Suç Sosyolojisi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi misyoncu failler ile ilgili doğru bir cümle değildir?
En tehlikeli eylemler sergileyen faillerdir. |
Grup içinde kabul görme ve kendini ispat etme amacı güderler. |
En fazla şiddete eğilimi olan faillerdir. |
Kurbanlarının varlıklarını meşru kabul etmezler. |
Genellikle suç eylemi için belirli tarihleri seçer. |
Misyoncu failler nefret suçlarında en tehlikeli eylemler sergileyen ve en fazla şiddete eğilimi olan faillerdir. Araştırmalar bu fail türünün diğerlerine göre daha az görüldüğünü ortaya koymaktadır. Nefret suçlarının misyoncu failleri kurbanlarının varlıklarını meşru kabul etmezler. Bu failler için kurbanlar dünyada var olmaması gereken, aşağı düzeydeki varlıklardır. Bu nedenle “dünyayı veya ulusu bir an önce bu aşağı derecedeki varlıklardan kurtarmak” gibi bir misyonu yerine getirdiklerine inanarak nefret suçları işlerler. Bu failler genellikle suç eylemi için (örneğin Hitler’in doğum günü veya Martin Luther King günü gibi) belirli tarihleri seçer ve eylemlerini gerçekleştirdikten sonra kendi yaşamlarına da son verebilirler. B şıkkı maceracı faillerin özelliklerindendir.
2.Soru
Aşağıdaki ülkelerden hangisinde zorunlu askerlik kaldırılmamıştır?
Fransa |
Çekya |
İtalya |
Bulgaristan |
İsrail |
İspanya 2001’de zorunlu askerliği kaldırırken, zorunlu askerliğin anavatanı Fransa’da bu uygulamaya 2002 yılında son verildi. Fransa ve İspanya’yı Avrupa’nın diğer ülkeleri izledi. Çek Cumhuriyeti (2004), Macaristan (2004), İtalya (2005), Slovakya (2005), Bulgaristan (2008), İsveç (2010) zorunlu askerliği kaldırırdı. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Türkiye ve benzeri ülkelerde önemli bir toplumsal sorun olan kadına yönelik aile içi şiddet olaylarının medyada temsili üzerine gerçekleştirilen araştırmalarda aile içi şiddetin toplumsal bir sorun olarak işlenmesi yerine ne ön plana çıkar?
erkeklerin eylemleri |
örf ve adetler |
parasal ve kültürel ögeler |
mağdurların sorumlu tutulması |
bölge ve insanlar |
Özellikle Türkiye ve benzeri ülkelerde önemli bir toplumsal sorun olan kadına yönelik aile içi şiddet olaylarının medyada temsili üzerine gerçekleştirilen araştırmalarda, yaygın medyada aile içi şiddetin toplumsal bir sorun olarak işlenmesi yerine mağdurların sorumlu tutulduğu gözlenmektedir.
4.Soru
Çevrimiçi nefret söylemine ilişkin aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
İçeriği konusunda hukuksal ve toplumsal uzlaşma yapılamamıştır. |
Söylem sahipleri anonym bir kimliğe bürünürler. |
Sınırlı maddi imkanlara sahip aktörlerin iletişimini sağlayan yüksek maliyetli bir eylemdir. |
Her ülkenin ulusal ölçekte farklılaşan yasal düzenlemeleri vardır. |
Ulusötesi mutabakat ve düzenlemeler henüz gerçekleştirilememiştir. |
Çevrimiçi nefret söylemi, sınırlı maddi imkanlara sahip aktörlerin iletişimini sağlayan düşük maliyetli bir eylemdir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi izinsiz erişim veya bilgisayar sistemlerini “kırmayı” gerektirmeden internet veya e-posta yoluyla dolaşıma giren veya bulaşan ya da bilgisayarlara ve bilgisayar programlarına ve verilere zarar vererek onları kullanım dışı bırakan veya değişen derecelerde bunların bozulmasına neden olan bilgisayar kodları ve programlarını ifade eder?
Kötü amaçlı yazılım |
Hizmet Reddi |
Kötü Amaçlı/Zarar Verici (malicious/malware) Yazılım Dağıtımı |
Enformasyon savaşları |
Siber terörizm |
İzinsiz erişim veya bilgisayar sistemlerini “kırmayı” gerektirmeden gerçekleştirilen birçok yasadışı ancak ciddiye alınması gereken, örneğin e-mail ya da sadece internet bağlantısı yoluyla yapılan hackerlik faaliyetleri de söz konusudur. Kötü amaçlı yazılım, genellikle internet veya e-posta yoluyla dolaşıma giren veya bulaşan ya da bilgisayarlara ve bilgisayar programlarına ve verilere zarar vererek onları kullanım dışı bırakan veya değişen derecelerde bunların bozulmasına neden olan bilgisayar kodları ve programlarını ifade eder.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde hacktivizmin tanımı doğru şekilde verilmiştir?
Kontrolden çıkmış bilgisayar takıntılığı |
Siber dünyada siyasal eylemlilik |
Yasadışı faaliyetlere bilinçli yönelim |
Entelektüel bilgisayar meraklılığı |
İnternetteki hassas sosyal verileri koruma çabası |
Hacktivizm, siber dünyadaki siyasal eylemliliktir.
7.Soru
Suç haberlerini gazetecilere aktaran ana kurumun polis olduğunu belirten ve suç haberlerinin aslında polis haberleri olduğunu söyleyen düşünür kimdir?
McCormick |
Greer |
Gilbert |
Ferraro |
Sacco |
Sacco (1995) suç haberlerini gazetecilere aktaran ana kurumun polis olduğunu belirtir ve suç haberlerinin aslında polis haberleri olduğunu söyler. Gazetecilere servis edilen bu
haberlerin polisin olaylara bakış açısını taşıdığını ve gazetecilerin bu haberleri çoğu kez hiç sorgulama gereği duymadan aktardıklarını belirtir. Haberlerde şiddete uğrayan kadını
suçlama ve saldırganı haklılaştırmak yaygın bir eğilimdir.
8.Soru
Korkak insanlar kolaylıkla bağımlı hale gelebilir ve ciddi kurallarla, sert kanunlarla kontrol edilebilir teorisi aşağıdakilerden hangisidir?
Suç temsili |
Korku kültürü |
Acımasız dünya sendromu |
Mutlu şiddet |
Ekme teorisi |
ADS, ABD’li iletişim bilim profesörü George Gerbner’in ortaya attığı “cultivation theory”nin [ekme teorisi] çıkarımlarından biri. Gerbner’e göre korkak insanlar kolaylıkla bağımlı hale gelebilir ve ciddi kurallarla, sert kanunlarla kontrol edilebilir.
9.Soru
Tüketim toplumunun “aynı anda hem bir bilgi toplumu ve bir baskı toplumu hem de barışçıl bir toplum ve bir şiddet toplumu” olduğunu belirten kuramcı kimdir?
Baudrillard |
J.P.Sartre |
Bourdieu |
Hall |
George Gerbner |
Tüketim toplumunun “aynı anda hem bir bilgi toplumu ve bir baskı toplumu hem de barışçıl bir toplum ve bir şiddet toplumu” olduğunu belirten Baudrillard, “barışçıllaştırılmış” gündelik hayatın sürekli olarak tüketilen şiddetle, ‘imalı’ şiddetle beslendiğini” öne sürer.
10.Soru
Televizyon merkezi bir hikaye anlatma sistemidir. Draması, reklamları, haberleri ve diğer programları, her eve görece tutarlı bir imgeler ve mesajlar sistemi getirir.
Yukarıdaki görüş kime aittir?
Ferraro |
Gerbner |
Furedi |
Gertz |
Trend |
Gerbner’a göre televizyon, “merkezi bir hikaye anlatma sistemidir. Draması, reklamları, haberleri ve diğer programları, her eve görece tutarlı bir imgeler ve mesajlar sistemi getirir.
11.Soru
Aysel Yıldırım'ın ''Sıradan Şiddet'' adlı çalışmasında ortaya çıkan sonuçlarda kadınların ortak özellikleri aşağıdakilerden hangisidir?
Ekonomik olarak özgür olmaları |
İkinci evlilikleri olması |
İlk evliliklerini küçük yaşta yapmış olmaları |
Aynı ilde ikamet etmeleri |
Yüksek eğitimli olmaları |
Aysel Yıldırım’ın “Sıradan Şiddet” başlıklı çalışmasında ise 6 farklı ildeki kadın sığınaklarında şiddete uğrama nedeniyle kalan kadınların ve şiddet uygulayan eşlerinin kişisel özellikleri araştırılmıştır (Yıldırım, 1998). Bu çalışmada özetle; ev kadını olan, gelir getirici bir işte çalışmayan, daha az eğitimli olan ve daha çok çocuk sahibi olan kadınların daha ağır derecede şiddete uğradığı tespit edilmiştir. Kadınların çoğunluğu kırsal alan kökenli olup daha sonraki yaşantılarında kentlere göç etmiş ve çoğunlukla yaşamlarını gecekondularda sürdürmüşlerdir. Fiziksel şiddet nedeniyle sığınmaya gelen kadınların yaklaşık dörtte üçü ilk evliliğini 20 yaşından önce gerçekleştirmiştir ve yaklaşık yarısı da ilk evliliklerini görücü usulüyle yapmıştır. Doğru yanıt C şıkkıdır.
12.Soru
Sosyologlar, hükümet bürolarında ve şirket yönetim kurullarında işlenen beyaz yakalı suçlar için “sokak suçları” teriminin tersine aşağıdaki hangi deyimi kullanırlar?
Suit suçları |
Siber suçlar |
Örgüt suçları |
Küresel suçlar |
Kriminolojik suçlar |
Beyaz yakalı suçlular kendilerini ve başkalarını zenginleştirmek için daha çok güçlü pozisyonlarını kullanırlar. Bu sebeple sosyologlar, hükümet bürolarında ve şirket yönetim kurullarında işlenen beyaz yakalı suçlar için “sokak suçları” teriminin tersine “süit suçları” deyimini kullanırlar. En yaygın beyaz yakalı suçlar; banka dolandırıcılığı, işyeri sahtekarlığı, rüşvet ve anti-tröst ihlalidir.
13.Soru
Aşağıda verilen şiddet türleri bir kadının yaşamında hangi evrede karşılaşabileceği şiddeti örneklemektedir?
Kadın sünneti uygulaması
Aile üyeleri veya yabancılar tarafından cinsel istismara maruz kalma
Yiyecek ve tıbbı bakım imkânlarına erişiminin engellenmesi
Seks işçiliğine zorlanma
Ergenlik |
Üreme çağı |
Çocukluk |
Bebeklik |
Yaşlılık |
Verilen şiddet türleri çocukluk evresinde bir kadının maruz kalacağı şiddet türlerine örnektir.
Flört sırasında şiddete maruz kalma, erken ve zorla evlendirme, seks işçiliğine zorlanma, iş yerinde cinsel istismara, tacize veya tecavüze maruz kalma, töre veya namus cinayeti mağduru olma, kadın ticareti mağduru olma gibi şiddet türleri ergenlik döneminde görülmektedir.
14.Soru
Bir bilişim sisteminin güvenliğini ve/veya buna bağlı verileri ve/veya kullanıcısını hedef alan ve bilişim sistemi kullanılarak işlenen suçlara ne denir?
Küreselleşme |
Siber suç |
Hactivizm |
Kırıcılık |
Korsanlık |
Siber suç, bir bilişim sisteminin güvenliğini ve/veya buna bağlı verileri ve/veya kullanıcısını hedef alan ve bilişim sistemi kullanılarak işlenen suçlardır. Siber suçu diğer suçlardan ayıran özelliği bir bilişim sistemi olmadan işlenememesidir.
15.Soru
Mafya ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Devletin güçlülüğünden beslenir. |
Devlete bağlıdır. |
Organize ve yasal bir şiddet örgütlenmesidir. |
Belirli bir bağlılık veya haraç karşılığında ilişkide bulundukları kişilere temelde bir koruma hizmeti sunar. |
Saldırmayı ve yok etmeyi meta haline getirmiştir. |
Mafya, belirli bir bağlılık veya haraç karşılığında ilişkide bulundukları kişilere temelde bir koruma hizmeti sunar.
16.Soru
George Gerbner’in “acımasız dünya sendromu” neyi anlatır?
Bizi korumak için adımıza hareket edecek” bir projeyi ya da sistemi |
Süregelen refahımızın devamını sağlamak için şiddetin gerekli olduğu tehlikeli bir yer olduğuna dair inancı |
Medyadaki şiddeti, onu izleyen ya da ona yoğun olarak maruz kalan insanların şiddet davranışı sergilemesine ya da suç işlemesine doğrudan olan nedeni |
Filmler ve video oyunlarının çoğu bir erkeğe güç kullanabilmesi, dövüşebilmesi gerektiğini ve dövüşün sorunları çözmenin ya da bazı durumlarda istediğini elde etmenin uygun bir yolu olduğunu |
Şiddet içerikli medyayı izlemeyi cinsiyet tanımlamanın önemli bir parçası olarak görerek sosyalleşen genç erkeklerin şiddet imgelerine dayanabilme yeteneğini |
George Gerbner’in “acımasız dünya sendromu” olarak adlandırdığı durumu yaratır: Medyanın pompaladığı korku kültürü, dünyamızın basit bir şekilde iyi ve kötü güçlerin sürekli çatışma halinde olduğu, filmlerdeki kahramanların ve kötü adamların gerçekten var olduğu ve süregelen refahımızın devamını sağlamak için şiddetin gerekli olduğu tehlikeli bir yer olduğuna dair inanç yaratır.
17.Soru
I. Suçun yeri ve mekanını açıklamak
II. Suçun kim tarafından işlendiğini belirlemek
III. Suçun türünü açıklamak
IV. Suçüstü yakalamak
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri kriminoloji disiplinin zorlandığı durumlardır?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
III ve IV |
Siber suçlar özelliği gereği internette anonim veya gizlenerek işlendiğinden, geleneksel kriminoloji disiplini, suçun mekânı ve suçu işleyenin kim olduğu konusunda açıklamalar getirmekte zorlanmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi internette ifade özgürlüğü ya da mesajların özgür akışıyla ilgili olan bir yaklaşımdır?
Küresel yaklaşım |
Otoriter yaklaşım |
Determinist yaklaşım |
Geleneksel yaklaşım |
Kontrolcu yaklaşım |
İnternette ifade özgürlüğü ya da mesajların özgür akışı farklı iki yaklaşımla ele alınmaktadır. İnternet mesajlarının özel mülkiyet konusu olduğu ve kesinlikle denetlenemeyeceğini savunan liberal yaklaşıma karşılık, mesajların kamusal olduğu ve belli durumlarda denetlenmesi gerektiğini söyleyen kontrolcü bir yaklaşım.
19.Soru
İnternet üzerinden deneyimlenen çevrimiçi ortam, ticaret, eğitim, sosyalleşme vb. etkinliklerimizi kolaylaştırabilirken, aynı zamanda yasal olmayan ve her türlü zarar verici faaliyetler için de fırsatlar yaratabilmektedir. Bu fırsatlara ne ad verilmektedir?
Fırsat yapıları |
Rutin etkinlik |
Siber sabotaj |
Çevrimiçi pratikler |
Negatif fırsatlar |
Meşru ve yasal etkinlik alanları, meşru olmayan ve zarar verici “fırsatlar” ve pratikler içinde kullanılabilmektedir. Internet üzerinden deneyimlenen çevrimiçi pratikler de zarar verici ve yasal olmayan eylemlerin bir alanı hâline kolayca gelebilmektedir. Kriminologlar bunu, insanların çevrimiçi “rutin etkinlik”lerinden doğan “fırsat yapıları” olarak adlandırmaktadırlar.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nefret söyleminin sosyolojik sonuçlarından değildir?
Ötekileştirilen grupların kamusal yaşamda pasifleşmesi |
Öteki olarak görülen grupların tehdit olarak görülmesi |
Farklı kimliklere sahip grupların özgürce konuşabildiği kamusal alan sınırlarının daraltılması |
Mağdurların kamusal yaşama eşit ve özgür katılım için seslerini yükseltmeleri |
Biriken öfke, kin ve tahammülsüzlük ile farklı birey ve gruplara karşı şiddetin artması |
Nefret söyleminin en belirgin sonuçlarından biri, nefret söylemine veya nefret suçlarına maruz kalan mağdurların sessizleşmesidir. Toplumdaki bazı gruplar, diğer grupları ötekileştirip onlar hakkında basma kalıp yargılar ürettiğinde, ötekileştirilen gruplar üzerindeki baskı artar ve bu gruplar kamusal yaşamda silikleşir, pasifleşir ve demokratik sisteme güçlü bir katılım gösterme cesaret ve motivasyonlarını yitirebilir. Bu durum, kamusal yaşama eşit ve özgür katılım hakkının ötekileştirilen grupların elinden alınması anlamını taşıyacaktır. İkincisi, nefret söyleminin ve suçlarının yaygın olarak izin verildiği, görmezden gelindiği, göz yumulduğu veya teşvik edildiği toplumlarda sıradan insanlar, farklı düşünenlerden, farklı din ve etnisiteden olanlardan, farklı görünüştekilerden, farklı cinsel eğilime sahip olanlardan, kısaca ötekilerden korkar, nefret eder ve en ileri biçiminde nefret ettiği kişileri kendi varlığına bir tehdit olarak görür ve ortadan kaldırmayı düşünür veya kaldırılmasını onaylar. Üçüncüsü, nefret söylemi ve nefret suçları, demokrasinin çoğullaşmasının, derinleşmesinin hatta Balibar’ın deyimiyle söylenecek olursa “demokrasinin demokratikleşmesini” engelleyen temel bir eğilimdir. Bu açıdan, hem yerel hem de küresel düzeyde nefret söylemi ve nefret suçları; sosyal ilişkiler, kültürel alışverişler, siyaset yapma alışkanlıkları ve kültürü açısından da açık bir tehdittir. Dördüncüsü, nefret söylemi ve nefret suçlarının Habermas’ın müzakereci demokrasi olarak nitelediği ve tüm farklı kimliklere sahip grupların özgürce konuşabildiği bir kamusal alanın sınırlarını daraltmasıdır. Beşincisi, toplumda farklı gruplara karşı nefret söyleminin ve nefret suçlarının yaygınlığı, toplumsal barışı tehdit etmekle kalmaz, kitlesel linç, pogrom vb. şiddet eylemlerinin ortaya çıkmasına elverişli bir zemin hazırlar. Farklı bireylere veya gruplara yönelik fiziksel saldırı ve şiddetin, yaygın nefret söylemi ile birlikte biriken öfke, kin, tahammülsüzlük dinamikleriyle birlikte sıradanlaştığını ve güçlendiğini söylemek mümkündür .
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ