Sanat Tarihi Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyetten önceki Türk mimarisine sahip uluslardan biridir?
Hun mimarisi |
Abbasoğlu Beyliği mimarisi |
Selçuklu mimarisi |
Osmanlı mimarisi |
Abbasi mimarisi |
Hun Mimarisi (MÖ 244-MS 216): Yazın yaylak, kışın kışlaklarda yaşayan Hun Türklerine ait konut yapıları günümüze gelememiştir. Minusinsk’de kaya üzerine çizilmiş MÖ 7. yüzyıla tarihlenen dört yöne kırma çatılı, ağaç kütüklerinden yapılmış ev ve yurt tipi çadır tasvirleri bilinen en erken tarihli verilerdir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam sanatı incelemelerinde, 622 yılından halifeliğin Emevilere geçtiği 661 yılına kadar geçen sürecin dönemidir?
Erken dönem |
Orta dönem |
Geç dönem |
Klasik dönem |
Modern dönem |
İslam sanatı incelemelerinde, 622 yılından halifeliğin Emevilere geçtiği 661 yılı-na kadar geçen süreç Erken Dönem, 7.-10. yüzyıllar arasındaki Emevi ve Abbasi Halifeliği’nin siyasal egemenliği altındaki süreç Klasik Dönem olarak adlandırılmaktadır.
3.Soru
Eserleri, mavi, pembe ve zenci dönem olarak üç farklı sınıfta incelenen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Salvador Dali
|
Richard Estes
|
Paul Cézanne
|
Umberto Boccioni
|
Pablo Picasso
|
4.Soru
1950'lerde özellikle ABD ve İngiltere'de soyut dışavurumculuğa tepki gösteren sanatçıların 1960'larda bir akım haline getirdikleri sanat aşağıdakilerden hangisidir?
Kavramsal sanat
|
Doğadaki sanat
|
Kinetik sanat
|
Yoksul sanat
|
Pop sanat
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aklam-ı Sitte adı verilen yazı çeşitlerinden biri değildir?
Nesih |
Sülüs |
Reyhani |
Küfi |
Rika |
"Yakutu Müstasemi, 8. yüzyılda önceden bilinen tüm yazı çeşitlerini toplayarak sınıflandırmış ve Aklam-ı Sitte adı verilen 6 çeşit yazı oluşturmuştur. Bunlar nesih, sülüs, reyhani, muhakkak, tevki ve rika yazılarıdır." ifadesinden anlaşılacağı üzere küfi yazı Aklam-ı Sitte adı verilen yazı çeşitlerinden biri olmayıp cevap d seçeneğidir.
6.Soru
18. yüzyıldan itibaren bilim, tarih ve sanat alanlarında doğu ülkelerine artan ilgi ile ortaya çıkan egzotizm'in 19. yüzyılda dönüştüğü sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Empresyonizm |
Romantizm |
Klasisizm |
Neoklasisizm |
Oryantalizm |
Oryantalizm: 18. yüzyıldan itibaren bilim, tarih ve sanat alanlarında doğu ülkelerine artan ilgi ile ortaya çıkan egzotizm, 19. yüzyılda yerini daha gerçekçi ve ciddi bir havanın hakim olduğu oryantalizme bırakmıştır. 1798’de Napoleon’un Mısır Seferi’yle başlayan ve 1914’te I Dünya Savaşı’yla son bulan oryantalist resim akımı, aslında belirli bir okul oluşturmaz. Bu resimler birbirlerine üslup yönünden çok, tematik bakımından bağlıdır.
7.Soru
Athena Nike Tapınağı kim tarafından yapılmıştır ?
Mimar Kallikrates |
Mimar Theodorakis |
Mimar İonnadianis |
Mimar Yannis |
Mimar Alikis |
Athena Nike Tapınağı, mimar Kallikrates tarafından yapılmıştır
8.Soru
Aşağıdaki yapılardan hangisi Mimar Sinan tarafından yapılmamıştır?
Laleli Camii |
Rüstem Paşa Medresesi |
Şehzade Külliyesi |
Ayasofya Hamamı |
Selimiye Camii |
18. yüzyılın bir diğer önemli camisi Mimar Tahir Ağa tarafından tamamlanan
Laleli Camii (1759-1763)’dir. Doğru cevap A' dır.
9.Soru
Bilinen en erken tarihli Osmanlı camisi aşağıdakilerden hangisidir?
İznik Yeşil Camii |
İznik Hacı Özbek Camii |
Üç Şerefeli Cami |
Bursa Ulu Camii |
Bursa Yeşil Camii |
Kare planlı kubbe örtülü bir harim ile önündeki üç bölümlü son cemaat yerinden oluşan İznik Hacı Özbek Camii (1333) bilinen en erken tarihli Osmanlı camisidir. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Ekspresyonist sanatçıların temel amacı ne olmuştur?
Duygu ve iç dünyalarını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışa vurmak |
Günlük yaşamın gerçekliğini olabildiğince doğru yansıtmak |
Her türlü sanat akım ve anlayışından bağımsız olmak |
Fiziksel olanla sınırlı olmayan gerçeği kavramak |
Ruh durumunu nesneler aracığıyla görünür kılmak |
Ekspresyonizm akımının sanatçılarının amacı duygu ve iç dünyalarını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışa vurmak olmuştur.
11.Soru
Aşağıdaki mimari eserlerden hangisi Emevi dönemine ait değildir?
Şam Emeviye (Ümeyye) Camii |
Mütevekkiliye (Samarra) Camii |
Kusayr-ı Amra |
Kasrü’l Hayri el-Garbi |
Kasr Mışatta |
Şam Emeviye (Ümeyye) Camii (705-15), Kusayr-ı Amra (711-15), Kasrü’l Hayri el-Garbi (728), Kasr Mışatta (743/44) Emevi dönemine ait yapılardır. Mütevekkiliye (Samarra) Camii (848-852) Abbasi dönemine ait bir yapıdır. Doğru cevap B.
12.Soru
Karolenj Dönemi’nden günümüze gelen freskler aşağıdaki kiliselerden hangisindedir?
Speyer Katedrali
|
Notre Dome Katedrali
|
Amiens Katedrali
|
Münster St. John Kilisesi
|
Chartres Manastırı
|
13.Soru
İslam tarihinde yeni bir çağ aşağıdaki hangi olay ile başlamıştır?
İlk vahyin bildirilmesiyle |
Medine’ye yapılan Hicret ile |
Hz. Muhammed’in Hz. Hatice ile evlenmesi ile |
Kureyş Kabilesi’nin tamamen Müslümanlığı kabul etmesiyle |
Mekke’nin kontrolünün Müslümanlara geçmesiyle |
İlk başlarda yeni söylemler tepki çekmezken, kendilerine putları reddeden ve kötüleyen ayetler bildirildiğinde Kureyşliler, Müslümanlara kötülük yapmaya başladılar. Müslümanların, İlk vahyin gelişinden 12 yıl sonra, 622 yılı Nisan ayının ortalarında Mekke’yi terk edip Yesrib (Medine) şehrine Hicret (göç) etmeleri ile İslam tarihinde yeni bir çağ başlamıştır. Hicret’ten sonra Medine’de İslam Devleti kurulmuş ve özgür bir ortamda ilk eserler verilmiştir.
14.Soru
İslam sanatında seramik, maden ve cam sanatlarının en parlak devri hangi dönemdir?
Erken İslam dönemi |
Abbasi dönemi |
Emevi Dönemi |
Endüslüs emevi dönemi |
Dört halife dönemi |
İslam seramik, maden ve cam sanatlarının en parlak devri Abbasi Dönemi’dir. Doğru cevap B.
15.Soru
Büyük Selçuklularda İran’dan Anadolu’ya kadar uzanacak olan bir mimari biçimin başlangıcı olarak kabul edilen yapı aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?
Isfahan Mescidi Cuması |
Topkapı sarayı |
Edirne Üç Şerefeli Camii |
İstanbul Şehzade Camii |
Bursa Yeşil Camii |
Büyük Selçukluların İran topraklarında ortaya koydukları mimari anlayış ve biçimlerin bazıları sonradan Anadolu ve İslam coğrafyasının vazgeçilemez mimari özellikleri arasına girmiştir. Cami mimarisinde büyük bir atılımın gerçekleştirildiği bu devirde tek mekânlı kubbeli camilerin yanı sıra mihrap önünün bir kubbe ile vurgulandığı, dört eyvanlı avlulu plan şemasına sahip çok destekli büyük camiler yapılmıştır. Melikşah zamanında inşa edilen Isfahan Mescidi Cuması (1072-1092)’nin, kare alt yapıya oturan kubbe örtülü mihrap önü bölümü bir eyvanla avluya açılmaktadır. Farklı dönemlerde gerçekleştirilen ekleme ve onarımlarla dört eyvanlı büyük bir yapıya dönüştürülen caminin, dıştan hafifçe sivriltilmiş tromp geçişli, tuğla örgülü mihrap önü kubbesi, İran’dan Anadolu’ya kadar uzanacak olan bir mimari biçimin başlangıcı olarak kabul edilmektedir.
16.Soru
Barok ve Rokoko sanatlarına karşı bir tepki olarak ortaya çıkmış ve sanatın her alanında etkili olmuş sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Neoklasisizm
|
Romantizm
|
Oryantalizm
|
Realizm
|
Post Empresyonizm
|
17.Soru
Endülüs Emevi Dönemi'nin önemli yapılarından olan Kurtuba Camii kaç saha sahiptir.
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Endülüs Emevi Dönemi’nin önemli yapılarının başında 784’te, I. Abdurrahman tarafından yapımı başlatılan, Kurtuba Camii gelir. Kurtuba Camii, 200 yıl boyunca yeni eklemelerle büyümüştür. 987’de Mansur’un eklemeleriyle son bi çimini alan yapı, 178 x 125 m boyutundaki dikdörtgen biçimli bir alana oturan çok destekli planıyla İslam dünyasının en büyük camilerden biridir. İlk cami, mihrap duvarına dik uzanan dokuz sahından ve revaklı geniş bir avludan oluşmaktayken 833’te II. Abdurrahman’ın doğu ve batıya birer sahın eklenmesiyle sahın sayısı 11’e çıkartıl mak suretiyle genişletilmiştir. Doğru yanıt E'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fatımi Dönemi sanatına ait örneklerden biridir?
Bağdat Ulu Camii
|
Mütevekkiliye Camii
|
Tunus-Mehdiye Camii
|
Kurtuba Camii
|
Şam Emeviye Camii
|
19.Soru
Aşağıdaki dönemlerden hangisi Emevi Dönemi olarak adlandırılır?
571-632 arasındaki dönem |
622-661 arasındaki dönem |
661-750 arasındaki dönem |
750-1258 arasındaki dönem |
1258-1232 arasındaki dönem |
Kureyş kabilesine bağlı Beni Ümeyye ailesinden Emevi hanedanı, 661-750 yılları arasında başkent Şam olmak üzere Suriye, Filistin, Irak, İran, Mısır, Hindistan ve Orta Asya’ya kadar yayılan geniş bir alana hakim olmuştur. Doğru cevap C.
20.Soru
İnce ve akışkan cam hamurudur. Seramik yüzeylerin sıvı geçirgenliğini azaltmak ve dekoratif etki sağlamak için kullanılan malzeme aşağıdakilerden hangisidir?
Astar
|
Taç Yaprağı dekorlu kaplar
|
Sgrafitto
|
Sır
|
Hiçbiri
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ