Sosyal Psikoloji 2 Final 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitle davranışının özelliklerinden biri değildir?
Genellikle önceden planlanmamıştır.
|
Önceden belirlenmiş bir lideri yoktur.
|
Kurulu bir iletişim ağı yoktur.
|
Formel bir yapısı yoktur.
|
Sosyal norm ihlali yoktur.
|
2.Soru
"Sosyal konumun normlarına uymak, insanların davranışlarını karşılaştırmak ve alçak gönüllüğü kullanmak " hangi durumun özellikleridir?
Kendini tanıma
|
Kişisel engel stratejisi
|
Etkisiz kendini pazarlama
|
Pozitif etki yönetimi stratejisi
|
Kendini sunma kavramı
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Otoriteryen Kişilik Kuramının otoriteryen kişiliği saptamaya yarayan ( F Ölçeğine göre) boyutlarından biri değildir?
Gelenekçilik
|
Otoriteryen saldırganlık
|
Otoriteryen boyun eğme
|
Yıkıcılık ve sinisizm
|
Dışgrup homojenliği
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinsiyeti tanımlar?
Anatomik ve hormonal olarak özelliklere bağlı olmayan, toplumsal roldür.
|
Kadın ve erkeğin toplumsal rolleridir.
|
Kişinin kadın ya da erkek olarak gösterdiği genetik, fizyolojik ve biyolojik özelliklerdir.
|
Aynı cins insanların birlikte yaşamalarıdır.
|
Kadın ya da erkek lehine üstün özelliklerin yansımasıdır.
|
5.Soru
Yerine göre her iki cinsiyetin rollerini de yapan insanları tanımlamada kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Erillik
|
Dişillik
|
Androjen
|
Gerçek benlik
|
İdeal benlik
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi erkeklerle ilgili bir kalıpyargıdır?
Düzen sever ve bağımlı
|
Konuşkan
|
Bağımsız
|
Kolay ağlar.
|
Sanat ve edebiyattan hoşlanır.
|
7.Soru
Kitle davranışı terimi kimler için kullanılır?
Küçük gruplar için |
Çok sayıda insanın bir arada olması için |
Ortak duygu içinde birleşenler için |
Ortak iş yapan kişiler için |
Kümülatif gruplar için |
Kitle Davranışı: Bu terim genellikle çok sayıda insanın aynı yer ve zamanda bir uyum içinde, duygusal ve sosyal normları ihlal eden yoğun davranışları için kullanılmaktadır.
8.Soru
- İndirgemecidir. Bu yüzden sağlığın içerdiği diğer faktörlerin karmaşıklığını göz ardı eder.
- Mekaniktir. Bu yüzden her hastalığın birincil bir biyolojik nedeni olduğunu varsayar.
- Düalisttir. Bu yüzden bireyin sosyal ve psikolojik yanlarını ihmal eder.
- Empiristtir (görgülcüdür). Bu yüzden hastalıkların biyolojik nedenlerinin nesnel olarak saptanabileceğini varsayar.
- Hastalık odaklıdır. Bu yüzden sağlığı değil hastalığı vurgular.
- Müdahalecidir. Bu yüzden aşırı biçimde müdahale eder.
Yukarıdakilerden hangisi biyotıbbi model'e yönletilen eleştiriler arasında yer almaktadır?
I,II,III ve IV |
II,III,IV ve V |
III,IV,V ve VI |
I,II,III,V ve VI |
I,II,III,IV,V ve VI |
Biyotıbbi model çerçevesinde tıbbi alanda özellikle hem tanı hem tedavi sürecinde kullanılan teknolojilerde baş döndürücü bir gelişme yaşanmaktadır. Ancak tüm bu teknolojik gelişmelere rağmen biyotıbbi model ciddi bir biçimde eleştirilmektedir. Bu eleştirileri şöyle sıralamak mümkündür. Biyotıbbi model: 1. İndirgemecidir. Bu yüzden sağlığın içerdiği diğer faktörlerin karmaşıklığını göz ardı eder. 2. Mekaniktir. Bu yüzden her hastalığın birincil bir biyolojik nedeni olduğunu varsayar. 3. Düalisttir. Bu yüzden bireyin sosyal ve psikolojik yanlarını ihmal eder. 4. Empiristtir (görgülcüdür). Bu yüzden hastalıkların biyolojik nedenlerinin nesnel olarak saptanabileceğini varsayar. 5. Hastalık odaklıdır. Bu yüzden sağlığı değil hastalığı vurgular. 6. Müdahalecidir. Bu yüzden aşırı biçimde müdahale eder. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
"Kitle üyeleri tarafından paylaşılan ve kitle davranışını mümkün kılan ortak ruh hâli" olarak açıklanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Çoğulculuk |
Dayanışma |
Birliktelik |
Grup Zihin |
Bütünleştirme |
Yukarıda kitleye ilişkin anahatları verilen Le Boncu anlayış, sosyal psikolojide grup zihni adı verilen yaklaşımın içinde yer alır. Grup zihni yaklaşımı, grup ya da kitlenin, onu oluşturan tek tek bireylerden ayrı olarak ve onların üzerinde ortak bir zihni olduğunu iddia eder. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grupta norm oluşturulma amaçlarından biri olamaz?
Grubun hayatta kalmasını ve devamlılığını kolaylaştırma
|
Davranışları basitleştirme
|
Grup üyelerinin kendilerini utandıracak durumlardan kaçınmalarını sağlama
|
Grubun temel değerlerini ifade etmeyi sağlama
|
Gruptaki bireysel davranış farklılıklarına saygı duyulmasını sağlama
|
11.Soru
I. Süreç
II. Görünen olay
III. Davranış
IV. Etki
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri LeBon’un Kitle Modeli'nin bileşenleri arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve IV |
II ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
LeBon’un Kitle Modeli'nden, Süreç, Görünen olay ve Davranış bileşenleriyle açıklanan bir psikolojik mekanizma yer almaktadır.
Doğru cevap D seçeneğidir.
12.Soru
Kişinin kendi kendisi hakkında ne düşündüğüyle ilgili ölçütler aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilebilir?
Şema
|
Özfarklılık
|
Benlik Düzenleme
|
Kişisel Algı
|
Özşema
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Toplumsal inşacı yaklaşımın karşı çıktığı noktalardan biri değildir?
Toplumsal cinsiyetin doğal bir olgu olduğunu kesinlikle reddeder. |
Biyolojik özcülüğe de kültürel özcülüğe de karşıdır. |
Toplumsal cinsiyetin içsel psikolojik ya da biyolojik süreçlerin bir ürünü olduğu fikrini kabul etmez. |
Toplumsal cinsiyetin şeyleştirilmesine karşı çıkar. |
Toplumsal cinsiyetin bir kurgu olması, onun gerçek sonuçlar üretmediği anlamına gelmez. |
Toplumsal Bir Kurgu Olarak Toplumsal Cinsiyet
Bu yaklaşımın, içerdiği iddiaların niteliği nedeniyle toplumsal cinsiyetin en radikal kuramlaştırması olduğu söylenebilir. Toplumsal inşacı olarak adlandırılan bu yaklaşım toplumsal cinsiyetin doğal bir olgu olduğunu kesinlikle reddeder. Yani toplumsal cinsiyet güneşin doğudan doğması, batıdan batması gibi doğal bir olgu değil; belirli tarihsel ve kültürel koşullarda inşa edilen ya da kurgulanan bir olgudur. Bu yaklaşım biyolojik özcülüğe de kültürel özcülüğe de karşıdır. Toplumsal cinsiyetin içsel psikolojik ya da biyolojik süreçlerin bir ürünü olduğu fikrini kabul etmez. Toplumsal cinsiyet içimizde hiç değişmeden sabit kalan bir öz değildir. Bununla ilişkili olarak toplumsal cinsiyetin şeyleştirilmesine de karşı çıkar. Toplumsal cinsiyetin şeyleştirilmesiyle kastedilen toplumsal cinsiyetin gerçek ya da canlı olması değil, gerçekte bir soyutlama olmasıdır.
Yine bu yaklaşıma göre toplumsal cinsiyet tek tek bireylerin bir özelliği değil toplumsal bir sınıflandırma sistemidir. Tarihsel olarak ortaya çıkmış, yani doğal olmayan bu sınıflandırma sistemi “kadın” ve “erkek” kategorileri biçiminde ikiliği ve bu iki kategori arasındaki farklılığı üretmiştir. Yani topluma baktığımızda, kendimiz de dâhil olmak üzere insanları birbirinden farklı olan iki kategoride (kadın ve erkek) görmemiz bizim dışımızda, orada öylece duran gerçekliği (bu yaklaşıma göre böyle bir gerçeklik yoktur zaten!) yansıtan değil, onunla gerçekliği oluşturduğumuz bir ideolojidir. Toplumsal cinsiyetin bir kurgu olması, onun gerçek sonuçlar üretmediği anlamına gelmez. İkili toplumsal cinsiyetin gerçek olduğuna o kadar inanırız ki böyle bir sınıflandırma sistemi içinden oluşan toplumsal cinsiyet normları sınırları içinde düşüncelerimizi, inançlarımızı ve eylemlerimizi düzenleriz. Diğer bir deyişle, aslında bir kurgu olan şey bizim gerçekliğimiz hâline gelir ve eğer toplumsal cinsiyet normlarının dışına çıkarlarsa kadınlar gerçekten örneğin “namus” gerekçesiyle öldürülür.
14.Soru
Sigarayı yasaklamak, içmekten keyif alındığı için değil tam da yasaklandığı için sigarayı daha cazip hâle getirebilir.
Yukarıdaki örneği açıklayan teori/model aşağıdakilerden hangisidir?
Tepkisellik teorisi |
Sağlığa ilişkin kontrol odağı teorisi |
Öz yeterlik teorisi |
Sağlık inanç modeli |
Evre modelleri |
Sorunun doğru yanıtı A şıkkıdır. Tepkisellik teorisi, insanların eylem özgürlüklerine yönelik bir tehdit hissinin onları özgürlüklerine sahip çıkacak bir güdüsel duruma soktuğunu ileri sürer. Bu da tehdit edilmiş özgürlüğü kişi için daha değerli hâle getirir. Örneğin sigarayı yasaklamak, içmekten keyif alındığı için değil tam da yasaklandığı için sigarayı daha cazip hâle getirebilir.
15.Soru
Asgari grup paradigmasının bir özelliği aşağıdakilerin hangisinde verilmektedir?
grup içi etkileşim vardır, gruplar arası etkileşim yoktur
|
grup içi etkileşim yoktur, gruplar arası etkileşim vardır
|
grup içi etkileşim vardır, gruplar arası etkileşim vardır
|
grup içi etkileşim yoktur, gruplar arası etkileşim yoktur
|
bireyler arasında etkileşim vardır
|
16.Soru
Standarda uymaya çalışırız, davranışlarımıza standart yönünde değer biçeriz, bu davranışımızın beklentileri karşılayıp karşılamadığına karar veririz ve girişime devam ederken kıyaslama yapmayı da sürdürürüz. Bu süreç geri besleme olarak adlandırılır. Yukarıdaki teorinin adı nedir?
Kişisel düzenlemenin sibernetik
|
Kişisel değerlerin savunulması
|
Kişisel doğrulama
|
Benlik verimliliği ve kişisel kontrol
|
Özgelişim
|
17.Soru
Daha çok çeşitli bağlamlarda kadına karşı ayrımcılığın varlığını gösteren ilk cinsiyetçilik çalışmaları hangi alanda yapılmıştır?
Sosyoloji |
Sosyal Psikoloji |
Antropoloji |
Fizyoloji |
Arkeoloji |
Toplumsal cinsiyet disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Sosyoloji, tarih, antropoloji, iktisat, psikoloji ve sosyal psikoloji gibi sosyal bilimler, toplumsal cinsiyet kavramının ortaya çıkışıyla birlikte toplumsal yapı, toplumsal ilişkiler ve pratiklere toplumsal cinsiyet boyutuyla bakma imkânını buldular.
Sosyal psikolojide ilk cinsiyetçilik çalışmaları herhangi bir spesifik teoriden hareket eden değil, daha çok çeşitli bağlamlarda kadına karşı ayrımcılığın varlığını gösteren çalışmalardı. Aynı yıllarda toplumsal cinsiyet kalıpyargı çalışmaları da başlamış, bunların yanı sıra kadınların erkeklerden neden daha “başarısız” olduğunu soran ve bunu “başarma korkusu” ile açıklayan çalışmalar da mevcuttur. “Başarma korkusu” ile kadınların başarılı olmasını engelleyenin dışsal değil, içsel faktörler yani kadının kendisi olduğu kastedilmektedir. Elbette bugün bu tarz bir yaklaşım “kurbanı suçlayıcı” olması nedeniyle eleştirilmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sağlık psikolojisi içinde yer alan yaklaşımlardan değildir?
Klinik temelli sağlık psikolojisi |
Kamu temelli sağlık psikolojisi |
Özel sektör temelli sağlık psikolojisi |
Topluluk temelli sağlık psikolojisi |
Eleştirel sağlık psikolojisi |
Sorunun doğru yanıtı C şıkkıdır. C şıkkı, sağlık psikolojisi yaklaşımlarından biri değildir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kategorizasyon (K) ile sosyal kategorizasyon (SK) arasındaki farkı açıklamaktadır?
K bilişsel, SK duygusaldır
|
K mantıksal, SK mantıksal değildir
|
K yanlı, SK yanlı değildir
|
K nesnelere, SK insanlara yöneliktir
|
K cansızlara, SK canlılara yöneliktir
|
20.Soru
Toplumsal olguların tarihsel olarak değişen olgular yerine hiç değişmeyen sabit bir özleri olduğunu iddia eden akıma ne ad verilmektedir?
Varoluşçuluk |
Biyolojik İndirgemecilik |
Özcülük |
Natüralizm |
Pragmatizm |
Özcülük: Toplumsal olguların tarihsel olarak değişen olgular yerine hiç değişmeyen sabit bir özleri olduğunu iddia etmektir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ