Tarih Felsefesi 2 Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in tarih anlayışıyla ilgili değildir?
Tarih olanaklı olanın etkinlik haline gelmesidir. |
Tarih tekerrür ederken doğada hiçbir şey kendisini tekrar etmez. |
Tarihte özel-tin yok olup gitse bile Dünya-tini ya da Mutlak-Tin genel bir biçim olarak yok olamaz. |
Tarih sürecinin itici gücü akıldır. |
Tarihte olup biten her şey insan istenciyle olup bitmektedir. |
Hegel’e göre doğada yeni bir şey yoktur, döngüsellik ve kendisini tekrar etme vardır, oysa tarihte hiçbir şey kendisini tekrar etmez, her şey yeni bir biçim kazanmış olarak ortaya çıkar. Bu yüzden doğada ilerleme yokken tarihte bir ilerleme vardır.
2.Soru
Voltairé’e göre insanlığın ilerlemesinin önündeki en büyük iki engel aşağıdakilerden hangisidir?
Savaşlar-dinler |
Dinler-siyaset |
İmparatorluklar-siyaset |
Devrimler-savaşlar |
Sanat-siyaset |
Voltairé’e göre savaşlar ve dinler hümanitenin ilerlemesinin önündeki en büyük engellerdir, eğer onları ortaya çıkaran önyargılarla birlikte ortadan kaldırılırlarsa dünya daha hızlı ilerleyebilir.
3.Soru
Shelling’in ilerleme tasarımına göre aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Tarih kendisini tekrarlar |
ilerlemeyen şey tarihin nesnesidir |
mekanik devinimler ardı ardına gelen ilerleyen devinimlerdir |
ilerleyen devinimler bir döngü içinde olan devinimlerdir |
Mekanizmin olduğu yerde tarih yoktur |
Schelling’in ilerleme tasarımına göre mekanik devinimler de ilerleyen devinimler gibi ardı ardına gelseler de ilerleyen bir devinim değildirler çünkü mekanik devinimler bir döngü içinde olan devinimlerdir, hep tekrarlanırlar. “Mekanizmin oldu-ğu yerde tarih yoktur; aynı şekilde tarihin olduğu yerde mekanizm yoktur”.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın tarihle ilgili değerlendirmeleri arasında yer almaz?
Marx’a göre tarihin kendisi doğanın insanlaşmasıdır. İnsan doğayı nesne edinip emeğiyle dönüştürmeye başladığı anda tarih ortaya çıkmıştır. |
Marx’a göre tarihte zorunluluk vardır, bu zorunluluğun temelini maddi üretim ilişkilerini belirleyen yasalar oluşturur. |
Marx belirli bir üretim tarzı belirli bir toplumsal ilişkiler bütünü ya da bir toplumsal aşamayı belirler görüşündedir. |
Marx’a göre tarihsel gelişmenin koşullarından biri her gün kendi yaşamlarını oluşturan insanların diğer insanları oluşturmaya, kendi türlerini üretmeye başlamalarıdır. |
Toplumun doğasını belirleyen güçler tüketicilerdir. |
Marx’a göre toplumun doğasını belirleyen güçler üretim güçleridir.
5.Soru
Marx'a göre İnsanı insan yapan şey aşağıdakilerden hangisidir?
insanın doğasında bulunan bir soyutlamadır. |
insanın üretici etkinliğidir. |
insanın dogmatik olmasıdır. |
insanın kültürüne olan bağlılığıdır. |
insanın teorik etkinliğidir. |
Marx’a göre insan kendi geçim araçlarını üretmesiyle hayvandan ayrılır. Bu Marx’ın insanın özünü onun pratik etkinliği olarak görmesi demeye gelir. İnsanı insan yapan şey, insanın üretici etkinliğidir. İnsanın ne olduğu üretim etkinliğiyle “hem neyle ürettiğiyle hem de nasıl ürettiğiyle” alakalıdır; “bu yüzden” der Marx, insanın ne olduğu “insanın üretiminin maddi koşullarına dayanır” (Marx 1998: 37). Marx’a göre insanın özü, tek tek her bireyin doğasında bulunan bir soyutlama değildir. İnsanın özünü toplumsal ilişkiler bütünü oluşturur (Marx 1999a: 23). Her toplumsal yaşam da özü gereği pratiktir. Doğru cevap b'dir.
6.Soru
Tarihin mekanizm ile açıklanamayacağını öne süren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Schelling |
Fichte |
Kant |
Hegel |
Herder |
Schelling’e göre mekanizm ile tarih açıklanamaz. Çünkü, mekanizmin olduğu yerde tarih yoktur; aynı şekilde tarihin olduğu yerde mekanizm yoktur.
7.Soru
İnsan doğasına teolojik açıdan yaklaşan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Marx |
Herder |
Engels |
Condorcet |
Herder insan dünyasına teleolojik olarak yaklaşır. İnsan doğası mekanik nedensellikle belirlenmiş bir doğa değil, tersine yüksek amaçlarca belirlenmiş ereksel yapıda bir doğadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Herder’in düşüncesine göre olanaksızdır?
Tarihin içindeki dönemler kendilerini kendi doğaları nedeniyle birbirlerine bağlarken onların yanında insanlık da farklı aşamalarla birbirine bağlanır
|
Çağların birbiriyle karşılaştırılmasıyla tarihin içindeki gerçekler yakalanabilir
|
Zaman ve insanlığın ilerlemesi ayrılamayacak biçimde birbirine bağlı olan iki olgudur
|
Geçmişte yaşanmış bir olay yaşanmamış sayılamaz
|
İnsanlığın keşfedip geliştirdiği sanatları daha iyi kullanmayı öğrenmesi ve bu sürecin sürekli devam edeceği düşüncesi
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fichte’nin hümanite ile ilgili görüşleri arasında yer almaz?
hümanite kavramını ilerleyen bir şey olarak ele alır |
hümanitenin ilerlemesi kendi öz varlığını yaratması¬dır |
hümanite insanlığın varlığını yaratmıştır |
hümanite var olmasaydı gerçek insan yaşamı da var olamazdı |
insanlık içgüdünün egemenliğinde kendi hümanitesini inşa etmek üzere aşama aşama ilerler |
Fichte de Herder gibi hümanite kavramını ilerleyen bir şey olarak ele alır. Aynı zamanda hümanitenin ilerlemesi kendi öz varlığını yaratmasıdır ki bu da hümanitenin dünya üzerindeki başlangıç durumuna geri dönmesi ya da bunu kavrayarak şimdiki durumunun içinde kapsaması demektir. Fichte’ye göre hümanite kendi varlığını yaratamasaydı dünyada gerçek insan yaşamı da var olamazdı, “tüm şeyler ölü, katı ve hareketsiz kalırdı”.
10.Soru
Hegel’e göre tarih yazımında yazar kendisinin de ka-tıldığı, içinde bulunduğu olgu durumunu anlattığı tarih yazımı aşağıdakilerden hangisidir?
Kaynaktan Tarih |
Felsefi Tarih |
Bilimsel Tarih |
Genel Tarih |
Rekleksiyonlu Tarih |
İlk tür tarih yazımı Herodotos, Thukydides gibi betimledikleri eylemler, olguları kendileri yaşamış ya da anlattıkları çağın tininin içinde yaşamlarını sürdürmüş olan tarihçilerin yazdıkları tarihtir. Bu tür tarih yazımında yazar kendisinin de katıldığı, içinde bulunduğu olgu durumunu anlatır. Başka bir deyişle kaynaktan tarih denilen tarih yazımında “kaleme alanın tini ile anlattığı eylemlerin tini bir ve aynıdır”.
11.Soru
Hegel’e göre, tarih yazımında bir tarihçi ele aldığı geçmiş dönemin tininden ayrı bir tine, bir kültüre ait ise, bu tür tatih yazımına aşağıdakilerden hangi ad verilir?
Kaynaktan tarih |
Refleksiyonlu tarih |
Tarih felsefesi |
Felsefi tarih |
Deneysel Tarih |
Refleksiyonlu tarihte tarihçi ele aldığı geçmiş dönemin tininden ayrı bir tine, kültüre aittir; bu yüzden de reşeksiyona gerek vardır.
12.Soru
Tarihe hümanite kavramı bağlamında bakan düşünür kimdir?
Kant |
Weber |
Herder |
Goethe |
Gibbon |
Herder’e göre tarihin ve doğanın ereğini “hümanite” oluşturur. Tarih hümanite’ye yönelmiş ilerleyen bir süreçtir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marksist tarih kuramcısı veya Marksizmle ilgili bir düşünür değildir?
Antonio Gramsci |
Ernst Bloch |
G. Lukacs |
David Hume |
L. Althusser |
David HumeMarksist tarih kuramcısı veya düşünürü değildir.
14.Soru
Hangi düşünür ilerlemenin amaçsız olmadığını, ilerlemenin belirli bir amaca yönelik olduğunu ifade etmiştir?
Herder |
Schelling |
Fitche |
Friedrich |
Weber |
Schelling’e göre tarih Mutlak olanın kendi bilincine doğru ilerlemesidir. İlerleme amaçsız değildir, belirli bir hedefe yönelik bir ilerlemedir ve bu hedef de Mutlak olanın kendi bilincidir.
15.Soru
Marx’a göre insanları hayvanlardan ayıran ilk eylem nedir?
İnsanların düşünmeleri |
İnsanların kendi geçim araçlarını üretmeye başlamaları |
İnsanların birbirleriyle savaşmaları |
İnsanların göç etmeleri |
İnsanların gözlemler yapmaları |
Marx’a göre insan bireylerinin ilk tarihsel eylemi, insanları hayvanlardan ayıran ilk eylem, insanların düşünmeleri değil, kendi geçim araçlarını üretmeye başlamalarıdır.
16.Soru
Doğa durumunda mülkiyet ve devlet olmadığından insanların gerçekten özgür ve eşit olduğunu ileri sürerek Aydınlanmanın kültür anlayışını eleştiren ve insanlığın mutlu olacağı bir altın çağı varsa bu çağ gelecekte değil, geçmişte aranması gerektiğini ifade eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Rousseau |
Comte |
Voltaire |
Turgot |
Condorcet |
Rousseau ise doğa durumunda mülkiyet ve devlet olmadığından insanların ger¬çekten özgür ve eşit olduğunu ileri sürerek Aydınlanmanın kültür anlayışını eleş¬tirmiştir. Ona göre insanlığın mutlu olacağı bir altın çağı varsa bu çağ gelecekte de¬ğil, geçmişte aranmalıdır. Bu zaman geçmişte “çok uzaklarda” kalmıştır ve “insanın mutsuz geleceğini tehdit eden nedenlerin şimdiki koşulları” yüzünden insan geç¬mişe bile dönmek isteyebilir. Böylece Rousseau’ya göre, tari¬hin gidişinde bir yükselme değil, bir gerileme, bir alçalma görülebilir.
17.Soru
Kant’a göre doğanın en üstün amacı nedir?
Dünya yurttaşlığı düzenidir. |
İnsanoğlunun sonudur. |
Aklın bertaraf edilmesidir. |
Tarih felsefesinin kendiliğinden gelişimidir. |
Kötülüğün yerine iyiliğin getirilmesidir. |
Kant’a göre insan türünün bütün tarihi doğanın gizli bir planının gerçekleşmesi olarak görülebilir. Bu plan da insanlığın bütün doğal yeteneklerinin gelişebilmesini sağlamaktır. Doğanın en üstün amacı da dünya yurttaşlığı düzenidir. Tarihe ancak böyle bir bakış felsefesi tarih yazmak için bize bir temel sağlayabilir.
18.Soru
Hegel’in tüm felsefe sistemi hangi temelde kuruludur?
Mutlak ilerleme
|
Özgürlüğün ve zorunluluğun karşıtlığı
|
Diyalektik mantık
|
Çağların devinimi
|
Tarihin gerçekliği
|
19.Soru
“Bugüne kadar felsefe hep dünyayı yorumlamıştır oysa asıl yapılması gereken onu değiştirmektir” diyen ünlü düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Schelling |
Hegel |
Fichte |
Marx |
Herder |
Marx bugüne kadar felsefe hep dünyayı yorumlamıştır oysa asıl yapılması gereken onu değiştirmektir der ve insanın pratik etkinliğine önem verir.
20.Soru
Marx ilk olarak her tarih yazımının ......................... temellerden hareket etmesi gerektiği görüşündedir.
Cümledeki noktalı kısma aşağıdakilerden hangisinin gelmesi doğru olur?
materyalist |
dogmatik |
dini |
kültürel |
idealist |
Marx ilk olarak her tarih yazımının materyalist temellerden hareket etmesi gerektiği görüşündedir. Marx’a göre beş duyunun oluşması bile “şimdiye kadarki dünya tarihinin sonucudur” (Marx 2003: 118); dolayısıyla dünya tarihi bir anlamda insan yetilerinin gelişmesinin tarihidir. Doğru cevap a'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ