RADYO VE TELEVİZYON PROGRAMCILIĞININ TEMEL KAVRAMLARI Dersi Televizyonda Program Yönetmek soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Bir yönetmenin kendini geliştirme sürecini açıklayınız.


CEVAP:

Bir yönetmenin kendini geliştirmesi başından sonuna dek takip edilebilecek, bir eğitim sistemi ile planlanıp yapılandırılabilcek bir süreç değildir. Bir yönetmenin gelişim süreci kelimenin tam anlamıyla bir yaşam boyu öğrenme sürecine denk düşer. Yönetmen çevresindeki her yeni olaydan, her yeni gelişmeden ve tanıştığı her yeni kişiden bir şeyler alır ve kendi yönetim bilgi, becerilerini geliştirebilmek
için çıkarımlarda bulunur. Bir yönetmen mesleki bilgi ve becerilerini bu konu üzerinde eğitim alarak, meslekte deneyim kazanarak geliştirebilir; ancak var olan yönetmenlerden kendini ayırabilecek bireysel beceriler ve yaratıcı yetiler kazanabilmesi için mümkün olduğunca fazla yazılı metinleri okuması, daha
önce yapılmış ya da güncel örnekleri izlemesi, mümkün olduğunca fazla projeyi yönetmesi ve farklı örneklerle anlatım tekniklerini deneme olanağını elde edebilmesi gerekir.
Okumak sadece bir yönetmen için değil, hatta yalnızca yaratıcı meslekleri icra edenleri de değil, tüm insanları farklılaştıran, yaşama bakışını değiştirmesine katkısı olan önemli bir etkinliktir. Okumak, bir yönetmen için hem farklı öykülerle karşılaşmak, hem farklı yazarların öyküleri nasıl kurguladıklarının farkına varmak, hem de kurmaca ya da gerçek karakterlerin öykü içindeki işlevlerini keşfetmek için önemli ipuçları verir. Okumak, yönetmenlerin daha fazla yazılı metinle karşılaşması, farklı edebiyat türlerinin, farklı anlatım tekniklerinin farkına varması için fırsatlar sunar. Bir yönetmen adayı okuyarak kendi yönetmenlik becerilerinin ufkunu açabilir. Yönetmenlerin kendilerini geliştirebilecekleri etkinliklerden biri de daha önce yapılmış usta yönetmenlerin farklı yapımlarını izlemektedir. Tıpkı eski ressamların kendilerini geliştirmek için kendinden önceki ustaların resimlerini taklit ederek öğrenmesi gibi, yönetmenler de deneyim kazanmak için önceleri usta yönetmenlere öykünürler, onların farklı anlatım tekniklerini uygulamaya çalışırlar. Film yönetmenleri için bu oldukça bilindik ve doğal bir gelişim sürecidir. Televizyon yönetmenleri için ise var olan örnekleri yenilemek ciddi bir sorun yaratabilir. Çünkü var olan televizyon yapımlarının çoğu format telifleri alınmış yapımlardır ve bu yapımların kopyalarını yayınlamak genç yapımcı ve yönetmen adaylarını hukuki bir yaptırımla karşı karşıya bırakabilir. Televizyon yönetmenleri ise genelde en çok izlenen formatların anlatım öğelerini saptayabilmek, toplumun o dönemdeki izleme eğilimlerini sezebilmek, kendi bilgi ve becerilerini arttırabilmek için yeni örneklerin farkına varabilmek için var olan
örnekleri takip ederler. Başarılı bir yönetmen olmanın en temel koşulu mümkün olduğunca fazla projenin yönetimini gerçekleştirmektir. Bir yönetmeni geliştiren en önemli etkinlik daha fazla proje yönetmek, farklı projeler yöneterek deneyim kazanmaktır. Birbirini tekrarlayan projeler de olsa, her yeni bölüm bir
yönetmen için yeni bir deneyim olanağı sunar. Kamera önünde tanışacağı her yeni oyuncu ya da kişi, kamera arkasında birlikte çalışacağı her yeni görüntü yönetmeni ya da kamera operatörü bir yönetmen için yeni bir deneyim süreci demektir. Yönetmenler deneyim kazandıkça bilgi ve becerilerini kullanabilme cesaretleri de artar. Yönetmenlerin kendilerini geliştirebilecekleri bir başka etkinlik ise, farklı türlerde ya da formatlarda projeler üretmek, daha önce yapılmamış olanları yapmak için denemelerde bulunmaktır. Ancak sadece işinde başarılı ve genel olarak güven kazanmış yönetmenlere bu tür deneme şansı verildiği unutulmamalıdır. Bu nedenle genç bir yönetmen için farklı denemeler
uygulayabilme şansı elde ettiği tüm projelerde başarısız olabilme olasılığı da olsa bu denemeleri gerçekleştirmek büyük önem taşır. Yönetmenler farklı anlatım yöntemlerini deneyerek, aynı projeleri tekrarlamaktan daha fazla kendilerini geliştirirler.