TÜRK HALK ŞİİRİ Dersi DİNÎ-TASAVVUFÎ TÜRK EDEBİYATININ OLUŞUMU, GELİŞİMİ VE ORTA ASYA'DAKİ TEMSİLCİLERİ soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Horasan ve havalisinin tasavvufî yapısı nasıldır?


CEVAP:

Birçok kültür hareketlerinin merkeziliğini yapan Horasan, Sûfî hareketlerinin de önemli bir merkeziydi. Mâverâü’n-nehr İslamlaştıktan sonra Sûfîlik cereyanı, Türkistan’a da girmiştir. Hicrî III. yüzyılda Sûfîlerle dolu olan Hemedan, Nişabur ve Merv’den sonra, IV. yüzyılda da Buhâra ve Fergana’da muta­savvıflar çoğalmıştır. Bu gelişmeler sırasında, Fergana Türkleri, kendi şeyhlerine “Bab” adını vermişlerdir. Daha önce Horasan’a gelen Türkler arasından “Mehmet (Muhammed) Ma’şuk” ve “Emr Ali Abu” gibi bazı tanınmış Sûfîler yetişmiştir. Böylece Sûfîlik cereyanı; Buhara, Semerkand ve Kaşgar gibi İslam merkezlerinden ge­len dervişler, göçebe Türkler arasına girmiş ve onlara yeni fikirler götürmüşlerdir.