Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon reklamları yapım formatlarından biri değildir?
Gösterme |
Tanıklık |
Sunucu |
Dikkat çekme |
Öykü |
“Gösterme” en basit formatlardan biridir. Buna rağmen ürünün “ne”yi “nasıl” yaptığını açıkça
göstermesi yüzünden son derece etkili bir yöntemdir. Bu format; reklam boyunca ürün tek
başına, açıklayıcı, kıyaslayıcı, önce-sonra, dayanıklılık testi şeklinde gösterimlerle
gerçekleştirilebilir.
• “Örnek olay/sorun çözme” formatı, tüketicinin gerçek hayatta karşılaşabileceği sorunlardan yola
çıkarak ürün/hizmetin bu soruna ne tür bir çözüm ürettiğine yoğunlaşır. Bu format kullanılırken;
sorunun gerçek hayatta rastlanır bir sorun olmasına, oyuncuların gerçek hayattakine uygun bir
oyunculuk sergilemesine, ürünün sorunu nasıl çözdüğüne ve sorun çözüldüğünde tüketicinin
elde edeceği ödüle özellikle dikkat edilmelidir.
• “Sunucu” formatında, ekrandaki görüntüye eşlik eden, senaryoya göre çekici, samimi veya
otoriter olabilen bir oyuncu söz konusudur. Sunucu kimi zaman bir satış danışmanını, bir uzmanı
veya doğrudan reklamverenin kendini canlandırabilir.
• “Sürekli kullanılan oyuncu”, adından da anlaşılacağı üzere bir markanın reklamında uzun süreli
oynayan ve “markanın yüzü”ne dönüşen bir oyuncu üzerine kurulan formata verilen addır. Bu
oyuncu tümüyle senaryo gereği yaratılmış bir karakter olabileceği gibi, kamuoyunun yakından
tanıdığı ünlü bir isim de olabilir. Sürekli kullanılan oyuncu markaya yönelik bir güveni de
beraberinde getirecektir.
• “Tanıklık” formatı, reklamı yapılan ürün/hizmeti kullanan kişilerin görüşlerine veya
reklamverenden bağımsız kuruluşlarının araştırma sonuçlarına dayandırılır. Bu format reklam
mesajının inandırıcılığını artırmayı amaçlamaktadır.
• “Öykü”; giriş, gelişme, sonuç bölümleri bulunan bir kısa film gibi dramatik ve sinematografik
öğeleriyle izleyiciyi cezbeden bir formattır. Markaya ilişkin anlatılan öykü verilmek istenen
mesajı etkin bir şekilde hedef kitleye ulaştırabilir.
• “Müzikal” televizyon reklamlarında kullanılan bir diğer formattır. Müzik, reklamın fonunda yer
alan tamamlayıcı bir eleman olarak kullanılabileceği gibi, tüm reklam mesajını barındıran
müzikal bir gösteri olarak başrole de çıkabilir. Ayrıca müzik, reklam cıngılı denilen ve reklamı
yapılan ürün/hizmetin özelliklerini anlatan sözlü müzik olarak da planlanabilir. Tüketicinin
diline takılan bir reklam müziği amacına ulaşmış demektir.
2.Soru
Reklamın, izleyicinin mesajı anlamasını kolaylaştıracak göz yaşı, gülümseme, kahkaha gibi bir şey vermesi gerekliliği yaratıcı reklamın hangi kriteri ile ilişkilidir?
Reklam tüketicileri ödüllendiriyor mu? |
Reklam, belli bir yarara markayı kilitliyor mu? |
Reklam beklenmedik mi? |
Reklam doğru fikirli mi? |
Reklam görsel olarak yakalıyor mu? |
Reklam tüketicileri ödüllendiriyor mu?: Reklam izleyiciye onun mesajı anlamasını kolaylaştıracak göz yaşı, gülümseme, kahkaha gibi bir şey vermelidir. Duygusal bir uyarıcı, reklamın tekrar tekrar görülmek istenmesini sağlayan özel bir şeydir.
3.Soru
Sosyal medyanın, insanlarla “sohbet etmesi”; gerçek şeyler hakkında konuşulması; duyuru yapar gibi değil; doğal ve anlamlı diyalog kurar gibi yazma, satış ya da reklam havası taşıyan laf kalabalığından uzak durulması gibi özellikler Sosyal Medya yazarlığının hangi özelliğini açıklar?
Hedef kitleye göre yazmak |
Kısa ve öz yazmak |
Heyecan verici yazmak |
İçten yazmak |
Konuya odaklı yazmak |
İçten yazmak: Sosyal medyanın, insanlarla sohbet etmekten ibaret olduğunu unutmamak gerekir. Gerçek insanlarla gerçek şeyler hakkında konuşulmaktadır. Dolayısıyla, diyalog kurar gibi yazmak gerekir. Doğal olarak arkadaş edinmek gerekir. Satış ya da reklam havası taşıyan laf kalabalığından uzak durulmalıdır. Konuşulduğu gibi yazılmalı; anlamlı diyaloglar peşinde koşulmalıdır. Amaç, duyuru yapmak değil, iletişim kurmaktır. Sosyal medyada değer sunmak ve bunu heyecan verici bir biçimde yapmak gerekir. Aynı zamanda, içten olunması gerekir. Gönderilen her mesaj, tweet ya da güncellemede değerli bir bağlantı ya da ilginç bir gerçek paylaşılıyor olsa da, insanlarla bağlantı kurulmaya çalışılmıyorsa, sosyal medyanın özellikle iş bazında sunduklarından tam olarak faydalanma söz konusu değildir. İnsanlarla konuşmak gerekir. Örneğin, “bilgi verici” mesajlar ile “sohbet” mesajları arasında denge kurulmalıdır. Soru sorulmalı ve yanıtlanmalı, bir başkasının içeriğine yorum yapılmalı, takipçilerden/hayranlardan/bağlantılardan birine iltifat edilmelidir.
Doğru cevap D’dir.
4.Soru
Reklam filminin kısa, ayrıntılara yer vermeyen, kişi ve mekân tasviri yapmayan, geniş zamanda yazılan özetine verilen isme ne denir?
Çekim senaryosu |
Tiyatral |
Tretman |
Storyboard |
Sinopsis |
Sinopsis; reklam filminin kısa, ayrıntılara yer vermeyen, kişi ve mekân tasviri yapmayan, geniş zamanda yazılan özetine verilen isimdir. Alabildiğine yalın bir anlatımın kullanıldığı sinopsisin uzunluğu
genellikle bir paragrafı geçmez. Sinopsis temel reklam fikrini anlatmak için yazılır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon reklamı yazarken dikkat edilmesi gereken noktalardan değildir?
Önem verilmesi gereken reklamın değil markanın hatırlanır kılınmasıdır. |
Televizyon reklamına konu olan eğer ambalajlı bir ürünse, televizyon reklamının ambalajı göstererek bitmesi gerekir. |
Uzun sahne kurguları televizyon reklamları için uygundur. |
Markayı televizyon reklamının ilk 10 saniyesi içinde telaffuz etmek gerekir. |
Markanın akılda kalması için marka adıyla özdeşleşecek kelime oyunları çoğunlukla işe yarar. |
Uzun sahne kurguları televizyon reklamları için uygun değildir.
6.Soru
Geleceğe yönelikbir distopyayı anlatan “Bindokuzyüzseksendört” adlı romanı yazan ve Ridley Scott'un bundan esinlenerek reklam filmi yaptığı eserin yazarı kimdir?
George Orwell |
Michel Foucault |
Jean Baudrillard |
Umberto Eco |
Alain Badiou |
George Orwell “Bindokuzyüzseksendört” adlı romanını 1949 yılında yazmıştı. Kitap geleceğe yönelik bir distopyayı anlatmaktaydı. Reklam filmini bilim-kurgu sinemasının usta ismi Ridley Scott yönetti.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi online yazarlığın ilkeleri arasında yer almaz?
Empati |
Nesnellik |
İkna |
Navigasyona uygunluk |
Görünürlük |
Rodrigues, online yazarlığın dört temel ilkesi olduğunu savunmaktadır:
İkna: Üretilmekte olan bilgi için ilgi mekanizmaları yaratmak, olmazsa olmaz bir koşul olan “iyi
yazmanın” ötesinde düşünmek.
Nesnellik: Kullanıcılara, gereksiz detayları “reddetmeden”, okuyucunun isteyeceği yönde bilgi
vermek.
Görünürlük: Web sitesinde farklı “katmanlar”la çalışmayı denemek, bilgiyi azar azar vermek, ama
çok derin bir yapı yaratmamak.
Navigasyona uygunluk: Bilgiyi web sitesi içinde bir yön kaynağı olarak kullanmak, kullanıcıya veriler
içinde gezinirken ve bilgi edinirken yardımcı olmak
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dijital medya üzerinden pazarlamada yaygın olarak kullanılan bir yöntem değildir?
Fotoğraflar, tablolar, şekiller ve modeller |
Ses kayıtları |
Faydalı içerik |
Videolar |
İşletmenin yaşı |
Web sitesindeki metin içeriğin güncel tutulması özellikle önemlidir. Faydalı içerik, başarılı pazarlamanın olmazsa olmazıdır. İşletmenin uzmanlık alanı, işin büyümesine yardımcı olurken, şirketin web sitesine yönelik trafik akışında da süreklilik sağlar. Fotoğraflar, tablolar, şekiller ve modeller, online ortamda her zaman tercih edilir ve daha fazla görünürlük sağlamaya yardımcı olur. Ses kayıtları, sayfalarda müzik kullanımına ya da işletmenin faaliyet alanıyla ilgili podcast (oynatıcı yayın aboneliği)
yaratılmasına izin verir. Video oluşturmak da günümüzde dijital medya üzerinden pazarlamada yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. Videolar, arama motorlarında çok iyi sonuç verir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklam endüstrisini oluşturan unsurlardan biri değildir?
Reklam veren |
Reklam ajansı |
Medya |
Pazarlama |
Destekleyiciler ve tedarikçiler |
REKLAM AJANSI SEÇİM SÜRECİ VE UNSURLARI
Reklam ya da reklamcılık bir sektör olarak, sektördeki farklı alanlardaki faaliyetlerin; ihtiyaçlar, amaç, koşullar; beklentiler ve istekler dahilinde bir araya getirilerek çözüm üretildiği; "çoklu" bir çalışma alanını ifade etmektedir. Reklam endüstrisi, sadece reklam, reklamcılık faaliyetlerinden ibaret değildir. "Reklam endüstrisi" veya reklam sektörü reklam kavramının ve reklamcılılıkla ilgili faaliyetlerinin, ayrı uçlardaki, farklı boyutlarına atıfta bulunarak reklam ve reklamcılıkla ilişki içinde olan diğer sektörlerin oluşturduğu kümeyi tanımlamaktadır. Reklam endüstrisi, reklamveren, reklam ajansı, medya ve destekleyiciler/tedarikçilerden oluşmaktadır (Arens, 1999).
10.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi ideal bir reklam başlığı olarak ifade edilemez?
Kısa ve anlaşılır olmalıdır |
Okuyucunun ana metnini okumasını teşvik edebilmelidir |
Tüketici ile olan bağı dolaylı olmalıdır |
Kolay hatırlanabilir olmalıdır |
İlginç olması gerekmektedir |
Başlık reklam mesajının en temel kısmıdır. Dolayısıyla reklam hangi amaçla üretilmişse (satış, imaj, hatırlatma vb.); bu amaca yönelik kurulacak en kestirme iletişime işaret eder. Tüketici başlığı okuduğunda ürün/hizmetin ona ne vaat ettiğini ve elde edeceği faydayı anlamalıdır.
11.Soru
İnternette reklam metni yazarken, okuyucuya teklifi değerlendirebileceği bir bağlam sunulması; yüzlerce müşteriyle edinilen deneyim ve uzmanlar tarafından yapılmış bir çalışma olduğunun aktarılması; bir ürünün el işçiliğiyle yapıldığı anlatılması gibi noktalar; aşağıda verilen hangi taktiği açıklar?
Hikaye anlatmak |
Önce teklifi, sonra metni oluşturmak |
Hedefi tanımlamak
|
Belli bir aksiyon çağrısı yapmak |
Duygulara hitap etmek |
Hikaye anlatmak: Okuyucuya teklifi değerlendirebileceği bir bağlam sunulmalıdır. İndirilecek bir broşür sunuluyorsa, yüzlerce müşteriyle edinilen deneyimle uzmanlar tarafından yazılmış bir çalışma olduğu aktarılmalıdır. Çatal bıçak satılıyorsa, Sicilya’daki keşişler tarafından el işçiliğiyle yapıldığı anlatılmalıdır. Bu taktik, hem ürünü ya da hizmeti zenginleştirir, hem de okuyucuda merak uyandırır. Doğru cevap A’dır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi diğer basılı reklam ortamları için uyulması gereken yazım kurallarından biri değildir?
Tüketici metne bakar bakmaz ilgisini çeken bir noktayla karşılaşmalıdır. |
Metnin kapanışı özet görevini yerine getirmelidir. |
Düz bir anlatım tarzı benimsemektense okuyucuya sorular yöneltilebilir. |
Metinde samimiyet önemlidir ve inanırlık/güvenirlik için müşteri üzerinde otorite kurmaktan kaçınılmalıdır. |
Kapanışın sözcünün ismi, soy ismi, unvanı ve imzasıyla yapılması gerekir. |
Mektup, broşür veya katalog metni yazarken uyulması gereken bazı temel kurallardan bahsetmek olasıdır:
-
Tüketici metne bakar bakmaz ilgisini çeken bir noktayla karşılaşmalıdır. Bu nokta çoğunlukla okuyucunun yararına olan bir durumdur.
-
Okuyucunun metnin tamamını okuyabilmesi için ilgisinin hep yüksek tutulması gerekir. O¨zellikle yoğun bir metin yapısı söz konusuysa, ürün/hizmete ait en dikkat çekici noktalarımetne dağıtmak gerekecektir. Okuyucunun sıkılarak sayfaları hızlı hızlı çevirmesi sık rastlanan bir durumdur. Metnin stratejik noktalarına yerleştirilecek alt başlıklar, bu tarz okuyucuların ilgisini yeniden çekme ve metne odaklanmalarını sağlamada kullanılan bir tekniktir.
-
Metnin kapanışı özet görevini yerine getirmelidir. U¨rün/hizmetin temel faydası ve satış koşullarıokuyucuya hatırlatılmalıdır.
-
Eğer bir marka sözcüsü varsa ve metin bu kişinin anlatımı biçiminde yapılandırıldıysa, kapanışın sözcünün ismi, soy ismi, unvanı ve imzasıyla yapılması gerekir. O¨zellikle mektup için bu kural son derece önemlidir. Günümüz baskı teknikleriyle imzanın gerçek gibi gösterilmesi mümkündür. Bu sayede okuyucuda sadece kendine özel bir mektup yollandığı izlenimi uyandırılabilir.
-
Bazı doğrudan postalama araçları yollanırken zarf kullanılabilir. Zarf, tüketicinin markayla posta kutusunda ilk karşılaşma anıdır. Kimi zarf tasarımları merak uyandıracak şekilde tasarlanır. Böylece tüketicinin asıl reklam aracını inceleme şansı artırılmaya çalışılır. Zarfın üzerine marka vaadini veya tüketici yararını işaret eden ve merak uyandıran mesajlar yazılabilir.
-
Eğer elinizde hedef kitleye ait bir araştırma sonucu varsa ve tüketicinin hangi karar aşamalarından geçerek satın alma davranışı gösterdiğini biliyorsanız, bunu reklam metnine yaratıcı bir şekilde taşımak yararlı olacaktır. Düz bir anlatım tarzı benimsemektense okuyucuya sorular yöneltilebilir. Tüketicide yaratılmak istenen etki; “bu marka beni gerçekten tanıyor, ihtiyaçlarımı çok iyi biliyor” dedirtmektir.
-
Metinde samimiyet önemlidir fakat bunu yaparken marka duruşunu zayıflatacak bir algıyaratmamak gerekir. O¨zellikle Türkiye gibi otoriteye saygının önemli bir toplumsal dinamik olduğu ülkelerde, markaların tüketici gözünde güvenilirlik ve inanılırlık yaratabilmek için bir miktar otoriter olması yararlıdır. Bir marka ne kadar güvenilir olduğunu tüketiciye ancak doğru bir metin yapısıyla anlatabilir.
13.Soru
Gazete ve dergi basılı yayın ortamları karşılaştırıldığında aşağıdakilerden hangisi ikisi arasındaki önemli bir fark olarak gösterilebilir?
Etkili bir bilgilendirme aracı olmaları |
Hedef kitleleri |
Reklam ortamını sağlamaları |
Basılma sıklıkları |
Okuyucu kitleleri |
Gazeteden sonra geniş kitlelere ulaşmak amacıyla kullanılan ikinci araç dergidir. Dergiler gazetelerin
aksine günlük yayınlanmazlar. Haftalık, aylık veya daha farklı sıklıklarda yayınlanabilirler. Yayın konuları ve okuyucu profilleri son derece nettir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi diğer basılı reklam organları olan mektup, broşür ve kataloglar için söylenemez?
Gazete ve dergilerden daha ucuzdur. |
Gazete ve dergi reklamlarına göre, daha edebidir. |
Gazete ve dergi reklamlarına göre baskı kalitesi daha iyidir. |
Gazete ve dergi reklamlarına göre, doğrudan hedef kitlenin adreslerine ulaşır. |
Gazete ve dergi reklamlarına göre, tüketici ile kurulan temas uzun dönemli bir ilişkiye dönüşme potansiyeline de sahiptir. |
Mektup, broşür ve kataloglar basılı reklam ortamlarıdır ve gazete ya da dergilere göre daha edebi değildir.
15.Soru
- Kısa ve öz yazmak
- Heyecan verici yazmak
- Anahtar kelimeler kullanmak
- İçten yazmak
- Makalelerden alıntı yapmak
Yukarıdakilerden hangileri sosyal medyada yazarken göz önünde tutulması gereken hususlar arasındadır?
I, II, III |
I, II, IV |
I ve II |
II ve IV |
III, IV, V |
Sosyal medyada yazarken göz önünde tutulması gereken hususlar:
- Kısa ve öz yazmak
- Heyecan verici yazmak
- İçten yazmak
16.Soru
Kullanıcı orijinal varış noktasına ulaşmadan önce beliren tam sayfa
reklama ne ad verilir?
Mobil reklam |
Aldatmacalı reklam |
Harita reklam |
Interstitial reklam |
Superstitial reklam |
Interstitial (arayer) reklam: Kullanıcı orijinal varış noktasına ulaşmadan önce beliren tam sayfa reklam.
17.Soru
Yaratıcılık kavramına yönelik verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I. Alışılmış ilişkileri algılayabilmektir.
II. Yeni ve özgür bir şey bulma, tasarlama yetisi, gücüdür.
III. Sınırları olan, geliştirilemeyen bir eylemdir.
IV. Akılcılık, esneklik ve özgünlük içeren bir süreçtir.
V. Yeninin hazırlanması ve eskinin elden geçirilmesidir.
I, II, III |
III, IV, V |
II, IV, V |
I, II, III, IV |
I, II, V |
Yaratıcılık, sınırları olmayan, geliştirilebilen bir eylemdir.
Alışılmamış ilişkileri algılayabilmektir.
18.Soru
Reklam filminin kısa, ayrıntılara yer vermeyen, kişi ve mekân tasviri yapmayan, geniş
zamanda yazılan özetine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Senaryo |
Öykü |
Tretman |
Mimesis |
Sinopsis |
Sinopsis; reklam filminin kısa, ayrıntılara yer vermeyen, kişi ve mekân tasviri yapmayan, geniş zamanda yazılan özetine verilen isimdir. Alabildiğine yalın bir anlatımın kullanıldığı sinopsisin uzunluğu genellikle bir paragrafı geçmez. Sinopsis temel reklam fikrini anlatmak için yazılır.
19.Soru
Kaç tür televizyon reklam türü vardır?
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Üç temel türde televizyon reklamından söz edilebilir.
20.Soru
Çizdikleri parçaları birleştirip tablo hazırlamada uzmanlaşmış sanatçıları içeren ve aynı zamanda ajansa alınan yeni sanat yönetmeni adaylarının göreve başlangıç yeri olan bölüme ne ad verilmektedir?
Çizdikleri parçaları birleştirip tablo hazırlamada uzmanlaşmış sanatçıları içeren ve aynı zamanda ajansa alınan yeni sanat yönetmeni adaylarının göreve başlangıç yeri olan bölüme ne ad verilmektedir?
Radyo Reklamı U¨retimi |
Baskı Bölümü |
Medya Araştırması |
Yaratıcı Grubu |
The Bullpen |
Yaratım bölümü bünyesinde iki çalışma alanı ve buna ilişkin görev başlıkları bulunmaktadır. Bunlardan ilki, reklamı oluşturan, yazan ve üretenlerin dahil olduğu gruptur. İkincisi ise akıl hocası tabir edilen çalışanların dahil olduğu yaratıcı, önder nitelikli kişilerin dahil olduğu gruptur. İkinci grupta yer alan kişiler, bir fikir ve kampanya üretmek için oluşturulan ekiplerle birlikte çalışarak; ekibin iş çıkarması için onları güdülemekte ve onları hata yapmamaları çin uygun şekilde yönlendirmektedir.
Yaratıcı Bölüm Sorumlusu (Creative Director): Ajansın yaratıcı gücünü ve yaratıcı potansiyelini geliştiren uygulama ve düzenlemeleri sağlamak, ortaya koymakla yükümlüdür.
Yaratıcı Grubu (Creative Group): Bir yaratım grubu, metinleri yazan grup, geleneksel veya geleneksel olmayan mecralarda yayınlanacak kampanyaya ait içeriği oluşturan, fikirleri yazılı ve görsel hale getiren grup ve bu fikirleri radyo veya televizyon reklamları haline dönüştüren gruplardan oluşmaktadır. Bu kişilerin kullandıkları ünvanlar; reklam yazarı/copywriter, sanat yönetmeni veya prodüktör şeklinde sıralamak mümkündür. Birçok ajansta sanat yönetmeni ve reklam yazarı/copywriter birlikte; bir takım halinde çalışmaktadırlar. Bu takım çevresinde işin üretimine yönelik destek veren, gerekli işleri yürüten çalışanlardan oluşan bir destek grup da bulunmaktadır.
Reklam yazarları, reklam kampanyalarına ait içeriğin hazırlanmasında en önemli rolü üstlenen kişilerdir; belirlenen reklam hedefi ve strateji doğrultusunda çeşitli reklam araçları için reklam metinleri üretmektedirler.
Radyo Reklamı U¨retimi (Broadcast Production): Radyo reklamlarında tonu doğru yaratmak, reklamın başarısının anahtar faktörü olduğu için yaratım bölümü bir radyo reklamı üreticisi bulundurmaktadır.
"The Bullpen": Bullpen adı verilen sanat stüdyosu, çizdikleri parçaları birleştirip tablo hazırlamada uzmanlaşmış sanatçıları içermektedir. Burası ajansa alınan yeni sanat yönetmeni adaylarının göreve başlangıç yeridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ