Sosyolojide Yakın Dönem Gelişmeler Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Habermas’a göre kurtuluşun/özgürleşmenin yolu nedir?
Modernleşme |
İletişimsel eylem |
Kapitalizm |
Rasyonel iletişim |
Meşrutiyet krizleri |
Habermas’a göre kurtuluşun/özgürleşmenin yolu bir anlamda rasyonel iletişimdir.
2.Soru
Habermas'ın gelişmiş kapitalist toplumlardaki kriz dönemlerini ve modern devletin bu tür krizlerle başa çıkarken kapitalist sistemin meşruluğunu korumayı nasıl başardığını anlamaya ve açıklamaya çalıştığı eseri hangisidir?
Sosyal Bilimlerin Mantığı Üzerine |
Bilgi ve İnsansal İlgiler |
Kamusallığın Yapısal Dönüşümü |
İletişimsel Eylem Kuramı |
Meşruiyet Krizi |
Meşruiyet Krizi
3.Soru
20. yüzyılın başında dünya üzerinde en çok koloniye sahip olan ve “üzerinde güneş batmayan imparatorluk” olarak anılan ülke aşağıdakilerden hangisidir?
Almanya |
Fransa |
Belçika |
Hollanda |
İngiltere |
Doğru cevap E dir. 20. yüzyılın başında dünya üzerinde en çok koloniye sahip olan ve “üzerinde güneş batmayan imparatorluk” olarak anılan ülke İngiltere'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Harvey’e göre modernizmin temsil ettiği alanlardan biri değildir?
Semantik |
Anlatı/Küçük tarih |
Paradigma |
Yorum/Okuma |
Anlatı/Büyük tarih |
Doğru cevap B dir. Anlatı/Küçük tarih Harvey’e göre modernizmin temsil ettiği alanlardan biri değildir.
5.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisini Edward Said, sömürgeciliğin kavramsal ve ideolojik temellerini tespit etmek için geliştirmiştir?
Emperyalizm |
Marksizm |
Oksidentializm |
Oryantalizm |
Kapitalizm |
Doğru cevap D dir. Edward Said, sömürgeciliğin kavramsal ve ideolojik temellerini tespit etmek için Oryantalizm kavramını geliştirmiştir.
6.Soru
Erkeklerin egemen olduğu bir dünyada kadınların bir kimlik olarak erkek egemenliğini yok etmeye yönelmesini amaçlayan toplumsal hareket aşağıdakilerden hangisidir?
Libertaryanizm
|
Nükleer karşıtı hareket
|
Çevreci hareket
|
Feminist hareket
|
New Age hareketi
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi post-kolonyal teori ile ilgili doğru bir ifadedir?
Batının üstün söylemini pekiştirmeyi hedefler |
Batı ve batı tarihini kusursuz olarak görür |
Popüler kültür ve Amerikan yaşam tarzını reddeder |
Batının bakış açısını reddederken doğunun üstünlüğünü savunur |
İnsanları yanlış bilgiden kurtaracak yeni bir bilgiye ihtiyaç olduğunu savunur |
17. yüzyıl ile 20. yüzyıl arasındaki kolonyal söylemin bir eleştirisi olarak ortaya çıkan postkolonyal teori, kolonyal dönemin (açık sömürü döneminin) sona ermesine rağmen başta popüler kültür ve Amerikan yaşam tarzı olmak üzere yeni biçimleriyle hâlen güçlü bir şekilde varlığını devam ettirdiğini savunur. Bu noktada, post-yapısalcıların görüşlerinden yararlanan post-kolonyal teori, insanları bu çarpıtmalardan ve yanlış bilinçten kurtaracak yeni bir bilgiye ihtiyaç olduğunu savunarak Batı’nın üstün söylemini yapı söküme uğratmaya çalışır. Post-kolonyal teori bu amaçla, Batı’nın bakış açısı ile mücadele eder ve bunun yerine Doğu’nun uygarlık tarihine yaptığı katkılar üzerinde durur. Batı’yı kendi tarihinin kötülükleriyle yüzleşmeye davet eder.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Harvey’e göre postmodernizmin temsil ettiği alanlardan biri değildir?
seçme |
oyun |
rastlantı |
katılım |
bileşim |
Doğru cevap A dır. Seçme Harvey’e göre postmodernizmin temsil ettiği alanlardan biri değildir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmin moderniteye karşı bir tepki olarak ortaya çıkması görüşü doğrultusunda sunduğu karşıtlıklar arasında yer almamaktadır?
Merkezlenme ve dağılma |
Ulaşılabilirlik ve mesafelendirme |
Dağılma, otorite ve yapıbozum |
Hiyerarşi ve anarşi |
Kalıcılık ve esneklik |
Postmodernizmin moderniteye karşı bir tepki olarak ortaya çıkması görüşü doğrultusunda, merkezlenme ve dağılma, otorite ve yapıbozum, hiyerarşi ve anarşi, kalıcılık ve esneklik gibi birtakım karşıtlıklar sunulmaktadır. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Habermas'ın toplumsal evrim sürecindeki alt sistemlerden kurumsal çerçevenin oluşturucuları doğru olarak hangi seçenekte yer almaktadır?
İletişimsel eylem ve etkileşim
|
Araçsal eylem ve etkileşim
|
Araçsal eylem ve emek
|
Emek ve İletişimsel eylem
|
Araçsal eylem ve iletişimsel eylem
|
11.Soru
Daha çok Marksizmin ve devamında da Feminist düşünce akımlarının şekillendirdiği post-kolonyal teorinin öne çıkan önemli temsilcileri arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
F. Fanon |
G. Spivak |
E. Said |
H. Bhabha |
S. Beauvoir |
Daha çok Marksizmin ve devamında da Feminist düşünce akımlarının şekillendirdiği post-kolonyal teorinin öne çıkan önemli temsilcileri arasında Fransız sömürgesi Martinik doğumlu siyahi Marksist düşünür Frantz Fanon (1925 - 1961), Filistin asıllı Amerikalı eleştirel sosyal bilimci ve siyasal aktivist Edward Said (1935- 2003) ve Hindistan asıllı edebiyat kuramcısı ve feminist eleştirmen Gayatri Chakravorty Spivak (1942 - ..) ile yine Hindistan asıllı edebiyat ve kültür kuramcısı Homi K. Bhabha (1949-...) yer almaktadır.
12.Soru
Sennett’e göre küresel emek arzı, otomasyon ve yaşlanmanın yöntemini ifade ettiği yeni kapitalizmin zorlaşmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
İşe yaramazlık kabusu |
Geleneksel bürokratik yapıyı yıkması |
Çalışanların kurumsal sadakatini azaltması |
İşçiler arasındaki dayanışmayı azaltması |
Çalışılanların kurumun işleyişi hakkında yeterli bilgi sahibi olması |
Sennett “işe yaramazlık kabusu”nun nedenlerini 3 başlık altında toplamaktadır: küresel emek arzı, otomasyon ve yaşlanmanın yöntemi olarak ifade etmiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köksüz olan, yaşadığı coğrafyayla kurduğu ilişkilerle kimliğini açıkla(ya)mayan, bir yabancı olarak tanımlanan kavramdır?
Mahremiyet |
Modernizm |
Polemik |
Rejim |
Kozmopolit |
Kozmopolit, köksüz olandır, yaşadığı coğrafyayla kurduğu ilişkilerle kimliğini açıkla(ya)mayandır, bir yabancıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Harvey'in ,Lefebvre'nin geliştirdiği mekânsal pratiğin geleneksel anlayışlardan devraldığı yönlerden biri değildir?
Ulaşılabilirlik ve mesafe |
Mekânın temsilleri |
Mekânın kullanımı |
Mekânın kontrol altına alınması |
Mekanın üretimi |
Lefebvre’in geliştirdiği üç kavramsal düzey birbirlerinden farklı ancak diyalektik olarak birbirleriyle ilişkilidir. Lefebvre (1991: 33-39) bu kavramsal üçlüyü şu şekilde açıklamaktadır: 1. (Maddi) Mekânsal pratikler (spatial practices): Algılanan mekân içerisinde, gündelik gerçeklik ile kentsel gerçeklik arasında kurulan yakın bir ilişkiyi temsil etmektedir. Kentsel gerçeklik, özel hayat, çalışma ve boş zaman için oluşturulan yerleri kapsayan ağlardan oluşmaktadır. 2. Mekânın temsilleri (representations of space): Bilim insanları, plancılar, teknokratlar ya da toplum mühendisleri tarafından kavramsallaştırılmış mekân olarak tanımlanmaktadır. 3. Temsil mekânları (spaces of representation): İmaj ve sembollerle ilişkili olarak birlikte yaşayanların, bir arada ikamet edenlerin mekânı olarak ifade edilmektedir.
Harvey (1997: 250) bu şemada, mekânsal pratiğin geleneksel anlayışlardan devralınan 4 yönünü sunmaktadır:
1. Ulaşılabilirlik ve mesafelendirme
2. Mekânın edinim ve kullanımı
3. Mekânın hâkimiyet ve kontrol altına alınması
4. Mekânın üretimi
15.Soru
Toplumsal aktörlerin kendilerine sunulan kültürel malzeme temelinde toplumdaki konumlarını yeniden tanımlayan yeni bir kimlik inşa etmeleri sürecini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Meşrulaştırıcı kimlik |
Direniş kimliği |
Düalizm |
Proje kimliği |
Modern kimlik |
Proje Kimliği: Toplumsal aktörlerin kendilerine sunulan kültürel malzeme temelinde toplumdaki konumlarını yeniden tanımlayan yeni bir kimlik inşa etmeleri sürecidir.
16.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi bireylerin toplumsal olarak inşa etmeye çalıştıkları anlam ve tecrübe kaynakları olarak ifade edilmektedir?
Değişim hızı |
Değişim alanı |
Kimlikler |
Düalizm |
Geç modernlik |
Kimlikler; bireylerin toplumsal olarak inşa etmeye çalıştıkları anlam ve tecrübe kaynaklarıdır.
17.Soru
Postkolonyal çalışmalara melezlik ve arayerdelik kavramlarını kazandıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Edward Said |
Frantz Fannon |
Gayatri Spivak |
Bernard Levis |
Homi Bhabha |
Homi Bhabha’nın postkolonyal çalışmalara eklediği temel kavram “melezlik” ve “arayerdelik”tir. Modernite döneminde dışlanan ve saf olmadığı için eleştirilen melezlik kavramı postmodern dönemle birlikte önem kazanmıştır. Doğru yanıt E'dir.
18.Soru
Sennett, bürokrasinin parçalanmasının getirdiği sorunları kaça ayırmıştır?
5 |
6 |
1 |
3 |
4 |
Sennett, bürokrasiyi parçalamanın getirmiş olduğu sorunları; kurumsal bilginin zayıflaması, işçiler arasında güvenin azalması, kurumsal sadakatin düşmesi olarak üç farklı şekilde incelemiştir.
19.Soru
Harvey'e göre 1848'den sonra modernizm hangisiyle karmaşık ve huzursuz bir ilişki içinde değildir?
Bölgesel düşünsel hareketler |
Patlamalı kentsel büyüme |
Kırdan kente göç |
Sanayileşme |
Makineleşme |
1848’den sonra modernizm, büyük ölçüde kentsel bir olgu olmuş, “patlamalı kentsel büyümeyle, kırdan kente yoğun bir göçle, sanayileşmeyle, makineleşmeyle, mimari çevrede devasa bir değişimle ve kentsel politik hareketlerle huzursuz ve karmaşık bir ilişki içinde” varlığını sürdürmüştür. Doğru cevap A şıkkıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Oksidentalizme göre barbarlığa örnek teşkil etmez?
Nazi Soykırımı |
Kızılderili katliamı |
Haçlı seferleri |
Amerika'nın keşfi |
Bizans entrikaları |
Oksidentalizmin söz konusu tersine çevirme işlemi, Oryantalizmde mevcut olan ötekileştirme, kutuplaşma, tektipleştirme ve ırkçı söylemlerin pekiştirilerek bu sefer tersine çevrilmiş olarak yeniden kurgulanarak üretilmelerine neden olabilmektedir. Bu biçimiyle oksidentalizm, Batı’yı Nazi soykırımı, Kızılderililerin katliamı vb. üzerinden kendi tarihindeki barbarlıkla yüzleşmeye çağırır. Haçlı seferleri, Roma istilası, Bizans entrikaları, kölelik vb. tarihsel olgulara dayanarak barbarlığın Batı’da bir gelenek olduğunu vurgular.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ