Tefsir Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nûh suresi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Mekke'de inmiştir. |
28 ayettir. |
Buhârî'de bu sureden bahsedilmez. |
Hem mushaf hem nüzul sırasına göre 71. suredir. |
Nahl suresinden sonra gelir. |
Sure, Buhârî'de "Sûretü innâ erselnâ" adıyla geçmektedir.
2.Soru
Haşr suresinde Ensar'ın kendileri muhtaç oldukları halde Muhacir kardeşlerini kendilerine tercih ettikleri için övüldüğü görülmektedir. Ensar'ın övgüye değer yüksek ahlak ve erdemine işaret eden kavram aşağıdakilerden hangisidir.
Cud |
Seha |
Gına |
Lütuf |
İsar |
Kur’a^n’ın önemli ahla^ki^ kavramlarından olan i^sa^r, kendi ihtiyacı olduğu halde, başkasını kendisine tercih etmek demektir.
3.Soru
Nuh sûresinde aşağıdakilerden hangisinden bahsedilmemektedir?
Nûh peygamberin hayatından |
İnanç problemi olan bir kavimden |
Yol gösterme çabası içinde olan bir peygamberden |
Olayın hangi tarihte cereyan ettiğinden |
Bir peygamberin inkarcılara karşı mücadelerinden |
Sûrede çoğrafi anlamda yer, tarihi anlamda zaman belirtilmediği gibi, şahıslarla ilgili de fizyolojik veya biyolojik bilgilere rastlanmaz. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
"Üstlerinde kanatlarını açıp süzülürlerken ve yumarlarken uçan
kuşlara bakmazlar mı? Onları tutan, sadece Rahman’dır. Şüphesiz O,
her şeyi görür" (Mülk-19) ayetiyle aşağıdakilerden hangisi doğrudan vurgulanmamıştır?
Allah kuşlar üzerinden gücünü hatırlatmaktadır |
İnsanı mahlukatı gözlemeye teşvik etmektedir |
Gökyüzü kuşların uçmasına uygun yaratılmıştır |
İlahi düzenin muhteşemliği |
Allahın rızık verici olması |
Allah, isyankâr kullarını cezalandırdığını söyledikten sonra, gücünü ve
kuvvetini, bu kez kuşlar üzerinden hatırlatmaktadır. Kur’ân-ı Kerîm’in genel
üsluplarından biri, insanı çevreye, evrene, bitkilere, hayvanlara kısacası bütün
mahlûkata bakarak onları gözlemleye, oradan da bu ahengi ve düzeni kuranı
bulmaya teşvik etmesidir. Bu 19. ayetten başka, Nahl 16/79; Nûr 24/41
ayetleri de aynı konuyu anlatmaktadır. Hayvanlar içinde kuşların özellikle
zikredilmesinde, ayrı bir mana vardır. Bilindiği üzere kuşların dışındaki diğer
canlılar, hareketlerini toprağa ve suya bağlı olarak sürdürürler. Kuşların
toprak ve su ile bağlantıları, onlara ihtiyaçları olmakla birlikte, bir yerden bir
yere gitmeyi, genelde uçarak gerçekleştirirler. Bu ise, Kur’ân-ı Kerîm’in
indiği dönemde insanların bilimsel bilgi düzeyi göz önüne alınırsa,
anlaşılması zor bir meseledir. Cenab-ı Allah onun için göklerdeki, yerdeki
düzeni anlattıktan sonra, gökyüzündeki kuşların hareket düzenini de
kendisinin kurduğunu, böyle bir zata boyun eğmek gerektiğini haber
vermektedir. Yerin çekim kuvvetine rağmen kuşlar havada ancak ilahi bir
düzene ve kurala göre hareket edebilirler. O kural ve düzenin sahibine teslim
olunmalıdır. Bu surede Allah kendisinden üç kez Allah, dört kez de Rahmân
olarak bahsetmektedir. Bu kadar hesabın, cezalandırmanın, azabın
zikredildiği bir surede, Rahmân ism-i şerifinin daha çok geçmesi, Onun
merhametine bir işaret olarak kabul edilebilir. Bu ayetten, kuşların havada
kalmalarının kanatlarını açıp kapamayla gerçekleştiği sonucu da çıkarılabilir.
Allah’ın her şeyi görmesi, her şeyi bilmesi demektir. Bu ayeti, 15. ayetle
birlikte düşündüğümüzde, şunu söyleyebiliriz: Allah, yeryüzünü insanların
yaşamalarına uygun olarak yarattığı gibi, gökyüzünü, havayı da kuşların
hareket etmelerine uygun bir tarzda halk etmiştir.
5.Soru
Fatiha suresi iniş sırasına göre kaçıncı sırada yer almaktadır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Fatiha suresi Kur’an’ın ilk suresidir. İniş sırasına göre 5. Sırada yer almaktadır.
6.Soru
Fatiha, nuzül sıralamasında kaçıncı suredir?
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Fatiha suresi kaç ayettir: Öncelikle Fatiha suresinin kaç ayet olduğu
konusunda farklı anlayışlar vardır. Fatiha süresi kaç ayetten oluşur? Mushafta
birinci, nüzûl sıralamasında 5. sûredir. Yedi âyettir. Fâtiha’nın yedi âyetli bir
sûre olduğunda görüş birliği vardır. Bu yedi âyetin sayımı, besmelenin Fâtiha
sûresine dahil bir âyet olup olmadığı konusundaki görüş ayrılığı sebebiyle
farklı olmuştur. Mekke ve Kûfeli kıraat âlimlerine (kurrâ) göre besmele
Fâtiha’ya dahil bir âyettir, “el-hamdü” ile başlayan ise ikinci âyettir. İkinci
görüşe göre de besmele müstakil bir ayet olup olmadığı tartışmalıdır ve
Fatiha’dan bir ayet değildir. Zira Kur’an’daki besmelelerle ilgili iki anlayış
vardır.
7.Soru
Medine'nin yerli halkı olan ve "yardım edenler" olarak anılan kişilerin özelliklerinden hangi ayette bahsedilmiştir ?
10. ayet |
6. Ayet |
9. Ayet |
15. Ayet |
3. ayet |
9. Muhacir müminlerden önce Medine’yi yurt edinmiş ve gönüllerine imanı yerleştirmiş olan (Ensar), bir sığınak arayışı içinde kendilerine gelen müminleri can-ı gönülden severler. Onlara verilen ganimet mallarından dolayı gönüllerinde kıskançlık ve çekememezlik gibi bir rahatsızlık duymazlar. Dahası, onlar yoksulluk içinde olsalar bile ganimet mallarının kendilerine değil öncelikle o muhacir-mümin kardeşlerine verilmesini isterler. Her kim nefsindeki cimrilik ve açgözlülükten korunmayı başarırsa, işte esenlik ve mutluluğa erişenler onlar olacaktır!
Haşr suresinin 9. ayetinden "ensar"ın özelliklerinden bahsedilmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, surede bahsi geçen ve gayrimüslimlerden elde edilen feylerden (barış yoluyla elde edilen savaş gelirleri) değildir?
Mal |
Mülk |
Silah |
Köle |
Arazi |
Ayette geçen efâe fiili sözlükte "geri döndürmek, şeklini değiştirmek" anlamlarına gelir. Burada İslâm hukuk terminolojisinde fey olarak adlandırılan maddî değerler kastedilmektedir. Terim olarak fey, gayrimüslimlerden alınan haraç, cizye, ticarî mal vergisi (uşûr) ve diğer bazı gelirleri ifade eder. Nadiroğullarından alınan feyler; Allah’ın, ciddî bir çarpışmanın yaşanmadığı bu kuşatma sonucunda
onlardan alıp Elçisine verdiği mal, mülk, silah, arazi, bahçe ve benzeri gelirlerdir. Doğru cevap D seçeneğidir.
9.Soru
Haşr suresinde, kimler feylerden pay alacaklar arasına dahil edilmemiştir?
Hz. Peygamber |
Hz. Peygamber'in akrabaları |
Yetimler |
Mücahitler |
Muhacirler |
Allah’ın ciddî bir çarpışmanın yaşanmadığı Benî Nadîr kabilesinin kuşatılması sonucunda Yahudi kabilesinden alıp Elçisine verdiği mal, mülk, silah, arazi, bahçe ve benzeri feyler; ganimetlerde olduğu gibi askerler arasında paylaşılmayıp, 7. ayette belirtilen gruplar arasında dağıtılmıştır. Çünkü mücahitler, bunları ele geçirmek için ne at, ne de deve sürüp düşmanla çarpışmaya girmiştir. Doğru cevap D seçeneğidir.
10.Soru
Hz Nuh daveti esnasında kavmine hangi dünyevi vaadde bulunmuştur?
Zenginlik |
Çokça evlat |
Uzun ömür |
Huzurlu yaşam |
Statü |
Nûh (as) taleplerini toplumuna sunduktan sonra onlara biri dünyevî biri
de uhrevî iki vaadde bulunarak şöyle diyor: “Eğer siz benim bu iman, ibadet, ahlak ve itaat içerikli davetime olumlu cevap verirseniz, “Allah sizin
günahlarınızı bağışlar ve belli bir süreye kadar sizi tehir eder. Çünkü Allah’ın takdir ettiği süre geldiğinde, o zaman o ecel ertelenmez”.
Burada hemen şunu hatırlatmakta yarar görüyoruz: Davet boşluk kabul
etmez. Taleplerin mutlaka karşılığı ortaya konulmalıdır. Muhatap bu taleplere maddi ve manevi olarak özendirilmelidir. Bunu bir anlamda dünyevîleşmiş insanların hırslarının çok daha şümullü olarak tatmin edilmesi şeklinde de anlamak mümkündür. Çünkü insanların ömürlerinin uzatılmasının vaad edilmesi, onlara dünyada elde edecekleri tüm imkânların anahtarının sunulması anlamına gelmektedir. Zira insanın dünyada yaşama fırsatı kazanması, imkân olarak her şeyi elde etme ümidinin belirmesi demektir. Çünkü insanın bütün ümitlerini söndüren ve sonu alınmaz arzularına gem vuran, hep ölüm olmuştur. Tıpta kaydedilen tüm aşamaların, gelecek için ortaya konulan tüm tıbbî projelerin öncelikli hedefi, insan ömrünü bir miktar uzatmanın yollarını aramaktan başka ne olabilir ki? İşte her insanda bulunan ebedilik arzusunun tahrik edilmesi anlamına gelen bu vaad, Nûh (as)’un dilinden onlara dünyevî bir mükâfat olarak sunulmakta ve bu mükâfat öncelikle ibadet, takva ve itaat şartlarına bağlanmaktadır.
11.Soru
- H. 4. yılın Rabî‘ul-evvel ayında teslim oldu ve barış teklif ettiler
- Bütün taşınabilir mallarını beraberlerinde götürdüler (savaş silahlarını almadan)
- Suriye’ye göç ettiler
Haşr suresi kapsamında Abdullah b. Ubeyy’in adamlarından vaat edilen yardım gelmeyince Nadîroğulları yukarıdakilerden hangisini/hangilerini yaptılar?
III |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Abdullah b. Ubeyy’in adamlarından vaat edilen yardım gelmeyince Nadîroğulları H. 4. yılın Rabî‘ul-evvel ayında teslim oldu ve barış teklif ettiler. Medine’yi terk etmeleri, bütün taşınabilir mallarını beraberlerinde götürmeleri, ama silahlarını almamaları şartıyla barış teklifi kabul edildi. Kabile mensuplarının çoğu, yaklaşık 600 develik bir kervan ile Suriye’ye göç ettiler. Evlerini kendi elleriyle yıkıp kapı ve pencerelerine varana dek tüm mallarını da yanlarında götürdüler. Yalnızca iki aile Hayber vahasına yerleşmeyi tercih etti. Birkaç kişi de Aşağı Mezopotamya’daki Hîra’ya kadar gitti.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeryüzünün yaşanabilir bir yer olduğuna dikkat çeker?
Kerrateyn |
Zelul |
İnzar |
Teshir |
Latif |
Zelul, yeryüzünün yaşanabilir bir yer olduğuna dikkat çeker.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi surenin 9.ayetinde bahsedilen ensarların özelliklerinden biri değildir?
İmanı içselleştirmişlerdir. |
İsla^m’ı daha iyi yaşayabilmek için memleketlerine gelen muhacir müminleri can-ı gönülden severler. |
Muhacir müminlere yardım etmek zorunda kalmışlardır. |
Muhacirlere verilen ganimetten dolayı içlerinde bir rahatsızlık ve kıskançlık hissetmezler. |
Kendileri ihtiyaç sahibi oldukları halde muhacir kardeşlerini kendilerine tercih edecek (i^sa^r) kadar erdemlidirler. |
Bu ayette kendilerinden bahsedilenler ise Medine’nin yerli halkı olan ve ‘yardım edenler’ anlamına gelen ensardır. Bunların özellikleri ayette şöyle sıralanmaktadır:
- İmanı içselleştirmişlerdir.
- 2. İsla^m’ı daha iyi yaşayabilmek için memleketlerine gelen muhacir müminleri can-ı gönülden severler.
-
3. Muhacirlere verilen ganimetten dolayı içlerinde bir rahatsızlık ve kıskançlık hissetmezler.
-
4. Kendileri ihtiyaç sahibi oldukları halde muhacir kardeşlerini kendilerine tercih edecek (i^sa^r) kadar erdemlidirler.
14.Soru
I. Mü'minler için dua
II. Nûh aleyhisselâmın bedduası
III. Münafıkların fitnesi
IV. Dine davet
Yukarıdakilerden hangileri Nûh suresinde geçen mevzulardandır?
I, II ve IV |
II ve III |
I, II, III ve IV |
I ve III |
II, III ve IV |
Öncüllerde yer alan mevzulardan sadece münafıkların fitnesi hususu Nûh suresinin içeriğine ait değildir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "iyi ve doğru olarak kabul edilen inanç, düşünce ve davranış" anlamına gelir?
Münker |
Ma'ruf |
İnkar |
İkrar |
Mazruf |
Ma'ruf, iyi ve doğru olarak kabul edilen inanç, düşünce ve davranış anlamına gelir. İnsanın faydalı bulduğu, hoşlandığı, memnun olduğu şeylerdir.
16.Soru
Seçeneklerden hangisi Rahman kelimesinin kullanımı ile ilgili olarak yapılan yanlışlardan biridir?
Dilimizde "esirgeyen" anlamında kullanılması |
Yalnızca tekil olarak kullanılması |
Yalnızca Allah'a özgü bir sıfat olarak kullanılması |
"Merhamet sahibi" anlamında kullanımının mümkün olması |
Dünyadaki herkes için kapsayıcı bir anlam ifade etmesi |
Rahman kelimesi ile ilgili gerçekler:
1. Rahman kelimesi Kur'ân'da 57 defa geçmektedir.
2. Allah'a özgü bir sıfat olup Allah'tan başkaları için kullanılmamıştır.
3. Bu kelimenin ikili ve çoğulu yoktur. Kur'ân'da da sadece tekil olarak
kullanılmıştır.
4. Rahman kelimesi Allah'ın ismi-sıfatı olarak; pek merhametli, çok
merhamet sahibi, çok nimet verici ve çok müşfik şeklinde
anlamlandırmak mümkün ise de Allah'ın ismi olarak bu kelimeyi tam
karşılayacak bir sözcük yoktur.
5. Türkçe'deki "esirgeyen", "bağışlayan", "acıyan" kelimeleri "rahman"
kelimesinin anlamını tam olarak karşılamamaktadırlar.
6. "Esirgeyen" sözcüğünde "kıskanma" anlamı vardır ki "rahman"
kelimesinde bu anlam yoktur.
17.Soru
“Gece gündüz milletimi davet ettim” ayetinde Nûh (as)’un, toplumunun içerisinde yaşadıgı ............... yıl süresince (Ankebut 29/14) ara vermeksizin, ısrarlı bir şekilde, hiçbir tembellik ve kusur göstermeden onların kurtuluşa ermeleri yolunda çaba sarfettiği açıkça vurgulanmaktadır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Yüz elli |
Beş yüz elli |
Yedi yüz elli |
Dokuz yüz elli |
Altı yüz elli |
İlgili kitabın 49. sayfasında verilen bilgilere göre doğru cevap D seçeneğidir.
18.Soru
Hem mushaf hem de nüzul sırasına göre 71. sure hangisidir?
Mülk |
Lokman |
Nuh |
Haşr |
Hucurat |
Bahsedilen sure Nuh suresidir.
19.Soru
Gayrimüslimlerden alınan haraç, cizye, ticari^ mal vergisi (uşu^r) ve diğer bazı gelirleri ifade eden fıkıh terimi aşağıdakilerden hangisidir?
Gayrimüslimlerden alınan haraç, cizye, ticari^ mal vergisi (uşu^r) ve diğer bazı gelirleri ifade eden fıkıh terimi aşağıdakilerden hangisidir?
Cizye |
Haraç |
Ganimet |
Fey |
Enfal |
Terim olarak fey, gayrimüslimlerden alınan haraç, cizye, ticari^ mal vergisi (uşu^r) ve diğer bazı gelirleri ifade eder. Ganimet de da^hil olmak üzere gayrimüslimlerden alınan her türlü malın bu kapsamda olduğunu dü-şünenler bulunmakla beraber yaygın görüşe göre ganimet, feyin kapsamıdışındadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, "yevmü'd-dîn" (din günü) ifadesinde yer alan "din" kelimesinin anlamsal karşılığı değildir?
Ceza |
Hüküm |
Son |
Kıyamet |
Millet |
'Dîn' kelimesi Arapça'da ceza, hesap, hüküm, siyaset, tâat, gelenek, hal, kahır, son; bütün bunlarla ilgili ve hepsine temel ve ölçü olan 'millet' ve 'şeriat' anlamlarına gelir. Bunun doğrudan doğruya 'kıyamet' manası yoktur. Dolaylı olarak kıyamete işaret edilmektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ