Siyasi Düşünceler Tarihi Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Locke’a göre, aşağıdakilerden hangisi bir kralın tirana dönüştüğünü gösteren durumlardan biri değildir?
Kralın bireylerin doğal haklarını çiğnemesi |
Kralın kamusal iyiliği, ortak yararı gözetmemesi |
Kralın Parlamentoyu ortadan kaldırması |
Kralın Parlamentonun yaptığı iyi yasaları hiçe sayması |
Kralın görevini yerine getirmesi ve yasaları takip etmesi |
John Locke, olması gereken siyasal yapıyı oluşturduktan sonra, bu yapının tiranlaşma koşullarını ve sonuçlarını ele alır. A, B, C ve D şıklarından en az birinin oluşması, meşruluğun yitirilmesi yani kralın bir tirana dönüşmesi olarak nitelendirilmektedir. Lakin kralın görevini yerine getirmesi ve yasalarını uygulaması bu durumlardan biri değildir.
2.Soru
"Sığıntı ya da yanaşma anlamına gelmektedir. Kendisi yurttaş olmayıp bir yurttaşın koruması altında bulunan ve ona hizmet etme yükümlülüğüyle bağlı bulunan kişilere bu ad verilmektedir. " Yukarıdaki tanım aşağıdaki seçeneklerden hangisine aittir?
Auctoritas
|
Client
|
Patronus
|
Tribus
|
Populus romanus
|
3.Soru
Devlet anlayışı gereği ideal devleti, üretim- koruma- yönetim grublarına bölen düşünür kimdir?
Sokrates
|
Aristoteles
|
Thales
|
Platon
|
Demokritos
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanmanın toplumsal hedeflerinden değildir?
Ahlaklı toplum
|
Doğal hukuk ve barış
|
Özgürlük
|
Direnme hakkı
|
Eşitlik
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Reform hareketini durdurmak için bir karşı-reform amacıyla Roma Kilisesi ile birlikte çalışan tarikattır?
Salezyenler |
Malakanlar |
Tapınak Şövalyeleri |
Cizvitler |
Trappistler |
Karşı-reform: Reformcu hareketi durdurmak için Katolik Kilisesi’nin, özellikle Aziz Ignatius Loyola (1491- 1556) eliyle örgütlediği Cizvit (Jesuit) tarikatı nezdinde geçirdiği değişim sürecidir. Cizvitlerin en önemli özelliği tarikat liderine ve papaya kesin bir teslimiyeti öngören örgütlenmeleri ile eğitime verdikleri önemdir. Cizvitler, Katolikliği yaygınlaştırmak için toplumun hem en altta yer alan fahişeler, gençler, hastalar, mahkûmlar gibi kesimlerine, hem de en üst tabakadaki soylulara aynı anda yöneldiler.
6.Soru
Aydınlanmacıların “evrensel yasalar” anlayışı, aşağıdaki hangi görüşün savunulmasına da yol açar?
Milliyetçilik |
Komünizm |
Kozmopolitizm |
Aydın despotizmi |
Faydacılık |
Aydınlanmacıların “evrensel yasalar” anlayışı, kozmopolitizmin savunulmasına da yol açar.
7.Soru
Kralın kutsal hakkı ne anlama gelir?
Kralın yönetme hakkı halktan gelir
|
Kralın yönetme hakkının kaynağı Parlamento’dur
|
Kral yönetme hakkını en güçlü olmasına borçludur
|
Kralın yönetim hakkı fetih hakkının bir uzantısıdır
|
Kral yönetim hakkını Tanrı’dan alır
|
8.Soru
Sieyes’in ulus egemenliği kuramının Rousseau’daki halk egemenliği kuramından farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Ulus bireylerin iradelerinden farklı kendine özgü bir iradeye sahiptir. |
Siyasal toplum kendi iradeleriyle birleşen insanlar tarafından yaratılır. |
İrade artık ulusun ya da halkın temsilcileri tarafından ortaya konur. |
Ulusun iradesi toplumdaki yasaların kaynağıdır. |
Kamusal alanda partilerin olmaması gerekir. |
Ulusal iradenin siyasal temsil yoluyla ortaya konmasıdır. Sieyes’in deyişiyle, “ortaklar, çok kalabalık olduklarından ve çok geniş bir alana yayıldıklarından ortak iradelerini kendileri kolayca kullanamazlar. ” Dolayısıyla iktidar, bir kaç kişiye emanet edilir. Bu son evrede ikinci evreden farklı olarak, “hareket eden, artık gerçek ortak irade değil, ama temsilî ortak iradedir.
9.Soru
1688 Devrimi’nin sonuçları hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
Dinsel – Ekonomik – Siyasal |
Dinsel – Siyasal – Devrimsel |
Ekonomik – Toplumsal – Demokrasi |
Toplumsal – Dinsel – Emperyalizm |
Siyasal – Sosyal – Toplumsal |
İlk bakışta salt bir iktidar değişimi gibi görünen 1688 Devrimi’nin çok ciddi sonuçları olmuştur. Bu sonuçları üç başlık altında toplamak mümkündür. Bu başlıklar sırasıyla, dinsel, ekonomik ve siyasal alanlardır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, imparatorluk döneminde Roma siyasal düşüncesinin zayıflamasının nedenlerinden biridir?
İmparatorun bağımsız yüce bir güç tarafından kutsanmadığı duygusunun yayılması.
|
Halkın dikkatini siyasete yöneltme çabası.
|
İmparatorun kişisel otoritesi için dinin yoğun olarak kullanımı.
|
İmparatorun siyasetin gücü altında ezilmesi.
|
Dönemin düşünsel temasının tamamen siyaset olması.
|
11.Soru
Olympe de Gouges’un Eylül 1791’de kaleme aldığı yazının adı nedir?
Fransız Bildirisi |
Amerikan Bağımsızlık Bildirgesi |
İşçi Hakları Bildirisi |
Kadın ve Kadın Yurttaş Hakları Bildirisi |
Soylu Sınıfın Hakları Bildirisi |
Özellikle siyasal haklardan yoksul bırakıldıkları için tam anlamıyla yurttaş sayılmayan kadınlar, İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisinin kendilerine hitap etmediğini düşünmüşlerdir. Olympe de Gouges’un Eylül 1791’de Kadın ve Kadın Yurttaş Hakları Bildirisi’ni kaleme almasının nedeni de budur.
12.Soru
- Üreticiler
- Koruyucular
- Yöneticiler
Hangisi ya da hangileri Platon’un ideal devletindeki sınıflı toplumsal zeminin unsurlarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Platon, devlet anlayışı gereği, iş bölümünden hareketle ideal devleti, üç temel iş- meslek grubuna bölünmüş, sınıflı bir toplumsal zemine yerleştirir. Zemin üç temel iş alanıyla, üretim, koruma ve yönetim işleriyle inşa edilir ve her bir iş ayrı bir sınıfa karşılık gelir. Bu üç sınıf üreticiler, koruyucular ve yöneticilerdir.
13.Soru
Asıl adı Charles Louis de Secondat, Baron de la Brède et de Montesquieu (1689-1755) olan düşünürün 1748'de yayımladığı en önemli yapıtının adı nedir?
Yasaların Ruhu Üzerine
|
Acem Mektupları
|
Romalıların Büyüklüğü ile Çöküşünün Nedenleri Üzerine Düşünceler
|
İtiraflar
|
Toplum Sözleşmesi
|
14.Soru
John Locke’a göre en iyi siyasal yönetim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mutlak Monarşi
|
Diktatörlük
|
Oligarşi
|
Demokrasi
|
Karma Yönetim
|
15.Soru
Temelde Karl Marx ve Friedrich Engels’in kuramlarıyla özdeşleştirilen ve üretim araçlarının ortak mülkiyeti üzerine kurulu sınıfsız ve devletsiz bir toplum modeli tasarımına ne ad verilir?
Komünizm
|
Muhafazakârlık
|
Anarşizm
|
Milliyetçilik
|
Feminizm
|
16.Soru
Hobbes’un “Bölünmezlik İlkesi” düşüncesi aşağıdakilerden hangisinde doğru açıklanmıştır?
Egemen devlet erkinin farklı güçlere dağıtılmasının reddedilmesidir. |
Toplumun sosyal yapısının sınıfsal bir ayrışmaya uğratılamayacağını savunan ilkedir. |
Kilisenin gücünün tek elde toplanmasını isteyen düşüncedir. |
Devletin dini dışında herhangi bir dine inanmanın yasaklanması ve toplumsal din bütünlüğünün sağlanması düşüncesidir. |
Devletin mali yapısının tek bir hazineye yani Kraliyet hazinesine aktarılarak harcamaların tek bir elden yapılması ilkesidir. |
Egemen erk bölünmezdir. Bölünmezlik ilkesi, devlet erkinin farklı güçlere dağıtılmasının reddedilmesidir. Hobbes, bu görüşünü desteklemek için İngiltere’nin yaşadığı iç savaşı örnek gösterir: “Kendi içinde bölünmüş bir krallık ayakta duramaz çünkü önceden bu bölünme olmadıkça, karşıt ordulara ayrılma asla olamaz.
17.Soru
Soyluların akla ve doğal hukuka aykırı olarak ayrıcalıklara sahip oldukları için, gerçekte toplumsal örgütlenmenin içinde bile olmadıklarını savunan 1789’da “Üçüncü sınıf nedir” başlığı altıda bir kitap yazan din adamı, düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Montesquieu |
Emmanuel Sieyes |
Voltaire |
Rousseau |
Platon |
Sieyes’e göre, soyluların dışındaki insanlardan oluşan tiers etat, topluma yararlı tüm işleri yerine getirdiği için her şeydir, “ulusa ait olan her şeyi kapsamaktadır”, kısacası “tam bir ulustur.” Özünde her şey olan tiers etat, soyluların her şeyi gasp etmiş olmaları nedeniyle bugüne dek bir hiç konumuna indirgenmiştir. Oysa soylular akla ve doğal hukuka aykırı olarak ayrıcalıklara sahip oldukları için, gerçekte toplumsal örgütlenmenin içinde bile değillerdir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma Çağı düşünürlerinden biri değildir?
Voltaire |
Hume |
Dante |
Diderot |
Helvetius |
Dante, Aydınlanma Çağı düşünürlerinden biri değildir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hobbes'un toplum sözleşmesi kuramında ki düşüncelerinden biri değildir?
Sözleşmeyle birlikte doğa durumundaki durağan olmayan eşitlik ortadan kalkar. Devlet, durağan, sürekli bir eşitsizlik üzerine inşa edilir.
|
Toplum sözleşmesi bir kereye mahsus değildir.
|
Devlet, bir güç tekeli ise de varlığını salt gücüne dayanarak sürdürmez. Bireylerin yarattıkları devleti meşru görmeleri, kendilerini devletle özdeşleştirmeleri gerekir.
|
Kilise, kamusal bir eğitim kurumuna dönüştürülmelidir.
|
Sözleşmeden doğan devlet, egemenlikle bezenmiştir ve onu elinde bulundurup kullanan egemendir.
|
20.Soru
XVI. yüzyıldan itibaren mutlak monarşilere karşı bir tepki de Monarkomaklar'dan gelmiştir. Bu tepkinin anlaşılması için Reform ve Rönesans hareketlerinin bazı sonuçları kesinlikle göz önünde tutulmalıdır. Zira bu dönemde devletler içinde ulusal bir homojenlik anlayışı tetiklenmiş ve XVII. yüzyılda Avrupa'da kanlı din savaşları gerçekleşmiştir. Aşağıdakilerden hangisi böylesi savaşlara maruz kalmış devletlerden biridir?
Almanya |
İtalya |
Prusya |
Yunanistan |
İskoçya |
XVI. yüzyıldan itibaren mutlak monarşilere karşı bir tepki de Monarkomaklar'dan gelmiştir. Bu tepkinin anlaşılması için Reform ve Rönesans hareketlerinin bazı sonuçları kesinlikle göz önünde tutulmalıdır. Zira bu dönemde devletler içinde ulusal bir homojenlik anlayışı tetiklenmiş ve XVII. yüzyılda Avrupa'da kanlı din savaşları gerçekleşmiştir. İskoçya böylesi bir savaşlara maruz kalmış devletlerden biridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ