Sosyal Psikoloji 2 Final 29. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Beliren norm kuramıyla açıklanacak bir kitle davranışı hangi ögeleri içermelidir ?
Normlara sahip olma / Planlı davranış
|
Davranış normu olmama / Plansız davranış
|
Normlara sahip olma / Plansız davranış
|
Davranış normu olmama / Planlı davranış
|
Normlara sahip olma / Planlı veya plansız davranış
|
2.Soru
Hipokrat zihin ve bedenin doğası hakkındaki düşüncelerine uygun olan görüştür?
Monizm |
Dualizm |
Politeizm |
Empirizm |
Modernizm |
Hipokrat zihin ve bedenin doğası hakkında düalist bir görüşe sahipti ve bu nedenle hastalığın bedende olduğunu ve bu sürecin zihinden bağımsız gerçekleştiğini ileri sürdü. Ve bedenin nasıl çalıştığına ilişkin bir teori geliştirdi. Ona göre bedende dört farklı sıvı vardı ve bu sıvılar bedende dengede olunca kişi sağlıklı demekti ama sıvılar arasında denge bozulduğunda hastalık ortaya çıkıyordu. O hâlde tedavi de sıvıları dengeye getirmek olmalıydı. Bu, şimdi pek çok kişiye basit bir açıklama gibi gelebilir ama hastalığın şeytan ya da kötü ruhlar tarafından bedene sokulduğu anlayışından sonra bu aslında çok radikal bir teoriydi.Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Grup büyüklüğü ile aşağıda verilen saptamaların hangisi yanlıştır?
Grup büyük olduğu zaman bazı üyelerin konuşması kısıtlanabilir.
|
Grup büyük olduğu zaman devamsızlık artabilir.
|
Grup ne kadar büyük olursa o kadar çok fikir üretilir.
|
Grup büyük olduğunda altgrupların olma olasılığı artar.
|
Grup büyük olursa birbirinden bağımsız görevlerin yapılması kolaylaşır.
|
4.Soru
Bireyin kendisi hakkında sahip olduğu inançlara ne ad verilir?
Toplumsal cinsiyet kalıpyargısı
|
Benlik şeması
|
Kişisel kalıpyargı
|
Kültürel kalıpyargı
|
Benlik
|
5.Soru
Biyolojik olarak er ve dişilerin, biyolojilerine bakılmaksızın her ikisininde de hem kadınsı hem erkeksi özellikleri barındırmasına ne denir?
Heterojen |
Heteroseksüel |
Androjen |
Masküler |
Feminen |
Androjen: Biyolojik olarak er ve dişilerin, biyolojilerine bakılmaksızın her ikisininde de hem kadınsı hem erkeksi özellikleri barındırmasıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir benlik düzenleme süreci değildir ?
İşleyen kişisel algı
|
Kişisel karışıklık
|
Kişisel yansıtma
|
Kişisel kontrol
|
Kişisel farklılık
|
7.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi sosyal kategorizasyon kavramını en iyi şekilde açıklar?
Sosyal dünyanın belirli özellikler (cinsiyet, yaş, ırk,din, milliyet vb.) temelinde gruplara bölünmesidir.
|
Gruplar arasındaki çatışmanın gerçek çıkar çatışmalarından kaynaklandığını ileri süren yaklaşımdır.
|
Gruplar arası bağlamda her bir grubun tek başına ulaşamayacağı, sadece gruplar arası işbirliği ile ulaşılabilecek türden hedeflerdir.
|
İnsanların kendilerini ve diğerlerini ayrı sosyal grupların üyeleri olarak görmelerini sağlayan herhangi bir algı, biliş ya da davranıştır.
|
Bireyin, ilgili grubun üyeliğine duygusal bir önem ve değer atfının eşlik ettiği, belirli sosyal gruplara ait olma bilgisidir.
|
8.Soru
Bireyin belirli bir grubun üyelerinin özelliklerine ilişkin inançlarına ne ad verilir?
Toplumsal cinsiyet kalıpyargısı
|
Kişisel kalıpyargı
|
Kültürel kalıpyargı
|
Benlik
|
Benlik şeması
|
9.Soru
Belirli bir kültürde ortaya çıkan sorunları araştırarak kültürel çoğunluk yoluyla globale ulaşmayı amaçlayan bir disipline ne denir?
Kültürler Arası Psikoloji |
Kültürel Psikoloji |
Değerler |
Bireysel Psikoloji |
Ayrıklık Kültürü |
Bireysel psikolojik ve sosyal fonksiyonellikler açısından kültürler arasında karşılaştırmalar yapan bir psikoloji disiplinine kültürel psikoloji denir.
10.Soru
Toplumsal inşacı olarak da adlandırılan, içerdiği iddiaların niteliği nedeniyle toplumsal cinsiyetin en radikal kuramlaştırılması olduğu söylenen yaklaşım aşağıdakilerden hangisinde yer almaktadır?
Toplumsal Cinsiyet Merceği |
Biyolojik İndirgemecilik |
Doğal Olarak Toplumsal Cinsiyet |
Yetiştirilmenin Bir Sonucu Olarak Toplumsal Cinsiyet |
Toplumsal Bir Kurgu Olarak Toplumsal Cinsiyet |
Toplumsal bir kurgu olarak toplumsal cinsiyet yaklaşımı, içerdiği iddiaların niteliği nedeniyle toplumsal cinsiyetin en radikal kuramlaştırması olduğu söylenebilir. Toplumsal inşacı olarak adlandırılan bu yaklaşım toplumsal cinsiyetin doğal bir olgu olduğunu kesinlikle reddeder. Yani toplumsal cinsiyet güneşin doğudan doğması, batıdan batması gibi doğal bir olgu değil; belirli tarihsel ve kültürel koşullarda inşa edilen ya da kurgulanan bir olgudur. Doğru cevap E seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tipik erkek özelliklerinden birisi değildir?
Matematik ve fen bilimlerini sever
|
Kendi görünüşü ile ilgilenir
|
Çok bilmiş
|
Lider gibi davranır
|
Baskıcı
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bireyler arasındaki sınırın geçişken olduğu ve kontrolün bireyin yerine kişiler arası alanda olduğu bir benlik anlayışıdır?
Şişkin Benlik |
Tükenmiş benlik |
Kendine yeten benlik |
Bütünleşmiş benlik |
İlişkisel benlik |
Sampson ben ve ben olmayan arasında katı sınırlar koyan ve kişisel kontrole dayalı, “kendine yeten benlik” olarak adlandırılan anlayışın verili bir benlik modeli olarak görülmesini eleştirmiş ve bunun karşısına bütünleşmiş bireycilik adını verdiği başka bir benlik kavramı önermiştir. Bu, bireyler arasındaki sınırın geçişken olduğu ve kontrolün bireyin yerine kişiler arası alanda olduğu bir benlik anlayışıdır. Bu ve daha pek çok kavramsal eleştirinin ve yeni kavramlaştırma arayışlarının yanı sıra Batı’da psikoloji disiplini tarafından da teşvik edilen kendine yeten benlik anlayışı ideolojik açıdan da eleştirilmiştir. Örneğin kendini gerçekleştirme, kendine bağlılık gibi kendinden çok şey beklenen “şişkin benlik”, yaşama yön vermede yetersiz kalan, insani değerleri kalmayan, davranışları için ahlaksal bir rehberi olmayan ama buna rağmen özerklik ve kontrolle ilgili aşırı iddialı olan “tükenmiş benlik” gibi ABD’de çağın benlik sorunlarına dikkat çeken ideolojik eleştiriler yapılmıştır. Bu benlik anlayışlarından psikoloji disiplininin de sorumlu olduğu tespiti yapılarak eleştiriler psikoloji disiplinini de hedef aldı. Kağıtçıbaşı 1970’lerin ortasında Donald Campbell’ın Amerikan Psikoloji Derneğinin başkanlık konuşmasında “psikoloji ve psikiyatri bireyi bencil bir biçimde güdülenmiş olarak tanımlamanın ötesinde açık ya da kapalı şekilde böyle olması gerektiğini de öğretiyor” dediğini aktarır. Dolayısıyla Kağıtçıbaşı’na referansla ABD sosyal psikolojisinde 1970’lerden sonra üretilen benlik teorilerinin bireyciliği yücelten ve meşru kılan yaklaşımlar olduğu söylenebilir. Bu benlik teorilerinde, sosyal ilişkilerin, kişilerin kendi benlik imajını korumak veya geliştirmek için sadece bir araç olduğuna dikkat çekilmiştir. Diğer yandan gittikçe artan kültürler arası çalışmalar ve bunların sonucunda yapılan benlik kavramlaştırmaları aşağıda daha ayrıntılı görüleceği gibi Amerikan psikolojisindeki “ayrık benlik” anlayışının karşısına “ilişkisel benlik” anlayışını çıkarmıştır. Kağıtçıbaşı, bu kültürler arası çalışmalarda biraz da Amerikanpsikolojisinde benliğin ayrıklığına yapılan vurgudan dolayı bunun tam tersini yapmaya çalıştıklarını, oysa kültürler arasındaki benlik kavramlaştırmaları açısından değişkenliğin birbirinine zıt değil de bir boyut üzerinde çeşitli açılardan farklılaştırılarak anlaşılabileceğini ileri sürer.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi beliren norm kuramı konusuna çalışan bir öğrencinin yapabileceği çıkarımlardan biridir?
Modern sosyal psikolojide kitleyi normal olarak görmekten uzaklaşan ilk kuramdır. |
Kitle davranışı, normal bir sosyal süreçtir. |
Kitle davranışı normsuzdur. |
Kitle, bir örnek davranış gösterir. |
Kitledeki her birey diğerleriyle benzer davranış gösterir. |
Beliren Norm Kuramı: Modern sosyal psikolojide kitleyi anormal olarak görmekten uzaklaşan ilk kuramdır. Kitle davranışının normsuz ve başıboş olan bir davranış biçimi olmadığını, kitlesel süreçte oluşturulan normlarla yönlendirildiğini öne süren bir yaklaşımdır. Diğer kitle kuramlarının tersine, beliren norm kuramı kitle davranışını kuralları olan normal bir sosyal süreç olarak görmektedir. Bu kurama göre, aslında kitle bir örnek davranış göstermez ama hem kitlenin içindekiler hem de dışarıdan bakanlar tüm kitle aynı davranışı gösteriyormuş yanılsamasını yaşar. Çünkü kitledeki belirli bireyler diğerlerinden farklı ve daha dikkat çekici davranış gösterirler.
14.Soru
Le Bon'a göre kitleleşme sürecini oluşturan etmenler aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Anonimlik-Bulaşma-Telkine yatkınlık
|
Anonimlik-Grup zihni-Kimliksizleşme
|
Bulaşma-Kimliksizleşme-Telkine yatkınlık
|
Telkine yatkınlık-Grup zihni-Kollektif davranış
|
Anonimlik-Telkine yatkınlık-Kollektif davranış
|
15.Soru
Türkiye’de İstanbul dışında yaşayan ve kendi şehirlerinin futbol takımını destekleyen pek çok kişinin (çoğunlukla erkeklerin), taraftarlık anlamında çok olumlu bir sosyal kimliğe sahip olmadıkları düşünülebilir. Türkiye futbol tarihinde bugüne kadar dört takım dışında lig şampiyonu olan başka bir takım yoktur. Bu örneğin nedenini açıklayabilecek kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyal Karşılaştırma
|
Asgari Grup Paradigması
|
Sosyal Değişme
|
Sosyal Kategorizasyon
|
Sosyal Hareketlilik
|
16.Soru
I. Kültürel psikologlar genelde çok sayıda kültürden veri toplayıp bunları karşılaştırmaktadır.
II. Kültürler arası psikologlar ana akım Batı psikolojisinin çoğu araştırma deseni ve yöntemini kullanarak araştırmalarını gerçekleştirirler.
III. Kültürel psikologlar kültürü kişiye içkin olarak görürler.
IV. Kültürler arası psikologlar etnografik yöntemler kullanırlar.
Yukarıda verilen cümlelerden hangileri doğrudur?
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
I ve IV |
I, II ve IV |
- Kültürler arası psikologlar genelde çok sayıda kültürden veri toplayıp bunları karşılaştırmakta ve buradan evrensel olan ve kültüre bağlı olan olgulara, farklı kültürlerin davranışı nasıl etkilediğine dair bilgi üretmeye çalışırlar.
- Kültürler arası psikologlar ana akım Batı psikolojisinin (deneysel psikoloji) çoğu araştırma deseni ve yöntemini kullanarak araştırmalarını gerçekleştirirler.
- Kendini kültürel psikolog olarak tanımlayan araştırmacılar, kültürler arası psikologlara göre geleneksel deneysel ya da yarıdeneysel yaklaşımları daha az kullanırlar ve kültürü kişiye içkin (kişinin ayrılamaz bir özelliği) olarak görürler.
- Kültürel psikologların etnografik yöntemler kullandıklarını söyleyebiliriz.
Görüldüğü üzere I ve IV numaralı maddelerde verilen bilgiler yanlıştır. Bu nedenle doğru cevap II ve III numaralı maddeleri içeren B seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, biyolojik olarak er ve dişilerin, biyolojilerine bakılmaksızın her ikisininde de hem kadınsı hem erkeksi özellikleri barındırmasıdır?
Rasyonellik |
Dişil Karakter |
Eril Karakter |
Androjen |
Heterojen |
Androjen kimlik: Biyolojik olarak er ve dişilerin, biyolojilerine bakılmaksızın her ikisininde de hem kadınsı hem erkeksi özellikleri barındırmasıdır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
18.Soru
Antik Yunan uygarlığında, ruhu ve bedeni aynı birimin parçaları olarak kabul eden felsefi görüşün adı nedir?
Düalizm |
Monizm |
Biyopsikososyal model |
Biyotıbbi model |
Empirist |
Antik Yunan sağlık ve hastalığı’nın kötü ruhların bedeni istila etmesi değil de vücut fonksiyonları temelinde gören ilk uygarlıktır. Bu uygarlıkta zihin ve beden aynı birimin parçaları olarak görülüyordu ve onlara göre bunlar birlikte çalışıyordu. Beden ve zihnin bu kavramlaştırmasına monizm denir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Sosyal kimlik yaklaşımı açısından en temel nokta nedir?
Kitlenin gruplar arası bir olgu olmasıdır.
|
Tek başına bireyi mantıklı ve “aklı başında” görerek yüceltmesinin, diğer yandan kitledeki bireyi, kitlenin kurbanı olarak görmesinin problemli bir durum olması.
|
Kitle davranışının normsuz ve başıboş olan bir davranış biçimi olmadığını, kitlesel süreçte oluşturulan normlarla yönlendirildiğini öne süren bir yaklaşımdır.
|
Bir grup üyesi için uygun davranışın ne olduğuna ilişkin grup üyelerince paylaşılan inanç olmasıdır.
|
Kitle üyelerinin, kitlede bireysel kimliklerini bir kenara bırakarak sosyal kimlik temelinde eylemde bulunmasıdır.
|
20.Soru
I. Başarı
II. Güç mesafesi
III. Belirsizlikten Kaçınma
IV. Erkeksilik/Kadınsılık
Yukarıdaki seçeneklerden hangileri Hofstede’nin kültürel boyutlarındandır?
I ve II |
II ve III |
I ve IV |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
Birinci seçenek Schwartz'ın ortaya çıkardığı değerlerden biridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ