SANAT TARİHİ Dersi Avrupa Sanatı soru detayı:
SORU: 16. yüzyıl ortalarından itibaren mimari, resim ve heykelde kendi özelliklerini ortaya koyan ve Rönesans’ın klasik kalıplarının dışında eserlerin verilmeye başlandığı, antihümanist klasizm karşıtı olarak tanımlanan akım hangisidir?
16. yüzyıl ortalarından itibaren mimari, resim ve heykelde kendi özelliklerini ortaya koyan ve Rönesans’ın klasik kalıplarının dışında eserlerin verilmeye başlandığı, antihümanist klasizm karşıtı olarak tanımlanan akım hangisidir?
CEVAP: 16. yüzyılda Rönesans akımına anlam ve biçem olarak karşı, antihümanist klasizm karşıtı olarak tanımlanan maniyerizm gelişir. Vasari tarafından maniera kelimesi üs- lup anlamı ile eş değer görülmüştür. Yüzyılın sonunda büyük Rönesans sanatçılarının kopyaları, taklit eserleri anlamında kullanılır. Maniyerizm aynı zamanda ilk kez 16. yüzyılda Vasari tarafından Raphaello, Leonardo da Vinci ve Michelangelo’nun sanatına uymak, benzemek anlamında da kullanılmıştır. Yüksek Rönesans’ın üç büyük ustasının (Leonardo, Raphaello, Michelangelo), eserlerinde vardıkları en üst düzeydeki ifadenin aşılamayacağı fikrini de ortaya koyar. Maniyerizm 16. yüzyıl ortalarından itibaren mimari, resim ve heykelde kendi özelliklerini yaratan ve ortaya koyan, Rönesans’ın klasik kalıplarının dışında eserler veren yepyeni bir akım olarak tanımlanacaktır. Floransa’da doğan ve olgunlaşan Maniyerist akım öncellikle heykel ve mimarlıkta varlık gösterir ardından Orta İtalya ve Avrupa’da kabul görür. Fransa’da Fontainebleau okulu Maniyerist akımın gelişmesinde katkısı olan önemli bir sanat okuludur.
16. yüzyılda Rönesans akımına anlam ve biçem olarak karşı, antihümanist klasizm karşıtı olarak tanımlanan maniyerizm gelişir. Vasari tarafından maniera kelimesi üs- lup anlamı ile eş değer görülmüştür. Yüzyılın sonunda büyük Rönesans sanatçılarının kopyaları, taklit eserleri anlamında kullanılır. Maniyerizm aynı zamanda ilk kez 16. yüzyılda Vasari tarafından Raphaello, Leonardo da Vinci ve Michelangelo’nun sanatına uymak, benzemek anlamında da kullanılmıştır. Yüksek Rönesans’ın üç büyük ustasının (Leonardo, Raphaello, Michelangelo), eserlerinde vardıkları en üst düzeydeki ifadenin aşılamayacağı fikrini de ortaya koyar. Maniyerizm 16. yüzyıl ortalarından itibaren mimari, resim ve heykelde kendi özelliklerini yaratan ve ortaya koyan, Rönesans’ın klasik kalıplarının dışında eserler veren yepyeni bir akım olarak tanımlanacaktır. Floransa’da doğan ve olgunlaşan Maniyerist akım öncellikle heykel ve mimarlıkta varlık gösterir ardından Orta İtalya ve Avrupa’da kabul görür. Fransa’da Fontainebleau okulu Maniyerist akımın gelişmesinde katkısı olan önemli bir sanat okuludur.