RADYO VE TELEVİZYON PROGRAMCILIĞININ TEMEL KAVRAMLARI Dersi Televizyonda Program Yönetmek soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Bir yönetmenin ve yapımcının birlikte çalıştığı ekibin motivasyonunu yüksek tutabilmek için nelere özen göstermesi gerekir, açıklayınız.


CEVAP:

Doğru işe doğru insan:

Bir yapımdaki iş dağılımını gerçekleştirirken dikkat edilmesi gereken en
önemli maddedir. Yapımcı ve yönetmenler birlikte çalışacakları ekibi seçerken işinde en iyilerini seçmek isterler; ancak bu talepler kimi zaman program bütçesine uygun olmayabilir. Daha ucuza çalışabilecek bir ekip kurma aşaması ise önemli tuzaklar ile doludur. İşinde başarılı olan bir profesyonel; ancak belirli
psikolojik nedenlerden dolayı talep edebilecekleri ücretlerden daha azına razı olabilir. Hayran olduğu bir yönetmen ile çalışmayı istemek, bir yıldız oyuncu ile aynı projede yer almayı arzu etmek gibi nedenler bunlar arasında sıralanabilir. Bu tür nedenler dışında daha ucuza çalışmayı kabul edebilecek bir ekip ile
karşılıklı memnuniyetsizliklerin oluşması kuvvetle muhtemeldir. Bu nedenle bir ekip oluştururken doğru işe doğru insanların seçilmesi büyük önem taşır.


Tatminkar ve adil ücret dağılımı:

Yapım aşamasında çalışması tasarlanan ekibin hem tatminkar ücretler alması, hem de aralarındaki gelir dağılımının adaletli olması önemlidir. Ücretler tatminkar olsa da aralarında oluşabilecek bir adaletsiz gelir dağılımı tüm ekibin motivasyonunun bozulması için bir neden oluşturabilir. Bu nedenle ücretlerin sadece tatminkar olması yeterli değildir, aynı zamanda adil bir ücret dağılımı en önemli kurallardan biridir.


Çalışma ve sosyal haklara saygılı çalışma koşulları:

Televizyon ve film endüstrisindeki en önemli sorunlardan biri, çalışanlarının büyük bir bölümünün herhangi sosyal güvenlik şemsiyesi altında olmaması ve insanüstü bir çaba gerektiren olağanüstü uzun çalışma saatleridir. Ayrıca birçok sette ya da stüdyoda iş güvenliği konularına dikkat edilmediği bilinmektedir. Bu gibi olumsuz durumlar medya çalışanları için en çarpıcı motivasyon bozucu özellikler arasında sayılabilir. İyi bir yapımcı ve yönetmen birlikte çalıştığı ekibin tüm haklarını gözetmek durumundadır. Kendini güvende hissetmeyen bir ekipten
başarılı işler beklememek gerekir.


Doğru iletişim yöntemleri:

Her yapım ekibi kendi içinde bir hiyerarşiler düzeni barındırır. Bu hiyerarşiler düzeni içinde asistanlar, şefler, operatörler ve diğer farklı meslekler birbirleri ile iletişim kurarak ortak bir hedefi gerçekleştirmeye çalışırlar. Bu süreç içerisinde gerçekleştirilen tüm iletişim süreçlerindeki temel amaç, bir ekip çalışması gerçekleştirerek amaçlanan görsel işitsel metni ortaya çıkarmaktır. Yapım süreçlerinde gerçekleştirilen tüm iletişim süreçlerinde bu nedenle emirler değil,
komutlar temel iletişim biçimini oluşturmalıdır. Emir, altında çalışan kişilere keyfî de olabilecek mutlak iktidar ilişkisinde, bir iletişim sürecine karşılık gelir; oysa komut ise bir ekibin birbirleri ile koordine olabilmek için ekip yöneticileri tarafından gerçekleştirilen iletişim dizisidir. Bu nedenle ekiple ilişkiler, uluslararası yapım standartları içinde var olan komutlar dahilinde gerçekleştirilmelidir. Yapım
aşamasında ekiple olan ilişkiler bu komut dizgesi aracılığı ile gerçekleşir. Sadece bir yönetmenin değil, tüm yapım çalışanlarının bu komutları bilmesi ve bu komutlar aracılığı ile iletişim kurabilmesi gerekir. Yapım ve yönetim komutları kimi çalışma grupları arasında küçük de olsa farklılıklar gösterebilir; ancak yapım mantığını bilen bir çalışan bu farklılıkları kolaylıkla çözebilir.