Tarih Felsefesi 2 Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tarihin tekerrür etmediğini iddia eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Hegel |
Heder |
Schelling |
Fichte |
Hegel’e göre doğada yeni bir şey yoktur, döngüsellik ve kendisini tekrar etme vardır oysa tarihte hiçbir şey kendisini tekrar etmez, her şey yeni bir biçim kazanmış olarak ortaya çıkar. Bu yüzden doğada ilerleme yokken tarihte bir ilerleme vardır
2.Soru
Marx’a göre aşağıdakilerden hangisi tarihsel gelişmenin üçüncü koşullarından biridir?
tarihin kendisi, doğal tarihin gerçek bir parçasıdır, doğanın insanlaşmasının parçasıdır. |
insan doğa biliminin dolaysız nesnesidir, aynı şekilde doğa da insan biliminin dolaysız nesnesidir. |
insanın ilk gereksinimini karşılamasının kaçınılmaz olarak yeni gereksinimlere yol açmasıdır. |
İnsanın duyusal yetileri ancak doğa dünyasının biliminde kendilerinin bilincine varabilir. |
her gün kendi yaşamlarını oluşturan insanların diğer insanları oluşturmaya, kendi türlerini üretmeye başlamalarıdır. |
Tarihsel gelişmenin üçüncü koşuluna gelince bu koşul, “her gün kendi yaşamlarını oluşturan insanların diğer insanları oluşturmaya, kendi türlerini üretmeye başlamalarıdır” söz gelişi kadın ve erkeğin ebeveyn ile çocuğun ilişkisi olarak aile ve bir toplumsal ilişki olarak aileden başka toplumsal ilişkilerin çıkmaya başlaması.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın tarihte ardarda gelen ve zorunlu olarak birbirini izlemesi gerektiğini düşündüğü dört toplum aşamasından biri değildir?
köleci toplum aşaması |
modern toplum aşaması |
feodal toplum aşaması |
kapitalist toplum aşaması |
sınıfsız toplum aşaması |
Marx’ın tarihte ardarda gelen ve zorunlu olarak birbirini izlemesi gerektiğini düşünüdüğü dört toplum aşaması; köleci toplum aşaması, feodal toplum aşaması, kapitalist toplum aşaması ve henüz gerçekleşmemiş olan sınıfsız toplum aşamasıdır. Doğru cevap b'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Herder’in hümanite kavramından ortaya çıkan sonuçlardan değildir?
İnsanın kendisini kendisine yabancı olan bir amaç altında düşünemeyeceği |
Hümanite insanlığın amacıdır ve insana yabancı olan bir amaç değil |
İnsanın kendisini ancak insana tanrının verdiği doğa ile bu dünyada yaşarken sahip olduğu konumlar toplamı içinde düşünebilir |
İnsan soyunun tarihteki amacı ancak insan doğasında bulunabilir |
Tarihte insanlığın amacı yine insanın yaşam koşulları tarafından belirlenmektedir |
Herder'e göre tarihte insanlığın amacı yine insanın kendisi tarafından belirlenmektedir. Bu amaç bu yüzden insanın yaptığı tarihin yine kendi içinde aranmalıdır. Bu amaç tarihe aşkın olamaz. İnsanlığın tarihte bir amacı vardır ve bu amaç insanlığa içkindir.
5.Soru
Rönesans döneminde tarih yazımına geçmişte olmuş olayların gerçek nedenlerinin keşfedilmesi görevini veren düşünür kimdir?
Herder |
Kant |
Tochueville |
Condorcet |
Machiavelli |
Rönesans’ta Machiavelli (1469-1527) tarafından tarih yazımına geçmişte olmuş olayların gerçek nedenlerini keşfetme görevi verilmiştir.
6.Soru
Marksist tarih kuramının Marx ve Engels’in tarih görüşlerinden sonra 20. yüzyılda da savunucuları olmuştur. Aşağıdakilerden hangisi bu Marksist düşünürlerden biri değildir?
Georg Lukács |
Antonio Gramsci |
Max Weber |
Ernst Bloch |
Louis Pierre Althusser |
Marksist tarih kuramının Marx ve Engels’in tarih görüşlerinden sonra 20. yüzyılda da savunucuları olmuştur. Bunlar arasında en önemli Marksist düşünürler Georg Lukács, Antonio Gramsci, Ernst Bloch gibi kimi düşünürlerdir ve bunlar Marksist düşünceyi temsil eden önde gelen isimler arasındadır. Marksist materyalist tarih tasarımını Lukacs’ın Hegelci-Marksizmi ile Althusser’in Yapısalcı Marksizmi, farklı biçimlerde yorumlamışlardır. Doğru cevap c'dir.
7.Soru
Schelling’e göre tarih nasıl olanaklı olabilir?
Döngüsel devinim ve tekrarlanmalar yoluyla
|
Mutlak olandan uzaklaşma yoluyla
|
Özgürlük ve zorunluluğun birlik içinde olması yoluyla
|
Mutlak olanın devinimsizliği yoluyla
|
Plansız ve amaçsız sıralanmış olaylar yoluyla
|
8.Soru
İngiltere’de deneycilik, Almanya’da eleştirel akılcılık ve Fransa’da radikal bir bilimcilik ve akılcılığa dayalı bir din eleştirisi olarak ortaya çıkan Aydınlanma felsefesi aşağıdaki gelişmelerden hangisine sebep olmuştur?
Fransız İhtilali (1789) |
Amerika’nın Keşfi (1492) |
İstanbul’un Fethi (1453) |
Boston Çay Partisi (1773) |
Feodal sistemin başlangıcı |
Geleneksel alışkanlıklardan ziyade insan aklının kullanıldığı ve aynı zamanda eleştiriye tabi tutulduğu Aydınlanma felsefesi Fransız İhtilali’nin zeminini oluşturmuştur.
9.Soru
Aşağıdakilerden kategorilerden hangisinde tin’in gençleşmesi, kendi kendini düzelt ve işlemesini de ifade eder?
Sentez Kategorisi |
Kültür Kategorisi |
Değişme Kategorisi |
Yükselme Kategorisi |
Us Kategorisi |
Tin’in gençleşmesi Hegel’e göre aynı biçime bir geri dönüş değildir, çünkü tarihte yinelenme yoktur; bu kendi kendini düzeltme ve işlemedir. Tin’in “Kendi oluşumu ona malzeme olmakta, bu malzeme üzerindeki çalışması da onu yeni tinsel oluşumlara yükseltmektedir”.
10.Soru
Marx ve Engels’in Alman İdeolojisinin idealist bakışı yerine, doğayı, yani maddi dünyayı insan varoluşunun ön koşulu olarak görerek geçim araçlarının üretimini de insan yaşamını ve giderek insan toplumunu belirleyen ön koşul olarak görmeleri hangi anlayışı benimsediklerini göstermektedir?
Materyalist bakış |
Sürrealist bakış |
Pragmatist bakış |
Romantik bakış |
Egzistansiyalist bakış |
Geçim araçları, üretim, maddi dünya gibi unsurlar Marx ve Engels’in materyalist bakışı benimsediklerine işaret etmektedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alman İdealizmi için söylenemez?
Akıl mutlak bir sistem olarak ele alınır. |
Her bir kavram ve önerme bir diğerinden mantıksal olarak türetilmelidir. |
Akıl, gerçekliğin temelindedir. |
Kavramların birbirinden türetilmesi diyalektik bir süreçtir. |
Akıl doğayı açıklayan fakat tarihi açıklayamayan ilke haline getirilir. |
Alman İdealizmi için akıl hem doğayı hem de tarihi, başka bir ifadeyle varolan gerçekliğin bütününü açıklayan bir ilke haline getirilmiştir.
12.Soru
Marx’a göre, tarihin zorunlu gelişmesi bağlamında aşağıdakilerden hangisi tarihsel gelişmenin bir sonraki evresidir?
Emperyalizm |
Liberalizm |
Komünizm |
Sosyalizm |
Nihilizm |
Tarihin zorunlu gelişmesi bağlamında komünizm tarihsel gelişmenin bir sonraki aşaması için zorunlu olan evredir.
13.Soru
19. Yüzyılda Fichte ile yeniden ifade edilen hümanite kavramını önce hangi düşünür ele almıştır?
Herder |
Kant |
Rousseau |
Schelling |
Schopenhaur |
Herder’in hümanite kavramı 19. yüzyılda Fichte ile yeniden ifade edilmiştir. Üstelik, Fichte de Herder gibi hümanite kavramını ilerleyen bir şey olarak ele alır.
14.Soru
“Tarih felsefesi” adının bulucusu olan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Turgot |
Condorcet |
Gibbon |
Collingwood |
Voltaire |
Fransa’da Aydınlanmanın en büyük temsilcisi olan Voltaire aynı zamanda “Ta¬rih Felsefesi” adının da bulucusudur.
15.Soru
Johann Gottfried Herder’in tarihi değerlendirdiği, tarihin her evresinde görülecek değişmez ilke olarak gördüğü ilke hangisidir?
Doğallık |
Kültür |
Hümanite |
Duygu |
İnanç |
Herder, insanlık tarihinin kendi içkin yasalarının kendinde taşıdığını söyleyerek hümanite (mankind) ilkesini benimser.
16.Soru
Doğal varlığın ilkelerini nesne edinen felsefe aşağıdakilerden hangisidir?
Tin felsefesi |
Doğa felsefesi |
Bilim felsefesi |
Tarih felsefesi |
Mantık felsefesi |
Hegel’in düşüncesinde doğa felsefesi doğal varlığın ilkelerini nesne edinir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Herder’in tarihe bakış açışını yansıtmayan görüşlerden biridir?
insanlık tarihinde ortaya çıkan ulusların kendilerine özgü tekrar etmeyen ayırt edici nitelikleri vardır |
tarihin bütün çağlarını açıklayan soyut bir kavrama gidilerek genelleştirilmezler |
insanlık tarihinde “hümanite”nin belirdiği dönemler olmuştur ve insanlığın tarihine gerçek anlamını veren de bu dönemlerdir |
Her çağın insanı kendi çağının anlayışından hareketle tarihi değerlendirebilir ama bu değerlendirme mutlak bir değerlendirme olamaz. |
insan türünün bütün tarihi doğanın gizli bir planının gerçekleşmesi olarak görülebilir |
Kant “doğa düzenini, parçaları bakımından ereğe uygunluk, ama bütün olarak erekten yoksunluk olarak” kabul etmenin akla uygun olmayacağı düşüncesindedir. Aynı şekilde de tarihteki insan eylemlerini, yani tarihin oluşturucu öğelerini ereğe uygunluk olarak tasarlayıp tarihin bütününü erekten yoksunluk olarak tasarlamak da akla uygun olmayacaktır. İşte bu nedenle “insan türünün bütün tarihi doğanın gizli bir planının gerçekleşmesi olarak görülebilir”.
18.Soru
Uygarlık tarihi üzerine çalışmakla tarihin yasalarının keşfedileceğini ve bunun da tarihteki olguları önceden bilmeyi sağlayacağını ifade eden düşünür kimdir?
Voltaire |
Condorcet |
Diderot |
Rousseau |
Tochueville |
Condorcet uygarlık tarihi üzerine çalışmakla tarihin yasalarının keşfedileceğini ve bunun da tarihteki olguları önceden bilmeyi sağlayacağını düşünmüştür.
19.Soru
Herder’e göre tarihin her evresinde görülebilecek değişmez ilke aşağıdakilerden hangisidir?
Hümanite |
Ereksellik |
Aydınlanma |
Akıl |
Gelişme |
Herder tarihe hümanite kavramı bağlamında bakar. Ona göre tarihin her evresinde görülecek değişmez ilke “hümanite”dir.
20.Soru
Tarihin kendisi doğanın insanlaşmasıdır. İnsan doğayı nesne edinip emeğiyle dönüştürmeye başlaığı anda tarih ortaya çıkmıştır diyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Engels |
Marx |
Gramsci |
Bloch |
Lukacs |
Marx’a göre tarihin kendisi doğanın insanlaşmasıdır. İnsan doğayı nesne edinip emeğiyle dönüştürmeye başladığı anda tarih ortaya çıkmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ