Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

  1. Egemenlik kavramını armağan etmesi.
  2. Monarşiye dini bir anlam kazandırması.
  3. Monarşiyi felsefi-hukuksal temeller üzerine oturtması.

Hangisi ya da hangileri Jean Bodin’in siyasal düşünce tarihindeki önemini belirten özelliklerindendir?


Yalnız I

I, II

I ve III

II ve III

I, II, III


2.Soru

Policraticus (Devlet Adamının Kitabı) eserinin yazarı kimdir?


Cicero

Polybios

Seneca

Salisburyli John

Augustinus


3.Soru

En büyük ve en bilinen köle ayaklanması kimin önderliğinde gerçekleşmiştir?


Sulla
Sezar
Konsül Marius
Spartacus
Polybios

4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Kilise’nin dünyevi işlerdeki büyük gücünü işaret eden asıl gelişmedir?


Worms Anlaşması
Haçlı Seferleri
Frankların Galya’yı ele geçirmesi
Batı Roma İmparatorluğu’nun yıkılması
Frank Krallığı’nın Katolikliği seçmesi

5.Soru

Platon’un ideal devlet anlayışının temelinde aşağıdakilerden hangisi yatmaktadır?


Demokratik ve herkesin eşit haklara sahip olduğu adaletli yönetilen bir devlet

Üç temel meslek grubu olan toplumsal yapısı ve yönetim biçimi sınıflı düzene dayanan bir devlet

Devletin tüm kademelerinde her daim değişim ilkelerinin uygulandığı sürekli devinim halinde olan bir devlet

Oligarşik bir yapıda yönetilen, zenginliği temele alan bir devlet

Askeri güçlerin yönetiminde, toplumsal düzende de askeri disiplini savunan bir devlet


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Rönesans ve Reform hareketlerine ilişkin doğru bir ifade değildir?


Çoğulculuğa giden yolu açtılar.

Ulusallığın doğuşunu kolaylaştırmışlardır.

Ulusal bütünlükler içinde dinsel çeşitlenmeye vesile oldular.

Dindarlıktan tümüyle kopuş anlamına gelmektedirler.

Siyasal ve kültürel parçalanmaya yol açtılar.


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Makyavelizm” kavramını açıklar?


Yasanın üstünlüğünü savunan akım

Bilimsel görüşü temele alan ve uygulanmasını isteyen görüş

Kralın yetkilerini sınırlandırılması, halkın egemenliğinin arttırılmasını savunan öğreti

Eğitimin dindarlaştırılması yönünde kilise tarafından geliştirilmiş düşünce akımı

İktidarı ele geçirmek ve sürdürmek için ahlaksal anlamı ve sonuçlarına bakmaksızın her tür aracın kullanılabileceğini savunan düşünce akımı


8.Soru

Ticarete dayalı, büyük çiftliklerde kullanılan geniş ölçekli bir tarım türü aşağıdakilerden hangisidir?


Latifundium

İstoriai

Res romana

Senatus

Pleb


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cicero’nun siyasetle ilgili görüşleriyle uyumludur?


Bilge kişiler siyasetten uzak durmalıdır
Yurttaş, gerekiyorsa devlet için kendisini feda etmelidir
Halk, ortak yarar için tanrısal yasalarla bağlanmış bir topluluktur
Devletin doğallığı ereğinden kaynaklanır
Kalabalığı halka dönüştüren Romalılık bilincidir

10.Soru

Bodin’e göre iyi siyasetin tek güvencesi nedir?


Mantık
Geleneğe bağlılık
Sadakat
Din
Adalet

11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Reform hareketini durdurmak için bir karşı-reform amacıyla Roma Kilisesi ile birlikte çalışan tarikattır?


Salezyenler

Malakanlar

Tapınak Şövalyeleri

Cizvitler

Trappistler


12.Soru

  1. Kutsal Kitap’la temellenmeyen tüm vergilerin kalkması
  2. Toprak köleliğinin lağvedilmesi
  3. Makul bir vergilendirme

Hangisi ya da hangileri 1525’teki Köylü Ayaklanmalarında köylülerin taleplerindendir?


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

II ve III

I, II ve III


13.Soru

Thomas More’ un Ütopya’sı neyi anlatmaktadır?


Siyasal faaliyetin içine şiddetin sızması ve rejimin askerileşmesiyle de deyim yerindeyse artık siyasetin özel biçimlerini anlatır.
Kendine has varlığı ve çıkarlarıyla devletin bağımsız, soyut bir güç olarak kavranmasına giden yolda önemli bir dönüm noktasını anlatır.
Siyasal düşünceye hukuk anlayışıyla katkıda bulunan bir örnektir.
Kendi yaşadığı dönemin İngiltere’sine hakim siyasal düzeni eleştir ve kendi kurduğu dünyayı anlatır.
Devletlerin başarı ya da başarısızlığının, nasıl yönetildiklerine, yani anayasalarına bağlı olduğunu kabul eden düşünüş şeklini anlatır.

14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ikinci kuşak Sofistleri, birinci kuşak Sofistlerden ayıran bir düşüncedir?


Düşüncenin merkezine insanı koymuşlardır.

Yasalar doğadaki özgürlüğü engellemektedir.

Dikkatlerini doğadan ve evrenden daha çok, topluma ya da polise yöneltirler.

Siyaset sanatı bakımından herkes eşittir, o hâlde, hiç kimse yurttaş olmadığı için siyasetten, siyasal haklardan mahrum edilemez.

Polis, insanlarının gereksinimi ve arzuları doğrultusunda, bir tür sözleşmeyle kurulmuş, yapay yani insan yapısı bir varlıktır; bu nedenle “doğal” ya da “kutsal” değildir.


15.Soru

  1. François Hotman
  2. Theodere de Beze
  3. Francis Bacon

Hangisi ya da hangileri Monarkomak yazarlardandır?


Yalnız I

Yalnız II

I, II

II, III

I, II, III


16.Soru

Sığıntı ya da yanaşma anlamına gelen, kendisi yurttaş olmayıp bir yurttaşın koruması altında bulunan ve ona hizmet eden kişilere ne ad verilir?


Client

Auctoritas

Curias

Tribus

Gens


17.Soru

  1. Kişinin en üstün uğraşısı politika ya da devlet adamlığı olmalıdır.
  2. Bilge kişiler politikayla uğraşmalıdır.
  3. Yurttaş, gerektiğinde kendini devlet için feda etmeyi bilmelidir.

Hangisi ya da hangileri Cicero’nun görüşlerindendir?


Yalnız I

Yalnız II

I, II

II, III

I, II, III


18.Soru

Siyasete egemenlik kavramını sokan ve monarşiyi felsefi-hukuksal temeller üzerine oturtarak ona din dışı anlam kazandıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?  


Niccolo Machiavelli 

Jean Bodin 

Stephanus Junius Brutus

La Boetie 

Tomasso Campanella 


19.Soru

I. XVI. yüzyılın başlarında İngiltere’de şekillenmiştir.
II. Ulusal bir niteliğe sahiptir.
III. Toplu Dua Kitabı’nın belirlediği inanç ve ibadet kurallarına dayanır.

Yukarıdaki özellikler ile öne çıkan anlayış hangisidir?


Katolik Kilisesi

Anglikan Kilisesi

Protestan Kilisesi

Ortodoks Kilisesi

Roma Kilisesi


20.Soru

Bodin’ e göre devletin tanımı nedir?


Siyasal düzeyde merkezî iktidarın yokluğu ya da yerel iktidarların öne çıkması, kültürel düzeyde ise Hristiyanlığın kurumsallaşmasıdır.
Devleti niteleyen en önemli şey, tabakalara dayalı yükümlülükler sisteminin katı bir biçimde uygulanması ve bir küçük iktidarlar topluluğunun varlığıdır.
Her varlığın kendi varoluşuna içkin olan, nihai hedefi olan erek.
Devlet, birçok ailenin ve bu ailelere ortak olan şeylerin egemen erk tarafından doğrulukla yönetilmesidir.
Bütün siyasal kurumları susturacak bir konseydir.