Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Osmanlı Devleti’nde basın ve yayın hareketlerinin Avrupa ülkelerinden geç başlamasının en temel sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Ülkedeki okur yazar oranının istenen seviyeden düşük olması |
Batı’da meydana gelen değişim ve dönüşümün kavranmasındaki gecikme |
Matbaanın ülkeye geç girmesi |
Mevcut yönetimin eleştirel yazıların artmasını istememesi |
Sözlü edebiyatın yazılı edebiyata göre daha fazla gelişmiş olması |
Osmanlı Devleti’nde basın ve yayın hareketleri Avrupa ülkelerinden geç başlar. Bunda etkili olan en temel sebep matbaanın ülkeye geç girmesidir. Osmanlı’da önce İspanya’dan göçen Yahudilerin, yabancı temsilciliklerin ve azınlıkların matbaa kurduğu, basın yayın işlerine el attığı görülür. Daha sonra devletin ana unsuru durumundaki Türklerin matbaacılığa yönelmesi gerçekleşir. Ülkede kitap basımının gelişmeye başlamasından bir süre sonra gazete ve dergiler de yayın hayatına girer.
2.Soru
Namık Kemal ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Şinasi ile tanışıncaya kadar klasik anlayışta eserler verdi.(I) Eserlerinde vatan, millet, hürriyet gibi kavramlara geniş yer vermiştir.(II) Sanatı ve edebi kişiliği üzerinde Leskofçalı Galip’in etkisi büyüktür.(III) Kelime oyunlarını ve süslü dili oldukça fazla kullanmıştır.(IV)
I ve II |
I ve III |
III ve IV |
II, III ve IV |
I, II, ve III |
IV. ifade hariç verilen ilk üç ifade de Namık Kemal ile ilgili doğru ifadelerdir.
3.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi Alphonse de Lamartine'nin Le Lac (Göl) adlı şiirini Türkçeye çevirmiştir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Akif Paşa |
Sadullah Paşa |
Bağdatlı Ruhi |
Belirtilen şiiri Sadullah Paşa çevirmiştir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Osmanlı'nın ilk resmi gazetesi aşağıdakilerden hangisidir?
Ceride-i Havadis |
Tercüman-ı Ahvâl |
Takvim-i Vekayî |
Hakikat |
Mecmua-i Maarif |
İlk resmi gazete Takvim-i Vekayi'dir. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Victor Hugo’nun “Sefiller” romanının tercümesinin ilk kez yayınlandığı ve ilanların sayfalarda ilk defa yer aldığı gazete hangisidir?
Tasvir-i Efkar |
Muhbir |
Tercüman-ı Ahval |
Takvim-i Vekayi |
Ceride-i Havadis |
Sayfalarını ilana açarak çok sayıda ilanın yayınlanmasını sağlayan ve “Sefiller” romanının tercümesini yayınlayan gazete Ceride-i Havadis’tir.
6.Soru
“Şiir ve İnşa’’ makalesinin yazarı kimdir?
Şinasi |
Fatin Efendi |
Namık Kemal |
Ahmet Midhat |
Ziya Paşa |
Doğru cevap E dir. “Şiir ve İnşa’’ makalesinin yazarı Ziya Paşadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şemseddin Sami’nin eserlerinden biridir?
Istılahat Lügati |
Avrupa Risalesi |
Kavaid-i Osmaniyye |
Kamus-ı Türki |
Lügat-ı Tıbbiye |
Edebiyatımızda önemli bir sözlük ve gramer kitabı olarak bilinen ve Şemseddin Sami’nin yazdığı eseri ‘’Kamus-ı Türki’’ dir.
8.Soru
Bir romanda anlatılan olaylar dizisinin yanı sıra romanın yazılışını da konu edinen anlatım tekniğine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Alt kurmaca |
Kurmaca |
Üst kurmaca |
Yan kurmaca |
Üst anlatım |
Üst Kurmaca (Meta-Fiction), bir romanda anlatılan olaylar dizisinin yanı sıra romanın yazılışını da konu edinen anlatım tekniğine verilen addır. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Mimarinin, musikinin ve edebiyatın içinde bulunduğu barok dönemini anlatan ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Abartısız, sade, dengeli |
Devinime, duyuma önem veren |
Düşünceye ve biçime önem veren |
Geleneksel ve klasik anlayış taşıyan |
Sanatçının çelişkilerden çekindiği |
Barok, batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımıdır.
10.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Ziya Paşa için söylenemez?
Encümen-i Şuara’nın önemli temsilcilerindendir. |
Tanzimat Dönemi edebiyatının düalitesini kişiliğinde yaşayıp eserlerinde de yansıtmıştır. |
Batı zihniyetini benimseyememiştir. |
Eserlerinde huzursuz, memnun olmayan dramatik insanın endişelerini dile getirmiştir. |
Yaratılışı itibarıyla ihtiraslı biridir ve ikbal düşkünlüğü vardır. |
Sanatını Batılı anlayışa sınırlı da olsa açmış, yeni fikirlere yer veren eklektik bir anlayış geliştirmiştir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi Türk şiirinin genel özelliklerinden biri değildir?
Dilde ve üslupta ayıklamaya gidilerek sade bir söyleyişe yönelmek istenmiştir. |
Divan şiirinin soyut dünya algısının yerine daha somut bir dünya algısı getirilmiştir. |
Ölçü olarak yine aruz kullanılmış, ara sıra hece ölçüsüyle şiirler de yazılmıştır. |
S¸iire hak, hukuk, hürriyet, kanun, vatan, millet, adalet gibi yeni kavramlar girmiştir. |
Divan şiirinde karşılaşılan bütün güzelliği yerine parça güzelliğine değer verilmiştir. |
Dilde ve üslupta ayıklamaya gidilerek sade bir söyleyişe yönelmek istenmiştir. Divan şiirinin soyut dünya algısının yerine daha somut bir dünya algısı getirilmiştir. Ölçü olarak yine aruz kullanılmış, ara sıra hece ölçüsüyle şiirler de yazılmıştır. S¸iire hak, hukuk, hürriyet, kanun, vatan, millet, adalet gibi yeni kavramlar girmiştir. Divan şiirinde karşılaşılan parça güzelliği yerine bütün güzelliğine değer verilmiştir.
12.Soru
Meddah hikâyeleriyle modern hikâye arasında geçiş ürünü olarak değerlendirilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Letâif-i Rivâyât |
Müşahedât |
Don Kişot |
Monte Kristo |
Hasan Mellah yahut Sır İçinde Esrar |
Letâif-i Rivâyât, Meddah hikâyeleriyle modern hikâye arasında geçiş ürünü olarak değerlendirilen eserdir.
13.Soru
19. yüzyıl Türk edebiyatı tarihini “her şeyden evvel Türk insanında başlayan bir buhranın ve yeni ufuklar ve değerler etrafında yavaş yavaş kurulan bir iç düzenin tarihi” olarak tanımlayan edebiyatçı kimdir?
Mithat Efendi |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Recaizade Ekrem |
Sami Paşazade |
Mehmet Kaplan |
19. yüzyıl Türk edebiyatı tarihini “her şeyden evvel Türk insanında başlayan bir buhranın ve yeni ufuklar ve değerler etrafında yavaş yavaş kurulan bir iç düzenin tarihi” olarak tanımlayan edebiyatçı Ahmet Hamdi Tanpınar'dır. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi Türk şiirinin genel özelliklerinden biri olarak verilmektedir?
Soyut bir dünya algısı getirilmiştir. |
Şiirde sosyal ve siyasi konulara yer verilmemiştir. |
Divan şiirinin mazmunları çözülmüş, hayal sistemi değişmiştir. |
Dilde ve üslupta ağır ve ağdalı bir dil kullanılmıştır. |
Bütün güzelliği yerine parça güzelliğine değer verilmiştir. |
Tanzimat Dönemi Türk şiirinin genel özellikleri şöyle ifade edilebilir:
- Dilde ve üslupta ayıklamaya gidilerek sade bir söyleyişe yönelmek istenmiştir. Özellikle İbrahim Şinasi, konuşma diline yakın bir şiir dili ve sade bir üslup kurma çabası içinde olmuştur.
- Divan şiirinin soyut dünya algısının yerine daha somut bir dünya algısı getirilmiştir.
- Divan şiirinin gazel, kaside, murabba, terci-i bent, terkib-i bent gibi nazım şekilleri önemli ölçüde sürdürülmüş, bununla birlikte az da olsa yeni nazım şekilleri denenmiştir.
- Ölçü olarak yine aruz kullanılmış, ara sıra hece ölçüsüyle şiirler de yazılmıştır.
- Şiire hak, hukuk, hürriyet, kanun, vatan, millet, adalet gibi yeni kavramlar girmiştir.
- Divan şiirinde karşılaşılan parça güzelliği yerine bütün güzelliğine değer verilmiştir.
- Divan şiirinin mazmunları çözülmüş, hayal sistemi değişmiştir.
Şiirde sosyal ve siyasi konular ele alınmaya başlanmıştır.
Doğru cevap C'dir.
15.Soru
- Encümen-i edebî
- Meclis-i şuarâ
- Encümen-i divan
- Encümen-i hikmet
- Encümen-i şiir
Yukarıdaki adlandırmaların hangileri farklı kaynaklarda Encümen-i Şuarâ için kullanılmaktadır?
I, II |
II, III, IV, V |
IV, V |
I, II, IV, V |
I, V |
Encümen-i Şuarâ, kaynaklarda zaman zaman “encümen-i edebî”, “meclis-i şuarâ”, “encümen-i hikmet” veya “encümen-i şiir” gibi isimlerle de karşılanmaktadır.Doğru cevap D'dir.
16.Soru
İstanbul ilk tiyatro binasına ne zaman sahip olmuştur?
1840 |
1841 |
1842 |
1843 |
1844 |
İstanbul’da tiyatro binalarının eksik olmasından dolayı hemen tiyatro binaları yapılmaya başlanır. 1840’ta İstanbul, bir tiyatro binasına sahip olur.
17.Soru
Aşağıdakilerin hangisi sözlük karşılığı “bir orta yol tutturan” yahut “iki şey arasında aracılık eden” olsa da edebiyatımızda Batılılaşma gayretlerine paralel olarak beliren ve bir Doğu-Batı sentezinden yana olan edebiyatçıların ortak adıdır?
Mutavassıt |
Gelenekçi |
Halkçı |
Kalıpçı |
Müceddit |
Mutavassıt Sözlük karşılığı “bir orta yol tutturan” yahut “iki şey arasında aracılık eden” olsa da edebiyatımızda Batılılaşma gayretlerine paralel olarak beliren ve bir Doğu-Batı
sentezinden yana olan edebiyatçıların ortak adıdır. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
"Batı sanatında dengeden çok devinime, düşünceden çok duyuma, biçimlerin serbestçe yaratılmasından duyulan coşkuya önem veren, abartmalı, etkileyici, çelişkiden çekinmeyen sanat akımıdır."
Yukarıda tanımı verilen sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Fütürist dönem |
Romantik dönem |
Natürailst dönem |
Barok dönem |
Realist dönem |
Yukarıda tanımı verilen sanat akımına barok adı verilmektedir.
19.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Yeniçeri Ocağının kaldırılmasıyla ilgili bilgi vermez?
Nusretnâme |
Üss-i Zafer |
Gülzâr-ı Fütûhât |
Türkî-i Basit |
Emâre-i Zafer |
Türkî-i Basit XV. yüzyılın ikinci yarısı ve XVI. yüzyılın başlarında bazı şairler tarafından bilinçli bir şekilde başlatılan dilin sadeliğini koruma hareketidir.
20.Soru
Osmanlı’nın son klasik tezkiresi olan Tezkire-i Hâtimet’ül eş’ar’ın yazarı kimdir?
Fatin Efendi |
Şinasi |
Said Bey |
Ziya Paşa |
Namık Kemal |
Osmanlı’nın son klasik tezkiresi olan Tezkire-i Hâtimet’ül eş’ar’ın yazarı Fatin Efendi’dir. 1853 yılında biten ancak 1855 yılında yayımlanan bu tezkire, hâl tercümeleri (öz geçmiş) ve şiir örneklerinden oluşur. Doğru seçenek A’dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ