Tarih Felsefesi 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangi düşünür bütün tarihi diyalektik olarak gelişen ve Tin’in kendi özgürlüğüne ve bu özgürlüğün “özgür bilinci”ne doğru ilerleyen bir süreç olarak ele almıştır?
Marx |
Kant |
Heidegger |
Hegel |
Nietzsche |
Hegel bütün tarihi diyalektik olarak gelişen ve Tin’in kendi özgürlüğüne ve bu özgürlüğün “özgür bilinci”ne doğru ilerleyen bir süreç olarak ele almıştır.
2.Soru
Kierkegaard’ın Hegel’i akılcı ve mutlakçı bir sistem filozofu olarak eleştirmesinden yola çıkarak hangi görüşü savunduğu söylenebilir?
Dünya tarihi tek yönlü ilerler. |
Tarih tümel kavrayışla açıklanabilir. |
Tarih katı bir akılcı ve mutlakçı çizgide ele alınamaz. |
Asıl önemli olan soyut varoluştur. |
Bireyin varoluşu mutlak bir devamlılıktır. |
Kierkegaard’a göre eğer gerçekten de ilerleyen bir dünya tarihi sürecinin var olduğu savı doğruysa, gerçekten basamaklı olarak gelişen bir tarihsel süreç varsa bizler bu tarihin belirli bir basamağında ya da belirli bir zaman noktasında bulunduğumuz için bu tarihsel sürece ilişkin hakikatin tümelliği üzerine hiçbir şey söyleyemeyiz. Dolayısıyla tarih katı bir akılcı ve mutlak çizgide ele alınamaz.
3.Soru
Bütün tarihi “üç hal yasası” olarak ele alan felsefeci kimdir?
Hegel |
Comte |
Marx |
Tin |
Nietzsche |
Comte ise bütün tarihi “üç hal yasası” ile açıklanabilecek ilerleyen bir süreç olarak ele almıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Schopenhauer için söylenemez?
Hegel’in ‘sözde-felsefe’sinin dünya tarihini planlanmış bir bütün olarak kavrama çabasını eleştirir. |
Tüm insanlığın bilince sahip olması değil, bireyin bilince sahip olması söz konusudur. |
Tarihte her şey gelip geçici bir rastlantısallık içinde olup bitmektedir. |
Yaşam ve bugün tarihe, göre yani geleneğe ve gelenekten gelen ölçütlere göre değerlendirilemez. |
Yazı düşüncelerin zamanla unutulmasına karşı zamana bir meydan okuma olarak tarihi olanaklı kılan şeydir. |
Yaşam ve bugünün geleneğe ve gelenekten gelen ölçütlere göre değerlendirilemeyeceğini söyleyen düşünür Nietzsche’dir.
5.Soru
Tarihsiciliğin bilimsel ve mantıksal olarak bütün savlarının geçersiz olduğunu ileri süren düşünür kimdir?
Husserl |
Popper |
Rothacker |
Troeltsch |
Dilthey |
Popper tarihsiciliğin bilimsel ve mantıksal olarak bütün savlarının geçersiz olduğunu ileri sürmüştür.
6.Soru
Tarihsellik konusuna eğilmiş olan düşünürlerden Wilhelm Dilthey’in temelde karşı çıktığı, eleştirdiği nokta aşağıdakilerden hangisidir?
Dilthey sadece deney-gözlem yoluyla gerçek bilgiye ulaşılabileceğini savunur. |
Dilthey Herder’den beri tarih üzerine çok eğilmiş olmanın diğer bilimleri önemsiz kıldığını savunur. |
Dilthey antipozitivizmin yanıldığını, tarihselliğin matematiksel analizlerle açıklanabileceğini savunur. |
Dilthey bilim tanımının hep doğa bilimleri model alınarak belirlenmesine karşı çıkmaktadır. |
Dilthey sosyal olguların organik ilişkilerle açıklanması gerektiğini savunur. |
Dilthey, bilim olarak tarihin olanağını soruşturan düşünürlerden biridir. Dilthey, deneyci filozof Francis Bacon’dan beri bilgi kuramında bilim tanımının hep doğa bilimleri model alınarak belirlenmesine karşı çıkmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nietzsche’nin tarih anlayışıyla ilgili değildir?
Ona göre çağının her şeyi tarihselleştirmesi ve insanı tarihe tutsak etmesi, insanlığın bir çürüme ve yozlaşma içine girmesinin nedenidir. |
Nietzsche’ye göre insanın ilgisi geçmişe değil, bugünedir; bu yüzden bugünkü yaşam geçmişe tutsak edilemez. |
İnsani olan her şeyi tarihselleştirmek, insanı edilgenleştirmiştir. |
Bilgikuramsal açıdan tarihte bir nesnellikten söz edilemez. Çünkü tarihsel olaylar asla tek bir anlama sahip değildirler. |
Tarih güç istenci peşinde koşan insanların bilimi geliştirmesiyle açıklanabilir. |
Nietzsche’ye göre tarih güç istenci peşinde koşan insanların ve grupların kendi varoluşları açısından bağlı oldukları sınırsız sayıdaki ilgilerinin savaş alanıdır.
8.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Hegel’in akıl tasarımındaki gelişme kavramı ile bağlantı içerisinde çözümlenemez?
Süreç
|
Devinim
|
Çelişki
|
Oluş
|
Karşıtların birliği
|
9.Soru
Her çağ kendi içinde biriciktir, tamdır, bütündür. Bu yüzden de genelleştirilemez. Her çağı kendi biricikliği içinde anlamak gerekir sözünü hangi filozof söylemiştir?
Dilthey |
Marx |
Bacon |
Mill |
Comte |
Dilthey’a göre her tarih dönemi kendi içinde tek olsa da kendinden önceki çağlardan bazı şeyleri miras olarak alabilir. Ama her çağ kendisinden önceki dönemlerden aldığı tinsellik biçimlerini yine kendi içinde yorumlayarak alır. Bu yüzden de her çağı kendi tekliği ve biricikliği içinde ele almak gereklidir.
10.Soru
Doğa yasalarının tümevarım yöntemiylr elde edildiğini ifade eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Mill |
Hempel |
Popper |
Hegel |
Marx |
Mill’e göre sosyoloji olmaya doğru giden bir tarih biliminin bulacağı yasalar toplum yasaları olacaktır ve toplum yasaları da doğa yasalarından farklı yasalardır. Çünkü Mill’in bilim anlayışına göre doğa yasaları tümevarımla elde edilmektedir.
11.Soru
Pozitivizm, bütün gerçekliği yalnızca doğa adını verdiği tek bir gerçekliğe indirgemiş ve tarihi de doğal gerçekliğin bir görünümü olarak ele almıştır. Doğa ve tarih arasında özce bir fark olmadığını, tarihsel gerçekliğin insan doğasının yasalarıyla açıklanabileceğini savunmuştur. Antipozitivizm pozitivist görüşün tersini savunan bir anlayış olduğu üzere aşağıdakilerden hangisi antipozitivizm için söylenemez?
Gerçeklik sadece doğadan elde edilebilir. |
Tarihsel süreç doğa bilimleri kullanılarak açıklanabilir. |
Doğal olgular matematiksel denklemlerle ifade edilebilir, fakat tarihsel olgular bu şekilde denklemlerle açıklanamazlar. |
Tarih hiçbir şekilde açıklanamaz. |
Tarih matematiksel olgularla incelenebilir. |
Antipozitivizme göre doğa matematiksel analiz yoluyla incelenebilir oysa tarihte matematiksel olmayan insan eylemleri vardır, tinsellik vardır. Doğa matematiksel analize uygun olsa da tinsellik matematik olarak analiz edilemez. Dolayısıyla tarih için de böyle açıklamalar yapmak olanaksızdır.
12.Soru
Yüzyılın başlarında tarihselcilik ve tarihsicilik arasında ayrım yapan felsefeci kimdir?
Hegel |
Comte |
Marx |
Eric Rothacker |
Nietzsche |
20. Yüzyılın başlarında Eric Rothacker (1888-1965) tarihselcilik (historism) ve
tarihsicilik (historicism) arasında bir ayırım yapmıştır. Tarihsicilik bir çok düşünür
tarafından kötü tarihselciğin ya da olumsuz anlamda tarihselciliğin bir adı olarak
görülmüştür.
13.Soru
“İsteme ve Tasarım Olarak Dünya” eserinin sahibi, ‘istemenin nesnelleşmesi olarak kastedilen şey istemenin görünüş ve tasarımlarıdır, tarih rastlantılı olgulardan oluştuğu için de nesnellikten söz edilemez’ diyen düşünür kimdir?
Nietzsche |
Hegel |
Kierkegaard |
Schopenhauer |
Burckhardt |
Verilen yapıt ve savunduğu görüşler Schopenhauer’a aittir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi antipozitivizmin savlarından biridir?
Tarihte nedensel süreçler işlemektedir. |
Tarih doğal gerçekliğin bir görünümüdür. |
Doğa ve tarih birbirine indirgenemez. |
Doğada nedensel belirlenimler yoktur. |
Tarihte ereksellik söz konusu değildir. |
İşte bu pozitivist yöntem ve tarih anlayışına karşı düşünceler antipozitivist olarak nitelenen düşünürlerden gelmiştir. Buna göre doğa ve tarih birbirine indirgenemez olan, özce birbirinden farklı olmakla kalmayıp aynı zamanda birbirine karşıt özellikleri olan iki ayrı gerçekliktir. Bu yüzden de doğa bilimlerinin yöntemleri tarih bilimleri için uygun değildir. Doğa bilimlerinin kendine özgü nesnesiyle tarih bilimlerinin kendine özgü nesnesi yapıca birbirinden farklıdır ve aynı yöntemlerle incelenemezler. Tarih doğa bilimlerinden tamamen ayrı bir yöntemle ele alınmalıdır ve özerk bir bilim olarak kurulmalıdır.
15.Soru
Aşağıda verilen ilkelerden hangisi Pozitivizm görüşlerinden biri değildir?
Bilim ve aklın gelişmesiyle insanlığın da ilerleyeceği inancı |
Evrensel tarih yazma anlayışına dayanma |
Tarihsel süreç ile doğal süreç arasında fark görmeme |
Olgular arası yasa bağlantılarını keşfetme |
Tarih bir süreç olarak aşama aşama ilerlemesi anlayışı |
Evrensel tarih yazma anlayışı daha çok Hegel ve Marx’a ait görüşlerdir. Pozitivist ve Neopozitivistler bunu olanaksız görmektedir çünkü tarihin gidişi insanların amaçlı eylemlerinden ve insan bilgisinin artışıyla sürekli değişir ve etkilenir.
16.Soru
Bütün toplumlar döngüsel süreçlerden geçerek doğar, gelişir ve yıkılırlar tezini savunan düşünür kimdir?
Dilthey |
Popper |
Toynbee |
Hegel |
Spengler |
Toynbee’ye göre bütün toplumlar döngüsel süreçlerden geçerek doğar, gelişir ve yıkılırlar.
17.Soru
Kant’ın tarihe bakış felsefesine göre doğanın en üstün amacı nedir?
Dünya yurttaşlığı düzeni
|
İnsan türünün gelişimini sınırlamak
|
İnsan toplulukları arasında ayrımlar yaratmak
|
Tarihin ilerlemesi
|
Tarihte yönetici bir ilke bulmak
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dilthey’ in tarih bilimine ilişkin görüşlerinden biri değildir?
Bilim tanımının doğa bilimleri model alınarak belirlenmesine karşı çıkar |
“Saf akıl” anlayışına karşı çıkarak aklın tarihsel olduğunu savunur |
Tinsel olguların kavranması için yeni bir bilgi kuramı gerekliliği görür |
Olanı değil, olması gerekeni söyleyen normatif tarih bilimine inanır |
Tarihsel veriyi kesin, dış dünyayı ise tasarımlanan gerçeklik olarak görür |
Normatif veya pozitivist yaklaşımlar yasa koyucudur ve olması gerekeni savunurlar. Oysa Dilthey, Antipozitivist olarak doğa bilimlerinin tersine olanlarla ilgilenilmesi ve olanın anlaşılması gereğine inanır.
19.Soru
Schopenhauer “tarihin rastlantılılığından bir teorik etkinlik olan felsefenin çıkarabileceği hiçbir tümel ilke olamaz” görüşüyle aşağıdakilerden hangisini eleştirmiş olabilir?
Kierkegaard |
Kant |
Nietzsche |
Hegel |
Burchardt |
Tarih rastlantılardan oluşan ve gelip geçici olan ilişkilerden meydana gelmiştir. Schopenhauer’e göre tarihin rastlantılılığından bir teorik etkinlik olan felsefenin çıkarabileceği hiçbir tümel ilke olamaz . Burada Schopenhauer’in Hegel’in mutlakçı tarih felsefesini eleştirdiği anlaşılabilir. Çünkü Hegel tarihin tümel ilkeler altında kavrana- bileceğini ve bu tümel ilkelerinde tarihten çıkarılabileceğini düşünmüştür.
20.Soru
I. Marx’a göre Hegel’in tarih felsefesi tarih sırasına göre değil, mantıksal sıraya göre yazılmış bir tarihtir. Bununla kastettiği Hegel’in yaptığının mantığı tarihe uydurmak değil, tarihi mantığa uydurmak olduğudur.
II. Marx’a göre Hegel’in hareket noktasını oluşturan öncüller keyfidir oysa tarih gerçek öncüllerden hareket etmelidir.
III. Marx’a göre Hegel’in sandığı gibi tarihi yapan kavramlar değil, insanlardır yani insanın amaçlı üretmesidir, çalışmasıdır.
IV. Marx idealist filozofların tarihsel süreci açıklamasını Hegel’in Hukuk Felsefesini eleştirdiği nedenlerle eleştirir. İdealist olarak adlandırdığı filozofların ilkelerin, ilkelerin yerini almasıyla her şeyin salt düşünce alanında olması, her şeyin Mutlak Tin’in ayrışması süreci içinde meydana gelmesi yollu düşüncesini eleştirir.
Yukarıdakilerden hangisi-hangileri hangisi Marx'ın Hegel eleştirilerindendir?
Yalnız I. |
I. ve II. |
II. ve III. |
II. III. ve IV. |
I. II. III. ve IV. |
I. Marx’a göre Hegel’in tarih felsefesi tarih sırasına göre değil, mantıksal sıraya göre yazılmış bir tarihtir. Bununla kastettiği Hegel’in yaptığının mantığı tarihe uydurmak değil, tarihi mantığa uydurmak olduğudur.
II. Marx’a göre Hegel’in hareket noktasını oluşturan öncüller keyfidir oysa tarih gerçek öncüllerden hareket etmelidir.
III. Marx’a göre Hegel’in sandığı gibi tarihi yapan kavramlar değil, insanlardır yani insanın amaçlı üretmesidir, çalışmasıdır.
IV. Marx idealist filozofların tarihsel süreci açıklamasını Hegel’in Hukuk Felsefesini eleştirdiği nedenlerle eleştirir. İdealist olarak adlandırdığı filozofların ilkelerin, ilkelerin yerini almasıyla her şeyin salt düşünce alanında olması, her şeyin Mutlak Tin’in ayrışması süreci içinde meydana gelmesi yollu düşüncesini eleştirir.
Doğru cevap e'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ