Tarih Felsefesi 2 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Herder’in ortaya attığı fikirlerden biri değildir?
Tarihin ve doğanın ereğini “hümanite” oluşturur. Tarih “hümanite”ye yönelmiş ilerleyen bir süreçtir. |
İnsan doğası mekanik nedensellikle belirlenmiş bir doğa değil, tersine yüksek amaçlarca belirlenmiş ereksel yapıda bir doğadır. |
Tarihte insanlığın amacı yine insanın kendisi tarafından belirlenmektedir. Bu amaç bu yüzden insanın yaptığı tarihin yine kendi içinde aranmalıdır. Bu amaç tarihe aşkın olamaz. |
Bir tarih felsefesinin olanaklı olabilmesi için tarihte yönetici bir ilke bulmak gereklidir. |
Tarih dönemlerinin bir araya gelmesinden daha fazla bir şeydir. Tarihin bütünü parçalarının toplamından fazla bir şeydir. Her bir dönem de birbiriyle içten bağlıdır. |
Kant’a göre bir tarih felsefesinin olanaklı olabilmesi için tarihte yönetici bir ilke bulmak gereklidir. Tersi durumda, yani böyle bir ilkenin olmadığı durumda tarih kör rastlantının egemen olduğu bir süreç olarak görülür ki bu da tarihin genel bir felsefesinin yapılamayacağı anlamına gelir.
2.Soru
Marx’a göre bütün insan tarihinin ilk öncülü olan maddi koşullardan söz ederken kast ettiği aşağıdakilerden hangisidir?
keyfi öncüller ve dogmalar |
insan etkinliği |
devrimci praxis |
Doğal üretim ilişki¬leri |
duyusal insan etkinliği |
Marx’a göre bütün insan tarihinin ilk öncülü “yaşayan insan teklerinin varolu¬şudur” .Marx kendi hareket noktasının keyfi öncüller ve dogmalar değil, “kendilerinden soyutlamanın ancak imgelemde yapılabildiği gerçek öncül¬ler” olduğunu söyler. Başka bir deyişle gerçek bireylerden, bu bireylerin gerçek etkinliklerinden ve bu etkinlikleriyle yarattıkları ve içinde yaşa¬dıkları maddi koşullardan yola çıkmak gerektiğinden söz eder. Doğal üretim ilişki¬leri insanı tanımlamak için kullanılacak tek olgudur.
3.Soru
Herder ve Fichte’nin önemli bir ortak özelliği olarak ortaya çıkan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
Hümanite’dir, her ikisi bu kavramı ilerleyen bir şey olarak ele alır. |
Endüstriyel çağın başlayacağını savunurlar. Her ikisi de gelişmeleri takip ederek bunu söylemiştir. |
Deneyimciliktir, aklın duyumsamadığı bir şeyi algılamadığını söylerler. |
Aklın yegâne güç olamadığını, kilisenin de önemli olduğunu savunurlar. |
Her ikisi de Kant felsefesini eleştirerek, akılcılığa karşı çıkarlar. |
Herder’in hümanite kavramı 19.yüzyılda Fichte ile yeniden ifade edilir. Fichte de Herder gibi hümanite kavramını ilerleyen bir şey olarak ele alır.
4.Soru
Çağın tini ve belirli bir çağı belirleyen ilkeye Hegel tarafından ne ad verilmektedir?
Zeitgeist |
Us |
Kültür |
Aklın hilesi |
Transcendental |
Dönemin Tin’i yani belirli bir tarihsel dönemde olmuş bitmiş her şeyin nedeni ve başka türlü olmamasının nedeni olarak da açıklanabilecek kavram Zeitgeist’tir.
5.Soru
Doğanın bir amacı olduğu tasarımını anlatan Yargı Gücünün Eleştirisi adlı yapıtın sahibi kimdir?
John Locke |
David Hume |
Immanuel Kant |
J.J. Rousseau |
Voltaire |
Doğ olgularına bakmanın yalnız olanaklı değil yararlı ve gerekli olduğu bakış açısını benimseyerek yazılmış bu eser Immanuel Kant’a aittir.
6.Soru
Fichte’ye göre “hümanite’’ hangi dönemde kendisini akıl tasarımına uygun olarak geliştirmeye başlar?
Masumiyet dönemi
|
Sanat olarak akıl devri
|
Karanlık yasa dönemi
|
İçgüdü olarak aklın egemenliği dönemi
|
Özgürlük dönemi
|
7.Soru
Doğa dünyası ile tarih dünyasını ayıran ve bu görüşün tersine bu iki dünyayı bir arada bütün olarak gören felsefeciler sırasıyla hangi şıkta doğru verilmiştir?
John Locke - Immanuel Kant |
Immanuel Kant - David Hume |
Johann Gottfried Herder – Auguste Comte |
Georg W.F. Hegel – John S. Mill |
Immanuel Kant – Johann Gottfried Herder |
Immanuel Kant, doğa dünyası ile tarih dünyasını birbirinden ayırırken Johann G. Herder bu iki dünyayı bir bütün olarak değerlendirir.
8.Soru
İnsanın aklını yanlış kullanması sonucu ergin olmama durumu içine düştüğünü, fakat yine aklını kullanarak bu durumdan kurtulacağını belirten Immanuel Kant için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kant’a göre tarih insan eylemleri alanıdır ve bu eylemler insanın amaçlı eylemleridir. |
Kant insanın kendi aklına güvenmesi, aklını doğru kullanması ile bir aydınlanma sürecine gireceğini ileri sürmektedir. |
Kant insanoğlunun tarih boyunca hatalar yaptığını ve bu yüzden kendi özgür eylemlerini keşfetmede başarısız olacağını söyler. |
Kant, insanlığın aklın eleştirisine ihtiyaç duyduğunu ve böylece ilerlemenin önündeki engellerin aşılacağını savunur. |
Kant tarihe genel bir doğa planına göre gelişen bir süreçmiş gibi bakılması gerektiğini belirtir. |
Kant’a göre insan eylemlerinin anlatımını üstlenen tarih, insanın özgür eylemlerinde bir ilerleme keşfedilebileceği umudunu verdiği için başarısızlık konusunda yorum yapılamaz.
9.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi Marx’a ait olamaz?
Tarih henüz gerçekleşmemiş olana doğru gitmektedir. Bu yüzden de geleceğe ilişkin ütopik fantaziler kurulmamalıdır. |
İnsan ve toplum doğanın ürünüdür ve tarihte de doğa yasaları egemendir. |
İlk tarihsel eylem üretim eylemidir yani tarih üretim eylemiyle başlamıştır. |
Tarihsel süreci insanın üretim etkinliği, başka bir ifadeyle insan emeği belirler. Bütün tarihsel süreç üretim ilişkilerince belirlenir. |
İnsanı belirleyen din, devlet, mantık değil, dini, devleti, mantığı belirleyen insandır. |
Bloch’a göre tarih henüz gerçekleşmemiş olana doğru gitmektedir. Bu yüzden de geleceğe ilişkin ütopik fantaziler kurulmamalıdır. Tarih belirli bir ereğe doğru gidebileceği gibi hiçbir yere gitmiyor da olabilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schelling’in tarih anlayışının ilkelerinden biridir?
Karşıt olanların özdeşliği ilkesi
|
Devinimsizlik ilkesi
|
Mutlak olandan uzaklaşma ilkesi
|
Mekanizm ilkesi
|
Döngüsellik ilkesi
|
11.Soru
Marx’ın tarihte zorunluluk olduğu düşüncesinin zeminini oluşturan öge aşağıdakilerden hangisidir?
kendi nesnel gerçekleşmelerini sadece doğal nesnelerde bulabilmesi |
ilk gereksinimin kaçınılmaz olarak başka ge-reksinimleri doğurması |
belirli bir üretim tarzı belirli bir toplumsal ilişkiler bütününü belirlemesi |
bi¬linç, din, felsefe, ahlak gibi bütün farklı kuramsal etkinliklerin doğuş ve gelişmeleri |
insan doğayı nesne edinip emeğiyle dönüştürmeye başlaması |
Marx’a göre insanın gereksinimlerinin karşılanması üzerinden insanın tarihi ortaya çıkar. Burada bir ilk gereksinimin kaçınılmaz olarak başka gereksinimleri doğurması düşüncesi Marx’ın tarihte zorunluluk olduğu düşüncesinin de zeminini oluşturur.
12.Soru
Kant’a göre tarihi rastlantının egemenliğinden uzaklaştıran bakış açısı aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih felsefesinin olanaklı olabilmesi için tarihte yönetici bir ilkenin olması gerekmektedir. |
Tarihsel oluşumu belirli bir plandan bağımsız olarak anlamak gerekir |
Tarihte rastlantısal olarak ortaya çıkan olayların nedenlerini anlamak gerekir |
İnsan eylemlerinin anlamsız gidişinin ardında bir amaç bulmaya çalışmak gerekir |
Tarihe mekanik nedensel süreçlerin işlediği olaylar silsilesi olarak bakmak gerekir |
Bir anlamda bir filozof için önemli olan insan türünün tarihinin bir doğa planına göre işleyip işlememesinin olanaklı olup olmadığına karar verebilmektir. Eğer tarihte bir anlam ya da bir evrensel bir yasa bulmak isteniyorsa tarihte yönetici bir ilke bulmak gereklidir. Eğer böyle bir ilke bulunabilirse tarihin de felsefesi yapılabilir.
13.Soru
Hegel’in tarih anlayışına göre ilerleme nasıl son bulacaktır?
Dünya barışının sağlanmasıyla
|
Tarihin yazımıyla
|
Özgürlüğün kaldırılmasıyla
|
Tin’in kendi özbilincine varmasıyla
|
Her şeyin akla uygun olmasıyla
|
14.Soru
“Bilimler tek bir ilkeye dayalı bir sistem halinde kurulmalıdır. Buna göre, bütün bilgi tek bir ilkeden türetilir ve bütün gerçeklik de tek bir ilkeye indirgenebilir.”olarak açıklanan akıl tasarımı aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir ?
Kant |
Fichte |
Herder |
Hegel |
Schelling |
Fichte’nin akıl tasarımına göre bilimler tek bir ilkeye dayalı bir sistem hâlinde kurulmalıdır. Bu akıl anlayışına göre bütün bilgi tek bir ilkeden türetilir ve bütün gerçeklik de tek bir ilkeye indirgenebilir. Bu akıl anlayışı Fichte’nin tarih tasarımını da belirler.
15.Soru
Kant’a göre deneyim ve bilginin olanağının koşullarını ortaya koyan felsefe anlamına gelen Transcendental felsefe, Schelling’e göre nasıl açıklanır?
Karşıtların özdeşliğinin olanağının koşulunu ortaya koyan felsefe |
Genel hukuk düzeninin özgürlüğün koşulu olduğunu ortaya koyan felsefe |
Ilerlemenin tarihte zorunlu olduğunu ortaya koyan felsefe |
Tarihin özne olarak biçimlenmesinin özgülüğe karşılık geldiğini ortaya koyan felsefe |
Bilinebilir olanın tarih ve doğa olarak ikiye ayrıldğını ortaya koyan felsefe |
Transcendental felsefe Kant’ta deneyim ve bilginin olanağının koşullarını ortaya koyan felsefe anlamına geliyordu. Schelling’de ise karşıtların özdeşliğinin olanağının koşulunu ortaya koyan felsefe anlamına gelir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alman İdealizmi düşünürlerinden biridir?
Herder
|
Koselleck
|
Marx
|
Collingwood
|
Schelling
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 18. yüzyıl Avrupasındaki başat felsefe akımının özelliklerinden değidir?
Aydınlanma felsefesi olarak tanımlanır.
|
Bilgiye karşı inancı öne çıkarmak yerine, inanca karşı aklı öne çıkarır.
|
Aklı, bilimi ve bilgiyi ortaya çıkarabilecek tek bilme yetsi olarak değerlendirir.
|
Herşeyin belirleyicisi olarak Tanrı yerine insanı, aklı merkeze alır.
|
Her şeyin Tanrı tarafından belirlendiği görüşünü hakimdir.
|
18.Soru
Tarihi, mutlak olanın kendi bilincine doğru ilerlemesi olarak açıklayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Fichte |
Kant |
Hegel |
Heder |
Schelling |
Schelling’e göre tarih Mutlak olanın kendi bilincine doğru ilerlemesidir.İlerleme amaçsız değildir, belirli bir hedefe yönelik bir ilerlemedir ve bu hedef de Mutlak olanın kendi bilincidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel’in tarih felsefesi anlayışına uygun değildir?
Tarih süreci Tin’in özbilinci ve özgürlüğüne doğru aşamalı bir gelişmedir. |
Tarihsel varlık alanının kategorileri ereklilik, değişme, gelişme, ilerleme, us ve kültür kategorileridir. |
Tarih aklın belirli uğraklardan, aşamalardan geçerek zorunlu olarak gelişmesidir ve bu gelişme de Tin’in kendisini gerçekleştirmesidir. |
Tinsel varlık olarak insan, doğası gereği kendi üzerine dönen bir varlıktr. insan eylemle kendi kendisini yapan şeydir. |
Tarih de doğa gibi kendini yinelemektedir |
Hegel’e göre tarih kendisini doğa gibi yinelemez ve tarihte ortaya çıkan her yeni oluşumun da bir son ereği vardır.
20.Soru
Mekanizm’in tarih ile açıklanamayacağını öne süren düşünür kimdir?
Kant |
Weber |
Fichte |
Schelling |
Friedrich |
Schelling’e göre mekanizm ile tarih açıklanamaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ