Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çekim sürecinde sahneyi provaya hazırlamakla görevlidir?
Görüntü yönetmeni |
Yönetmen yardımcısı |
Yönetmen |
Set tasarımcısı |
Stüdyo şefi |
Yönetmen yardımcısı, çekimde yönetmenin sağ koludur. Çekim için tüm hazırlıkların yapılmasını sağlar, denetimini yapar, sahneyi provaya hazırlar, zaman planına göre çekimin gerçekleştirilmesini sağlar.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, görüntü yönetmeninin sorumluluklarından biridir?
Çekim için tüm hazırlıkların yapılması ve denetiminden sorumludur.
|
Görüntünün niteliğinden ve çekiminin yapılmasından, kamera ve aydınlatma ile ilgili tüm kararları almaktan sorumludur.
|
Her çekimle ilgili bir plan hazırlamak ve bu planda kamera açısını, oyuncuların pozisyonlarını, hareketin yönünü, oyuncuların giriş-çıkışlarını göstermekten sorumludur.
|
Sahnenin çekimi sırasında diyaloglarındoğruluğunu kontrol etmekten sorumludur.
|
Kamera ve donanımlarının güvenliğinden sorumludur.
|
3.Soru
Kameranın çalıştırılmasından ve yönetmenin isteği doğrultusunda görüntüyü düzenlemekten sorumlu ekip hangisidir?
Görsel ekip
|
Yazım ekibi
|
Ses ekibi
|
Sanat yönetim ekibi
|
Stüdyo ekibi
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çekim sürecinde görev alan kişilerden biri değildir?
Oyuncular
|
Yazım ekibi
|
Ses ekibi
|
Sanat yönetmeni ve ekibi
|
Stüdyo ekibi
|
5.Soru
Bir mekanın aydınlatılmasında aşağıdaki ışıklardan hangisi kullanılmaz?
Alttan ışık
|
Anahtar ışık
|
Dolgu ışık
|
Arka ışık
|
Fon ışığı
|
6.Soru
Senaryonun görselleştirildiği aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Yapım aşaması
|
Yapım öncesi aşama
|
Yapım sonrası aşama
|
Araştırma aşaması
|
Senaryo aşaması
|
7.Soru
Dış çekimlerde aksiyon çizgisinin derecesi ne kadar olmalıdır?
180 derece |
160 derece |
90 derece |
75 derece |
45 derece |
Çekimler arasında sürekliliğin sağlanabilmesi için, yönetmen aksiyon çizgisi diye adlandırılan hayali bir çizgiden yararlanır. Aksiyon çizgisine 180 derece kuralı da denir. Bu çizgi oyuncuların bakış ve hareket yönleri tarafından belirlenir. Yönetmen, çekimler arasında oyuncuların, konum, bakış ve hareketlerinde doğru bir sürekliliği sağlayabilmek için bu hayali çizginin bir tarafını seçerek kamera konumlarını belirler.
8.Soru
I. Nesnenin boyutu ve yakınlığı
II. Netlik
III. Hareket
IV. Derinlik duygusu
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri izleyicinin dikkatinin yönlendirilmesinde etkilidir?
I, II, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II, ve IV |
I, III ve IV |
İzleyicinin dikkatini yönlendirmek; ilk üç madde ile mümkündür. Dördüncü maddede yer alan derinlik duygusu kamera önündeki üç boyutlu bir mekânın izleyiciye hissettirilmesi içindir. Mekân içindeki derinliği ya da üç boyutluluğu o mekânda bulunan nesneler ve hareketler belirler. Mekândaki bu derinlik, hareketli nesneler yardımıyla süreklilik kazanır. Film ve televizyonun temel amacı, üç boyutlu bu mekânın ya da dünyanın üç boyutlu bir görüntüsünü yaratabilmektir. Oysa görüntünün yansıtıldığı yüzey, perde ya da TV ekranı iki boyutludur. İki boyutlu bu yüzey üzerinde yönetmen üç boyutlu bir izlenim yaratmak durumundadır. Yönetmen bunu her çekimde kameranın konumunu yani bakış açısını, değiştirerek gerçekleştirir.
9.Soru
Aşağıda verilen televizyon programlarında görev alan kişilerden hangisi yazım ekibinde yer almaz?
Senaryo yazarı |
Araştırmacı |
Diyalog yazarı |
Görüntü yönetmeni |
Dil uzmanları |
Yazım ekibinde yer alan kişiler; Senaryo yazarı, Araştırmacı, Diyalog yazarı ve Dil uzmanlarıdır. Görüntü yönetmeni yazım ekibinde yer almaz.
10.Soru
Ana ışık kaynağının neden olduğu sert gölgeleri yumuştan ışık kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Ana Işık
|
Anahtar Işık
|
Dolgu Işığı
|
Arka Işık
|
Fon Işığı
|
11.Soru
Dizinin her bir bölümünün içeriği yapısal olarak kaç bölümden oluşur?
1 |
3 |
8 |
6 |
9 |
Dizilerin her bir bölümünün, ortalama yarım saati kapsayan ve kalıplaşan bir süresi vardır. Reklam yayınları da bu sürenin içindedir. Genellikle 30- 45-60 dakika olup giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç bölümden oluşur
12.Soru
Gazete okuru, radyo dinleyicisi ya da televizyon izleyicisinin neden o gazeteyi, o radyo kanalını ya da televizyon programını seçtiği sorusuna yanıt arayan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Ekme Kuramı
|
Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
|
Bilişsel Beklenti Yaklaşımı
|
Kaçış Kuramı
|
Öğrenilmiş Çaresizlik
|
13.Soru
Öyküdeki olayı başlatan çatışmanın ayrıntıya girilmeden kısa kısa açıklandığı, doruk nokta ve çözümün belirtildiği metin aşağıdakilerden hangisidir?
Taslak öykü |
Tema |
Treatman |
Çekim senaryosu |
Ayrımlama senaryosu |
Taslak öykü şu bilgileri içerir:
…
Öykünün giriş-gelişme-sonuç ya da çatışma-gelişme-çözüm yapısı; olaylar örgüsündeki, olayı başlatan çatışma ayrıntıya girilmeden kısa kısa açıklanır, doruk nokta ve çözüm belirtilir
14.Soru
Kurgu aşamasında konuşma, doğal ses, müzik gibi ses kanallarının oluşturulmasından ve ses miksinin yapılmasından sorumlu kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Ses asistanı |
Boom operatörü |
Set amiri |
Teknik yönetmen |
Ses yönetmeni |
Ses yönetmeni, kurgu aşamasında konuşma, doğal ses, müzik gibi ses kanallarının oluşturulmasından ve ses miksinin yapılmasından sorumludur.
15.Soru
Dizi ya da filmde, başı ve sonu saptanan, baştan sona neden - sonuç bağlantısı içinde geliştirilen, olayları zincirleme bir gelişimi içinde anlatan bütün aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?
Kişileştirme |
Çatışma |
Maskeleme |
Öyküleme |
Karşılaştırma |
Dizi ya da filmde, başı ve sonu saptanan, baştan sona neden - sonuç bağlantısı içinde geliştirilen, olayları zincirleme bir gelişimi içinde anlatan bütüne, diğer bir anlatımla, öykünün düzenlendiği dokuya öyküleme denilir.
16.Soru
Her senaryoda kesinlikle kullanılan iki geçiş hangileridir?
Açılma-Kararma |
Parlama-Sönme |
Geçme-Zincirleme |
Bindirme-Silme |
Geçme Silme |
Her senaryoda kesinlikle kullanılan iki geçiş var. Her senaryo AÇILMA ile başlar ve KARARMA ile biter. Açılma: Tamamen siyah olan çerçevenin yavaş yavaş görüntüyle birlikte aydınlanmasıdır. Kararma: Görüntünün yavaş yavaş kararak yok olmasıdır. Dizilerdeki bir bölümün bitimi de bu yöntemle gösterilir. Televizyon izlencelerinde reklam konulması düşünülen yerleri belli etmekte de kararma/açılma yöntemi kullanılır. Kararma ve açılma, daha uzun zaman geçişini anlatır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teknik olarak kurgu süreci içinde yer almaz?
Görüntülerin izlenmesi
|
Çekim ekibi listesinin hazırlanması
|
Kaba kurgunun yapılması
|
Ses kurgusunun yapılması
|
Yayın kopyasının çıkarılması
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurgu türlerinden biri değildir?
Çapraz
|
Atlamalı
|
Romantik
|
Ritmik
|
Akıcı
|
19.Soru
Senaryoların başında ve sonunda sırasıyla aşağıdaki geçiş türlerinden hangisi kullanılır?
Kesme-Kararma |
Açılma-Kesme |
Açılma-Silme |
Açılma-Kararma |
Bindirme-Silme |
AÇILMA (Fade in) - KARARMA (Fade out, Fade to black) : Her senaryoda kesinlikle kullanılan iki geçiş var. Her senaryo AÇILMA ile başlar ve KARARMA ile biter. Açılma: Tamamen siyah olan çerçevenin yavaş yavaş görüntüyle birlikte aydınlanmasıdır. Kararma: Görüntünün yavaş yavaş kararak yok olmasıdır. Dizilerdeki bir bölümün bitimi de bu yöntemle gösterilir. Televizyon izlencelerinde reklam konulması düşünülen yerleri belli etmekte de kararma/açılma yöntemi kullanılır. Kararma ve açılma, daha uzun zaman geçişini anlatır.
20.Soru
Aşağıda verilen televizyon programlarında görev alan kişilerden hangisi yapım ve yönetim ekibinde yer almaz?
Yönetmen |
Yapımcı |
Senaryo yazarı |
Görüntü yönetmeni |
Ses tasarımcısı |
Yapım ve yönetim ekibi; Yönetmen, yapımcı, görüntü yönetmeni, yönetmen ve yapım yardımcıları, ses tasarımcısı, yapım sekreteri, mekan sorumlusu, yiyecek içecek sorumlusu, ulaşım sorumlusu, gibi kişilerden oluşur. Senaryo yazarı yapım ve yönetim ekibinde yer almaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ