TEFSİR TARİHİ VE USULÜ Dersi KUR'AN'IN TANIMI VE UNSURLARI soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU: Kur’ân kelimesinin hemzesiz, türememiş ve alem-i mürtecel olduğunu savunanlar’ın görüşleri nelerdir?


CEVAP: Şafiî ve taraftarlarına göre Kur’ân lafzı hemzeli değildir; el/?? ile ma’rife yapılmış ve mürteceldir (bir tür özel isimdir); Hz. Peygamber’e inen kelâma özel isim olarak konmuştur, türememiş, kara’e/???’den de alınmamıştır, şayet kara’e’den alınmış olsaydı her okunan şeyin Kur’ân olması gerekirdi. Dikkat edilirse burada Kur’ân lafzının alem-i mürtecel olduğu belirtilmiştir. Arap dilinde alem-i mürtecel, ilk anda bir şeye isim olarak konmuş, bundan sonra da başka hiç bir şeyde kullanılmayan özel isimdir. Bu tür özel isimde herhangi bir değişiklik yapılmaz; harflerine harf ilave etmek, onları noksanlaştırmak veya değiştirmek mümkün değildir. Başlangıçta nasıl konmuşsa sürekli olarak o şekilde kalır. Eğer o başlangıçta isim olarak konurken, el takısız ise, daha sonra ona el takısı eklenmez; el takısı ekli ise, bu takı onun bir parçası olup ondan ayrılmaz. Kur’ân’da toplam 70 defa geçen Kur’ân lafzı, 50 yerde el takısı ile birlikte, 20 yerde de el takısı olmadan zikredilmiştir. Eğer Kur’ân kelimesi alem-i mürtecel olsaydı onun ya tamamen el takısı olmadan ya da el takısı ile birlikte zikredilmesi gerekirdi. O halde bu görüş de tutarlı değildir.