Siyaset Felsefesi 1 Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- İnsanların sırf insan olmaları dolayısıyla sahip oldukları hakları içerir.
- Gerçekleşmesi için bir güce gereksinim vardır,bu güç de devlettir.
- Devletten önce gelir ve onun varoluş nedeni olur.
Hugo Grotius 'a göre yukarıda özellikleri yazılmış olan hukuk çeşidi aşağıdakilerden hangisidir ?
Tabii Hukuk |
Mevzu Hukuk |
Pozitif Hukuk |
Doğal Hukuk |
Özel Hukuk |
İnsanların sırf insan olmaları dolayısıyla sahip oldukları hakları içerir.Gerçekleşmesi için bir güce gereksinim vardır,bu güç de devlettir.Devletten önce gelir ve onun varoluş nedeni olur özellikleri Doğal Hukuk özellikleridir.Doğru cevap D'dir.
2.Soru
- Protagoras ve Gorgias önde gelen temsilcileridir;
- Eskiçağ’da para karşılığı ders vermişlerdir;
- Bilgi konusunda mutlak ya da nesnel hakikatlere ulaşmanın olanaksız olduğunu ve böyle hakikatlerin olmadığını, olsa bile bunlara ulaşmanın insan kavrayışını aştığını ileri sürerler
Yukarıda ifade edilen Eskiçağ kişileri hangi özel adla anılmaktadırlar?
Sokrates sonrası düşünürler |
Romalı hukukçular |
Sofistler |
Yunan aristokratları |
Aydınlanmacılar |
Sofistler Eskiçağ’da para karşılığı ders veren kişilerdi. Sofistlik denilen akım da bilgi konusunda mutlak ya da nesnel hakikatlere ulaşmanın olanaksız olduğunu; böyle hakikatlerin olmadığını, olsa bile bunlara ulaşmanın insan kavrayışını aştığını ileri sürerek bir tür toplum, ahlak ve bilgi eleştirisine yönelmiş akımdır. Başlıca temsilcileri Protagoras ve Gorgias’tır
3.Soru
"Politika" adlı yapıtında insanları "zoon politikon" olarak tanımlayan Antik Yunan düşünürü kimdir?
Aristoteles |
Platon |
Sokrates |
Thales |
Hipokrates |
Aristoteles Politika adlı yapıtının hemen başında insanı “zoon politikon” olarak tanımlar.
4.Soru
Montesquieu’nun siyasal özgürlük anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
1748’te yayınladığı Yasaların Ruhu adlı yapıtında siyasal özgürlüğün temellerini ve koşullarını ele almıştır. |
Siyasal özgürlük insanın her istediğini yapabilmesidir. |
Demokrasi ve aristokrasi doğaları gereği özgür devlet biçimleri değildir. |
Yasama gücü ile yürütme gücü bir kişide ya da bir toplulukta birleşirse özgürlük olmaz. |
Siyasal özgürlük iktidarın kötüye kullanılmadığı yönetimlerde bulunur. |
Fransız filozofu Montesquieu (1689-1755) siyaset görüşünü 1748’de yayınlanan Yasaların Ruhu adlı yapıtında dile getirmiştir. Bu yapıtta siyasal özgürlüğün temellerini ve koşullarını ele almıştır. Montesquieu siyasal özgürlüğü savunur ve bu özgürlüğü oluşturan yasaların anayasal güvence altında bulunması gerektiğini düşünür. Montesquieu “özgürlük” kavramına büyük önem verir. Montesquieu’ye göre demokrasilerde halk istediğini yapıyor görünmektedir, ama siyasal özgürlük insanın istediğini yapabilmesi değildir. Özgürlük yasaların izin verdiği her şeyi yapma hakkıdır. Bir yurttaş yasaların yasakladığını yapamaz, yaparsa özgürlüğünü kaybeder. Montesquieu’ye göre demokrasi de aristokrasi de doğaları gereği özgür devlet biçimleri değildir. Siyasal özgürlük ancak iktidarın kötüye kullanılmadığı yönetimlerde bulunur, fakat elinde iktidarı tutan herkes onu kötüye kullanma eğilimindedir. Bu yüzden bir ülkenin yönetim kuralları öyle bir anayasa ile saptanmalıdır ki kimse yasanın ona yapmasını buyurmadığı şeyleri yapmak zorunda kalmasın ve yasanın izin verdiği bazı şeyleri de yapmaktan alıkonulamasın. Montesquieu’ye göre yasama gücü ile yürütme gücü bir kişide ya da bir toplulukta birleşirse özgürlük olmaz. Yargı gücünün yasama ve yürütme güçlerinden ayrılmaması durumunda da özgürlük yoktur. Bu yüzden tek kişi ya da seçkinlerden oluşan bir grup, eğer bu üç gücü elinde tutarsa her şey yitirilir. Zorbalaşmak isteyen hükümdarlar bu üç gücü de kendi ellerinde toplamakla işe başlarlar. Montesquieu’ya göre siyasal özgürlük insanın her istediğini yapabilmesi değil, yasaların izin verdiği şeyi yapmaktır.
5.Soru
Hobbes, Locke ve Rousseau’nun devletin kökeni sorunu ile ilgili ortak görüşleriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Devletin kökeni sorununa doğa durumu varsayımından hareketle bir açıklama getirmeye çalışmışlardır. |
Doğa durumunu mutlak özgürlüğün olduğu ve bu nedenle çeşitli sakıncaları ve tehlikeleri olan bir güvensizlik durumu olarak görmüşlerdir. |
Devletin doğal bir varlık olduğunu savunmuşlardır. |
Siyaset kuramlarında devletin ve toplumun temelini toplum sözleşmesine dayandırmışlardır. |
Toplum ve devleti doğal durumun karşıtı olan durumlar, kurulmuş varlıklar olarak ele almışlardır. |
Hobbes, Locke ve Rousseau devletin kökeni sorununa doğa durumu varsayımından hareketle bir açıklama getirmeye çalışmışlardır. Doğa durumunu mutlak özgürlüğün olduğu ve bu yüzden de çeşitli sakıncaları ve tehlikeleri olan bir güvensizlik durumu olarak görmüşlerdir. Bununla birlikte Rousseau, Hobbes ve Locke’a göre doğa durumunu, insanların doğal olarak özgür ve eşit oldukları bir durum olarak tasarlamıştır. Siyaset kuramlarında devletin ve toplumun temelini toplum sözleşmesine dayandırmışlardır. Toplum ve devleti doğal durumun karşıtı olan durumlar, kurulmuş varlıklar olarak ele almışlardır. Yani devletin yapay bir varlık olduğunu savunmuşlardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon’a göre bozuk yönetim biçimlerinden biri değildir?
Tiranlık |
Oligarşi |
Demokrasi |
Timokrasi |
Monarşi |
Platon dört bozuk yönetim biçimi olduğunu söyler. Şan, şeref düşkünü insanların yönettiği yönetim biçimine timokrasi ya da timarşi der. Para sever ve zenginlik tutkusuna sahip insanların başta bulunduğu yönetim biçimine oligarşi der. Oligarşi devleti gelir üstünlüğüne dayanan devlettir. Eşitliği savunan insanların ve halkın oyuyla seçilenlerin başta bulunduğu yönetim biçimi demokrasidir. Başta bulunan kişinin bir zorba olduğu yönetim biçimi de tiranlıktır.
7.Soru
Siyaset felsefesinin temel kavramı aşağıdakilerden hangisidir?
Adalet |
Özgürlük |
Hürriyet |
Hak |
Devlet |
Siyaset felsefesinin temel kavramı ''Devlet''tir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rönesans döneminin sonlarında Yeniçağ’ın başlarında yaşamış düşünür Hollandalı Hugo Grotius'a ilişkin yanlış bir ifadedir?
Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtı vardır. |
Doğal hukuk insanların sırf insan olmaları dolayısıyla sahip oldukları hakları içerir. |
Pozitif hukuk tarihsel olarak kavranabilirken doğal hukuk aklın bir buyruğu olduğundan ancak felsefe ile kavranabilir. |
Pozitif hukuk insanın tanrı tarafından aldığı ve tarih içinde uygulamış olduğu hukuktur. |
Pozitif huluk konmuş olduğu zaman ve yerin koşullarına göre anlaşılabilir olan bir hukuktur. |
Pozitif hukuk insanın kendisinin tarih içinde koymuş olduğu hukuktur.
9.Soru
"Devlet siyasal bir birlikteliktir, siyasal bir bütündür. Bütün birliktelikler bir iyiyi amaç edindiği için her siyasal birliktelik ortak bir iyiyi amaç edinir ve bu ortak iyi de devlettir. Dolayısıyla, devlet en yüksek iyidir." Buradan yola çıkarak, devletin varlık nedeni en uygun şekilde nasıl açıklanabilir?
Herkesin iyi yaşamasını ve ortak mutluluğunu sağlamak |
Dinî ve ahlaki düzeni korumak |
Siyasal birlikteliği sağlamak |
Doğa ve insan arasındaki bağı korumak |
Sınıfsal düzeni tesis etmek |
Aristoteles’e göre devlet siyasal bir birlikteliktir, siyasal bir bütündür. Bütün birliktelikler bir iyiyi amaç edindiği için her siyasal birliktelik ortak bir iyiyi amaç edinir ve bu ortak iyi de devlettir. Aristoteles’e göre devlet en yüksek iyidir çünkü devlet herkesin iyi yaşaması ya da ortak mutluluğu için vardır. İnsan doğası gereği hep bir iyiye yöneldiğinden, siyasal düzen olarak devletin ortaya çıkışı da doğal bir zorunluluk olmaktadır.
10.Soru
Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk (ius naturale) ile pozitif (konulmuş) hukuk (ius civile) ayrımı yapar. Bu ayrımı yapan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Hollandalı Hugo Grotius |
Jean Bodin |
Niccolo Machiavelli |
Spinoza |
Augustinus |
Rönesans döneminin sonlarında Yeniçağ’ın başlarında yaşamış olan ve devletin temelini doğal hukukta göre bir başka düşünür de Hollandalı Hugo Grotius’tur (1583-1645). Grotius Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk (ius naturale) ile pozitif (konulmuş) hukuk (ius civile) ayırımı yapar. Pozitif hukuk insanın kendisinin tarih içinde koymuş olduğu hukuktur. Bu hukuk konmuş olduğu zaman ve yerin koşullarına göre anlaşılabilir olan bir hukuktur. Doğal hukuk ise insanın akıllı özünde bulunan ve bu yüzden de tarih içinde, zaman ve yere göre değişmeyen hukuktur. Doğal hukuk insanların sırf insan olmaları dolayısıyla sahip oldukları hakları içerir. Bu yüzden de doğal hukukun pozitif hukuka göre önceliği ve üstünlüğü vardır.
11.Soru
" Hiçbir kişi egemen güç değildir, olsa olsa bir süreliğine bu gücü elinde tutmuştur." görüşünü ileri süren düşünür hangi seçenekte verilmiştir?
Francis Bacon |
Jean Bodin |
Thomas Hobbes |
John Locke |
Jean Jacques Rousseau |
Bodin’e göre egemenlik bir cumhuriyetin mutlak ve süresiz olarak kalıcı gücüdür.
Dolayısıyla hiçbir kişi egemen güç değildir, olsa olsa bir süreliğine bu gücü
elinde tutmuştur. Bu da onun egemen gücün kendisi değil, egemen bir yüksek görevli
olduğunu gösterir. Eğer halk bir kimseye kendi gücünü o kişi yaşadığı sürece
vermişse bile, o kişi egemen değil, sadece bir görevli ya da egemen gücün yerini
tutan bir vekildir.
12.Soru
İnsana ait olan özelliklerden ve olanaklardan hareketle insanın ne olduğu sorusuna yanıt arayan felsefe dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Varlık Felsefesi |
İnsan Felsefesi |
Siyaset Felsefesi |
Toplum Felsefesi |
Din Felsefesi |
İnsan felsefesi insan doğasını kavramaya çalışan, insan denen varlığı bütününde nesne edinen, insana ait olan özelliklerden ve olanaklardan hareketle insanın ne olduğu sorusuna yanıt arayan bir felsefe dalıdır.
13.Soru
Platon’un toplum ve devlet öğretisi hangi kuramı üzerinde temellenir?
İdealar kuramı |
Yaratma kuramı |
Taklit (mimesis) kuramı |
Çatışma kuramı |
Aydınlanma kuramı |
Platon’a göre epistemenin, yani hakiki bilginin nesnesi ebedi, değişmez ve kendi başına var olan ideadır. Oysa görülenler alanının nesneleri idealardan pay almakla var olurlar. Söz gelişi bütün güzel şeyleri güzel yapan güzel ideasıdır. Platon buna “güzelin kendisi” de der. Başka bir deyişle idealar tek tek var olanların “ilk örnekleridir” (paradeigmata).
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Platon'un söz ettiği insan ruhunun üç yanı doğru olarak verilmiştir?
Öfke - Sevinç- Arzu |
Akıl - Arzular - Kızgınlık |
Kızgınlık- Sevinç - Arzu |
Akıl - Özlem - İstek |
İstek - Sevinç - Kızgınlık |
Platon, insan ruhunun üç yanından söz eder: akıl yanı, arzular - istekler yanı ve irade - kızgınlık yanı. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
Devletin varlığının temellendirmesini vermek siyaset felsefesinin işidir. |
Siyaset Felsefesinin “Devlet nedir?” sorusu “Devlet ne içindir?” |
Platon'a göre devletin amacı yalnızca toplumun bir kesimini mutlu kılmak değil, toplumu bir bütün olarak mutlu kılmaktır |
Devletle ilgili ilk önemli görüşü Eskiçağda Aristoteles dile getirmiştir. |
Aristoteles’e göre insandaki erdemlilik olanağının gerçekleştirilmesi devletin amacıdır. |
Aristoteles cevabı yanlış bilgidir.
16.Soru
Genel olarak toplum sözleşmesinin içerisinde aşağıdaki içeriklerden hangisi vardır ?
Devletin varoluş amacı |
Devletin kökeni |
Devletin doğası |
Bireylerin hak ve özgürlükleri |
Hepsi |
Genel olarak toplum sözleşmesinin içerisinde devletin varoluş amacı, kökeni ve doğası yanında toplumu oluşturan bireylerin hak ve ödevlerini açıklayan bir anlaşmadır. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
" Felsefe evrenin araştırılmasından çok insanın araştırılması olmalıdır." Görüşü aşağıdaki seçeneklerde yer alan düşünürlerden hangisine aittir?
Sokrates |
Platon |
Konfüçyüs |
Aristoteles |
Descartes |
Platon’un devlet ve toplumu ele almak üzere hareket noktasını hocası Sokrates’in felsefe anlayışı oluşturur. Sokrates’e göre felsefe evrenin araştırılmasından çok insanın araştırılması olmalıdır. “Sokrates Platon’u felsefenin insan sorunu ile başlaması gerektiğine inandırmıştı." Bu bağlamda doğru seçenek A seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Niccolo Machiavelli'nin yazdığı Hükümdar (II.Principe) adlı yapıtında ortaya koyduğu düşüncelerden biri değildir?
Devlet gücünü kiliseden ve kilisenin indinde Tanrıdan almalıdır. |
Eskiçağ krallık ve cumhuriyetlerinin yasa koyucuları erdem ve bilgeliğin timsalidir. |
Hükümdarın tek amacı devleti yaşatmak ve devletin gücünü artırmak olmalıdır. Bu uğurda her şey yapılabilir ve kullanılacak her araç meşrudur. |
Devlet kurmak, kurulmuş bir devleti korumak,bir krallığı yönetmek, bir ordu toplamak, bir savaş yürütmek ya da adalet dağıtmak için Eskiçağ’ın bilge ve erdemli yöneticilerini örnek almak gerekir. |
Din, ahlak ve hukuk devlete bağlıdır. |
Niccolo Machiavelli, yapıtında ulusal ve laik bir devlet anlayışı sunar. Machiavelli Hükümdar’da "güce dayanan ulusal devlet" idealini ortaya koyar ve devletin, hükümdarın ya da egemenin gücünü bir ulusa dayanmaktan alması gerektiğini öne sürer. Bu anlayışa göre devlet gücünü Kilise’den almamalıdır. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
Rousseau'ya göre, egemenlik kayıtsız şartsız halka aittir ve hiçbir kimseye veya hiçbir kuruma devredilemez. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi halk egemenliği ilkesini doğrulayan ifadelerden biri değildir?
Genel istenç ve özel istenç arasındaki ilişki,halk egemenliği anlayışını oluşturur |
Devlet genel istencin otoritesini yansıtmaktadır |
Egemeliğin kayıtsız şartsız halka ait olmasının güvencesi, genel istencin vekili devlete aittir |
Genel istenç, iktidar alanına tabidir |
Devletin varlığının koşulu genel istençtir |
Rousseau egemenliğin iki ögesi olan "iktidar" ve "istenç" arasında bir ayırım yapar. Buna göre iktidar devleti temsil etse de genel istenci temsil edemez; öyleyse iktidar halkın temsilcilerine geçebilse de genel istenç geçemez. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Felsefe varlığa, bilgiye ve insanın yapıp etmelerine ilişkin sorunlara ussal açıklama getirme etkinliğiyken siyaset felsefesi de ussal bir devlet ve siyaset kuramı üzerine düşünmektir. Buna göre usa dayalı bir devlet ve siyaset kuramı ilk defa ne zaman ortaya atılmıştır?
Ortaçağ |
Yakınçağ |
Eski Yunan |
Günümüz |
Yeniçağ |
Ussal bir devlet ve siyaset kuramı da ilk defa Eski Yunan uygarlığında ortaya çıkmıştır. Ernst Cassirer bu durumu Yunanlıların her alanda olduğu gibi siyaset alanında da ussal açıklamalar getirme konusunda öncü oldukları savıyla dile getirir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ