kullanılan tek araç sestir. Okuyucu dergi ve gazete için özel bir zaman ayırıp tekrar tekrar okuyabilir. Oysa radyo anlık bir araçtır. Dinleyicinin kaçırdığı bir sözcüğü tekrar duyma şansı yok denecek kadar azdır. Bu nedenle radyo dili açık ve anlaşılır olmalıdır. Mümkün olduğunca dinleyicinin kafasında soru işareti bırakmadan, düzgün ifadeler kullanmalıdır. Program dili konuşma dilinden farklıdır. Konuşma dili radyo diline en yakın dil olmakla birlikte radyo dilinin özellikleri farklıdır. Programın dili sade, yalın olmalı ve açık ifadeler kullanılmalıdır. Cümleler olabildiğince kısa olmalıdır. Uzun cümleler dinleyicinin ilgisini azaltır ve anlatılmak istenen mesajın kaybolmasına neden olur. Programda kullanılan sözcükler herkesin kolaylıkla anlayabileceği bir anlatımla olmalıdır. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yönetmenin çalıştığı ekibi motive etmek için kullandığı yöntemlerden biri değildir?
Televizyon yapımı için gerekli teknoloji konusunda bilgilendirmek |
Doğru işe doğru insan atamak |
Tatminkar ve adil ücret dağılımı yapmak |
Çalışma ve sosyal haklara saygılı çalışma koşulları sağlamak |
Doğru iletişim yöntemleri kullanmak |
Yönetmenlik, birçok farklı mesleği icra eden, farklı kişileri bir araya getirerek bir amaç doğrultusunda çalışmalarını düzenleyen, koordine eden, yöneten kişilere verilen meslek adıdır. Yönetmenlik bir bakıma “insan yönetme” sanatıdır. Yönetmen olmak isteyen kişilerin temel becerilerinden biri de kalabalık bir insan kitlesini, bir amaç doğrultusunda koordine ederek yoğun stres altında bir araya getirebilmek ve bu ekip çalışması sonucunda istenen medya ürününü ortaya çıkarabilmektir. Bir yönetmenin ve yapımcının birlikte çalıştığı ekibin motivasyonunu yüksek tutabilmek için, doğru işe doğru insan seçmeli, tatminkar ve adil ücret dağılımı yapmalı, çalışma ve sosyal haklara saygılı çalışma koşulları sağlamalı ve doğru iletişim yöntemlerini kullanmayı bilmelidir.
6.Soru
- Araştırma
- Taslak Hazırlama
- Tasarım
Yukarıdaki kavramlardan hangisi/hangileri kurmaca olmayan televizyon programlarının tasarım aşamasıdır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
Kurmaca olmayan televizyon programlarının tasarımı üç aşamadan oluşur. Bunlar;
- Araştırma
- Taslak hazırlama
- Tasarım
7.Soru
Hangisi program tasarımının teme öğelerinden değildir?
Programın sahibi |
Programın amacı |
Programın gerekçesi |
Programın hedef kitlesi |
Programın süresi |
Başarılı bir program, tasarımı için yeterli zaman ayrılmış ve gerekli çalışmaları yapılmış bir programdır. Tasarım, her program için geçerli olan temel öğeleri belirlemekle başlar. Bu öğeler;
-
Programın konusu
-
Programın amacı
-
Programın gerekçesi
-
Programın hedef kitlesi
-
Programın süresi
-
Programın bütçesidir.
Doğru cevap A' dır.
8.Soru
Dinleyici katılımı olan bir canlı yayın sırasında, toplum yapısına uygun olmayan şekilde fikir belirtmek isteyen kişi ya da kişiler olabilir. Bu durumda programın yapımcısının ne yapması gerekir?
Yayın geciktirme sistemini kullanır
|
Yayını keser
|
Sesi keser
|
Kişi ya da kişileri uyarır
|
Reklam girer
|
9.Soru
Televizyondaki anlatım işlevleri altı maddede sıralanmaktadır. Belirli olaylar, olgular ya da durumlar karşısında yorum yapan, belirli bir bakış açısı getiren, ne gördüğümüzden çok ne anlatmak istediği üzerine yoğunlaşan işlevsel özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçekçi işlev |
Dramatik işlev |
Lirik işlev |
Tematik işlev |
Güldürü işlevi |
Gerçekçi işlev; izleyicinin gerçeklik algısını derinleştirir ve yapımın inanılırlığını arttırır. Dramatik işlev; kişilerin çatışmalar karşısında nasıl hareket ettikleri, ilişkilerini nasıl düzenledikleri, istek ve taleplerini nasıl yapılandırdıkları ve seçimlerini nasıl yatıkları ile ilişkilidir, izleyiciye kurmaca bir dünya sunar. Tematik işlev; belirli olaylar, olgular ya da durumlar karşısında yorum yapan, belirli bir bakış açısı getiren, ne gördüğümüzden çok ne anlatmak istediği üzerine yoğunlaşan işlevsel özelliktir. Lirik işlev; görüntüsel bir anlatım amacı doğrultusunda oluşturduğu atmosfer sayesinde izleyicide belirli duygular oluşturabilme işlevidir. Güldürü işlevi; adı üstünde izleyici güldürmeyi amaçlayan işlevsel özelliktir, temel hedef izleyicinin filme gülmesi değil, film ile birlikte gülmesini sağlamaktır. İlgisiz işlev ise; bitmiş bir yapımda, yapımcı ya da yönetmenin denetleyemeyeceği şeylerin bütünüdür, zaten adı üstünde filmin de böyle bir işlevi yoktur. Doğru cevap D’dir.
10.Soru
Radyo ile dinleyici arasında uzaklık var mıdır?
Mesafe yoktur, |
Mesafeyi en aza indirir, |
Radyo özel değildir, |
Radyo genele seslenir, |
Büyük mesafe vardır, |
Televizyonun, henüz insanların yaşamına dâhil olmadığı, 1940’lı yıllar, radyonun altın çağlarını yaşadığı dönemlerdir. Bu dönemler, radyonun oturma odalarında başköşede yerini aldığı ve hep birlikte dinlendiği zamanlardır. Sonrasında radyo, baş köşeyi televizyona bırakır. Artık radyo aynı anda dinlenen değil, sadece bir kişiye seslenen bir araç olmuştur. Radyo, televizyona oranla çok daha kişisel bir araçtır.Dinleyici ile arasındaki mesafeyi en aza indirebilen radyo yayınları başarılı olmaktadır.
Radyo yayınları dinleyiciyi farklı fiziksel ortamlarda yakalar. Radyo, evde, iş yerinde, okulda, hatta yolda yürürken bile hedef kitlesine ulaşabilir. Diğer kitle iletişim araçlarından farklı olarak radyo, sadece tek bir kişiye seslenirmişçesine yayın yapar. Radyonun en büyük avantajı insan sesinin gücüdür. Ses; acıyı, üzüntüyü, sevinci ve kahkahayı tüm çıplaklığıyla aktarır. İnsan sesi duyguları, düşünceleri yazılı metinlerden daha iyi aktarır. Radyoda sunucunun verdiği bilgiden, metnin içeriğinden daha çok nasıl söylendiği önemlidir. Doğrudan bireye
seslenen tek iletişim aracı radyodur. Bu seslenişte, dinleyici ile sunucu arasındaki tek bağ ise sunucunun dinleyene sesleniş biçimi ve sesidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel radyolarda görev alan kişilerden biri değildir ?
Radyo Müdürü |
Program Müdürü |
Müzik Müdürü |
Haber Müdürü |
Müzik eleştirmeni |
Özel radyolarda görev alan kişiler şunlardır: Radyo Müdürü, Program Müdürü, Müzik Müdürü, Haber Müdürü, Pazarlama Müdürü, Muhabir, S¸ef Mühendis, Programcı, Sunucu ve Teknik İşletmen. Doğru cevap E şıkkıdır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi röportaj sırasında yapılması gerekenlerden biri değildir?
Tarafsız olmalısınız |
Yasal sınırları bilmelisiniz |
Etik kurallara uymalısınız |
Açık uçlu sorular sormalısınız |
Konuşmayı yönlendirmelisiniz |
Röportaj Sırasında Yapılması Gerekenler: Hazırlanarak gelmelisiniz. Konuyu ve konuğu araştırmalısınız. Geçici bir soru listesi hazırlamalısınız. Dinleyici kitlesini tanımalısınız. Konuğun tepkilerini değerlendirmelisiniz. Sıcak ve samimi olmalısınız. Giriş anonsunu, çıkış anonsunu ve ilk soruyu belirlemelisiniz. Açık uçlu sorular sormalısınız. Konuğun sözünü kesmek için izin istemelisiniz. Röportajın kontrolünü sağlamalısınız. Tarafsız olmalısınız. Yasal sınırları bilmelisiniz. Etik kurallara uymalısınız. Konuşmacıya konuyla ilgili temel kavramları açıklatmalısınız. Doğru cevap E’dir.
13.Soru
1.Araştırma 2.Planlama 3.Taslak hazırlama 4.Tasarım Yukarıdakilerden hangileri, kurmaca olmayan televizyon programlarının tasarım aşamalarındandır?
1, 2 ve 3
|
1 ve 3
|
2, 3 ve 4
|
3 ve 4
|
1, 3 ve 4
|
14.Soru
Farklı yapımların dekor, kostüm, aksesuar gibi farklı görsel tasarımlarını üreten ve uygulayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Yapım yardımcısı |
Kostüm görevlisi |
Sanat yönetmeni |
Stüdyo şefi |
Makyaj görevlisi |
Sanat yönetmeni; farklı yapımların dekor, kostüm, aksesuar gibi farklı görsel tasarımlarını üretir ve uygular. Kamerada oluşturulacak görüntünün, yönetmenin taleplerine uygunluğunu sağlar ve bu uygunluk için gerekli nesneleri tasarlar, toplar, birleştirir. Kameradaki görüntünün yapımın içeriğine, zamanına, estetiğine ve diline uygun olarak tasarlanmasına çabalar. Bu nedenle sadece iyi bir sanat tarihi, görsel kültür bilgisine değil, malzeme bilgisine de sahip olması gerekir. Yönetmene karşı sorumludur. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
Radyo programlarında efekt kullanılması gerekli midir?
Efekt programa canlılık katmaz. |
Efekt programa gerçeklik katmaz. |
Efekt programa derinlik katmaz. |
Efekt programlar için önemlidir. |
Efekt zaman belirlemeye yaramaz. |
Radyo programlarında söz ve müzik kadar önemli üçüncü unsur ise efekttir. Efekt programlarda işlenen konulara canlılık, gerçeklik ve derinlik kazandırmak amacıyla kullanılan yardımcı bir unsurdur. Daha çok dramatik yapımlarda kullanılan efektler doğal ve yapay efektler olarak ikiye ayrılmaktadır. Doğal efektler daha önce sesin kaynağında kaydedilir. Yapay efektler ise; iç efekt olarak tanımlanır ve yayın sırasında yapılan efektlerdir. Efektler: Yer belirleme, sözün etkisini güçlendirme, zaman belirleme, atmosferi belirleme, programın giriş ve çıkışlarını belirleme, geçişleri belirlemede kullanılır.
YER BELİRLEME EFEKTLERİ, dinleyicinin hayal gücünü harekete geçirerek, olayı geçtiği yeri belirler. SÖZ ETKİSİNİ GÜÇLENDİRME EFEKTLERİ, sözlerle belirtilen durumu daha da güçlendirmek için kullanılır. Örneğin; odaya birinin girdiğini belirten sözler yanında kapı açılmasıyla ilgili efektin kullanılması, sözün etkisini arttırır. ZAMAN BELİRTME EFEKTLERİ, olayın geçtiği zamanı belirtmek için kullanılan efektlerdir. Zaman belirlemeye yardımcı olur. Sabah erken saatlerinin ifadesi olarak horoz sesinin kullanılması gibi. ATMOSFERİ BELİRLEME EFEKTLERİ, olayın geçtiği yeri ve içinde bulunduğu havayı belirlemek için kullanılır. Vapur sesi. tren sesi atmosferi belirlemede kullanılır. PROGRAMIN GİRİŞ ÇIKIŞLARINI BELİRLEME EFEKTLERİ, Programın tanıtılması için başlangıcında ve bitişinde kullanılır. Örneğin ekonomi ile ilgili program hazırlanırken programın başlangıcında ve bitişinde yazar kasa sesi kullanılabilinir. GEÇİŞ BELİRLEME EFEKTLERİ, daha çok drama yapımlarında sözler ilgili efektlerle ayrılabilir.
16.Soru
Radyo haberciliğinde, aracın özelliğinin habere katkısı var mıdır?
Habere katkısı yoktur, |
Haberi hızlı iletir, |
Radyo haberi esnek değildir, |
Radyo haberi değişim içermez, |
Radyo haberi anlık değildir, |
Herkes tarafından bilinmeyen ancak bilinmek istenen bir olayın zamanında, doğru ve ilgi çekici bir biçimde dinleyiciye aktarılması gerekmektedir. Haber ''ne, nerede, ne zaman, nasıl, neden ve kim''sorularına yanıt arar. Olayı doğru ve gerçeğine en yakın biçimde aktarmak amacı ile yapılan haber aktarılacağı iletişim aracına bağlı olarak, yayına hazırlama aşamasında farklılaşır. Haberin gerçeğe en yakın biçimde izler kitleye aktarılabilmesi için haberin sunulacağı aracın özellikleri dikkate alınmalıdır. Televizyon muhabiri için görüntü, gazeteci için fotoğraf, radyocu içinde ses kaydı önemlidir. Dinleyiciyi yeterince bilgilendirmek ve günlük can alıcı olayları araştırıp tartışarak, doğruları ortaya çıkarmak, radyo yayıncısının temel görevi olmalıdır. Demokratik bir toplum için basının en önemli işlevi haber vermektir.
Radyo görme duyusuna ve okuma yeteneğine ihtiyaç duymaz. Radyo haberi verilirken görüntüye ihtiyaç duyulmaması, radyoyu habercilik açısından hızlı bir araç haline getirmiştir. Radyonun haber dili sade olmalıdır. Radyo anlık bir kitle iletişim aracıdır. Radyo haberi, esnektir. Değişiklikler ve gelişmeler aynı gün içerisinde anında yapılabilir. Radyo haberi, canlıdır. Teknoloji ve dekor gerektirmez. Radyo haberi, değişim içerisindedir. Sürekli hareket halinde olmak radyo haberlerinin görevidir. Radyo haberi, etkileşim içerisindedir. Sözcükler dinleyicinin kendi imgelem gücüne göre biçimlenir.
17.Soru
Sözlü ifadeye fiziksel destek veren iletişim aracı nedir?
Metin |
Cümle |
Ses |
Kelime |
Anlatım |
Ses bir varlığın kendini ifade biçimidir. Ses bir ezgidir. Ses konuşan kişiyi ele verir. Ses, sözlü ifadeye fiziksel destek veren ayrıcalıklı bir iletişim aracıdır. Konuşmak ve sesi kullanmak zihinsel olduğu kadar, belirli kasların kullanımını içeren fiziksel bir harekettir.
18.Soru
Bir yapımın stüdyo dışında, gerçek mekanlarda yapılması durumunda aşağıdaki koşullardan hangisinin denetlenmesine gerek yoktur?
Işık ve aydınlatma
|
Ortam sesi
|
Dekor
|
Hava durumu
|
Elektrik gereksinimleri
|
19.Soru
TRT-Radyo 3 ne tür programlar yayınlayan bir radyodur?
Müzik programları |
Haber programları |
Yorum programları |
Magazin programları |
Dini programlar |
TRT Radyo-3, kültür düzeyi yüksek bir dinleyici kitlesini hedefler ve çeşitli yabancı kaynaklı müzik türlerine yer verir.
20.Soru
Bir radyoda programın yapım ve yayın aşamasında farklı görevlerde yer alan insanlar bir arada üretim yapmaktadır. Bu durum programcının hangi niteliğe sahip olmasını gerektirir?
Özgünlük |
Yaratıcılık |
Grup çalışmasına yatkınlık |
Çalışkanlık |
Hassasiyet |
Programcı, grup çalışması yapabilmelidir. Programlar genellikle bir ya da iki kişi tarafından üretilir gibi algılanabilir. Program yapımında, programcı tüm çalışmalarında, teknisyeninden yöneticisine, spikerinden metin yazarına, röportaj yaptığı kişiye ya da program malzemesini sağlayacağı kişiye kadar pek çok kişi ile ilişki içerisindedir. Bu nedenle programcı takım çalışması içerisinde çalışabilmelidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ