TÜRK HALK ŞİİRİ Dersi DİNÎ-TASAVVUFÎ TÜRK EDEBİYATININ OLUŞUMU, GELİŞİMİ VE ORTA ASYA'DAKİ TEMSİLCİLERİ soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

M. F. Köprülü, Anadolu'ya geçen İkinci grubu nasıl değerlendirmiştir?


CEVAP:

M. F. Köp­rülü, “heterodoxe bir mahiyet arz eden bu bâtıniler zümresini, saf Müslümanlığın batıl fikirlerle yıpranmasını isteyen müsebbipler zümresi” şeklinde değerlendir­mektedir. Köprülü’ye göre bu batıl propagandacılar “şehirden ziyade köylerde ve göçebeler arasında müsait bir zemin buluyorlardı. Babâîler kıyamının âmilleri olan bu Türkmen Babaları, şüphesiz birbirine çok hulul etmiş olan Alevî zümrelere mensup ve eski Türk Şamanlarma benzeyen Türk dervişleri idi. Moğol istilâsından sonra yakın Şark-İslam ülkelerinde, Suriye, Mısır-Memlük İmparatorluğu’nun mu­taassıp sahasında “heteredoxe zümrelerin çoğaldığı” da tarihî bir gerçektir" diyerek değerlendirmiştir.