ELEŞTİRİ TARİHİ Dersi ARA NESİLDE VE SERVET-İ FÜNÛN'DA ELEŞTİRİ soru detayı:

PAYLAŞ:

SORU:

Servet-i Fünûn sanatçılarının şiir anlayışı üzerinde büyük etkisi olan Recaizâde Ekrem Bey’in şiir anlayışını kısaca açıklayınız?


CEVAP:

Servet-i Fünûnda sanatçılarının hemen hepsi Recaizade Ekrem’i üstad olarak kabul etmektedirler. Recaizade’nin 1886’da Takdir-i Elhan başlıklı bir yazısı yayımlanmıştır. Söz konusu yazıda Ekrem Bey, her güzel şey şiirdir. Ormanlarda kuşların hazin hazin ötüşü, derelerde suların latif latif çağlayışı, hatta dağlarda kavalların garip garip aksedişi şiir olduğu gibi, bir sühanverin, bir musikî-perverin akvâl ve nagamât-ı mevzûesi içinde tabiata muvafık... Ervâha nâfiz ve müessir olanlar da şiirdir (Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 1982: 37) cümleleriyle şiirin konusunu alabildiğince genişletmiştir. Ekrem Bey, kafiye ve vezin konusunda da oldukça geniş bir düşünceye sahiptir. Nitekim her mevzun ve mukaffa lakırdı şiir olmak lâzım gelmez... Her şiir mevzun ve mukaffa bulunmak iktizâ etmediği gibi ifadeleriyle Recaizâde, şiirde vezin ve kafiye konusunda çarpıcı görüşler ileri sürmüştür. Yine Ekrem Bey şiir resim gibidir cümlesiyle de şiiri müziğin yanı sıra resme yaklaştırmıştır. Kısaca Ekrem Bey’in şiire dair geliştirdiği bu geniş görüşlerin Servet-i Fünûn sanatçılarının şiir anlayışının çerçevesinin belirlenmesinde dikkat çekici katkıları olmuştur.