Restorasyon ve Koruma İlkeleri Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mekânın yetersiz olması, geniş açılı objektiflerin de yetersiz kalması yani konunun çerçeveye (kadraja) sığmadığı durumlarda aşağıdaki yöntemlerden hangisi kullanılır?
Kısa odaklı objektif fotoğrafı |
Uzun odaklı objektif fotoğrafı |
Tek kaçışlı fotoğraf |
Çift kaçışlı fotoğraf |
Tele objektif fotoğrafı |
Mekânın yetersiz olması, geniş açılı objektiflerin de yetersiz kalması yani konunun çerçeveye (kadraja) sığmadığı hallerde ancak bir yönde kaçışlı fotoğraf çekmek uygundur. Bu durumda fotoğrafı dijital ortamda düzeltmek daha kolay ve kayıpsız olacaktır. Doğru seçenek C' dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çizili belge değildir?
Harita |
Gravür |
Rölöve |
Kroki |
Mimarlık tarihi raporu |
Harita, gravür, rölöve ve kroki çizili belgelere örnektir. Mimarlık tarihi raporu ise yazılı bir belgedir.
3.Soru
Ülkemizde planlı korumanın yasal aracı hangisidir?
Koruma planı |
İmar planı |
Koruma amaçlı imar planı |
Kent planı |
Yerel imar planı |
Ülkemizde kültür ve tabiat varlıklarının korunmasında ülkemizde tek araç koruma amaçlı imar planıdır.
4.Soru
Fransa’da endüstri bölgeleri 1983 yılından itibaren hangi kuruluş tarafından kayıt altına alınmaya başlamıştır?
NRIM |
TICCIH |
ERIH |
ICOHTEC |
Inventaire Generale |
Fransa’da endüstriyel alanlara ilgi 1970’lerde başlamıştır. 1983 yılından itibaren endüstri bölgeleri “Genel Envanter” (Inventaire Générale) adlı kuruluş tarafından kayıt altına alınmaya başlanmıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern mimarlık ürünlerini içine alan zaman dilimi olarak kabul görmüştür?
1900-1950 |
1920-1970 |
1935-1960 |
1950-2000 |
1970-2010 |
Modern mirasın hangi zaman diliminde inşa edilmiş ürünleri kapsadığı konusu, özellikle tescillenmesi önerilen örnekler söz konusu olduğu zaman önem kazanmaktadır. Özellikle zaman boyutu açısından nasıl bir sınırlama getirilebileceği üzerinde durulmaktadır. Modern mimarlık ürünlerini kapsayan zaman aralığı ile ilgili genel kabul 1920 - 1970 yılları arasıdır.
6.Soru
Bir çıkmanın yalnızca mimari bir eleman olmadığını, iç-dış, mahrem-kamusal, aile toplum, kadın-erkek ilişkilerinin fiziksel formda kendini ortaya koyduğu bir “mekan” olduğunun ayrımına varmak gerekliliği nasıl açıklanabilir?
Kültür varlıkları çıkma en önemli mimari unsurdur |
Kültür varlıkları kadın erkek ilişkisini olumsuz etkiler |
Kültür varlıkları insan ilişkileri oldukça karmaşıktır |
Kültür varlıkları sadece görsellikten ibaret değildir |
Kültür varlıkları mahremiyet odaklı incelenmelidir |
Özgün işlevlere göre biçimlenmiş ve zaman içinde tecrübenin süzgecinden geçerek incelmiş mimari çözümleri olan kültür varlıklarına salt form ve görsellik olarak yaklaşılamaz. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Anıt, tek yapı, yapı grubu, kentsel ve kırsal yerleşmeler, kültürel peyzajlar ve bunlara ait tüm yapısal bileşenler hangi gruba girmektedir?
Taşınabilir kültürel miras |
Somut kültürel miras |
Somut olmayan kültürel miras |
Anıtlar |
Taşınmaz kültürel miras |
Anıt, tek yapı, yapı grubu, kentsel ve kırsal yerleşmeler vb. taşınmaz kültürel miras grubuna girer.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 20. yüz yılın başlarında etkin olmuş bir mimari akımdır?
Barok |
Rokoko |
Otto |
Gotik |
Art Nouveau |
Art Nouveau akımı 20.yy.’lın başlarında etkin olmuş modern mimarı ekollerindendir, diğerleri daha önceki yüz yıllarda gelişmişlerdir.
9.Soru
Fotoğrafın derinliksiz görüntülenmesi isteniyorsa nasıl bir teknik kullanılması gerekir?
Yakın odaklı mercek |
Uzun odalı mercek |
Konuya yakınlaşmak |
Kaliteli fotoğraf makinesi kullanmak |
Işığı konunun arkasına almak |
Birbirinden farklı düzlemlerin art arda görüntülenmesi gerektiğinde, konuların teknik resim kurallarına göre, büyüklüklerinin gerçeğe yakın ve tümünün aynı resim düzleminde, derinliksiz görüntülenmesi isteniyorsa konudan uzaklaşmak ve uzun odaklı mercekler kullanmak gereklidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1931 tarihli Atina Tüzüğünde alınan tavsiye kararlarından biri değildir?
Eski yapıların ayakta kalmalarına katkı sağlayan kullanımların devamının sağlanması |
Eski yapıların yakınına yapılacak yapıların bu yapılara saygılı bir nitelik ve görünümde olması |
Korunması gerekli yapı topluluğu içinde ve/veya yanında hiçbir reklam olmaması |
Harabeye dönmüş eski yapıların tamamen yıkılması |
Koruma altındaki yapıların yakınında dumanlı sanayi tesisinin olmaması |
1931 tarihli Atina Tüzüğü (Restorasyon Tüzüğü) kapsamında temelde yapılar ile ilgili olarak bazı önemli yaklaşımlar ve koruma politikaları geliştirilmiştir. Bunları kısaca ele alırsak; Konferans; eski yapıların ayakta kalmalarına katkı veren kullanımların, bu yapıların tarihsel ve sanatsal niteliklerine saygı göstermek kaydıyla, devamının sağlanması; eski yapıların geçmişten gelen yaşam geleneklerinin bir delili olması gerçeği karşısında insanlık onları ortak miras olarak kabul etmek ve gelecek nesillere tüm özgünlükleri ve zenginlikleri ile aktarmak için ortak sorumlu olarak kabul edilmesini tüm ülkelerin temel politika olarak kabul etmelerini tavsiye etmektedir. Ayrıca, eski yapıların, yönetim ve yasal olarak, katılımcı ülkelerin tarihi, sanatsal veya bilimsel gerekçelerle tarihi yapıları koruma ?konusunda ortak kaygılar taşıdıklarını; diğer yandan kamu hukuku ile özel hukuk arasında kamuoyunun hassasiyetlerini dikkate alarak bir denge oluşturmalarını ancak koruma adına oluşabilecek acil durumlarda da etkin bir davranış göstermelerine olanak tanıyacak yasal desteklerin oluşturulmasını; eski yapıların yanında veya yakınında yapılacak yapıların bu yapılara saygılı bir nitelik ve görünümde olmalarına ve özellikle bazı özel görünümlerin korunmasını, giderek korunması gereken yapı topluluğunun çevresinde yer alan bitki ve süslemelerin de bu yapı bütününe özgünlüğüne olan katkıları nedeniyle korunması gerektiğini ve son olarak; korunması gerekli yapı topluluğu içinde, yanında ve/veya yakınında hiçbir reklam ve direk ile yüksek bacalı olsalar bile hiçbir dumanlı sanayi tesisinin bulundurulmamasını tavsiye etme kararı almıştır.
11.Soru
Mimari projelerde olduğu gibi kesit görünüş, mevcut tüm yer değiştirmeler, hasarların kotlar, açılar ve açıklama notları ile gösterildiği çizili belge aşağıdakilerden hangisidir?
Gravür |
Kroki |
Harita |
Fotoğraf |
Rölöve |
Rölöveler diğer mimari projelerde olduğu gibi plan kesit görünüş, sistem detayları ve nokta detayları ölçeklerinde üretilir. Yapıda yatay ve düzey düzlemlerde oluşmuş mevcut tüm yer değiştirmeler ile benzeri hasarlar bu çizimler üzerinde kotlar, açılar ve açıklama notları ile gösterilmelidir. Doğru seçenek E' dir.
12.Soru
Dersimiz kapsamında “total station” aygıtıyla aşağıdakilerden hangisini yapmak mümkündür?
Restütisyon projesi çizimi |
Restorasyon projesi çizimi |
Sağlamlaştırma uygulaması |
Temizleme uygulaması |
Rölöve ölçülerinin alınması |
Total station rölöve ölçülerinin bilgisayar destekli bir çizim programıyla uyumlu çalışan aletlerle daha hızlı ve az kişiyle alınmasını sağlayan bir yöntemdir.
13.Soru
Kürelleşen dünyada yakınlık kavramının belirliyici bir faktör olmaktan çıkmasının sebebi nedir?
Kentleşme |
Göç |
Kentlerin refah düzeyindeki artış |
Nüfusun belli bölgelerde yoğunlaşması |
Haberleşme ve ulaşım teknolojilerindeki gelişmeler |
Haberleşme ve ulaşım teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak yakınlık belirleyici bir faktör olmaktan çıkmaktadır.
14.Soru
Rölöve çizimleri için aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Mimari proje çiziminden farkı yoktur |
Görülebilen, ölçülebilen düzlem ve elemanlar çizilir |
Görülemeyen ve ölçülemeyenler için tahmin yürütülür |
Görülemeyenler için dönem yapıları örnek alınır |
İç mimari proje çiziminden farkı değildir |
Rölöve projesi hazırlanırken sadece görülebilen ve ölçülebilen düzlem ve elemanlar çizilmeli, görünmeyenler ve ölçülemeyenler için asla fikir yürütülmemelidir. Dönem yapılarından yararlanma ise ancak restitüsyon hazırlama aşamasında ya da restorasyon aşamasında belli sınırlar içinde olabilir.
15.Soru
Aşağıdaki belgelerden hangisi içeriğinde ister istemez yorum barındırabileceğinden güvenirliği sınırlı olarak kabul edilir?
Gravür |
Rölöve |
Tespit fişi |
Fotoğraf |
Harita |
Gravür tekniği, çizimi yapılacak yapı, yapılar grubu veya silueti bakarak resmeden bir sanatçı tarafından yapılmakta ve bu nedenle çizimi yapan sanatçının tekniği ve yorumu ile sınırlıdır dolayısıyla birçok gravür derinlik ve detaylardan yoksun olabilmektedir. Bu durum gravürlerin güvenirliğini düşürmektedir.
16.Soru
Görsel belgelemenin en önemli, en somut, yorumsuz ve en güvenilir öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Fotoğraf |
Resim |
Gravür |
Kroki |
Rölöve |
Görsel belgelemenin en önemli ve güvenilir ögelerinden birisi olarak fotograf kabul edilebilir. Fotograf en somut ve yorumsuz, dogru bilgi verisi olarak kullanılabilecek bir belgelemedir. Doğrı seçenek A' dır.
17.Soru
I- Kalkınma düzeyleri
II- Kültürel özellikleri
III- Yönetim biçimleri
IV- Coğrafi konumları
Dünyadaki tüm kentler için ortak kriterlerin ve standartların belirlenememe sebebi kentlerin hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır?
I,II |
I,III |
II,III |
II,III,IV |
I,II,III,IV |
Tüm dünyadaki kentler için ortak bazı kriter ve standartların belirlenmesi mümkün olamamakta ,bunların ülkelerin; kalkınma düzeyine, kültürel özelliklerine, yönetim biçimlerine ve coğrafi konumlarına göre pek çok farklılık, değişkeni içerdiği yönünde kabuller yapılmaktadır.
18.Soru
Endüstri mirasının korunması konusunda düzenlenen ilk uluslararası konferans aşağıdakilerden hangisidir?
TOK |
IFAC |
IEEE |
AIAA |
FICCIM |
Endüstri Devrimi’nin doğduğu yer olarak anılan Ironbridge’de (İngiltere) 1973 yılında endüstri mirasının korunması konusunda düzenlenen ilk uluslararası konferansta FICCIM (First International Conference on the Conservation of Industrial Monuments) endüstri anıtlarını koruma amaçlı bir örgütün kurulması gündeme gelmiştir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir endüstri mirasının yeniden yaşayan bir mekâna dönüşmesi için gerekli olan süreçlerden biridir?
Çevresindeki yapıları ilgili endüstri mirası ile uyumlu hale getirme |
Çeşitli medya organları ile görünür kılma |
Onarma ve sağlamlaştırma |
Devlet koruması altına alma |
Özel sektörün kullanıma ve yeniliklere açma |
Mimari özelliklerini, ne tür enerji kullanıldığını, ne tür makineler içerdiğini, eklentilerinin olup olmadığını vb. konuları ayrıntıları şekilde araştıran belgeleme, temizleme, onarım, sağlamlaştırma, bütünleme, yeniden işlevlendirme ve gerektiği durumlarda yeniden tasarım vb. koruma kararlarının belirlenmesi, uygulama, kullanım olarak özetlemek mümkündür.
20.Soru
Korunması gerekli anıtların girişinde ya da yakın çevresinde aydınlatma elemanları, enerji hatları, tabelalar, teklam panoları, klima motorları vb. elemanların yerleştirilmesi hangisiyle açıklanabilir?
İhmal ve bilgisizlik |
Yangın önlemi |
Su baskını |
Vandalizm |
Terör |
İhmal ve bilgisizlik insan kaynaklı bozulmalardan en önemlisidir. Korunması gerekli yapıların yakın çevresine onun görsel olarak algılanmasını engelleyecek ya da fiziksel olarak bozulmasına neden olacak elemanların yerleştirilmesi tamamen ihmal ve bilgisizlikle ilişkilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ