Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Ara 10. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Bilimsel çevirilerinin yanı sıra diyalog şeklini kullanarak yaptığı felsefi çevirilerindeki üslubu ile okuyucuyu cezbetmeyi bilen yenileşme hareketlerinde önemli bir rol oynayan edebiyatçı kimdir?


Şinasi

Ahmet Cevdet Paşa

Hacı Arif Bey

Mehmet Paşa

Münif Paşa


2.Soru

“Encümen-i Şuarâ” kaynaklarda farklı isimlerle de adlandırılabilmektedir. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bu kapsamda değildir?


Encümen-i edebî

Meclis-i şuarâ

Encümen-i hikmet

Encümen-i şiir

Encümen-i daniş


3.Soru

  1. Kâfile-i şu’arâ
  2. Mecmuâtü’t-terâcim
  3. Mecâlisü'n-Nefâis
  4. Bağçe-i safâ-endûz

Yukarıdaki tezkirelerden hangileri 19. Yüzyılın ilk yarısındaki tezkirelerdendir?


I, II, III, IV

III, IV

I, II, III

I, II, IV

I, III


4.Soru

"Mutavassıt" kavramı için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Orta yoldan uzak bir yol tutturanlardır.

Tanzimat Fermanı öncesinde Doğu kültürüne bağlı olanlardır.

Köktenci bir anlayışla yenilik yapmak isteyenlerdir.

Doğu-Batı sentezinden yana olanlardır.

Sanatını Şarklı bir noktaya çekmek isteyenlerdir.


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 19.yy'ın ilk yarısında yazılan tezkirelere örnek değildir?


Tezkîre-i Şu’arâ-yı Şefkat-i Bağdâdî

Bağçe-i safâ-endûz

Hâtimetü’l-eş’âr

Mecmuâtü’t-terâcim

Hadîkatü’l-vüzerâ


6.Soru

Edebiyatımızda batılılaşma gayretlerine paralel olarak ortaya çıkan ve bir Doğu-Batı sentezinden yana olan edebiyatçıların ortak adı aşağıdakilerden hangisidir?


Mücedditler

Gelenekçiler

Ekabirler

Poetikacılar

Mutavassıtlar


7.Soru

  • Yönetim zaafları
  • Rüşvet
  • Çocuk hakları
  • Sanata ilgisizlik
  • Teknolojinin Batı’ya göre geri kalması
Yukarıdakilerin hangileri Encümen-i Şuarâ ile şiire taşınan meselelerdendir?


I, II

II, III

IV, V

III, V

I, II, IV


8.Soru

Aşağıdaki dergilerden hangisi hem yeni hem de eski tarz şiirlerin yayımlandığı bir dergi olması bakımından dikkat çeker?


Hazine-i Evrak

Dağarcık

Hadi^ka

Mecmua-i Ulu^m

Hayal


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Mutasavvıt” kelimesinin edebiyatla ilgili tanımı olarak kabul edilmektedir?


Bir orta yol tutturan

İki şey arasında aracılık eden

Doğu-batı sentezinden yana olan edebiyatçılar

Sanatını daha şarklı bir noktaya çekerek emniyete almaya çalışan

Şiirin yeni konu ve söyleyişlerini nakletmeyi deneyen


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Midhat'ın çeviri anlayışına uymamaktadır?


Mealen tercümeyi tercih eder.

Muhtevayı okuyucuya yabancı gelmeyen bir sentaksa oturtarak aktarır.

Metne sadık kalarak tercümeyi tercih eder.

Çevirileri bir nevi adapte metin özelliği taşır.

Eserdeki maksadı anlamak ve o maksadı kendi dilinde ifade etmek yolunu seçer.


11.Soru

Ahmed Midhat, Hasan Mellah adlı eserini hangi Batılı romandan etkilenerek yazmıştır?


Napoléon Bonaparte 

Üç Silahşörler

Monte Cristo

Demir Maske 

Siyah Lale


12.Soru

Aşağıdakilerin hangisi ilk mizah dergisi olan Diyojen'in yayınlandığı diller arasındadır?

I. Yunanca

II. Rumca

III. Fransızca

IV. Farsça


I-II

I-III

I-II-III-IV

II-III

I-II-IV


13.Soru

Bugünkü anlamda matbaayı icat eden Johannes Gutenberg ilk matbaayı hangi ülkede faaliyete geçirmiştir?


Almanya

Fransa

Belçika

İngiltere

İtalya


14.Soru

Aşağıdakilerin hangisi Ercümen-i Şuarâ'nın ardından oluşan etkilerden biri değildir?


Müdavimler aynı çizgide devam etmişlerdir

Basım ve basın dünyasının büyümesiyle daha az okur kitlesine ulaştılar

Ziya Paşa yeni şiire istikamet kazandırmıştır

Recaizade Ekrem, Abdulhak Hamid gibi isimler onların izinden gitmişlerdir

İbrahim Halet'in Osmanlı tiyatrosuna repertuvar ve oyuncu seçmekte önemli hizmetleri vardır


15.Soru

Şemsettin Sami’nin yaptığı ve tiyatro tarihimiz açısından önemli olan tercüme aşağıdakilerden hangisidir?


İhtiyar Onbaşı

Sefiller

Şeytanın Yadigarları

Tarih-i Mücmel-i Fransa

Robinson


16.Soru

Kaleme aldıkları şiirleri, makam sahiplerine ithafen yazan şairler, muhatablarına karşı mecburen övgüler sıralamk zorunda kalmışlardır. Bu durumda şairin sanatsal özgürlüğünü engellemiştir. Ancak 18.yy sonlarından itibaren bazı şairlerin bu ilişki biçimine karşı çıkarak bazı kasideler sunmuşlardır.

Aşağıdaki beyitlerden hangisi, yukarıdaki ilişki biçimine tepki amacıyla yazılan bir kasidedir ?


Sen gibi bi-ser ü pâya ne gerek

Vara İstanbul'a zahmet çekerek

Kudretün var mı kirâ tutmağ içün

Ya kirâcıları avutmağ içün

Sen gibi yüz bini var her yolda

Kim arar hîç seni İstanbul'da

Talib değiliz asla tahsîne Reşîd ancak

Eğlencemiz olmuştur eş'ârımız inşâmız 

Tasavvur etmiş elbet dûd-ı âh ü âteş-i sinem

Bu şekl ü vaz'ile îcâd eden üstâd vapuru


17.Soru

Lirik duyguların ifadesi için kullanılan vezinli veya vezinsiz yazılabilen uzun şiire ne ad verilmektedir?


Ode

Hicviye

Eglog

Methiye

Destan


18.Soru

  1. Yüzyıldaki ilk gazetelerin şiir, hikâye, roman ve tiyatro tefrikalarına, makale ve eleştirilere yer vermesinin nedeni nedir?


Okurların talebi

Baskı maliyetinin düşük olması

Yönetimin zorlaması

Yayımlanan gazetelerin çoğunu çıkaranların edebiyat adamı olması

Henüz başka tür yazı yazacak kişilerin olmayışı


19.Soru

Osmanlı şiirinde bir şeyleri değiştirmek gelenekli unsurların köklerini gevşetmekle olur. Buna göre aşağıdakilerden hangisi/leri bu değişikliklerdendir?

I. çağın etkilerini mazmunlaştırmak

II. imgeyi görselleştirmek

III. geleneğin mazmunları köhne bularak terk etmek

IV. Kadın ağzından gazel söylemek

V. mensur şiirin doğuşunu hazırlamak


I-II-III

II-III-IV-V

I-II

Yalnız V

I-II-III-IV-V


20.Soru

Hint tarzı anlamına gelen sebk-i hindî Hindistan’da, Babürlü Hint-Türk hükümdarlarının saraylarında Farsça yazan ozanlarca geliştirilmiştir. Sebk-i hindî akımı kaçıncı yüzyıldan itibaren klasik Osmanlı edebiyatında etkisini göstermeye başlamıştır?


XIII. yüzyıl

XIV. yüzyıl

XV. yüzyıl

XVI. yüzyıl

XVII. yüzyıl