SORU: Foto muhabirliğin zorlukları nelerdir?
CEVAP: Öncelikle haber fotoğrafçılığının en büyük sınırlılığı, fotoğrafçının taşıması gereken sorumluluktur. Habercilerin sorumluluğu, olayları olduğu gibi, çarpıtmadan aktarmayı gerektirir. Haber fotoğrafçısı, bir kitle iletişim aracında yayınlanmak üzere fotoğraf çeker. Çekilen fotoğraflar, yüz binlerce, hatta bazı durumlarda milyonlarca insanın görüşüne sunulur. Haber fotoğrafçısının omuzlarında, fotoğrafı görecek her bir kişinin sorumluluğu yüklüdür. Habercilik mesleğinin etik kuralları fotoğrafçı için de geçerlidir. Bu etik değerler, fotoğrafçıyı hassas bir denge noktasında konumlandırır. Haber fotoğrafçılığının diğer bir sınırlılığı, fotoğrafın yapısından kaynaklanan ve fotoğrafın bütün türleri için geçerli olan zamansal ve mekânsal boyut sınırıdır. Fotoğraf yaşanan deneyimin, hem mekânsal, hem de zamansal bir parçasıdır. Bununla birlikte, fotoğrafın çekildiği zaman diliminin uzunluğunun seçimi bile üretilecek fotoğrafın görüntüsünü doğrudan etkileyecek bir tercihtir. Mekânsal açıdan da, yaşanan bir olaydaki üç boyutlu sınırsız dünyanın bir bölümü, fotoğraf karesinde kesilip, kadrajlanarak iki boyuta indirgenir. İster sanatsal kaygı sonucu, ister rastlantı sonucu üretilmiş olsun, her fotoğraf insanların geleneksel görme alışkanlıklarına yöneltilmiş bir saldırının bir bölümünü oluşturur. Haber fotoğrafçısı, aynı zamanda bağlı bulunduğu yayın kurumunun da haber mekânındaki gözleridir. Görev mekânlarında gazetelerini temsil eder. Bu da görevleri boyunca belirli sınırlılıklara bağlı olduklarının bir ifadesidir. Her yayın kurumunun; desteklediği siyasi görüş, ekonomik bağlantıları, haber/fotoğraf seçimi, fotoğraf kullanım politikaları vb. gibi belirli kuralları bulunur. Haber fotoğrafçılığının bir diğer sınırlılığı ise çoğu durumda tekrar şansının olmayışıdır. Haber fotoğrafçısı bir olayın fotoğrafını çektikten sonra, gazetesine gidip editörüne fotoğrafları gösterdiğinde, eğer sonuç başarısız ise çekimi yenileme şansı çoğu zaman yoktur. Kötü yazılmış bir haber, kısa zamanda, biraz çaba ile düzeltilebilir. Ancak kötü çekilmiş bir haber fotoğrafının çoğu zaman yeniden çekilme şansı yoktur. Önemli bir haberde, habere konu olan olayın gerçekleştiği yerde, çoğu zaman haber fotoğrafçısı yalnız çalışmaz. Birçok haber fotoğrafçısı, omuz omuza çalışırken, birbirlerine üstünlük sağlamak isterler. Kalabalık arasındaki itişmece içinde, bir an için sabit durup fotoğraf çekmek olanaklı olmayabilir. Haber, zamana bağlı bir olgudur ve çok çabuk bayatlar. Bir günün haberi, ertesi gün için bir değer taşımayabilir. Bu yüzden, haber fotoğrafçıları zamana karşı yarışır. Bu çalışmanın konusunu oluşturan, gazete haber fotoğrafları, günlük gazetelerde yayınlandıkları için, fotoğrafçılar çektikleri fotoğrafları en kısa sürede gazetelerine iletmek zorundadır. Ele alınan konular açısından bakıldığında ise haber fotoğrafçılığında konu haberlerin konusu kadar çeşitlidir. Bir başka deyişle konu alanı sınırsızdır. Haber fotoğrafçısı, çekeceği konuyu belirleme özgürlüğüne çoğu zaman sahip değildir, ancak belirlenen konu için çekeceği fotoğrafın içeriğini kendisi belirler. Fotoğraf çekilirken seçilen bakış açısı ve kadraj doğrudan içeriği belirler.