Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Ara 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

.......-......... yılları arasında çoğu nesir olarak
Batı dillerinden çevrilen şiirler, Servet-i Fünun üslubunun şekillenmesinde etkili olur ve bir “mensur şiir” cereyanı oluşturur.

Boşluklara hangi tarihler gelmelidir?


1887-1895

1881-1895

1887-1985

1885-1897

1887-1897


2.Soru

Hem tarihi hem de edebi bir eser olan ve yeniçeriliğin kaldırılışının bir şair gözüyle değerlendirilişine güzel bir örnek teşkil eden "Nusretname" hangi sanatçının eseridir? 


Antepli Ayni

Erzurumlu Emrah

Süleyman Neş'et Efendi

Kani Efendi

Nedim


3.Soru

Edebiyatımızda Batılılaşma gayretlerine paralel olarak beliren ve bir Doğu-Batı sentezinden yana olan edebiyatçıların ortak adı nedir?


Mücedditler

Gelenekçiler

Encümen-i Şuarâ

Müdavimler

Mutavassıtlar


4.Soru

Lirik duyguların ifadesi için kullanılan vezinli veya vezinsiz yazılabilen uzun şiire ne denir?


Zeyl

Dram

Gotik

Ode

Barok


5.Soru

Konuşma güçlüğü çeken Mustafa Galib’in kendi fikri temellerini oluşturduğu poetikasını diğer şairlere anlatmak için 'sözcü’ olarak seçmiş olduğu şair kimdir?


Namık Kemal

Ebuzziya Tevfik

Arif Hikmet

Salih Nail

İsmail Hikmet


6.Soru

Türk şiirinin tarihsel gelişiminde Batı edebiyatlarının etkisinin başladığı dönem olan ve Tanzimat dönemi olarak adlandırılan dönem kaçıncı yüzyılda ortaya çıkmıştır?


18. yüzyılın birinci yarısı

18. yüzyılın ikinci yarısı

19. yüzyılın birinci yarısı

19. yüzyılın ikinci yarısı

20. yüzyılın birinci yarısı


7.Soru

Encümen- Şuara ne zaman dağılmıştır?


1861

1862

1863

1864

1865


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 19. Yüzyılın ilk yarısında yetişen önemli şairler biri değildir?


Aynî

Enderunlu Vâsıf

Nedim

Keçeci-zâde İzzet Molla

Leylâ Hanım


9.Soru

Türk edebiyatı alanında ilk edebi tartışmayı başlatarak Arap harflerinin düzenlenmesi ve Latin harflerinin kullanılıp kullanılamayacağı konularını da sayfalarına taşıyan gazete hangisidir?


Tasvir-i Efkâr

Muhbir

Tercüman-ı Ahval

Ceride-i Havadis

Takvim-i Vekayi


10.Soru

Encümen-i Şuarâ’nın şiir dili konusundaki arayışları açısından aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


“şiir dili”nin gündelik dilin üstünde, özel bir dil olarak inşa edilmesi;

konuşma dilinden kaçınılarak edebi dil kullanılması;

şiir dilinde sebk-i hindînin orijinal mazmunlarının kullanılması;

şiir dilinde tasavvuf lügatinin remizlerinin kullanılması;

Türkçe kelimelerin yanı sıra Arap ve Fars kökenli kelimelerin de kullanılması;


11.Soru

1860’ta yayın hayatına başlayan ve Agâh Efendi ile İbrahim Şinasi’nin birlikte çıkardığı gazetesi aşağıdakilerden hangisidir?


Ceride-i Havadis

Rûznâme

Takvim-i Vekayi

Tercüman-ı Ahval

Vakayi-i Mısriye


12.Soru

 Ahmet Midhat Hasan Mellâh adlı eserinde Alexandre Dumas’nın hangi eserinden ilham almıştır?


Sefiller

Souvenir

Robinson Crusoe

Emile

Monte Cristo


13.Soru

Sanat anlayışı, telif ve tercüme eserleri ve teorik yaklaşımları ile Tanzimat Dönemi’nde Batı edebiyatı ile daha sistemli bir ilişki kurmuş, ilk kitabı Afife Anjelik olan ikinci kuşak edebiyatçı kimdir?


Recaizâde Ekrem

Sami Paşa Sezai

Mahmud Paşa

Abdülhak Hamid

Ahmet Haşim


14.Soru

Romantizm, natüralizm, realizm gibi sanat akımlarından okuyucularını haberdar etmeye çalışan, diğer yandan halkın bilgi ve görgüsünü arttırma, bilgilendirme ve bilinçlendirme süreciyle birlikte yeni bir toplumu inşa etme amacı güden gazete aşağıdakilerden hangisidir?


İbret

Hürriyet

Tercüman-ı Hakikat

Tasvir-i Efkâr

Ceride-i Havadis


15.Soru

Batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımıdır.

Yukarıda söz edilen sanat akımı hangisidir?


Gotik

Postmodern

Barok

Modern

Yeni


16.Soru

................. , Osmanlı Türkçesinin Eski Anadolu Türkçesinin yerini almaya başladığı XV. yüzyılın ikinci yarısı ve XVI. yüzyılın başlarında bazı şairler tarafından bilinçli bir şekilde başlatılan dilin sadeliğini koruma hareketidir. 

Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar? 


Türkî-i Basit

Sebk-i Hindî

Tardiye 

Vak'a-yı Hayriye 

Hâkim bakış açısı


17.Soru

Tanpınar’a göre Tanzimat’ın getirdiği yenilikler yüzünden doğan huzursuzluğun şairi aşağıdakilerden hangisidir?


Gevheri

Bayburtlu Zihni

Figani

Seyrani

Erzurumlu Emrah


18.Soru

Tanzimat döneminde bir okul görevi üstlenen ve Devlet işleri için yabancı dil bilen gençlere duyulan ihtiyacı karşılamak, memurlara yabancı dil öğretmek üzere 1821’de kurulan kurum aşağıdakilerden hangisidir?


Tercüme Odası

Divan-u Hümayun

Çeviri Dairesi Başkanlığı

Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye

Mecmua-i Fünun


19.Soru

Klasik Osmanlı edebiyatının barok özellikler kazanmaya başladığı 18. yüzyıldan 19. yüzyılın ilk yarısına gelindiğinde değişimin Batı kaynaklı etkilerle hızlandığı ve genişlediği görülür. Aşağıdakilerden hangisi bu hız ve genişlemede etkili olan faktörlerden biri değildir?


Gayrımüslimlerin, levantenler ve diğer azınlıkların oluşturdukları kültürel ortam.

Avrupalı sefirlerin İstanbul'da bulunmaları ve kendi çevrelerinde oluşturdukları kültür ortamı.

Avrupa'ya gönderilen Osmanlı elçilerinin hazırlamış oldukları raporlar ve sefaretnameler.

Kültür ve düşünce açısından Avrupa’ya yakın Osmanlı bürokratlarına üst derecelerde görevler verilmesi.

Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri gücünün giderek artması.


20.Soru

Tünd-bâd-ı âh-ı hasretle coşup eşkim yemi

Görünür herbir müjem deryâda gûyâ bir gemi

Yukarıda verilen satırlarda, gözyaşları içinde kirpiklerini gemi gibi yüzdürme imgesini oluşturan şair aşağıdakilerden hangisidir?


İbrahim Halet

Namık Kemal

Osman Şems

Memduh Faik

Mehmed Lebib