Siyaset Felsefesi 1 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aristoteles Nikomakhos’a Etik adlı yapıtında bu yapıtın bir siyaset araştırması olduğunu söylemektedir. Bir başka deyişle etik incelemesinin aslında bir siyaset incelemesi olduğunu ifade etmektedir. Buna göre siyaset ve etik arasındaki ilişki hakkında aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Etik incelemesi siyaset araştırmasına bir giriş niteliğindedir. |
Her siyaset araştırmasının dayandığı temel ilkelerin etik ilkeler olması gerekmektedir. |
Siyasetin temelini etik oluşturmalıdır. |
Etikle siyasetin ayrılması gerekmektedir. |
Siyaset araştırmaları etik ilkeler üzerine temellenmelidir. |
Aristoteles etik incelemesinin aslında bir siyaset incelemesi olduğunu söylerken kastettiği, bu incelemenin siyaset araştırmasına giriş niteliğini taşıdığıdır. Bu da her siyaset araştırmasının dayandığı temel ilkelerin aslında etik ilkeler olması gerektiği anlamına gelir. Filozof bunu siyasetin temelini etik oluşturur diyerek dile getirecektir. Siyaset olgularının etik ilkelerle açıklanabilir oluşu, siyaset felsefesinin temel olgularının bilinme temelinin etik ilkeler olduğu anlamına gelir. Bir anlamda etik, siyaset araştırması için bilgisel anlamda bir temel oluşturacaktır. Yukarıda açıklandığı üzere, birbirleriyle bu kadar ilişkili olan alanların ayrılması düşünülemez.
2.Soru
Platon düşünülenler alanının değişmeyen, devinmeyen nesneleri olan “idealar” hakkında değişmez bir bilgi türü olan “..........”den sözeder.Cümlede boş kalan yere hangi sözcük uygundur?
Doxa |
Sanı |
Episteme |
Paradigma |
Politea |
Platon düşünülenler alanının değişmeyen, devinmeyen nesneleri olan “idealar” hakkında değişmez bir bilgi türü olan “episteme”den sözeder.
3.Soru
Atina’da Akademia adlı kendi kurduğu okulda felsefe dersleri veren, Politeia (Devlet) adlı yapıtında ideal devleti ele alan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas Hobbes |
Hugo Grotius |
Aristoteles |
John Locke |
Platon |
Platon (M.Ö. 427-347) Atina’nın aristokrat bir ailesinin üyesidir ve Sokrates’in öğrencisidir. Atina’da Akademia adlı kendi kurduğu okulda felsefe dersleri vermiştir. Platon siyasal görüşlerini, yani toplum ve devlet tasarımını Politeia (Devlet) adlı yapıtında dile getirmiştir.
4.Soru
Eski Yunan’da “ussal açıklamalar getirme” ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
“politika” sözcüğü ile eşanlamlıdır |
“Logos”lu bir açıklama getirme şeklidir |
Felsefede temellendirme anlamına gelir |
İnsanın yapıp etmelerine ilişkin sorunlara dairdir |
Eleştirel bir düşünce etkinliğidir |
Eski Yunan’da “ussal açıklamalar getirme” Eleştirel bir düşünce etkinliğidir. İnsanın yapıp etmelerine ilişkin sorunlara dairdir. Felsefede temellendirme anlamına gelir. “logos”lu bir açıklama getirme şeklidir. Fakat “politika” sözcüğü ile eşanlamlı değildir
5.Soru
Bodin’in egemenlik kavramına getirdiği ölçüt için hangisini söyleyebiliriz?
Sınırsız bir egemen güç yoktur. |
Egemen güç tanrısal ve doğal yasalara karşıt olan emirler verse bile halk ona itaat etmelidir. |
Egemen gücün bizi uymaya zorlayacağı bazı ahlaki kuralları olabilir. |
Ahlak ve doğal hukuk devletin egemenliğinin sınırlarını belirleyemez. |
Egemen zorbalıkla gücüne güç katma hakkına sahiptir. |
Bodin’e göre halk egemen güce itaatsizlik yapamaz, hiçbir isyan hakkı yoktur ama eğer egemen güç tanrısal ve doğal yasalara karşıt olan emirler verirse halkın itaat etmeme hakkı vardır. Dolayısıyla Bodin’in siyaset konusunda asıl ilgisini oluşturan egemenlik kavramına getirdiği ölçüt, sınırsız bir egemen gücün olmayacağı ve sınırlarının tanrısal ve doğal yasalarla çizildiğidir. Bu yüzden egemenlik tamamen sınırsız değildir, hiçbir egemen gücün bizi uymaya zorlayamayacağı bazı ahlaki kurallar vardır. Devlet de egemen güç tarafından hukuka uygun bir yönetim düzenidir. Bodin’in mutlak egemenlik anlayışında ahlak ve doğal hukuk devletin egemenliğinin sınırlarını belirlemektedir.
6.Soru
Bilmek gerekir ki mücadelenin iki yolu vardır: Biri kanun yolu diğeri kuvvet yoludur. Birincisi insanlara, ikincisi hayvanlara özgüdür. Fakat çoğu zaman olduğu gibi, birinci yol yeterli gelmediği zaman ikinci yola başvurmak gerekir” fikrini savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Spinoza |
Platon |
Plotinos |
Niccolo Machiavelli |
“Bilmek gerekir ki mücadelenin iki yolu vardır: Biri kanun yolu diğeri kuvvet yoludur. Birincisi insanlara, ikincisi hayvanlara özgüdür. Fakat çoğu zaman olduğu gibi, birinci yol yeterli gelmediği zaman ikinci yola başvurmak gerekir” fikrini savunan Niccolo Machiavelli’dir.
7.Soru
Machiavelli Hükümdar adlı yapıtında hangi görüşü ortaya koymuştur?
Devlet gücünü kiliseden almalıdır. |
Egemen gücünü ulustan almamalıdır. |
Yapıtında ulusal ve laik bir devlet anlayışı sunar. |
Eskiçağ’ın bilge ve erdemli yöneticileri tamamen unutulmalıdır. |
Devletin başındaki hükümdarın tek amacı kendi gücüne güç katmak olmalıdır. |
Yapıtında ulusal ve laik bir devlet anlayışı sunar. Machiavelli Hükümdar’da “güce dayanan ulusal devlet” idealini ortaya koyar ve devletin, hükümdarın ya da egemenin gücünü bir ulusa dayanmaktan alması gerektiğini öne sürer. Bu anlayışa göre devlet gücünü Kilise’den almamalıdır. Eskiçağ’ın bilge ve erdemli yöneticilerini örnek almak gerekir. Machiavelli’ye göre devletin başındaki hükümdarın tek amacı devleti yaşatmak ve devletin gücünü artırmak olmalıdır.
8.Soru
- Ütopya – Thomas More
- Güneş Devleti – Tommaso Campanella
- Yeni Atlantis – Francis Bacon
- Leviathan – Thomas Hobbes
Yukarıdakilerden hangileri Rönesans döneminde ideal devlet tasarımları olarak yazılan ütopyalardandır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve IV |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Rönesans döneminde ideal devlet tasarımları olarak ütopyalar yazılmıştır. Bu ütopyalar edebi bir dille roman biçiminde yazılmış yapıtlardır. Bu ütopyalardan başlıcaları Thomas More’un Ütopya’sı, Tommaso Campanella’nın Güneş Devleti (Civitas Solis) ve Francis Bacon’un Yeni Atlantis (Nova Atlantis) adlı yapıtlarıdır.
9.Soru
Türkçe karşılığı uzlaşma ya da uzlaşım olan, aynı zamanda toplum sözleşmesinde sözleşmenin koyduğu ilkeler üzerinde tam bir oybirliği içinde ortak karara varma anlamına gelen terim aşağıdakilerden hangisidir?
Genel istenç |
Konsenüs |
Arkhe |
Politeia |
Homo homini lupus |
Konsensüs teriminin Türkçe karşılığı uzlaşma ya da uzlaşımdır.Toplum sözleşmesinde uzlaşma, sözleşmenin koyduğu ilkeler üzerinde tam bir oybirliği içinde ortak karara varma anlamına gelmektedir.
10.Soru
- İnsanın ve toplumun mutluluğunu sağlamak
- Erdemli yurttaşlar yetiştirmek
- Yeryüzünde Tanrı devletini gerçekleştirmek
Yukarıdakilerden hangileri eski çağ felsefesinde devletin amaçlarındandır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Eskiçağ’da toplum ve devlet görüşleri insan görüşlerinden hareketle oluşturulmuştur. Bu dönemde devletin amacı insan erdemliliği ve toplumun bütününün mutluluğudur.
11.Soru
Ortaçağ devlet anlayışını en iyi özetleyen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tiranlık |
Monarşi |
Tanrı-devleti |
Ulus-devlet |
Oligarşi |
Ortaçağ devlet anlayışınıAugustinus’un Tanrı-devleti anlayışı temsil eder. Bu anlayışa göre Tanrı-devleti ideal bir model oluştururken, yeryüzü devleti kötü yönetim örneğidir. Tanrı-devleti kalıcıdır, oysa yeryüzü devleti geçicidir.Doğru yanıt C şıkkıdır.
12.Soru
Modern siyaset felsefesinin birçok devlet öğretisi devletin hangi sorununa yanıt vermeye çalışmıştır?
Devletin kökeni |
Devletin işleyişi |
Devletin Felsefesi |
Devletin kavramı |
Devletin kuramı |
Modern siyaset felsefesinin birçok devlet öğretisi devletin kökeni sorununa yanıt vermeye çalışmışlardır.
13.Soru
Aristoteles’e göre gerçekleşme olanağı en yüksek olan yönetim biçimi hangisidir?
Oligarşi |
Demokrasi |
Anayasal düzen |
Monarşi |
Cumhuriyet |
Aristoteles’e göre ideal ya da en iyi devlet biçimleri her ne kadar monarşi ya da aristokrasi olsa da uygulamada en iyi yönetim biçimi anayasal düzen (politeia) olacaktır. Anayasal düzen ideal olarak en iyi yönetim olmasa da gerçekleşme olanağı daha yüksek olan bir yönetim biçimidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Machiavelli'nin savunduğu görüşlerden birisi değildir?
Din, ahlak ve hukuk devlete bağlıdır. |
Ona göre İtalya'daki bölünmüşlüğün nedeni de Roma Vatikan Kilisesi’ydi. Devletin ve hükümdarın mutlak egemenliğini sağlamak için ilk yapılması gereken iş Kilise’nin devlet üzerindeki egemenliğin yıkmaktı. |
Ona göre geçmişteki olayları dikkatle inceleyen herkes, bir devletin karşılaştığı tehlikelerde ne gibi önlemler uyguladığını görecek ve bunlardan ders çıkaracaktır. |
Ona göre hükümdar sadece yaşamı ve devletin varlığını sürdürmeye amaçlar. |
Machiavelli’ye göre önemli olan bireydir. |
Machiavelli’ye göre devletin ya da hükümdarın kendisinden başka bir ahlaki amaç ya da ortak iyi koyması uygun değildir. Önemli olan devletin kendisidir.
15.Soru
"Yeniden doğuş" anlamına gelen kavram hangisidir?
Rönesans |
Reform |
REvizyon |
İhitlal |
Devrim |
Rönesans ‘yeniden doğuş’ anlamına gelmektedir.
16.Soru
Politika adlı kitabında tek tek varolanlara öncelik veren temel düşüncesinden hareketle varolan devlet ve yönetim biçimlerini eleştiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Augustinus |
Machiavelli |
Aristoteles’e göre asıl anlamda varolan ideal olan değil, tek tek varolanlardır. Dolayısıyla Aristoteles’in siyaset felsefesi de onun temel felsefi düşüncelerine dayanır. Aristoteles siyaset felsefesini Politika adlı yapıtında sunar.
17.Soru
Siyaset felsefesinin en temel sorusu aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
İnsan nedir? |
Varlık nedir? |
Toplum nedir? |
Siyaset nedir? |
Devlet nedir? |
Devlet nedir sorusu siyaset felsefesinin temel sorusudur.
18.Soru
Monarşiyi “kraliyet monarşisi”, “despotça monarşi” ve “tiranlık monarşisi” olarak üç biçimde ele alan düşünür kimdir?
Montesquieu |
Bodin |
Rousseau |
Grotius |
Hobbes |
Bodin yönetim biçimleri olarak devlet türleri ile hükmetme türleri arasında ayırım yapar. Söz gelişi monarşiyi “kraliyet monarşisi”, “despotça monarşi” ve “tiranlık monarşisi” olarak üç biçimde ele alır.
19.Soru
nsan eylemlerini belirleyen ilkeleri ve insan için iyi bir yaşamın ne türden bir yaşam olduğunu soruşturan, “Nasıl yaşamalı?” sorusuna yanıt arayan bir felsefe dalı hangisidir?
ontoloji |
etik |
sosyoloji |
toplumsallık |
olgusallık |
Etik insan eylemlerini belirleyen ilkeleri ve insan için iyi bir yaşamın ne türden bir yaşam olduğunu soruşturan, “Nasıl yaşamalı?” sorusuna yanıt arayan bir felsefe dalıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rönesans ile ilgili söylenemez?
Ortaçağ'ın Tanrı devlet anlayışının ve "öbür dünya" yaşamının yerini "bu dünya" almıştır. |
Rönesans’ın doğalcı tavrı sonucu doğal hukuk, insanların doğaları gereği sahip oldukları haklar, doğal adalet gibi kavramlar Hukuk ve Siyaset Felsefelerinin temel ilgileri hâline gelmiştir. |
Rönesansta din de içinde olmak üzere sanat, edebiyat, bilim, devlet Kilise’den bağımsız ve özerk olan kurumlar olarak yeniden doğarlar. |
Rönesans'ta ulusal bilincin verdiği zarar fark edilerek Ortaçağ ulus-devletlerinin yerini evrenselci devlet anlayışı almıştır. |
Rönesans döneminde siyasal özerkleşmenin düşünsel temelleri atılmıştır. |
Rönesans’ta ulusal bilinç uyanmaya başlayınca, Ortaçağ devletinin evrenselci yapısı yıkılıp yerini ulusal devletlerin çokluğu alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ