Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Senaryodaki sahnelerin basit çizimlerle resimlendirilmesi ve kabataslak bir portresinin oluşturulmasına ne ad verilir?
Storyboard oluşturma
|
Geliştirilmiş öykü (Treatment)
|
Kısa öykü (synopsis)
|
Özgün Düşünce (taslak)
|
Diyalog senaryosu
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çekim ölçeklerinin kullanım amaçları arasında yer almaz?
Görsel düzenleme elde etme
|
Görüntüde süreklilik sağlama
|
Dramatik etki yaratma
|
Üç boyutlu izlenim oluşturma
|
Teknik gereklilik
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üç nokta aydınlatmada kullanılan ışıklardan biri değildir?
Ana ışık
|
Dolgu ışık
|
Arka ışık
|
Tepe ışığı
|
Fon ışığı
|
4.Soru
Televizyon programlarında yapılan aydınlatmada “gölgeler ve karanlık genellikle ürkütücü bir atmosfer yaratırken, genel ve yumuşak bir aydınlık ise iyiliği akla getirir” ifadesi aydınlatmanın hangi amaca yönelik olarak yapıldığını belirtmektedir?
Teknik
|
Sosyolojik
|
Dramatik
|
Psikolojik
|
Estetik
|
5.Soru
I. Nesneleri görünür hale getirir, boyutlarını, biçimini, şeklini ve dokularını ortaya çıkarır.
II. Görsel sürekliliğin bozulmasına neden olur.
III. Nesnelerin aydınlık ve karanlık alanlarını dengeli bir biçimde ortaya koyar ve nesneleri vurgular.
IV. Mekanın yapısını ve kişilerin psikolojik durumunu ortaya koyar.
V. Atmosfer yaratır ve zamanı belirtir.
Yukarıdakilerden hangileri aydınlatmanın işlevleri arasında yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II, IV ve V |
I, III, IV ve V |
Aydınlatma nesneleri görünür hale getirir, boyutlarını, biçimini, şeklini ve dokularını ortaya çıkarır. Aynı zamanda aydınlatma nesnelerin aydınlık ve karanlık alanlarını dengeli bir biçimde ortaya koyar ve nesneleri vurgular. Aydınlatmanın bir diğer işlevi de atmosfer yaratması ve zamanı belirtmesidir. Ek olarak aydınlatma mekanın yapısını ve kişilerin psikolojik durumunu da ortaya koyar. Görsel sürekliliğin bozulması aydınlatmanın işevleri arasında yer almaz. Arka arkaya gelen görüntülerde mekan aydınlatmasının birbirine yakın olması gerekir. Aynı mekanda çekilen görüntüler arasında aydınlatma farklılıkları görsel sürekliliğin bozulmasına neden olur. Aydınlatma görsel sürekliliğin bozulmasına sebep olmaz aksine görsel sürekliliğin sağlanmasında önemli bir işlevi vardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aydınlatma sürecini kavrayabilmek için bilinmesi gereken öğelerden biri değildir?
Işığın niteliği
|
Işığın miktarı
|
Işığın yönü
|
Işığın şiddeti
|
Işığın rengi
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşsel zaman için söylenemez?
Saatle ölçülemez. |
Gerçek zaman değildir. |
Düşünceleri yansıtabilir. |
Birbiriyle ilişkisi olmayan olayları içerebilir. |
Genel olarak zamanda geri gitmeyi içerir. |
Dizilerde gerçek zaman dışında kişilerin çeşitli durumlarda yaşadıkları durumsal zaman da (düşsel ya da psikolojik) kullanılır. Durumsal zaman, saatle ölçülemediğinden gerçek zaman değildir. Durumsal zaman, bir olayı gözleyen bir kişinin davranışlarını, anımsamalarını, düşüncelerini ya da gözlediği olayın çarpıtılan biçimde algılamasını kapsar. Durumsal zaman sürekliliği bir karabasanı, sayıklamayı, sarhoşluğu ya da diğer çarpıtılan düşünceleri anlatmakta kullanır. Bu kullanımda, zaman, gerçek yaşamda olmayacak biçimde parçalanarak, kısaltılarak, uzatılılarak, çarpıtılarak ya da birkaç olay birbiri içine karıştırılarak, süreklilik yöntemi gözetilmeden sunulur. Durumsal zaman kullanımında, birbiriyle ilişkisi olmayan gerçek ya da düşsel olaylar, açık ya da çarpık düşünceler ya da şimdiki zaman/geçmiş zaman/gelecek zaman birbiriyle karıştırılır. Durumsal zamana geçiş, uygun ses efektleri ve görsel geçişlerle doğru biçimde ele alınmalı ve açıklanmalıdır. Senaryo yazarı, değişen zamanları vurgulamalı ve kullanılışını izleyiciye, kolaylıkla kavrayabileceği bir biçimde vermelidir.
8.Soru
Televizyonun kuralları ve koşulları dikkate alınarak, özgün ya da başka sanat dallarından uyarlanarak, ele alınan konudan, öyküden dramatik bir yapının (öyküleme) kurulmasına ne denir?
Dışsal yapı |
İlk evre |
İkinci evre |
Taslak |
İçsel yapı |
İçsel yapı televizyonun kuralları ve koşulları dikkate alınarak, özgün ya da başka sanat dallarından uyarlanarak, ele alınan konudan, öyküden dramatik bir yapının (öyküleme) kurulmasıdır. Bu yapı içinde düşünceler, çatışmalar, dolantılar verilerek, olayı yaratan kişiler arasındaki ilişkiler düzenlenerek, sonuca ulaştırılan bir olay anlatılır
9.Soru
Ses öğelerini yani diyalogları, doğal sesleri, müziği ve ses efektlerini bir anlatım aracı gibi kullanarak programın etkili hale gelmesini sağlayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Yönetmen
|
Ses Yönetmeni
|
Görüntü Yönetmeni
|
Senarist
|
Kurgu Yönetmeni
|
10.Soru
Dizi senaryosunun hangi evresinde öykü bölümlere, ayrımlara, sahnelere ayrılır?
İlk evre |
İkinci evre |
Üçüncü evre |
Dördüncü evre |
Beşinci evre |
Öykünün bölümlere, ayrımlara, sahnelere ayrıldığı ayrımlama evresidir. Ayrımlama senaryosu, öykünün akışını, biçimini ve biçemini oluşturur. Ayrımlama senaryosu, televizyon/sinema tekniğine ve gereklerine göre, senaryonun dış yapısının (biçim) oluşturularak, çekim senaryosu aşamasında çalışma kolaylığı sağlamak amacıyla bir mantık çerçeve-sinde parçalanarak düzenlenir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryoda içsel yapıyı oluşturan öğelerden biri değildir?
Tema
|
Öykü
|
Kişiselleştirme
|
Zaman ve Mekan
|
Ayrımlama
|
12.Soru
Dizi senaryosunda konuşma örgüsü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kısa ve özlü olmalıdır |
Diğer öğelerle birlikte, öykünün temasını ortaya koymalıdır |
Kişilikleri ortaya çıkarabilmeli, onları betimleyebilmelidir |
Görsel anlatımın önüne geçmemelidir |
Duygu ve anlam yaratmalı ve öykünün gelişimine katkıları bulunmalıdır |
13.Soru
Dinleyicilerin özelliklerini bilmek, radyo yapımcılarına kazandırdığı en önemli imkan nedir?
Dinleyicilere uygun program yapma |
Dinleyicinin cinsiyet ve yaş dağılımını öğrenme |
Dinleyicinin aylık gelirini öğrenme |
Dinleyicinin eğitim durumunu öğrenme |
Dinleyicinin yaşadığı çevreyi öğrenme |
Dinleyicilerin özelliklerini bilmek, radyo yapımcılarına, dinleyiciyi eğlendirme, bilgi verme ve eğitim materyalleri sağlamanın yanı sıra, onlara uygun programlar yapmak konusunda yaratıcı olma şansını da beraberinde getirmektedir. Özetle bir dinleyici araştırması yapmak, dinleyiciyi anlamak, programlar için materyalleri sağlamak ve ne tür programlar yapılacağı hakkında karar vermeyi kolaylaştırmaktadır.
14.Soru
Kameranın kaydettiği resim karelerinin baştan sona doğru bant üzerine kayıt edilmesinin bilgisine ne ad verilir?
Timecode
|
Timelaps
|
Timeline
|
Timezone
|
Timeframe
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi en az üç bölüm halinde yayınlanan, belirli bir tema çerçevesinde bir öyküyü işleyen, kişiliklerin her bölümde ortak olduğu, aynı başlık altında yayınlanan drama yapımlarına verilen addır?
Dizi |
Film |
Belgesel |
Yarışma |
Bulmaca |
Televizyonda program türleri, konularına, izleyici gruplarına, üretim kaynaklarına, dillerine, biçim ve biçemine ve üretim kaynağına göre farklılaşmaktadır. Televizyon program türleri içerisinde periyodik olarak yayınlanan diziler en önemli program türü olarak kendini gösterir. Diziler, en az üç bölüm halinde yayınlanan, belirli bir tema çerçevesinde bir öyküyü işleyen, kişiliklerin her bölümde ortak olduğu, aynı başlık altında yayınlanan drama yapımlarıdır.
16.Soru
I. Görüntü kasetlerini kurguya hazırlamak
II. Bant kayıt formlarını toplamak
III. Görüntüleri izlemek ve dökümünü yapmak
IV. Ses miksini yapılmak
V. Çekim esnasında netliği ayarlamak
Yukarıda verilenlerden hangisi/ hangileri yapımcı ve yönetmenin görevlerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, III ve V |
I, II, III, IV ve V |
Hazırlık aşamasında yapımcı ya da yönetmenin görevleri ayrıntılı olarak incelendiğinde yaptığı işler şu şekilde sıralanabilir: Görüntü kasetlerini kurguya hazırlamak, bant kayıt formlarını toplamak, görüntüleri izlemek ve dökümünü yapmak.
17.Soru
Kameranın yatay düzlemdeki konumlarını belirleyen beş temel açısı vardır aşağıdakilerden hangisi bu beş temel açıdan biri değildir?
Ön açı |
Ön yan açı |
Yan açı |
Arka yan açı |
Üst açı |
Kameranın yatay düzlemdeki konumları, kameranın konuya göre yatay düzlemdeki açılarını belirler. Yatay düzlemde kameranın, beş temel açısı vardır. Bunlar; ön, ön yan, yan, arka yan ve arka açı olarak sıralanır. Üst açı beş temel açıdan biri değildir.
18.Soru
Aşağıdaki kurguda kullanılan zaman türlerinden hangisi spor ya da haber programlarında önemli anların yeniden gösterilmesi için başvurulan bir uygulamadır?
Hızlandırılmış Hareket |
Görüntünün Tekrarı |
Yavaşlatılmış Hareket |
Tersine Hareket |
Uzun Süreli Çekim |
Çözüm: Görüntü tekrar edilir.
19.Soru
Aşağıdaki görevlilerden hangisi ses ekibinde bulunur?
Senaryo yazarı |
Yapımcı |
Görüntü yönetmeni |
Boom operatörü |
Stilist |
Boom operatörü ses ekibinde bulunur.
20.Soru
Aşağıdaki görevlerden hangisi yönetmenin görevidir?
Yapımın genel planlamasını ve bütçesini yapar |
Senaryo üzerinde çalışıp yapımın formatını belirler, çekimleri planlar, oyuncuyu seçer ve bütün ayrıntılara karar verir. |
Her çekim için mekan ve oyuncu planlamasını hazırlar. |
Çekimlerde kimin, ne zaman ve nerede görev alacağını belirler. |
Parayı denetler. |
Genel olarak yapımcının görevi bir televizyon programının fiziksel olarak meydana gelmesi için bütçeyi ayarlamak ve ekibi ayarlamaktır ancak yönetmenin görevi mevcut ekiple televizyona yansıyacak olan görüntünün en güzel şekilde olmasını sağlamaktır. Çekimi de oyuncuyu da kendi belirler ve bütün ayrıntılara dikkatle bakar ve ona göre karar verir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ