Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sözel metaforlar için etkileşim teorisi geliştirmiş filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Forceville ve McCabe |
Ward ve Gaidis |
Max Black |
Sperber and Wilson |
Lakoff ve Johnson |
Max Black sözel metaforlar için etkileşim teorisi geliştirmiştir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcılıkla ilgili rastlanan yanılgılardan birisi değildir?
Yaratıcılık, belirli bir tip etkinlik değil, zekanın bir niteliğidir. |
Yaratıcılığın özgür ifadeyle bağlantılı olduğudur. |
Yaratıcılık, özellikle iş dünyasında problem çözmek olarak düşünülür. |
Yaratıcı insanların ayrı bir tür olduğu düşünülür. |
Yaratıcılığın öğretilebileceği düşünülür. |
Yaratıcılık öğretilebilir mi?: Çoğu yerde yaratıcılığın öğretilemeyeceği söylenir. Bu, yalnızca belirli insanların yaratıcı olduğu, diğerlerinin olmadığı düşüncesinden kaynaklanır. İnsanları yaratıcı olan, olmayan diye ayırdıktan sonra, yaratıcılığın öğretilemeyeceğini ileri sürmek
mümkündür. Yaratıcılık özel insanlara özgü, onlarla sınırlı bir nitelik değildir ve öğretilebilir.
3.Soru
Her iki terimin de bir parçası, tek bir bütün oluşturacak şekilde resimsel olarak gösterildiği ve sonuç olarak ortaya melez bir oluşumun çıktığı görsel metafor türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sözel - resimsel metafor |
Üç resimle oluşturulan metafor |
İki resimle oluşturulan metafor |
Tek resimle oluşturulan metafor |
Resimsel temsil |
İki resimle (terimle) oluşturulan görsel metaforlar. Burada her iki terimin de bir parçası, tek
bir bütün oluşturacak şekilde resimsel olarak gösterilir. Sonuç olarak ortaya melez bir oluşum
çıkar.
4.Soru
Yaratıcılık kavramı ile ilgili aşağıdaki aşağıdaki tanımlamalardan hangisi yanlıştır?
Alışılmamış ilişkileri algılayabilmektir. |
Yeninin hazırlanması ve eskinin elden geçirilmesidir. |
Yeni ve özgür bir şey bulma, tasarlama yetisi, gücüdür. |
Yaratıcılık bazı insanların sahip olduğu, diğerlerinin yoksun olduğu bir özelliktir. |
Yaratıcılığın temelinde, akıcı, özgün ve esnek düşünebilme, dolayısıyla sorun çözebilme becerisi yatmaktadır. |
Yaratıcılık bazı insanların sahip olduğu, diğerlerinin yoksun olduğu bir özellik değildir. Zekanın bir işlevidir. Çok çeşitli biçimleri vardır, çok çeşitli kaynaklardan yararlanır ve hepimizin çok çeşitli yaratıcı güçlerimiz vardır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
5.Soru
Beyin fırtınası tekniği kim tarafından geliştirilmiştir?
Lloyd Morgan |
Henri Poincaré |
Alex Osborn |
Grant Wood |
Edward De Bono |
Yaratıcı fikrin bulunmasında takım sürecinin en bilinen ve sık kullanılanı “beyin fırtınası”dır. Beyin fırtınası, BBDO Reklam Ajansı Başkanı Alex Osborn tarafından geliştirilmiş bir tekniktir. Bu teknikte altı ila on kişi yaratıcı fikir üretmek amacıyla bir araya gelmektedir.
6.Soru
Yaratıcı fikrin bulunma sürecinin aşamaları aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Analiz- Bilgi toplama - Sıralama - Üretim |
Analiz- Üretim - Değerlendirme - İletişim/Uygulama |
Bilgi toplama - Değerlendirme - Analiz - İletişim/Uygulama |
Bilgi toplama - Değerlendirme - Beyin fırtınası - Üretim |
Beyin fırtınası - Değerlendirme - Analiz - Üretim |
1800’lü yıllardan günümüze dek yaratıcı fikrin bulunması sürecine ilişkin farklı psikologlar farklı modeller geliştirmişlerdir. Tüm modeller temelde dört ana aşama üzerinde şekillendirilebilmektedir. Bu dört ana aşama analiz, üretim, değerlendirme ve iletişim/uygulama aşamasıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransız psikolog The´odule-Armand Ribot'un yaratıcı birey sınıflarından birisidir?
Meraklı olanlar |
Maceraperestler |
Hayalciler |
Yalnız olanlar |
Duygusallar |
Fransız psikolog The´odule-Armand Ribot, yaratıcı bireyleri gerçekçiler, soyut düşünceliler ve hayalciler olmak üzere üç temel sınıfa ayırmıştır.
İlk sıradaki türlerin başında yer alan gerçekçiler, boş hayallerden uzak duran hatta onlara düşman olduğu söylenebilecek, dış dünyadan yalnızca bildikleri veya doğrudan doğruya ürettikleri ile yaşayan pozitif kafalılardır. Bunlardan bir kısmı yüzeysel ve dar görüşlü, diğerleri ise gerçeklerin dışına fazla çıkamayan ancak yine de enerjik bireylerdir.
İkinci türden olan yaratıcılar ise kendilerinde kavramların bileşkesi şeklinde içsel bir yaşamın baskın olduğu soyut düşüncelilerdir. Dünyayı, işaret ve sembollerle gösterilmiş ve genel fikirlerin basamakları çerçevesinde sıralanmış, şematik hayaller şeklinde görürler. Bu kişiliklerin özünde sembolleştirme ve genelleştirme düşünceleri yatar. Salt matematikçiler ile salt metafizikçiler bu sınıfta gösterilebilir. Bu iki yönelimin birlikte bulunması veya karşıtlık olmadan birbirlerine kaynaşması halinde ise soyut düşünce, en üstün boyuta ulaşacaktır.
U¨çüncü tür ise, üstte belirtilen her iki sınıfın arasından çıkabilecek ve kendilerinde imajların birleşimi şeklinde içsel bir yaşama sahip hayalcilerdir. Soyut düşünceliler ile hayalcileri birbirinden ayıran önemli bir fark vardır. Soyut düşünceliler kavramlarla, hayalciler ise imajlar ile düşünürler. Hayalci diye tanımladığımız bu türden kişiler yaşamlarını “sürekli bir rüya” olarak tanımlamışlardır. O¨zellikle şair, artist ve mistiklerde buna benzer durumlara pek çok kez rastlanmaktadır.
8.Soru
Dünyayı işaret ve sembollerle gösterilmiş ve genel fikirlerin basamakları çerçevesinde sıralanmış, şematik hayaller şeklinde gören yaratıcılar hangi temel sınıftadır?
Gerçekçiler |
Soyut düşünceliler |
Hayalciler |
Yapıcılar |
Meraklılar |
Fransız psikolog Théodule-Armand Ribot'a göre ikinci türden olan yaratıcılar kendilerinde kavramların bileşkesi şeklinde içsel bir yaşamın baskın olduğu soyut düşüncelilerdir. Dünyayı, işaret ve sembollerle gösterilmiş ve genel fikirlerin basamakları çerçevesinde sıralanmış, şematik hayaller şeklinde görürler. Bu kişiliklerin özünde sembolleştirme ve genelleştirme düşünceleri yatar.
9.Soru
“İnsan bir kurttur” metaforunda, aşağıdakilerden hangisi ikincil özneden birincil özneye aktarılabilecek özelliklerden biri değildir?
Açlık |
Saldırganlık |
Vahşilik |
Canlı olmak |
Kana susamışlık |
Yukarıdaki ifadede birincil özne “insan”, ikincil özne “kurt”tur. Metaforik ifadelerde ikincil özneden seçilecek özellikler 3 başlık altında toplanır. Bunlar birincil özneye aktarılabilecek özellikler, aktarılamayacak özellikler ve metaforik ifade kurulmadan önce de var olan ortak özelliklerdir. Örnek ifadede “canlı” olmak hem birincil, hem ikincil öznenin paylaştıkları, önceden var olan ortak özelliktir. İkincil özneden birincil özne olan “insan”a aktarılabilecek özellikler saldırganlık, vahşilik, kana susamışlık gibi kurda özgü özelliklerdir. Fakat kurdun fiziksel özellikleri olan 4 ayaklı olmak ve kuyruklu olmak insana aktarılamayacak özelliklerdir. Dinleyici / izleyici ikincil öznenin özellikleri arasından birincil özneye uygun olan, birincil özneyi tanımlayabilecek olanları seçer.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangileri başarılı reklama yönelik önerilen çerçeveler arasında yer alır?
I. Anlaşılırlık
II. Yaratıcılık
III. Cesaret
IV. Medyaya uygunluk
V. İlgi çekicilik
I, II, III, IV |
I, II, IV, V |
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
III, IV, V |
Mükemmel, işe yarar ya da başarılı reklama yönelik önerilen çerçeveler, genel hatlarıyla şu başlıklarda toparlanabilir:
• Pazarlama hedefleri ve bütünleşik pazarlama iletişimi uygulamaları ile uyum
• Güçlü bir satış fikri
• Belirli bir vaat ve yarara odaklanma
• Ne söyleneceğini bilme
• Marka (konumlandırma) yararı ile ilişkilendirme
• Marka imajını taşıma
• Marka kişiliğini yansıtma
• Tüketici gereksinimlerini yansıtma
• Beklenti ve gereksinimlere seslenme
• Empati
• Basit, açık ve yalın bir anlatım
• Anlaşılırlık
• İlgi çekicilik, göze çarpıcılık
- Beklenmedik olma
• İzleyenlere ödül sunma
• Hoşa gitme
• Medyaya uygunluk
• Özenli yapım, iyi zanaat
• Yaratıcılık
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi beyin fırtınası oturumlarını doğru şekilde yönlendirmek için uyulması gereken kurallardan biri değildir?
Yargı mekanizması susturulur. |
Serbest üretim teşvik edilir. |
Herkese 1 saat süre verilir. |
Ortaya çıkan her fikir bir duvar panosuna anında kaydedilir. |
El ele vermek teşvik edilir. |
"Herkese 1 saat süre verilir” kuralı beyin fırtınası oturumlarını doğru şekilde yönlendirmek için uyulması gereken kurallardan biri değildir. Beyin fırtınası oturumlarını doğru şekilde yönlendirmek için herkese yeterince zaman verilmelidir. Buna göre doğru cevap C’dir.
12.Soru
Dinleyicileri ikna etmek amacıyla kullanılan yönteme ne ad verilir?
Retorik |
Metafor |
Figür |
Sözel destek |
Görsel destek |
Retorik; dinleyicileri ikna etmek amacıyla kullanılan yöntemlerdir, ikna sanatıdır. Retorik figürler ikna sürecinde etkili araçlardır. Retorik figürler kullanan reklamlar daha çok dikkat çekerler, beğenilirler, hatırlanırlar ve marka imajının oluşmasına yardımcı olurlar.
13.Soru
Yaratıcı düşünme tekniklerinden olan “nitelik sıralama”da yeşil düşünme şapkası hangi işlev ile ilişkilidir?
Faydacı |
Yargısal |
Duygular |
Tarafsızlık |
Yaratıcılık |
Yeşil düşünme şapkası: Büyüme ve verimlilik rengidir. Yaratıcılık ve yeni fikirlere işaret eder.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ünlü reklamcı Feridun Hürel’e göre yaratıcılığın aşamalarından biri değildir?
Hazırlık |
Fikir |
Oluşum |
Esin |
Doğrulama |
Ünlü reklamcı Feridun Hürel’e göre yaratıcılık “yeni (farklı), geçerli (uygulanabilir) ve yararlı fikirlerin üretilmesiyle sonuçlanan aşamalı bir düşünce sürecidir. Burada kastedilen aşamalar da hazırlık, oluşum, esin ve doğrulama aşamalarıdır”.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Metafor bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığıyla sunulmasıdır. |
Metaforlar kültürel farklılıkları anlamak için de kullanılabilir. |
Metafor birbiriyle ilişkili olan iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer. |
Metaforlar tüketicilerin ürünle ilgili pozitif düşüncelere sahip olmasına neden olur. |
Görsel metaforlar tüketicilerin düşüncelerini etkilemede sözel metaforlara göre daha etkilidirler. |
Metaforlar kültürel farklılıkları anlamak için de kullanılabilir.
Metafor bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığıyla sunulmasıdır.
Metaforlar tüketicilerin ürünle ilgili pozitif düşüncelere sahip olmasına neden olur.
Görsel metaforlar tüketicilerin düşüncelerini etkilemede sözel metaforlara göre daha etkilidirler.
Metafor birbiriyle ilişkili olması beklenmeyen iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sözel bir metafor değildir?
Aşağıdakilerden hangisi sözel bir metafor değildir?
O¨mrünün sonbahar |
Lezzet güneşi |
Benim temizleyicim en iyisidir |
Dünya bir sahnedir. |
Yaşam bir yolculuktur |
Sözel metaforlar günlük yaşamda sıkça kullanılır. O¨rneğin: “ömrünün sonbaharı”, “Dünya bir sahnedir. Kadınlar ve erkekler de oyuncular” (Shakespeare), “Yaşam bir yolculuktur” sözel metafora örnektir. Yolculuğun özellikleri, yolculuk denince akla gelen nitelikler “yaşam”a aktarılmıştır.
• Lezzet güneşi (Banvit)
Banvit güneşe ait olan tüm olumlu özellikleri kendi markasına aktarmak için güneş metaforunu kullanmıştır.
17.Soru
Doğru ortamın bulunması ve ortamın denetlenmesi ve deney yapmak için özgürlük aşağıdakilerden hangisinin temelini oluşturur?
Üstün zekanın temelini |
Doğuştan gelen yeteneğin temelini |
Yaratıcı sürecin temelini |
Kişilik özelliklerinin temelini |
Bilimsel araştırmaların temelini |
Yaratıcı sürecin temelini oluşturan üç hayati özelliği sıralayacağız:
• Kendi yaratıcı gücünüz için en doğ u ortamı bulmanı n önemi
• Bu ortamı denetleyebilme gerekliliği
• Deney yapmak ve risk almak için gerekli özgürlük
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı düşüncenin önündeki toplumsal sorunlardan biri değildir?
Akıl ve mantığın her zaman geçerli olacağı yaklaşımı |
Yaratıcılığın sonradan öğrenilemeyeceği inancı |
Hayal kurmanın zaman kaybı olarak görülmesi |
Normlara aşırı değer verilmesi |
Sorunların parayla çözülebileceği inancı |
Yaratıcı düşüncenin önündeki toplumsal sorunlar:
-
Normlara aşırı değer verilmesi
-
Hayal kurmanın zaman kaybı olarak görülmesi
-
Yaratıcılığın çocuk işi olarak düşünülmesi
-
Sorunların para veya matematiksel yaklaşımla çözülebileceği inancı
-
Akıl ve mantığın her zaman geçerli olacağı yaklaşımı insanların yaratıcılıklarını kısıtlayan toplumsal faktörlerdir.
19.Soru
Soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasına ne denir?
Soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasına ne denir?
Sözel metafor |
Teşbih |
Benzetme |
Görsel metafor |
Kavramsallaştıma |
Görsel metaforu şu şekilde tanımlayabiliriz; soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır. Buna göre doğru Cevap D’dir.
20.Soru
I. En doğru ortamı bulmak
II. Ortama hakim olmak
III. Deney yapma ve risk alma özgürlüğü
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri yaratıcı sürecin temelini oluşturan özelliklerdir?
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Seçeneklerin tamamı yaratıcı sürecin temelini oluşturan hayati özelliklerdir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ