SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI Dersi SİSTEM TASARIMI soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Gezinim tasarımını açıklayınız?


CEVAP:

Bir bilgisayar sisteminde en zor şeylerden biri, kullanıcının sistemde gezinimi için komut girmesini ve bilginin girilmesi ve izlenmesi için eylemler gerçekleştirmesini mümkün kılmaktır. Gezinim bileşenleri, kullanıcının eylemlerinin başarı ya da başarısızlık durumu ile ilgili mesaj gösterir. Gezinim sisteminin amacı, sistem kullanımını olabildiğince kolaylaştırmaktır. Gezinim tasarımında temel prensipler şunlardır:
? Hataların önlenmesi: İlk prensip, kullanıcının hata yapmasını engellemektir. Kullanıcı hataları, zaman kaybına ve düş kırıklığına neden olur. Sıklıkla karşılaşılan hatalar, kullanıcının sistemi kullanmaktan vazgeçmesine neden olabilir. Hataları azaltmak için, komutlar ile eylemlere uygun etiketlemelerin yapılması ve sunulan seçeneklerin sınırlandırılması gerekir. Eğer, birden çok benzer seçenek aynı menüde bulunuyorsa ikinci düzey menü oluşturulabilir. Kullanılamayacak komutların gösterilmemesi gerekir. Bulunan içerikte kullanılamayacak seçenekler varsa gri tonlamalı ve seçilemez olarak gösterilebilir. Böylece, kullanıcıya, bu seçeneğin bulunduğu ama içinde bulunulan durumda bunun seçilemeyeceği belirtilebilir. Kullanıcı kritik, geriye dönüşü olmayan bir işlem seçerse kullanıcıya bu durumu belirtmek ve onay istemek gerekir.
? Hata telafisini basitleştirmek: Kullanıcı, mutlaka hata yapacaktır. Sistem, kolayca bu hatayı düzeltme imkânı sunmalıdır. Sistem “geri al” düğmesine sahip olabilir ve bu düğme ile hatalı işlem öncesine dönülebilir. Ancak bazı işlemlerde bu çok daha karmaşık olabilir
? Tutarlı gramer düzeni kullanmak: Dil bilgisi düzeninin seçilmesi önemli bir karardır. Birçok komut, kullanıcıdan nesneyi (dosya, kayıt, kelime vb.) ve nesne üzerinde gerçekleştirilen eylemi (kopyala, sil vb.) belirtmesini gerektirir. Arayüz, önce nesne sonra eylem seçimi ya da önce eylem sonra nesne seçimini gerektirebilir. Hangisi tercih edilirse edilsin, sistemin tamamında tutarlı bir biçimde aynı düzene başvurulması gerekmektedir. Birçok kullanıcı, nesne–eylem düzenine alışıktır ve günümüzde tasarımlarda bu düzen tercih edilmektedir.