Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Neslin özelliklerindendir?
Ortak bir yayın organı etrafında toplanmış, ortak bildirgeleri olan bir topluluk ya da harekettir. |
Yaşları ve dönemleri bakımından da belli bir ortaklığa sahiptirler. |
Ara Neslin eserleriyle etkin olduğu yıllar, 1880-1896 yılları arası döneme rastlar. |
Kendilerinden önceki edebiyat anlayışlarına tepkilerini bir bildirgeyle kamuoyuna ilan etmişlerdir. |
Ortak bir dergileri mevcuttur ve bir akım olarak ortak tavır almışlardır. |
Ara Neslin ortaya koydukları eserlerle ve edebiyatlarıyla etkin olduğu yıllar, 1880-1896
yılları arası dönemdir.
Ara Nesil, ortak bir yayın organı etrafında toplanmış, ortak bildirgeleri olan bir topluluk ya da hareket değildir. Yaşları ve dönemleri bakımından da belli bir ortaklığa sahip
değillerdir. Ağırlıklı olarak İkinci Abdülhamit ve İkinci Meşrutiyet dönemlerinde ürün
verdiler. Sadece eserlerinde görülen ortak özelliklerinden dolayı böyle bir gruplandırma
yapılmıştır. Kendilerinden önceki edebiyat anlayışlarına tepkilerini ve kendilerine ait özgün edebiyat anlayış, görüş ve felsefelerini ilkeler hâlinde bir bildirgeyle edebiyat kamuoyuna ilan etmiş değillerdir. Ortak bir dergileri yoktur. Bir akım olarak birlikte ortak tavır almış değillerdir. Bu bakımdan edebî akım, hareket ve topluluk değil, bazı benzeşen yönleriyle bir grupturlar.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Tanzimat döneminde mizaha yönelik dergi ile dergiyi çıkaran kişi doğru verilmiştir?
Zakarya Beykozluyan – Diyojen
|
Kemalpaşazâde Sait – Terakki
|
Mihaliki Efendi – Çıngarıklı Tatar
|
Ebuzziya Tevfik – Meddah
|
Mehmet Tevfik – Çaylak
|
3.Soru
Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi Fenni Şiir özelliklerinden biri değildir?
Zevki okşar. |
Akla uygun sözlerden oluşur. |
Bir tabiat olayını şairlik gücüyle süsleyerek ortaya koyar. |
Tabiatüstü hayallere yer verir. |
Gerçeğe ters düşmez |
Tabiatüstü hayallere yer verir.
4.Soru
"Turfanda mı Yoksa Tursa mı" romanı kime aittir?
Nabizade Nazım |
Ahmet Midhat Efendi |
Mehmet Celal |
Mizancı Mehmet Murat |
Fazlı Necip |
1890/1891’de yayımlanan Turfanda mı Yoksa Turfa mı romanı, otobiyografik bir romandır. Kendi idealist kişiliğiyle Mansur Bey tipi arasında benzerlik gösteren romanında Mehmet Murat, dönemin devlet bürokrasisinin işleyişine, sosyal, ekonomik ve siyasi problemlere eleştirel bakış getirir. Doğru cevap D'dir.
5.Soru
Türk edebiyatının köye açılmasında Mithat Efendi'den sonra dikkat çeken "Cemile ve Küçük Gelin" gibi romanları bulunan "Ara Nesil" yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Mustafa Reşit |
Ahmet Rasim |
Fatma Âliye Hanım |
Mehmet Celâl |
Nabizâde Nazım |
Tanzimat dönemi Türk edebiyatının köye açılmasında Mithat Efendi'den sonra dikkat çeken "Cemile ve Küçük Gelin" gibi romanların "Ara Nesil" yazarı Mehmet Celâl'dir. Doğru yanıt: D'dir.
6.Soru
Fen, magazin, sanat ve edebiyat dergisi olarak İstanbul’da haftalık çıkan Servet-i Fünûn, hangi tarihler arasında yayını sürdürebilmiştir?
1891 - 1944 |
1899-1959 |
1910-1979 |
1888-1999 |
1899-2002 |
1891 - 1944
7.Soru
Şinasi'nin Münâcât’ında şiirin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
“yokluk” duygusu |
“cesaret” kavramı |
“varlık” kavramı |
“korku” duygusu |
“esaret” duygusu |
S¸inasi’nin “Müna^ca^t”ında içerik, divan şiiri müna^ca^tları ile paralellik göstermektedir. Ancak bu temanın işleniş ve kurgulanış biçiminde, S¸inasi’nin bakış açısı bir divan şairinin bakış açısı ile aynı değildir. Divan şairi, dini^ ve tasavvufi konularda “yokluk” duygusunu ele alırken S¸inasi tam tersine “varlık” kavramını şiirin konusu ha^line getirmiştir. Doğru yanıt C'dir.
8.Soru
Nigâr Hanım’ın II. Meşrutiyet yıllarında oynanan fakat metni mevcut olmayan çok eşliliğin acı sonuçlarını konu alan eserinin adı nedir?
Hoşnişîn veya Cihanda Safa Bu mudur? |
Turfanda mı Yoksa Turfa mı |
Girîve |
Akıldan Belâ |
Zavallı Çocuk |
Ara Nesil edebî devresi içinde yetişen ve edebî zevki bu dönemde oluşan Nigâr
Hanım’ın II. Meşrutiyet yıllarında oynanan fakat metni elimizde olmayan Girîve’de (Bekiroğlu, 1998, s. 305) çok eşliliğin acı sonuçları konu alınır. Doğru yanıt C'dir.
9.Soru
İsmini Muallim Naci'nin bulduğu, İstanbul'da çıkmış aylık bir dergi olan, siyaset harici her türlü konuya yer veren yayın organı aşağıdakilerden hangisidir?
Âsâr |
Âfâk |
Berk |
Fevâid |
Envâr-ı Zekâ |
Âfâk: 20 Zilhicce 1299-25 Cemâziye’l- Evvel 1300 (2 Kasım 1882-3 Nisan 1883) tarihleri arasında toplam 7 sayı çıktı. Âfâk, Arapça bir kelime olup “ufuklar”, “her taraf ”
demektir. Bu ismi Muallim Naci bulmuştur. İstanbul’da çıkmış aylık dergidir. Siyasetten başka her şeyden bahseden bir yayın organıdır. İmtiyaz sahibi, A. Kamil Efendi’dir.
10.Soru
I. Hem toplumsal hem de bireysel konulara yer verilmiştir.
II. Ara Nesil şairleri, bir bildirge, dergi ve başkan etrafında ortak karar almıştır.
III. Bu dönemde kulağa göre kafiye anlayışına rastlanılmamaktadır.
IV. Ara Nesil şairlerinin şiiri, geleneksel divan şiiri anlayışıyla Batılı anlamda modern ve yeni şiirin bir sentezidir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi Ara Nesil şairlerinin ve şiirinin ortak ve genel özellikleri ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
I, II |
III, IV |
I, II, III |
I, IV |
Ara Nesil şairleri, bir bildirge, dergi ve başkan etrafında ortak karar almış ve hareket etmiş bir edebiyat akımı değildir. Ara Nesil şairlerinin şiiri, geleneksel divan şiiri anlayışıyla Batılı anlamda modern ve yeni şiirin bir sentezidir. Hem toplumsal hem de bireysel konulara yer verdiler. Göze göre kafiye değil, kulağa göre kafiye anlayışı da bu dönemde karşımıza çıkar.
11.Soru
Aşağıdaki Ara Nesil yazarlarından hangisinin eserlerinde realist- natüralist anlayış görülmektedir?
Nabiza^de Na^zım |
Mehmet Cela^l |
Ahmet Rasim |
Mustafa Reşit |
Fatma A^liye Hanım |
Nabiza^de Na^zım’ın ilk döneminde romantik ve daha sonra realist-natüralist anlayışa bağlı kalarak eserler yazmıştır. Nabiza^de Na^zım, bu kuşağın içinde, özellikle hakikiyyun (realizm-naturalizm) görüşünü savunanlar arasında şair, hika^yeci, romancı ve eleştiri yazarı kimliğiyle yer alır. Doğru cevap A’dır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ara Nesil edebiyatının genel özelliklerindendir?
Sanat sanat içindir anlayışı hakimdir. |
Çocuklar, gençler, kadınlar edebiyata dahil edilmelidir. |
Arap, Acem ya da Batı edebiyatları aynen taklit edilebilir. |
Bireysel ve bireyci sanat ön planda tutulmalıdır. |
Edebiyatçı milli değerlere kayıtsız kalmamalıdır. |
Taklit ve çalıntı yerine faydalanma, beslenme ve etkilenme esas olmalıdır. Ne Arap ve Acem edebiyatları ne de Batı edebiyatları aynen taklit edilmelidir. Başkalarının fikirleri, duyma, düşünme biçimleri, dil özellikleri, tamlamaları, hayalleri, şekil ve teknik özellikleri aynen taklit edilmemelidir. Bu, gelişmeyi önler. Bunun yerine başka edebiyatlardan bilinçli bir biçimde yararlanılmalıdır. Bireysel ve bireyci sanat yerine sosyal fayda değerini ön plana alan sanat yapılmalıdır. Milletimizin muhtaç olduğu genel bilgiler, edebî metinler yoluyla yayılmalıdır. Birçok yazılarında görüleceği gibi Ara Nesil yazarları, sanat için sanat yerine toplum için sanata önem vermişlerdir. Hatta çoğu zaman sanatı, edebiyatı gereksiz görmüşler, asıl önemli olanın bilim olduğu üzerinde durmuşlardır. Çocukları, gençleri, öğrencileri, kadınları edebiyattan uzak tutmak istemişlerdir. Edebiyatçı, millî değerlere kayıtsız kalamaz. Tam tersine Türk tarihini, sosyal yapısını, âdet, gelenek ve göreneklerini, ahlaki, duygusal durumunu iyi bilmeli,
eserini buna uygun olarak üretmelidir.
13.Soru
Ara Nesil şairlerinden olup Sünûhat, Huz Mâ Safâ, Mağdûre-i Sevdâ, Mevlid-i Pederi Ziyâret, Mensiyyât, Hissiyât, İntâk-ı Hakkın Tahmisi şiirlerini yazan şairimiz kimdir?
İsmail Safa |
Nabizâde Nâzım |
Recep Vahyî |
Sezâîzâde Ahmet Hikmet |
Şair Nigâr Hanım |
İsmail Safa
14.Soru
Şiiri topluma faydası açısından değerlendiren, fenni şiire önem veren, fenni şiir, şairinin tabiatüstü hayallerle uğraşmayarak bir tabiat olayını, fen bilgisini ya da topluma faydalı bir bilgiyi şairane gücüyle süsleyerek yazan, ilim ve fende geri kalışımızı eleştiren, ilmin şiirden daha önemli olduğunu savunan şairimiz kimdir?
Menemenlizâde Mehmet Tâhir |
Muallim Feyzî |
Müstecâbîzâde İsmet |
Nabizâde Nâzım |
Recep Vahyî |
Nabizâde Nâzım
15.Soru
Mizancı Murat’ın çıkarmış olduğu gazetenin adı nedir?
Mizan |
Âfâk |
Servet-i Fünun |
Gülşen |
Mektep |
Mizan
16.Soru
Ara Nesil edebiyatının etkin olduğu dönem aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Tanzimat edebiyatından Servet-i Fünun edebiyatına geçiş süreci |
Divan edebiyatından halk edebiyatına geçiş dönemi |
Servet-i Fünun edebiyatından Fecr-i Ati edebiyatına geçiş dönemi |
Divan edebiyatından Servet-i Fünun edebiyatına geçiş süreci |
Divan edebiyatından Tanzimat edebiyatına geçiş süreci |
Ara Nesil, Tanzimat edebiyatından Servet-i Fünun edebiyatına geçiş sürecinde yer
alır. Ara Neslin ortaya koydukları eserlerle ve edebiyatlarıyla etkin olduğu yıllar, 1880 1896 yılları arası dönemdir. Doğru cevap A'dır.
17.Soru
I. Konuşma dilini edebiyata sokma gayretleri
II. İnsanı temel alan dünya görüşü ile bir insan anlayışı kurma
III. Hayalî değerleri gerçek olana tercih etme
Yukarıdakilerden hangisi Şinasi’nin edebiyatımıza getirdiği yenilikler arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II ve III |
Şinasi gerek şiiri gerekse nesriyle Türk edebiyatına yön veren ilk edebiyatçılarımızdan biridir. Edebiyata getirdiği dil anlayışı, özellikle konuşma dilini edebiyata sokma gayretleri, insanı temel alan dünya görüşü ile bir insan anlayışı kurma, sadelik ve yenilik adına eski şiirin hayal sisteminden kaçma, gerçek değerleri hayalî olana tercih etme (somut olanı soyut olana tercih etme) onun edebiyatımıza getirdiği en önemli yenilikler arasındadır.
18.Soru
Dağıstan’ın Huraki kasabasında doğmuştur ve eğitimli bir aileden gelmektedir.. Babası kadılık ve müftülük yapmış biridir. O, küçük yaşta dinî bilgiler almaya başlar. Arapça öğrenir. Timurhan Şûra Rüşdiyesi’ni, İstavropol Gimnazyumu’nu ve Moskova Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirir. Rusların baskıları karşısında küçük yaştan beri İstanbul’a gidip halifeye ve İslam dinine hizmet etmek arzusu içinde büyür. Bu idealle 1873 yılında İstanbul’a gelir. Matbûât-ı Dâhiliyye Kalemi’nde çalışırken aslen Kafkasyalı olan Maliye Nâzırı Şirvânîzâde Mehmed Rüşdü Paşa’nın himayesini görür. Onun konağına yerleşir ve bir süre sonra da mühürdarı olur. Yukarıdaki paragraf ara nesil dönemi roman yazarlarından hangisi tanıtılmaktadır?
Mizancı Mehmet Murat |
Nabizâde Nâzım |
Mehmet Celâl |
Selanikli Fazlı Necip |
Fatma Âliye Hanım |
Dağıstan’ın Huraki kasabasında doğan Mizancı Mehmet Murat (1854-1917), eğitimli bir aileden gelir. O, küçük yaşta dinî bilgiler almaya başlar. Arapça öğrenir. Timurhan Şûra Rüşdiyesi’ni, İstavropol Gimnazyumu’nu ve Moskova Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirir. Rusların baskıları karşısında küçük yaştan beri İstanbul’a gidip halifeye ve İslam dinine hizmet etmek arzusu içinde büyür. Bu idealle 1873 yılında İstanbul’a gelir. Matbûât-ı Dâhiliyye Kalemi’nde çalışırken aslen Kafkasyalı olan Maliye Nâzırı Şirvânîzâde Mehmed Rüşdü Paşa’nın himayesini görür. Onun konağına yerleşir ve bir süre sonra da mühürdarı olur. Doğru yanıt A'dır.
19.Soru
Sami Paşazâde Sezai, hikayelerinde genellikle hangi insan tiplerini işler?
Yoksul |
Zengin |
Hırslı |
Sıradan |
Melankolik |
Sami Paşazâde Sezai, hikayelerinde sıradan kişilerin hayatlarına yer vermiştir. Hikayelerini "Küçük Şeyler" adını verdiği kitapta toplamasının nedeni de budur. Doğru yanıt: D'dir.
20.Soru
"Araba Sevdası" romanında hangi edebiyat akımının etkisi görülür?
Klasisizm |
Romantizm |
Natüralizm |
Realizm |
Sembolizm |
"Araba Sevdası" romanı, Tanzimat edebiyatıyla başlayan "Realizm" akımının etkisiyle yazılmış bir romandır. Doğru yanıt: D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ